Yonatan Sindel/Flash90

מעגל הקסמים: מדוע תומך לפיד בחוק הגיוס ומציל את נתניהו?

בניגוד לכל הגיון אלקטורלי, הודיע לפיד על תמיכה בחוק הגיוס, למרות הפיכת ההצבעה על החוק להצעת אי אמון • לפיד מקווה כי החרדים יצליחו להביא לשינוי החוק, ואז הוא יהפוך למתנגד משיקולים ממלכתיים. הפתרון? הקדמת הבחירות / פרשנות

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

הֲיַהֲפֹךְ כּוּשִׁי עוֹרוֹ וְנָמֵר חֲבַרְבֻּרֹתָיו? שואלים את עצמם רבים במערכת הפוליטית בימים האחרונה לנוכח הצהרתו המפתיעה של יו"ר יש עתיד, יאיר לפיד כי יתמוך בחוק הגיוס הנוכחי. האם מי שנבחר לכנסת על הטיקט של השוויון המדומה בנטל יהיה זה שכעת יעניק את חבל ההצלה הנדרש להעברת המתווה שגיבשה הוועדה המשותפת לצה"ל ולמשרד הביטחון, וזוכה לתמיכה שקטה של רבים מחברי הכנסת החרדיים?

התשובה המפתיעה היא: כן. מדוע? את זה ננסה להבין בטור שלפנינו. על מנת לנסות לצלול אל ההיגיון המנחה את יאיר לפיד, אדם שידע לפעול בחכמה ולמצב עצמו כאלטרנטיבה היחידה לנתניהו, (כן, למרות הדשדוש בסקרים והרחבת הפער מול הליכוד, הוא עדיין מביא את יש עתיד אל המקום השני), נבדוק קודם כל מה קורה בצד החרדי.

בהוראת מרנן ורבנן גדולי ישראל, הודיעו כל ראשי המפלגות החרדיות על התנגדותם למתווה הקיים שיעלה ביום שני השבוע להצבעה בקריאה ראשונה במליאת הכנסת. חלק מנימוקי מובילי ההתנגדות, שגרמו להחלטת מועצת גדולי התורה של אגודת ישראל, היו טיעוניו של לפיד שטוען כי ההצעה דומה לחוק השוויון בנטל אותה העבירה יש עתיד כאשר ישבה בקואליציה כחלק מברית האחים עם נפתלי בנט.

ההתגוששות נמשכת: גבאי חושף את השקרים של לפיד בסרטון חדש • צפו


הראשונים להכריע על התנגדות להצעת החוק, היו חברי מועצת גדולי התורה של אגודת ישראל. החלטתם הכתה בתדהמה את חברי הכנסת החרדים שנערכו להוראה כי עליהם להימנע בהצבעה, ולכן כבר הגיעו להבנות שקטות עם הח"כים הערביים כי גם הם יימנעו בהצבעה בתמורה להתנגדות חרדית לחוק המואזין. בעקבות הוראת המועצת ודבריו של נשיא מועצת חכמי התורה, מרן הגר"ש כהן, הורו גדולי ישראל לכלל נציגיהם להתנגד להצעת החוק.

עם זאת, לא מדובר בהתנגדות גורפת כי אם בהימנעות מהצבעה בקריאה ראשונה, ולמרות הוראת המועצת לח"כי אגודת ישראל לפרוש מהקואליציה באם החוק יעבור, הרי שההוראה תחול רק לאחר אישורה בקריאה שנייה ושלישית. מיד לאחר אישור החוק הצפוי בקריאה ראשונה, ינסו החרדים, באמצעות הוועדה המיוחדת שהוקמה, להשפיע ולשנות כמה מהסעיפים הבעייתיים.

כאן נכנס יאיר לפיד לתמונה. למרות הפיתוי להפלת הממשלה כבר עכשיו, כאשר מפלגת המחנה הציוני הודיעה כי ההצבעה על חוק הגיוס מחר תהפוך להצעת אי אמון בממשלה, ולאור העובדה שהחרדים יימנעו בהצבעה האופציה הופכת לריאלית, מעדיף לפיד לעת עתה להיראות כדמות הממלכתית, הרי בכל זאת הוא חותר לראשות הממשלה, ולכן הוא אינו מתנגד להצעה שגובשה על ידי צה"ל.

ניתן להעריך כי לפיד משער שהחרדים יצליחו להכניס אי אילו שינויים בהצעת החוק לפני שיעלו אותה להצבעה בקריאה שנייה ושלישית, ואז הוא יפתח בקמפיין מסיבי נגד החרדים המשתמטים ובעד חובת השוויון בנטל כפי שרק הוא יודע לעשות. והפעם, כבר לא יצליחו להאשים אותו בשנאת חרדים טהורה, שכן, הוא הרי תמך בהצעה בקריאה ראשונה.

בינתיים, מתבדל לפיד מאבי גבאי ומנסה להיראות ממלכתי – בלי להפסיד את האופציה לניהול קמפיין בהמשך על גב החרדים ולגרוף את קולותיהם של תומכי גיוס החרדים, קולות ששווים כמה וכמה מנדטים. בכך מנסה לפיד לאחוז את המקל משתי קצותיו.

מה הפתרון? בסוף השבוע דווח כי נתניהו וראשי המפלגות החרדיות דנים על אופציה להקדמת הבחירות. במקרה כזה, כאשר יחליטו על בחירות על רקע אישור חוק הגיוס, לפיד יפסיד את הקמפיין בשל תמיכתו בהצבעה מחר, נתניהו יגרוף את הקול החילוני בכך שיציג עצמו כמי שהצליח להעביר את חוק הגיוס למרות התנגדות החרדים, ובמפלגות החרדיות יצליחו להוציא גם את האדישים מהבית אל הקלפי ולמנוע את זליגת הקולות מהשוליים אל המפלגות הכלליות, במקרה והגיוס יעמוד על הפרק.

מרן הגרי"ג אדלשטיין על חוק הגיוס: "אין מה לדאוג, לא יהיו גזירות" • צפו

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון
0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
2 תגובות
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

הצליח לבלבל אותי לגמרי עם הסרטון שלו!

היהפוך כושי עורו??? לפיד נשאר כמו שהיה הכושי כאן זה יהדות התורה

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture