נתניהו, הערב. צילום: חיים צח, לע"מ.

הסוף לחוק השואה הפולני: נתניהו ור"מ פולין סיכמו להסיר את האישום הפלילי

בהסכמות בין ישראל לפולין סוכם כי החוק יתוקן ויוּצא ממנו המרכיב הפלילי - שהיה עלול להביא למאסר. בהצהרה משותפת ומתואמת לממשלות ישראל ופולין נאמר כי "שתי הממשלות מגנות בתוקף את האנטישמיות ומתנגדות לאנטי-פולניות"

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

הסוף לחוק השואה הפולני: בהסכמות בין ראש הממשלה בנימין נתניהו לראש ממשלת פולין מטיאוש מורבייצקי סוכם כי החוק יתוקן ויוּצא ממנו המרכיב הפלילי – שהיה עלול להביא למאסר.

בהצהרה משותפת ומתואמת לראש הממשלה בירושלים וראש ממשלת פולין בורשא אמר נתניהו כי "מזה חודשים אנחנו מנהלים מגעים ממושכים ורצופים מול ממשלת פולין ואני שמח שהממשלה, הפרלמנט ונשיא פולין החליטו על ביטול הסעיפים שעוררו סערה ומורת רוח בישראל ובקהילה הבינלאומית".

במקביל להצהרת נתניהו וצוותו, ראש ממשלת פולין מתיאש מורוביצקי מסר הצהרה דומה לתקשורת. כמו כן, שגריר פולין בישראל נכח במסיבת העיתונאים של נתניהו.

היום הצביע הבית התחתון של הפרלמנט הפולני בעד התיקון המסיר את סעיפי האישום הפלילי, דבר שלמעשה מעקר אותו מתוכן. הנשיא אנדז'יי דודה חתם על החוק ואישר אותו באופן סופי.

נתניהו הוסיף כי "נפגשתי עם נשיא פולין, שוחחנו והקמנו צוותי משימה שעבדו זה מול זה. אני רוצה להודות לצוות הישראלי בראשות ד"ר יוסף צ'חנובר ותא"ל (במיל') יעקב נגל, שנרתמו למשימה עם אנשי משרד החוץ בראשות המנכ"ל. הגענו לנוסח מוסכם של הצהרה משותפת. לישראל ולפולין אחריות משותפת לזכרון השואה. ברור שמדובר בפשע של הנאצים נגד היהודים ובכללם יהודי פולין. עמדנו על משמר האמת וקיימנו את חובתו העליונה – להבטיח את האמת ההיסטורית על השואה. כך נמשיך לפעול".

ד"ר צ'חנובר אמר: "אני רוצה להודות לנתניהו ולראש ממשלת פולין על כך שהפקידו בידיי ובידי חברי, פרופ' יעקב נגל, את המשימה החשובה להבטיח שלא יהיה חוק ולא תהיה מגבלה בעולם על השיח על השוא – שחייב להיות פתוח. דברי האמת חייבים להישמע. משימה זאת הושגה על ידי תיקון החוק".

גם הפרופסור יעקב נגל, דיבר בהצר ואמר כי "המשימה שהוטלה עלינו על ידי ראש הממשלה הייתה משימה לאומית. לא פחות. כבן לניצולי שואה מפולין, כל הטיפול בנושא רגיש וכואב זה נעשה על ידינו בחרדת קודש בזהירות המתבקשת וללא שום פשרות. המשימה הייתה לבטל את סעיפי החוק ולשמר את חקר האמת תוך שימור היחסים עם פולין. פעלנו יחד עם משרד החוץ בראשות המנכ"ל יובל רותם.  השואה היא בור שחור ואפל בהיסטוריה של העם היהודי ועלינו ללמד את הדורות הבאים מה קרה כדי שזוועה כזאת לא תחזור".

בהצהרה המשותפת לשתי המדינות שאותה הקריא נתניהו נאמר כי "במהלך 30 השנים האחרונות, הקשרים בין פולין וישראל ובין העמים שלנו מושתתים על יסודות חזקים של אמון והבנה. ישראל ופולין חולקות ידידות ושותפות קרובה מזה שנים רבות. אנו משתפים פעולה בזירה הבינלאומית, גם בכל הקשור לזיכרון וחינוך השואה. שיתוף פעולה זה מתאפיין ברוח של כבוד הדדי לזהות ולרגישות ההיסטורית, לרבות בכל הנוגע לפרקים הטרגיים ביותר בהיסטוריה המשותפת שלנו".

"שוחחתי על נושאים אלה עם ראש ממשלת פולין מורבייצקי. ישראל מברכת על החלטתה של ממשלת פולין להקים את הצוות הפולני הרשמי שיקיים דיאלוג עם ישראל בסוגיות היסטוריות הנוגעות לשואה. ברור לכל שהשואה הייתה פשע חסר תקדים שבוצע ע"י גרמניה הנאצית נגד העם היהודי, ובכלל זה נגד כל הפולנים ממוצא יהודי. מאז ומתמיד הביעה פולין מידה גבוהה מאוד של הבנה לגבי משמעות השואה כפרק הטרגי ביותר בחוויה הלאומית היהודית. אנו מאמינים שקיימת אחריות משותפת לבצע מחקר חופשי, לקדם הבנה ולשמר את הזיכרון ההיסטורי של השואה".

"מאז ומעולם הסכמנו על כך שהמונח "מחנות ריכוז/השמדה פולניים" שגוי מיסודו ומפחית מאחריותם של הגרמנים להקמת המחנות הללו. ממשלת פולין הגולה בתקופת המלחמה ניסתה לעצור את הפעולות האלה של הנאצים באמצעות העלאת המודעות בקרב בנות הברית המערביות לרצח השיטתי של יהודי פולין".

"אנו מכירים ומוקיעים כל מקרה של התאכזרות כלפי יהודים על ידי פולנים במהלך מלחמת העולם השנייה. אנו זוכרים בכבוד את מעשי הגבורה של פולנים רבים, בייחוד חסידי אומות עולם, שסיכנו את חייהם למען הצלת יהודים. אנו דוחים את הניסיונות להאשים את פולין או את האומה הפולנית בכללותה בזוועות שבוצעו על ידי הנאצים ומשתפי הפעולה שלהם מאומות שונות. העובדה המצערת היא שאנשים מסוימים, ללא קשר למוצאם, דתם או השקפת עולמם, חשפו את הצד האפל ביותר שלהם בתקופה זו".

"אנו מכירים בעובדה שזרועות של המחתרת הפולנית, בהפעלה של ממשלת פולין הגולה, יצרו מנגנון של עזרה וסיוע שיטתיים לעם היהודי, ושבתי המשפט של הממשלה הגולה מיצו את הדין עם פולנים ששיתפו פעולה עם רשויות הכיבוש הגרמני, כולל על הסגרת יהודים".

"אנו תומכים בחופש ביטוי ומחקר היסטורי על כל היבטי השואה, על מנת שאפשר יהיה לקיימם ללא כל חשש מהליכים משפטיים. הדבר חל גם, אבל לא רק, על סטודנטים, מורים, חוקרים, עיתונאים וכמובן הניצולים ומשפחותיהם. חשוב שלא יהיו חשופים לאישומים משפטיים כלשהם על מימוש זכותם לחופש הדיבור וחופש אקדמי בכל הקשור לשואה. שום חוק לא יוכל לשנות זאת ולא ישנה זאת".

"שתי הממשלות מגנות בתוקף את האנטישמיות על כל צורותיה ומביעות את מחויבותן להיאבק בכל ביטוייה. שתי הממשלות אף מביעות את התנגדותן ל"אנטי-פולניות" ולכל סטריאוטיפ לאומי שלילי אחר. ממשלות פולין וישראל קוראות לכינונו מחדש של דיאלוג תרבותי ומכבד בשיח הציבורי".

גורם המקורב לראש ממשלת פולין אמר כי הגורם המרכזי שהביא לסיום הסכסוך הוא הממשל האמריקני, שלחץ על הפולנים להתגמש ו"לרדת מהעץ". הפולנים סבלו מהמשבר ומאז, הנשיא טראמפ נמנע מלהיפגש עם מנהיגי פולין והם זכו לכתף קרה מוושינגטון. האמריקנים לחצו על שני הצדדים לסיים את המשבר בהקדם.

ב'חדשות 10' דווח על מאחורי הקלעים להגעה להסכמות, לפני כחודשיים, בניסיון לפתור את המשבר ביחסים עם פולין, פתח נתניהו בשיחות חשאיות עם הממשלה בוורשה באמצעות ערוץ אחורי. נתניהו מינה את צ'חנובר לנהל את המגעים מהצד הישראלי עם נציגים של ממשלת פולין, ונגל היה גם הוא חבר בצוות המו"מ.

בכיר ישראלי ציין כי נתניהו הבין שלא ניתן יהיה להגיע לפתרון למשבר בערוץ רשמי וגלוי, בשל הלחצים הפוליטיים בשני הצדדים. השיחות בערוץ האחורי התנהלו בחשאיות רבה, ומספר קטן מאוד של שותפי סוד היו מודעים לשיחות. השיחות אף התנהלו ללא ידיעתם של חלק גדול מאנשי משרד החוץ שעוסקים ביחסים עם פולין.
 
בכיר נוסף אמר כי צוות המו"מ הישראלי ניהל את השיחות מול שני חברי פרלמנט ממפלגת השלטון בפולין שהוסמכו לכך על ידי ראש ממשלת פולין. במהלך השיחות הבהירו השליחים הישראלים צ'חנובר ונגל כי הדרישה הישראלית היא שהסעיפים החדשים בחוק שקובעים אחריות פלילית יבוטלו. במקביל לערוץ החשאי התקיימו כמה שיחות טלפון בנושא בין ראש הממשלה נתניהו לראש ממשלת פולין מורביצקי, לתיאום הצהרות משותפות וביטול הסעיפים בחוק.
 
במקביל לערוץ החשאי, התקיימו כל העת גם שיחות גלויות כחלק מהצוות המשותף שהוקם בחודש פברואר וכלל נציגים ממשרד החוץ הישראלי והפולני שדנו בפתרונות אפשריים. בעוד שבערוץ הרשמי לא חלה כל התקדמות, הושגה בשבועות האחרונים פריצת דרך בערוץ החשאי.

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון
0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
3 תגובות
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

מדה כנגד מדה
בדיוק מה שעושים עם החרדים בחוק הגיוס
עושים עם מדינת ישראל בחוק השואה…
מדהים…

לפיד, לא מסכים עם הפולנים… ומבין שגם בלי סנקציות פליליות החוק הוא חוק.
צריך להסביר לו שכמו בחוק הגיוס, כל זמן שלא מבטלים את החוק לגמרי, זה חוק מבייש ונורא.
טול קורה מבין עיניך.

לויז'ניצער אתה עושה כאילו השואה זה דבר של חילונים זה חוק כנגד כל עם ישראל!!!!!!!!!!!!!!!

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture