אחרי התמיכה בגיוס: החרדים יסכימו לצרף את לפיד כשר חוץ?

הפרשנים הפוליטיים חלוקים בדעותיהם לאחר התמיכה המפתיעה של לפיד במתווה חוק הגיוס: האם בכוונתו להילחם בחוק לאחר השינויים שהחרדים ידרשו? האם הוא מכוון לתפקיד שר החוץ? ואולי הוא חושש מבחירות כאשר מצבו בסקרים אינו מזהיר?

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

למרות הפיכת ההצבעה על חוק הגיוס להצבעת אי אמון בממשלה, נשאר יאיר לפיד איתן בתמיכתו במתווה שהוצע על ידי הוועדה המשותפת למשרד הביטחון ולצה"ל, והצביע בעד הצעת החוק בקריאה ראשונה. מדוע עשה זאת? הפרשנים הפוליטיים חלוקים, אך אחת האפשרויות המדוברות ביותר במערכת הפוליטית בימים האחרונים, היא על הצטרפותו כשר החוץ לממשלת נתניהו הבאה, ואולי אף הנוכחית.

הבעיה היא מבחינת המפלגות החרדיות: האם יסכים סגן השר ליצמן להסיר את התנגדותו הנמרצת לישיבה משותפת באותה קואליציה עם לפיד? סביר להניח כי התשובה לכך שלילית, וקשה לראות אופציה של הצטרפות חלק מהסיעות החרדיות לקואליציה, כאשר יש מי שנשאר בחוץ. זה קרה בעבר, והתברר ככישלון. לכן ניתן להעריך כי בקדנציה הנוכחית לפיד לא יצורף לקואליציה, אך לגבי מה שיקרה אחרי הבחירות הבאות, הכל תלוי במספר שיצליחו המפלגות החרדיות להשיג. ככל שהפער בין החרדים ליש עתיד תהיה גבוהה יותר לטובת החרדים, כך יגבר הסיכוי שלפיד יישאר באופוזיציה והחרדים שוב יהיו בקואליציה.

בכירים במפלגת הליכוד טענו השבוע כי אם יש עתיד לא הייתה תומכת בחוק הגיוס, המערכת הייתה עשויה להתגלגל לבחירות. על פי דיווח של סימה קדמון בידיעות אחרונות, בכירים בליכוד טוענים שהסיבה שלפיד הצביע עם הקואליציה על חוק הגיוס נובעת מכך שהוא לא רוצה בחירות. מצבו בסקרים אינו מזהיר, ובחירות בעת הזאת, כשנתניהו בשיאו – זה הדבר האחרון שלפיד צריך. לפיד מעדיף להמתין לקבלת ההכרעות המשפטיות בעניינו של לפיד.

מנגד, באופוזיציה טוענים שלפיד בונה את מעמדו כשר החוץ הבא בממשלת נתניהו, שעליו הוא עמל מהיום הראשון של הקדנציה. לטענתם, הוא תמך בחוק הגיוס לאחר שהבין כי מאחורי הקלעים, רבים מחברי הכנסת החרדים העדיפו כי החוק יעבור, למרות שהם עצמם הצביעו נגדו כפי הוראת גדולי ישראל.

כזכור, על פי סקר ד"ר מינה צמח שנערך עבור "ידיעות אחרונות" יום אחרי ההצבעה על חוק הגיוס, מתברר שלפיד עשה כנראה משהו נכון, לפחות מבחינתו. הסקר העלה ש־51% מהציבור סבור שלפיד צדק בתמיכתו בחוק הגיוס, וש־70% ממצביעי יש עתיד תומכים בהחלטתו. בשביל לפיד לא רק לעמדת הציבור יש חשיבות. עבורו זה היה מבחן ליכולת שלו לעמוד בלחצים. הוא חושב שהוא עמד במבחן הזה, ולמרות הביקורת באופוזיציה והרמת הגבות בתקשורת – הוא הלך עד הסוף עם מה שהוא רואה כהעתק של חוק השוויון בנטל שלו.

הפרשן מתי טוכפלד כותב כי בעוד רבים במערכת הפוליטית התקשו למצוא מניע פוליטי שדחף אותו להצביע עם הממשלה על חוק הגיוס והעדיפו את הגרסה שלפיה הוא פשוט שגה קשות, אבל מסרב בתוקף להודות בכך כדי לא לרשום לעצמו זגזוג נוסף, לפיד מציג תיאוריה אחרת לגמרי. הוא לא זונח את הקו שנקט במהלך השבוע בשלל נאומים וראיונות על כך שמדובר בהצבעה ערכית, וכי הוא באמת מאמין בחוק הגיוס הממשלתי, אבל בראיון ל"ישראל השבוע" מוסיף גם את השיקול הפוליטי החסר שסייע לו לקבל את החלטתו.

"בסופו של דבר, אני מעריך שבמהלך שלנו יש גם רווח פוליטי", הוא אומר, "אני חושב שכשמנקים את רעשי הרקע, מגלים שאנשים מעריכים עמידה בלחצים. כולם ראו השבוע איך כל העולם נופל לי על הראש, אבל אני לא ממצמץ אלא אומר שבזה אני מאמין וכך אני עושה ויש עתיד לא שואלת אף אחד, וכן – בסוף יש לזה גם רווח פוליטי.

"אני כבר לא פוליטיקאי צעיר. אחד הדברים שלמדתי זה שכל אלה שרוצים לעשות תרגילים ודילים ועסקאות סיבוביות – תמיד חוטפים את זה על הראש. אם תלך תמיד עם מה שאתה מאמין בו – הסיכוי שלך להרוויח פוליטית גדול יותר. וחוץ מזה תחיה עם עצמך טוב יותר".

למען הסר ספק, מבהיר לפיד כי למרות אופן הצבעתו על חוק הגיוס, "אין דיל עם ליברמן, ולא עם ביבי, ולא עם אף אחד. כשהגיע החוק ישבנו עליו שלושה אנשים: אני, עפר שלח ואלעזר שטרן, קראנו אותו ביסודיות והגענו למסקנה שהוא טוב. רוב מוחלט של הציבור, בניגוד למתקפות ולרעשים, סבור שקיבלנו את ההחלטה הנכונה כשתמכנו בחוק".

טוכפלד העיר ללפיד כי זה נראה כאילו החלטת לא לזגזג הפעם בכל מחיר בגלל הביקורת עליך בשבועות האחרונים על כך שאתה מזגזג בלי סוף. "כבר הוכח בתחקיר עיתונאי שהקמפיין שהציג אותי מזגזג הוא קמפיין שקרי וממומן, ששילמו עליו המון כסף. הם לא הפסיקו אותו עד עכשיו מתוך מטרה לערער את יש עתיד. איזו עוד מפלגה היתה עקבית בנושא הגיוס ובנושא המלחמה בשחיתות חוץ מאיתנו? גם את ההצעות שקיבלתי להצטרף לממשלה ולהיות שר החוץ, דחיתי. זו תופעה מעניינת שאנשים קיבלו הוכחה שהם נחשפו לקמפיין מאסיבי של פייק ניוז ועדיין שואלים אותי איך אני מגיב על הפייק ניוז".

לפיד נשאל האם הוא התכוון לקרוץ לחרדים בתמיכתו בחוק והגיב כי "במבחן התוצאה החרדים הצביעו נגד ואני בעד. הם הודיעו שיפרקו את הקואליציה אם החוק יעבור, ואני העברתי את החוק בקולות שלי. זו המציאות. כל הניסיונות להגיד שהם רצו בעד והצביעו נגד זה טוב לפרשנים. בעולם האמיתי השאלה היא מה עשית. אין לי בעיה עם החרדים. אין לי בעיה לעבוד איתם, אבל בנושא שוויון בנטל אני לא זז סנטימטר, וגם לא בנושא לימודי הליבה".

קדמון מתארת בידיעות כי לפיד עמל השבוע לשכנע את בני שיחו שלא עמדה על הפרק האפשרות של הפלת הממשלה. שהפיכת ההצבעה על החוק להצבעת אי־אמון בממשלה, לא הייתה משנה דבר. הפלה של ממשלה לא נעשית בהצבעת אי־אמון, אמר השבוע לפיד. הפלת ממשלה נעשית מבפנים, על ידי הקואליציה. וכדי להפיל ממשלה צריך לגרום למרכיבי הקואליציה לריב זה עם זה. להביא כל אחד מהם להתחייב שלא יזוז מעמדתו. להכניס אותם לדילמות שלא יוכלו לעמוד בהן.

אם לפרש את דברי לפיד, זה מה שבעצם קרה עכשיו. הרי הייתה הזדמנות לייצר סכסוך אמיתי ועמוק בין מפלגות הקואליציה, והוא עשה את זה. הנה, בישיבת סיעה אמר ליברמן מצד אחד שהוא מתחייב לא לעשות בו שינויים, ואילו מצד שני החרדים הודיעו שאם לא ייעשו בחוק תיקונים – הם יפרשו מהממשלה בקריאה השלישית. יותר מזה: אפילו נתניהו מולכד בסיפור הזה. עד עכשיו הוא הצליח לשמור על עצמו מחוץ לסיפור. ואילו עכשיו, כשהקים ועדה בראשות דוד אמסלם, המסקנות של הוועדה יהיו על ראשו. אם בשביל לשמור על השותפות עם החרדים הוא יקבל את עמדתם – זה יתפרש כאילו מכר את צה"ל.

טל שניידר כותבת בעיתון גלובס כי כששואלים את אנשיו של לפיד אם יתכן ש"יהדות התורה" תפרוש מן הממשלה ו"יש עתיד" תיכנס במקומה, כאשר יאיר לפיד זוכה בתפקיד שר החוץ הנחשק וחברי סיעתו מקבלים מטעמים ותפקידים, הם שוללים אופציה זו מכל וכל. אבל מי שעוקב אחרי תהפוכות הפוליטיקה הישראלית לא יפול מהכסא אם זה יקרה. דמיינו את מסיבת העיתונאים. תעשו את עצמכם מופתעים.

מצד שני, בהינתן שמפלגתו של ראש הממשלה, הליכוד, תמשיך להיות הגדולה והמובילה גם אחרי מערכת הבחירות הבאה – איזה אופציות נותרו ללפיד? מתישהו הוא יצטרך להתכנס, להתיישר ולשבת שם. הממשלה הנוכחית יכולה למשוך עד נובמבר 2019, ללפיד עדיין יש זמן. וד"ש לשאול מופז יו"ר קדימה שהיה שם לפניו (עם אותו החוק, אותה הדילמה והפירוק המהיר של אחרי כניסתו לממשלה).

בינתיים כלפי חוץ, זה לא הקו של לפיד. בסביבתו רוצים להינות מאפקט קריעה שייווצר בציר שבין יהדות התורה לישראל ביתנו. אם לא השבוע אז בעתיד הקרוב. ככל שינתן פומבי לריב בין שר הבטחון ליברמן לסגן השר ליצמן – כך לפיד ירוויח. על פי הדיווח, לפיד איים השבוע על ח"כ רוברט אילטוב, יו"ר סיעת ישראל ביתנו: "אנחנו שמנו מיליון ש"ח בצד לניהול קמפיין בקרב הציבור דוברי הרוסית. הכסף מוכן לקמפיין. אם אתם חוזרים מכם במילה או פסיק מתוך חוק הגיוס, אנחנו יוצאים לדרך".

"אם הממשלה הזו תיפול, זה לא יקרה באמצעות הצבעת אי אמון של המחנה הציוני", נאמר השבוע ל"גלובס", "קריסה פנימית יכולה לקרות רק כתוצאה מפערים שלא ניתן לגשר עליהם בין הציבור החילוני של ליברמן לציבור החרדי של ליצמן והליכוד שאינו מסוגל להחליט". כלומר: אם ישונה נוסח חוק הגיוס בועדה אד-הוק שהקים ח"כ אמסלם, אז ליברמן יצטרך לפרוש או לספק תירוצים. אם לא ישונה נוסח החוק, ליצמן יחזור לטפס על העץ. כך או כך, חברי הכנסת של יש עתיד מכונסים מתחת לעץ כדי לתפוס בסליהם את הפירות שינשרו.

מעגל הקסמים: מדוע תומך לפיד בחוק הגיוס ומציל את נתניהו?

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון
0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
9 תגובות
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

לא הבנתי. איך החרדים יסכימו עם לפיד בגלל תמיכתו בחוק הגיוס, בעוד שהם מתנגדים בתוקף לחוק הזה?
משהו פה לא ברור.

אלקנה הגיבור

אתה קצת תמים או עושה עצמך תמים… כיון המפלגות החרדיות נמצאות במצב שהם לא מסוגלים לחשוב על זה שאולי הממשלה תתפרק והם יהיו בחוץ… ולכן הם יהפכו את כל העולם העיקר לא להפיל את הממשלה , גם במחיר של תמיכה בלפיד

מתי כבר תבינו שזה שהחרדים מצביעים נגד זה לא אומר שהם נגד החוק! ב'יתד' לפני כמה שבועות היה כתוב שא"א להצביע בעד החוק מכיון שהוא לא מכיר בערך לימוד תורה[ואדרבה כתוב בו שהתו' אינה חשובה עפ"ל] טלו קורה מבין עיניכם!!! ואם החיבור עם לפיד יעשה טוב לחרדים, מה הבעיה בזה?!

זה לא האדמו"ר מויז'ניץ מאנסי
זה האדמו"ר מויז'ניץ וויליאמסבורג השוהה בימים אלו בלונדון

יש מישהו שמוכן להסביר קצת את המצב במילים פשוטות כאן בתגובות?
אין לי כח לקרוא את הכתבה, והתגובה של "לשלמה" ממש סקרנה אותי.
יש מצב?

לשואלים, ראו סוף קטע רביעי:
"רבים מחברי הכנסת החרדים העדיפו כי החוק יעבור, למרות שהם עצמם הצביעו נגדו כפי הוראת גדולי ישראל."
ובכך מתורצות התמיהות…

לנתנאל : הסכת והבין
הפוליטיקאים החרדים רוצים את חוק ליברמן לפיד וגם גפני,שאם המצב ישאר בלי חוק, ועוד חודשיים יפקע הסדר הדחיות לפי החלטת בגץ,והציבור החרדי יצטרך להתמודד לבד בלי הפוליטיקאים החרדים אז הם מיותרים. ומצד שני הם לא יכולים לתמוך בפומבי בהסכם הגיוס, של לפיד וליברמן, הדבר הטוב מבחינתם שהם יתנגדו ולפיד יעביר את החוק

תגידו לי מי מזגזג יותר לפיד או החרדים שהרי כלפי מצד אחד מתנגדים(?)ומצד שני מודים ללפיד שתומך בחוק
עד שיש כבר שמועות שישבו ביחד וכל זה בזכות שזכה לתמוך בחוד…………בשות!!!!

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture