Hadas Parush/Flash90

אבי גבאי ניצח בפריימריז ונקנס ב-90 אלף שקלים

מבקר המדינה הטיל קנס חריג בגובה 90 אלף שקלים על יו"ר מפלגת העבודה, אבי גבאי, בגין חריגה מתקרת ההוצאות המותרת למועמד בפריימריז. קנסות הוטלו על מועמדים נוספים בבחירות, ובהם, יצחק הרצוג, אראל מרגלית, אלוף במיל' עמירם לוין ודינה דיין

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

מבקר המדינה, השופט (בדימוס) יוסף שפירא, הטיל קנסות בסכום מצטבר של יותר מ-200 אלף שקלים על חמישה מתמודדים בפריימריז לראשות מפלגת העבודה שהתקיימו ב-2017 – כך עולה מדוח שפרסם היום (שלישי) משרד המבקר. הקנסות הוטלו לאחר ששפירא מצא ליקויים במימון הפריימריז, ובהם חריגות מתקרת ההוצאות המותרת בחוק ומועמד אחד שלא טרח להגיש דוח כספי, בניגוד לחוק.

דוח המבקר עוסק בביקורת על חשבונות המועמדים בבחירות המקדימות לתפקיד יו"ר מפלגת העבודה שהתקיימו ביולי אשתקד. בפריימריז התמודדו תשעה מועמדים: עמיר פרץ, אבי גבאי, יצחק הרצוג, אראל מרגלית, עמר בר לב, עמירם לוין, דינה דיין, אבנר בן זקן והוד קרובי. דיין ולוין פרשו מהמרוץ.

בסיבוב השני נבחר לראשות המפלגה אבי גבאי, שמככב בראש רשימת הנקנסים על ידי המבקר. בדוח נקבע שגבאי חרג מתקרת ההוצאות המותרת בחוק, שעומדת על 1.4 מיליון שקלים לשני סיבובי הפריימריז, בסכום של כחצי מיליון שקלים. על כן הוטל עליו קנס בגובה 90 אלף שקלים. עוד עולה מהדוח כי גבאי הוציא מכיסו מעל מיליון שקלים לצורך מימון הקמפיין.

יו"ר האופוזיציה ויו"ר המפלגה לשעבר, ח"כ יצחק (בוז'י) הרצוג, נקנס ב-60 אלף שקלים לאחר שגם הוא חרג מתקרת ההוצאות בסכום של 400 אלף שקלים. לפי הדוח, היו"ר לשעבר שילם עבור הקמפיין 410 אלף שקלים מכספו האישי. גם לגבי אראל מרגלית נקבע שהוא חרג מתקרת ההוצאות, בסכום של כ-30 אלף שקלים ושגם הוא לא הצהיר על כל ההוצאות לטובת הפריימריז. לפיכך הטיל עליו המבקר קנס בגובה 30 אלף שקלים. עוד נקבע בדוח כי מרגלית הוציא מכיסו האישי כ-800 אלף שקלים לצורך מימון הקמפיין, שלאחריו פרש מתפקידו בכנסת.

אלוף במיל' עמירם לוין, שפרש מהמרוץ עשרה ימים לפני הבחירות, סירב להגיש דיווח למבקר ונקנס גם כן ב-20 אלף שקלים. כמו כן, המועמדת דינה דיין הגישה דוח כספי חסר ובמועד מאוחר מהנדרש ולכן נקנסה בכ-7,500 שקלים.

חלק ניכר מהדוח מוקדש למרגלית, שננזף על כך שהגיש חשבונות "לא שלמים" שלא כללו את כל ההוצאות במסגרת ניסיונותיו להיבחר לראשות העבודה. מרגלית, שנערך זמן רב לפני שהוחלט על בחירות מקדימות, ובשנה שקדמה להן השיק שורה של קמפיינים מתוקשרים נגד ראש הממשלה, לא דיווח על כך במסגרת הדוחות שמסר למבקר. מרגלית טען כי לא מדובר בהוצאות בחירות אלא בהוצאות שוטפות של פעילותו הפוליטית השגרתית כחבר כנסת ומנהיג ציבור "שנלחם בשחיתות שלטונית ומקדם את החלפת השלטון". עם זאת, המבקר לא קיבל את טענותיו וקבע כי מרגלית היה צריך לדווח על הוצאות הקמפיינים שכן הם "קידמו ועיצבו את תדמיתו בתודעת קהל הבוחרים של המפלגה".

המבקר קבע כי עצם הקריאה להתפקד למפלגה אפשרה למרגלית לאסוף מידע על מתפקדים שתומכים בו והיא "מהווה תשתית לביצוע תעמולה ממוקדת וישירה, וכשזה נעשה בסמוך לתחילת תקופת בחירות אי אפשר להתייחס אליה בנפרד". עוד העיר המבקר כי מרגלית הגיש דוח שאיננו נכון וכי חסרו לו אסמכתאות רבות לגבי שירותים שקיבל במסגרת פעילותו הפוליטית ולכן לא ניתן היה לקבוע מהו סכום ההוצאות האמיתי בו השתמש.

"מגבלת תקרת ההוצאות נועדה לשמור על השוויון בין המועמדים ולא לאפשר מתן יתרון בלתי הוגן למועמד בעל הון ואמצעים על פני מועמדים אחרים", כתב המבקר שפירא. "שמירה על תקרת ההוצאות תורמת גם להבטחת טוהר הבחירות ולהגברת אמון הציבור בתקינות הליך הבחירות המקדימות ובתוצאותיו. ככל שהחריגה מתקרת ההוצאות שנקבעה בחוק היא גבוהה יותר, כך הפגיעה באי-שוויון בין המועמדים חמורה יותר".

"לאחר שקיבלתי מהמועמדים את תגובותיהם על תוצאות ביקורת חשבונותיהם וקיימתי בירורים נוספים, ולאחר שחלק מהמועמדים הופיעו בפניי והגיבו על ממצאי הביקורת, קבעתי לגבי חמישה מהמועמדים כי נמצאו ליקויים באשר לקיום הוראות החוק והנחיות מבקר המדינה", המבקר שפירא כתב בדוח. "מועמד אחד כאמור לא הגיש דוח כספי כנדרש ולפיכך קבעתי לגביו עיצום כספי בהתאם לנסיבות המקרה".

שאר המועמדים הגישו דוחות כנדרש ולא חרגו מתקרת ההוצאות. עם זאת, רבים מהם נדרשו לממן מכספם האישי חלק מהקמפיין. ח"כ עומר בר לב הוציא מכיסו 144 אלף שקלים עבור הקמפיין וח"כ עמיר פרץ שילם 15 אלף שקלים מכספו האישי. הוד קרובי, שזכה לשמונה קולות בלבד בפריימריז הוציא 10,500 שקלים מכיסו למימון הקמפיין. יצוין שקרובי היה התורם היחיד לקמפיין שלו. בקמפיין של אבנר בן זקן הוצאו 1,500 שקלים במימון עצמי ובני משפחה.

ממפלגת העבודה נמסר בתגובה כי "המפלגה מודה למבקר המדינה, השופט בדימוס יוסף שפירא, על הדוח המקיף והמקצועי. יו"ר המפלגה, הח"כים ויתר המועמדים קיבלו את הדוח וידאגו לתקן את כל הליקויים לקראת הפריימריז הבאים".

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון
0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
1 תגובה
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

התחיל עם השבת והבעיות באות בצרורות…

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture