צילום: יונתן סינדל / פלאש 90

מיד ההצבעה: דיון סוער במליאת הכנסת על חוק הגיוס • מתעדכן

מליאת הכנסת מתכנסת לאישור חוק הגיוס בקריאה ראשונה. מיני דרמה כש'יש עתיד' איימה להתנגד בעקבות שינוי בנוסח החוק. • כל העדכונים והוידאו מהנאומים של חברי הכנסת החרדים

(עדכון אחרון 00:50)

בסוף זה קורה: בשעה זו מתכנסת מליאת הכנסת לדיון סוער בחוק הגיוס שבסופו הוא צפו להיות מאושר בקריאה ראשונה כשלאחריו יועבר לדיון בוועדה מיוחדת שהוקמה לצורך אישרו לקריאה שנייה ושלישית.

במהלך הצגת החוק התחוללה מיני דרמה כשהתברר שבכוונת הקואליציה להוסיף לחוק סעיף שיכלול את בני הצינות הדתית ביעדים. בעקבות כך הודיעו ביש עתיד כי בכוונתם להתנגד לחוק מה שיביא לנפילתו בעקבות הכוונה של החרדים להצביע נגד. לאחר דין ודברים בין יו"ר הקואליציה,דודי אמסלם לאנשי יש עתיד הובטח להם שהנוסח שגיבשו במשרד הביטחון, זה הנוסח שעליו יצביעו.

את הדיון פתח סגן שר הביטחון, אלי בן דהן, שהציג את החוק ואמר כי "לצערי הרב, בחר בית המשפט בחר להתערב בפעם השלישית בשיקול דעתו של המחוקק, ופסל את חוק הגיוס. על חשיבותו של לימוד תורה אין צורך להכביר במילים, לימוד התורה הוא מה שהחזיק את עולם היהודי לאורך הדורות".

בן דהן הוסיף ואמר: "אין בכוונתנו להוציא בכוח תלמידי ישיבה – תפסיקו עם ההפחדות. כל מי שלומד תורה באמת, ימשיך וילמד תורה – כל מי שלא לומד, אנו דורשים ממנו להתגייס. צה"ל עושה את כל המאמצים שיוכלו להמשיך באורחות חייו".

יו"ר ועדת הכספים ח"כ משה גפני בנאום סוער במליאת הכנסת: "איפה הבושה של העם היהודי שמדברים על לומדי תורה? אין בושה יהודית לחברים כאן! אני קורא למי שתורתו אומנותו, אף אחד מכם לא יעזוב את הלימוד שלא ישמע למה שמדברים פה, שלא יתחשב בזה. בזכותכם אנחנו קיימים".

צפו בקטע מתוך נאומו של ח"כ גפני

חה"כ ישראל אייכלר, מ'אגודת ישראל', אמר בדיון כי "אם לא תהיה לנו זכות ללמוד תורה אין לאף אחד זכות קיום בעם הזה. אין זכות אפשרית להטיל סנקציות על לומדי תורה. מאיפה החוצפה לקבוע מה מחזיק את עם ישראל כעם אחד? פחד ואימה יש לכם, שהחיילים הדתיים ממלאים את התפקידים הבכירים בצבא. אתם באמת רוצים חרדים שישרתו ויוציאו את כל הנשים? צהל צריך להתעסק בביטחון ולא להתעסק בנו. צריך להקים צבא מקצועי".

צפו בקטע מנאומו של ח"כ אייכלר

חה"כ יעקב אשר אמר בדיון: "שלא יהיה ספק לאף אחד. אין פה דיון אמיתי על שוויון או על צדק. יש כאן משחק פוליטי, בחסות בג"צ שפסל את החוק. והכדור חסר לזירה הפוליטית – הכדור הזה הוא עולם התורה – כדי שמפלגות מסוימות יכבשו את השלטון באמצעות פילוג ושיסוע". אשר הוסיף, "אתם לא רוצים להכיר באנשים שיש להם אמונה אמיתית, שלא מוחלפת ולא משתנה".

צפו בדבריו של ח"כ יעקב אשר

ח"כ אורי מקלב במלאת הכנסת: "אנו מדברים על המשך קיימנו וזכות קיומנו, באותו הלהט שפעלו ליישב את ארץ ישראל אנו פועלים לשמר את לומדי התורה, שורשיות כזו לא משנים, אתם צרכים לעשות התרת חלום".

ח"כ ינון אזולאי מש"ס במליאה: "העברתי לפלוגת נצח יהודה 22 בחורים מנוער נושר אך הם סירבו לקבלם בגלל שיש להם תיקים פליליים, מה חשבתם שניתן לכם את הבחורים שהם בחירי הישיבות? אתם רוצים את הנשמה לא את הגוף, אנחנו לא ניתן לכם. אם יגיעו ימים שנצטרך למסור את הנפש ללימוד התורה – נעשה זאת".

יו"ר 'יש עתיד', ח"כ יאיר לפיד, אמר בדיון: "הסיבה שכל החרדים נגד חוק הגיוס, זה בגלל שהם יודעים שהם ייצאו לשוק העבודה. מעולם לא היתה מפלגה יותר עקבית בנושא הגיוס. מפלגת העבודה עברה מהעולם ואמרו שהם לא קשורים בנושא". לדבריו: "החוק יוביל שעוד חרדים יתגייס וכולנו נחיה פה ביחד, המדינה לא יכולה להתקיים כאשר לחלק מהאזרחים יש זכויות ולחלק אין".

יו״ר סיעת המחנה הציוני ומרכז האופוזיציה יואל חסון: ״חוק הגיוס שנצביע עליו הלילה שונה מתזכיר החוק של משרד הביטחון. כמו שאמרנו מהתחלה הנוסח שנצביע עליו מדולל יותר בכך שהוא סופר את אנשי הישיבות הציוניות (שמתגייסים ממילא) בתוך יעדי הגיוס השנתיים. את זה לא אני אומר, אלא סגן שר הביטחון אלי בן-דהן שנימק את החוק במליאה".

עוד הוסיף חסון "יש עתיד – הבטחתם שלא תתמכו אם תשונה מילה אחת בחוק, והנה זה קרה. טעיתם אבל זה לא מאוחר מידי, עכשיו הזמן לחזור להילחם איתנו כאופוזיציה מאוחדת ולהצביע נגד החוק המזוייף הזה, אל תסתמכו על מכתב עם הבטחות סרק, זה בלוף״

ח"כ דב חנין מ'הרשימה המשותפת' אמר בדיון: "חוק הגיוס הוא בלוף שרק מזין את פוליטיקת השנאה, שכמעט כולם במערכת הפוליטית מרוויחים ממנה אבל הציבור מפסיד. גם בצבא לא רוצים לגייס את החרדים והחוק רק יגרום להרחקה של רבים מהצעירים החרדים משוק העבודה כיוון שמחוייבים ללמוד כדי להימנע מגיוס. זהו מנגנון שמזיק לחברה. בטלו את ההגבלה שמונעת מחרדים להצטרף לשוק העבודה. אם לא נעשה את זה אנחנו דנים ציבור גדול מאוד להמשך חיים בעוני. במקום חוקים מופרכים ולא מציאותיים צריך לקדם שיוויון. לא לייצר מנגנון שימשיך ויעמיק את האפליה והפערים בחברה".

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו