צילום: פלאש 90

גורמים בלשכת רה"מ על בנט: "מערב שיקולים פולטים בתהליך מוצלח"

בנט: ״אני דורש מראש הממשלה לבטל את ההצהרה או להביאה לאישור הממשלה״. 'יד ושם': "אמירות בעייתיות ביותר שחוטאות לידע ההיסטורי". נציגי ראש הממשלה: "ההיסטוריונית הראשית של יד ושם אישרה את האמירות"

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

שר החינוך נפתלי בנט דרש היום (חמישי) מראש הממשלה בנימין נתניהו לבטל את הצהרתו המשותפת עם ראש ממשלת פולין מתאוש מורביצקי בנושא "חוק השואה" שאותה דחה לחלוטין בנימוק כי היא "נטולת תוקף עובדתי והיסטורי, ולא תילמד במערכת החינוך". לדבריו, ההצהרה המסירה לכאורה אחריות מהפולנים לשואה "היא חרפה, רוויית שקרים ועיוותים ומחללת את זכרם של יהודים רבים שנרצחו על ידי פולנים".

לדבריו, "מוטב שלא תהיה שום הצהרה מאשר הצהרה שקרית עם חתימת ממשלת ישראל. הצהרה זו לא הובאה בפני הממשלה, אינה על דעת שרי הממשלה, אינה מקובלת עליי כשר החינוך ואני דורש מראש הממשלה לשנותה או לבטלה לאלתר, ולחלופין להביאה להצבעה בממשלה, שם בטוחני שתידחה".

במכון "יד ושם" פרסמו הודעה שבה נטען כי הפרסום בשבוע שעבר על כוונת ממשלת פולין לתקן את התוספת לחוק "עוררה תקוות כי מדובר בהתפתחות חיובית וצעד בכיוון הנכון". אולם, בדיקה שערכו במכון "מעלה כי בקביעות ההיסטוריות, שהוצגו כעובדות שאין עליהן עוררין, יש טעויות חמורות והטעיות, וכי גם לאחר ביטול הסעיפים המדוברים מהותו של החוק נשארה על כנה, ובכלל זה האפשרות לפגיעה ממשית בחוקרים, במחקר החופשי ובזיכרון ההיסטורי של השואה".

את ההודעות המלאות שפרסמו בנט ויד ושם ניתן לקרוא כאן

בתגובה לביקורת של בנט מסרו גורמים מדיניים בלשכת ראש הממשלה כי "חבל שמערבים שיקולים פוליטיים בתהליך שהסתיים בהצלחה שההישג המרכזי שלו הוא ביטול הסעיפים הבעייתים בחוק".

בתגובה לטענות 'יד ושם' מסרו יוסף צ'חנובר ויעקב נגל שמונו בידי נתניהו למשא ומתן מול פולין כי "ההיסטוריונית הראשית של 'יד ושם' פרופ' דינה פורת ליוותה את התהליך מראשיתו, ואמירות היסטוריות המופיעות בהצהרה אושרו על ידה. ההצהרה המשותפת שנחתמה על ידי ממשלת פולין, כוללת התייחסות מפורשת לכך שהיכולת לבצע מחקרים באופן חופשי נשמרה, וששום חוק לא מונע ולא ימנע זאת בעתיד".

הבוקר פורסמה בעיתונים ההצהרה המשותפת של נתניהו ומורובצקי שניתנה בשבוע שעבר והביאה לסיום המשבר. ההצהרה פורסמה גם במודעה ב"ידיעות אחרונות" וב"הארץ" בעברית ותורגמה בידי משרד החוץ הפולני, למרות שמלכתחילה נחתמה והוקראה באנגלית בין שני המנהיגים. גורמים מדיניים אמרו כי המודעה פורסמה על ידי הפולנים וביוזמתם וכי משרד החוץ לא עודכן מראש על פרסום הדברים. מי שמימן את המודעה שפורסמה בעיתוני הבוקר הוא בנק פולני גדול, שנשלט כמעט לחלוטין על ידי משרד האוצר הפולני. פרסומה הוא חלק מקמפיין תעמולה שמנהלת ממשלת פולין בימים האחרונים, לאחר שהגיעה להסכם עם ישראל על "חוק השואה".

ההצהרה המשותפת לממשלת ישראל ופולין

יו״ר מפלגת ״יש עתיד״, ח״כ יאיר לפיד אמר היום כי ״ההודעה שעליה חתם נתניהו עם ראש ממשלת פולין היא חרפה וביזוי שערורייתי של זכר הנספים ועליו להודיע שהוא מבטל אותה לאלתר. 200 אלף יהודים נרצחו בשואה בידי פולנים ונתניהו חותם על הצהרה שמנקה את הפולנים ומבזה את זכר הנספים״.

יו"ר מרצ, ח"כ תמר זנדברג, מסרה: "המסמך של נתניהו וראש ממשלת פולין הוא חלק מתופעה מבישה עליה התרעתי בה נתניהו והליכוד חוברים למנהיגים ומפלגות אנטישמיות ונאו נאציות בעולם. נתניהו מפקיר את הקהילות היהודיות באירופה ואת זכר הנספים בנזיד עדשים. נתניהו מכר נשמתו לשטן במסמך שגדולי האנטישמים ומכחישי השואה באירופה היו חותמים עליו בשמחה. נתניהו נתן לגיטימציה היום לאנשים האלה. לא ייאמן שראש ממשלת ישראל מוכן פשוט למכור את ההיסטוריה של העם שלנו בשביל הקשקוש הזה ולפגוע באופן הזה במיליונים שנרצחו על אדמת פולין".

ח"כ איציק שמולי מ'המחנה הציוני' אמר כי ההצהרה בחתימתו של נתניהו "משמשת את גדולי מכחישי השואה באירופה" וכי הדבר "מעיד על התנהלותו העקומה והמבישה ששירתה את המכחישים במקום את הניצולים והנספים". לדברי שמולי, שיזם חוק בכנסת נגד חוק הפולני, "כל שקר סופו להתגלות. ראש ממשלת מדינת היהודים שסחר בזכר השואה בגלל אינטרסים זרים לא ראוי להיות עוד יום אחד בתפקידו".

בעקבות פרסום המודעה, חברת הכנסת איילת נחמיאס ורבין פנתה במכתב לנתניהו וכתבה: "במקום שנתבשר אחרי חודשים של משא ומתן, שההצהרה המשותפת מובילה לחשבון נפש אמיתי, אנו מגלים שבפולין לא באמת קרה דבר. עליית האנטישמיות בפולין בעקבות ההצהרה, ברחובות כמו בפרלמנט, הינה בעייתית ביותר. חה"כ נחמיאס ורבין הוסיפה במכתבה: " אני דורשת ממך בעת הזאת, עם כל הרגישות, לפנות במחאה רשמית לראש ממשלת פולין על אופי השימוש בהסכמתה של ישראל להגיע להבנות סביב החוק הפולני, אם כי כאמור – ושיהיה ברור לכולנו – בהצהרה לה הסכמנו אנו נושאים באחריות לפשרה על זיכרון השואה, לא פחות".

נתניהו, מציג את ההסכמות עם פולין. צילום: חיים צח, לע"מ

ההצהרה המשותפת של נתניהו ומורבייצקי, אותה נשאו בשבוע שעבר בעקבות הסרת הסנקציות הפליליות מ"חוק השואה", מכירה בנרטיב הפולני לגבי מלחמת העולם השנייה. כך למשל, נכתב בהצהרה כי "ברור לכל שהשואה הייתה פשע חסר תקדים שבוצע ע"י גרמניה הנאצית נגד העם היהודי, ובכלל זה נגד כל הפולנים ממוצא יהודי".
 
בהמשך ההצהרה נכתב כי ישראל ופולין הסכימו מאז ומעולם "על כך שהמונח 'מחנות ריכוז/השמדה פולניים' שגוי מיסודו ומפחית מאחריותם של הגרמנים להקמת המחנות הללו". על ממשלת פולין הגולה בתקופת המלחמה נכתב כי "ניסתה לעצור את הפעולות של הנאצים באמצעות העלאת המודעות בקרב בנות הברית המערביות לרצח השיטתי של יהודי פולין".
 
לבסוף נכתב בהצהרה: "אנו דוחים את הניסיונות להאשים את פולין או את האומה הפולנית בכללותה בזוועות שבוצעו על ידי הנאצים ומשתפי הפעולה שלהם מאומות שונות".

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture