Flash90

הממשלה אישרה את חוק הגיוס; מדוע הצביע דרעי "נמנע"?

הממשלה אישרה את חוק הגיוס, לקראת ההצבעה מחר במליאת הכנסת. היועץ המשפטי לממשלה הבהיר שוב כי הוא לא פוסל את המתווה, אך הוא מעורר קשיים משפטיים משמעותיים, בעיקר בשל הסעיף המבקש להטיל סנקציות כלכליות-כלליות בלבד על בחורי הישיבות

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

הממשלה אישרה היום בישיבתה השבועית את חוק הגיוס שיעלה מחר להצבעה בקריאה ראשונה במליאת הכנסת. שר הפנים אריה דרעי, שהצביע בטעות כנמנע בחוק הגיוס משום שחשב שמדובר בעניין פרוצדורלי הקשור לחוק ולא בחוק עצמו, ביקש בסיום ישיבת הממשלה ממזכירות הממשלה לשנות את ההצבעה לנגד ובקשתו התקבלה. לפיכך, השר דרעי התנגד לחוק הגיוס.

במהלך הדיון כעס יו"ר ש"ס דרעי. "לא יתכן שבג"ץ מתערב כל הזמן. אני קורא להעביר את פסקת ההתגברות. הח"כים החרדים עוברים סיוט ברחוב החרדי. נעשתה עבודה מקצועית מאוד, אבל חייבים לעשות שינויים", אמר דרעי שקרא לראש הממשלה לקדם את פסקת ההתגברות, לפחות בנושא הספציפי הזה, כדי למנוע התערבות חוזרת ונשנית של בית המשפט העליון בחוק זה ולמנוע שינוי ההסדר הקיים מאז קום המדינה.

בתוך כך, באתר וואלה! NEWS דווח כי היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט מתח ביקורת על הסעיף בחוק הגיוס שקובע סנקציות כלכליות אם החרדים לא יעמדו ביעדי הגיוס. מנדלבליט העביר היום לממשלה את חוות דעתו המפורטת על נוסח חוק הגיוס החדש, ולפיו "יש קושי בכך שמנגנון זה (סנקציות כלכליות) ייכנס לתוקפו רק לאחר תקופת הסתגלות נוספת, בשנת 2020". הוא גם מעלה חשש מכך שהכסף שיקוצץ מתקציב הישיבות במקרה של אי עמידה ביעדים "עשוי להיות מועבר באפיקי מימון אחרים". עם זאת, החוק אושר היום בממשלה.

מנדלבליט הציע "לשקול מנגנונים שונים להטלת סנקציות באופן ממוקד, מדויק ויעיל יותר". כפי שנחשף בוואלה! NEWS מנדלבליט קבע כי הצעת החוק מעוררת "קשיים משפטיים משמעותיים" אך לטענתו יהיה ניתן להציב להצעת החוק "הגנה ראויה. אם תבחר הממשלה לאשרו ולקדמו בחקיקה". בחוות הדעת המלאה הוא פירט בהרחבה את היתרונות והחסרונות בנוסח החוק.

מנדלבליט כתב כי תזכיר החוק הנוכחי "אינו מזכיר את תכלית התעסוקה ומדגיש במקומו את 'ההכרה בחשיבות לימוד התורה'". היועץ המשפטי לממשלה אף ציין לחיוב את קביעת יעדי הגיוס בחוק. "הקביעה נותנת מנה לאחת הבעיות עליה הצביעה הפסיקה ויש בה כדי לקדם את התכלית של צמצום אי השוויון ובכך לתרום לעמידתו של ההסדר באמות המידה החוקתיות". הוא מתח ביקורת משפטית על כך שההגדרה בחוק 'מיהו חרדי' מרחיבה מדי.

היועץ מנדלבליט אף ציין כי החידוש בחוק לפיו לאחר תקופת ההתסגלות, אם במשך שלוש שנים רצופות לא יוגשמו 85% מיעדי הגיוס, יפקע החוק כעבור שנה נוספת הוא "מספק" ונותן מענה "לאחד מהקשיים המרכזיים בהסדר הקודם אשר עלו בפסיקות בג"ץ שפסלה את ההסדר". לדברי מנדלבליט, "מסלול השירות הלאומי-אזרחי "זכה להתייחסות מצומצמת ביותר בתזכיר אשר אינו משנה דבר אל מול ההסדר שנפסל".

מנדלבליט סיכם כי ההסדר החדש "מבקש להתמודד עם הכשלים שהביאו לפסילתו של ההסדר הקודם, באמצעות שורה של שינויים ביחס לאותו הסדר, אשר יאפשרו להגשים את תכליותיו: צמצום אי השוויון, קידום השירות הצבאי והלאומי-אזרחי, שימור ערך לימוד התורה ושילוב המגזר החרדי בתעסוקה". לכן, הוא קובע כי אין "מניעה חוקתית לחוקק את ההסדר". עם זאת, הוא אמר כי בהסדר יש "קשיים משפטיים משמעותיים".

מעגל הקסמים: מדוע תומך לפיד בחוק הגיוס ומציל את נתניהו?

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון
0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
6 תגובות
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

למה אתם כותבים בכותרת דבר שמשתמע נגד הרב אריה דרעי האיש הגדול שלנו, כאילו ח"ו במחשבה ראשונה מי שלא יקרא את הכתבה יחשוב שהוא נגד גדולי ישראל? תתקנו זאת מיד.

מה קרה שדרעי רק נמנע?
הוא הבטיח שיצביע נגד!

בשביל מה יש לו כיפה על הראש למנדלבליט הזה? שישים כפייה

האם חברי הכנסת החרדים יתפטרו? אני מקווה שכן. כך הם אמרו בהתחלה. צריך לפרק את הכנסת הזאת לגמריי מכל הגזירות הקשות שהיא מטילה על עם ישראל.

למה הכותרת איננה נכונה????
דרעי הצביע 'נגד' ורק בהתחלה הצביע 'נמנע' מחמת הטעות כמפורט בכתבה
והכותרת מטעה כאילו דרעי פועל נגד דעת גדולי ישראל
לעורכי האתר החשוב: נא לתקן את המשגה
אל תשכן באהליך עולה

תפלה לביטול גזירת הגיוס בארץ ישראל.

יְהִי רָצוֹן מִלְּפָנֶיךָ קֵל רַחוּם וְחַנּוּן, עוֹשֶׂה צְדָקוֹת עִם כָּל בָּשָׂר וְרוּחַ, עֲשֵׂה עִמָּנוּ חֶסֶד בַּעֲבוּר כְּבוד שִׁמְךָ הַגָּדול הַגִּבּור וְהַנּורָא שֶׁנִּקְרָא עָלֵינוּ, וְהֵעָתֵר לָנוּ בְּרַחֲמֶיךָ הָרַבִּים הַיּוֹם וּבְכָל יוֹם וָיוֹם, וְתִשְׁמַע קוֹל תַּחֲנוּנֵינוּ, וּתְבַטֵל מֵעָלֵינוּ וּמִכָּל עַמְךָ בֵּית יִשְׂרָאֵל, בְּכָל מָקוֹם שֶהֵם, כָּל גְזֵרוֹת קָשוֹת וְרָעוֹת, וּבִפְרַט אֶת גְּזֵירַת גִּיוּס הַשְׁמַד וְהַזִימָּה, בְּאֶרֶץ- יִשְׂרָאֵל. אָבִינוּ מַלְכֵּנוּ, כַּלֵּה דֶּבֶר וְחֶרֶב וְרָעָב וּשְׁבִי וּמַשְׁחִית וּשְׁמָד מִבְּנֵי בְּרִיתֶךָ, וְקַיֵּם לָנוּ מַה שֶׁהִבְטַחְתָּנוּ לְהַצִּיל נִשְׁמוֹתֵינוּ מִבְאֵר שַׁחַת כְּדִכְתִיב עֵֽת צָרָ֥ה הִיא֙ לְיַֽעֲקֹ֔ב וּמִמֶּ֖נָּה יִוָּשֵֽׁעַ.

רִבּוֹנוֹ שֶׁל עוֹלָם רַחֵם עָלֵינוּ וַעֲשֵׂה עִמָּנוּ צְדָקָה וָחֶסֶד וְהוֹשִׁיעֵנוּ בִּמְהֵרָה בְּיָמֵינוּ מִגְּזֵירַת גִּיוּס הַשְׁמַד וְהַזִימָּה. וְנִזְכֶּה לְגַדֵּל בְּנֵינוּ וּבְנוֹתֵינוּ לְתּוֹרָה לְחֻפָּה וּלְמַעֲשִׂים טוֹבִים. כִּי אַתָּה שׁוֹמֵעַ תְּפִלַּת כָּל-פֶּה בְּרַחֲמִים.

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture