Hadas Parush/Flash90

פסק הלכה לקראת ההכרעה על הכותל: "אין לגעת מקצה לקצה"

ביום ראשון צפוי נתניהו לכנס את הוועדה שתאשר ככל הנראה את עבודות השיפוצים ברחבה הרפורמית בכותל המערבי. רבה של ירושלים, הגרש"מ עמאר: "כל הכותל המערבי לכל אורכו מקצה לקצה הוא מקום קדוש ואין רשות לשום אדם לרמוס מקום קדוש"

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

ראש הממשלה בנימין נתניהו צפוי לכנס ביום ראשון את ועדת המקומות הקדושים כדי לאשר את העבודות לשיפוץ רחבת התפילה המעורבת בכותל המערבי. בישיבה צפויה הוועדה, שבראשה יושב כעת נתניהו, לאשר את ביצוע העבודות. בוועדה חברים גם שר הדתות דוד אזולאי ושר האנרגיה יובל שטייניץ.

רבה הראשי של ירושלים, הראשל"צ הגרש"מ עמאר פרסם פסק הלכה: "הנני חוזר על הפסק דין הידוע, שכל הכותל המערבי לכל אורכו מקצה לקצה הוא מקום קדוש ויש לנהוג בו כל הדינים של בית הכנסת ובית המדרש, ואין רשות לשום אדם לרמוס מקום קדוש, לא בחילול שבת ומועד, ולא בכך שיתפללו אנשים ונשים יחדיו, ושאר הדינים של בית כנסת".

"והנה גם בגלות, בהיותנו בין גויי הארצות, קדושת בית כנסת וכבודו נשמרו בקפידא, ואין רשות לא לכנסת ולא לממשלה ולא לשאר המוסדות בלי יוצא מן הכלל, להרים יד ולעשות שום פעולה או החלטה, שעלולה להביא לפגיעה בקדושת המקום, ואין הדבר נתון אלא בידי הרבנות הראשית לישראל שפוסקת על פי ההלכה. ואיסור גמור לשלוח יד בשריד בית מקדשנו".

אתמול נפגשו מזכיר הממשלה צחי ברוורמן ונציג משרד רה״מ עו״ד רונן פרץ עם הרב הראשי הגר"ד לאו שליט"א בנושא זה. במהלך הישיבה, בה השתתף גם עו"ד דורון טאובמן המייצג את עמדת הרבנות הראשית בבית המשפט העליון בנושא זה, הבהיר מזכיר הממשלה כי ממשלת ישראל אינה מעוניינת לבצע כל שינוי מהותי במצב הקיים ברחבת דוידסון, לאחר שמתווה הכותל בוטל. אך מכיוון שהמצב כיום אינו תואם את היתרי הבניה במקום ישנו צורך לבצע מספר התאמות בכדי להסדיר את המקום מבחינה חוקית ובטיחותית.

הרב הראשי הדגיש כי עמדתו, כפי שהציג אותה בעבר, לא השתנתה, והיא כי הכותל קדוש לכל אורכו, וזאת בהמשך למסורת הרבנות הראשית וועדת ההלכה שכללה בזמנו את מרנן הגרש״ז אוירבך, הגרי״ש אלישיב, הגר״ע יוסף ועוד אשר קבעו כי הכותל המערבי הינו קדוש בקדושת בית כנסת לכל אורכו.

עמדתו של הרב הראשי הינה כי גם על פי ההלכה וגם על פי החוק, המקום כפוף לרבנות הראשית ואין לבצע כל שינוי ללא אישור הרבנות הראשית. בסיום המפגש סוכם כי מזכיר הממשלה יעביר לרב הראשי את המסמכים הנדרשים לבחינת מועצת הרבנות הראשית שתדון בנושא.

מוקדם יותר השבוע הכנסת אישרה את העברת סמכויותיה של שרת התרבות והספורט מירי רגב, שעמדה בראשות הוועדה לאחר שסירבה לאשר את העבודות. השר שטייניץ החליף כחבר בוועדה את שרת המשפטים איילת שקד שביקשה גם כן להשתחרר ממחויבויותיה בוועדה.

השיפוץ המדובר נועד עבור רחבת התפילה הקיימת לגברים ונשים בקשת רובינסון בכותל, לטובת הרפורמים והקונסרבטיבים. קודם לאישורה בכנסת עברה ההחלטה בוועדת השרים לחקיקה. על פי חוק העתיקות, כל עבודה באתר דתי מחייבת את אישור ועדת השרים, שבה חברים השר לשירותי דתות, שר המשפטים והשר הממונה על רשות העתיקות. רגב מחזיקה בתפקיד האחרון אך על פי ההחלטה סמכותה הועברה לידי ראש הממשלה.

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון
0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
1 תגובה
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

אם מישהו יעז לגעת בכותל המערבי
אנחנו החוזרים בתשובה צריכים לצעוק צעקה מסוף העולם עד סופו
והמבין יבין

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture