צילום: מרים אלסטר / פלאש 90

בצל הודעת ריבלין: דיון סוער בועדת החוקה על חוק הלאום

דיווחים ועדכונים שוטפים מהדיון הסוער בוועדת החוקה: היועמ"ש של הכנסת הביע התנגדות לסעיף היישובים בחוק. ח"כ ציפי לבני הורחקה מהדיון. בימין תוקפים את פנייתו של הנשיא ריבלין: "הוא פוליטיקאי או נשיא?"

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

בוועדת החוקה של הכנסת מתקיים הבוקר דיון סוער על חוק הלאום. הסעיף שמעורר הכי הרבה אמוציות וחילוקי דעות הוא זה שאמור לאפשר ליישובים לא לקבל תושבים בשל מפתח לאומי/דתי וכיו"ב.

פנייתו של הנשיא ריבלין שהביע את דעתו נגד החוק מהווה גורם מרכזי לסערת הרוחות. יו"ר הוועדה המשותפת חה"כ אמיר אוחנה: "אנחנו מכבדים את הנשיא ואת היועמ"ש לכנסת אבל אני רוצה לומר מילה על צביעות כי כשאני קורא את מכתבו אני לא יודע אם להאזין לנשיא ריבלין או לפוליטיקאי ריבלין אם יש בכלל הבדל בין השניים. ב-2007 עברה במליאה הצעת חוק בתמיכת הקואליציה בראשות קדימה הצ"ח הקובעת כי אדמות קק"ל יוקצו ליהודים בלבד. כותרת גדולה יצאה בהארץ על ביטול מכרזים בכפר ורדים. בדקתי את תוצאת הבחירות –15% הצביעו למרצ, 15% ליש עתיד וכמעט מחצית הצביעו למחנ"צ. כפר ורדים זה אתם ולא הימין. גם לי לא הכל נוח אבל השאלה האם הציונות עברה מהעולם? הציונות היא התשובה לגזענות".

במהלך דבריו הוצאה חה"כ ציפי לבני (המחנה הציוני) מהדיון לאחר שהיו"ר חה"כ אוחנה קרא לה לסדר 3 פעמים.

חה"כ רויטל סויד (המחנה הציוני): אל תכפיש את הנשיא.

חה"כ זחאלקה (הרשימה המשותפת): מבקש לנהל את הדיון עם מינימום של ממלכתיות אפילו למראית עין. אתה מנהל את הדיון בצורה לא עניינית.

היועמ"ש של הכנסת, איל ינון, העביר חוות דעת לוועדה המשותפת בה הוא "ממליץ לא לאשר את הסעיף בנוסח המוצע". לדבריו, "אני סבור כי הנוסח המוצע של סעיף 7(ב( להצעת החוק חורג בצורה משמעותית מן האיזונים העדינים הנדרשים בהקשר זה. הסעיף עלול להכתים את חוק היסוד החשוב, המבקש לעגן ברמה החוקתית, לראשונה בצורה מפורטת, את זהותה ואופיה של המדינה כמדינת הלאום של העם היהודי, ואף עלול להביא להתערבות שיפוטית תקדימית בחקיקת יסוד של הכנסת.

לאור כל האמור לעיל, אנו ממליצים לחברי הוועדה שלא לאשר את הסעיף בנוסח המוצע. אנו מציעים לשקול אימוץ נוסחים חלופיים המתירים הקמת התיישבות קהילתית נפרדת בעלת ייחוד חברתי-תרבותי, אך כזו שלא ניתן יהיה להדיר ממנה בצורה גורפת אזרחים על בסיס לאומי, דתי וכו".

בתגובה לדבריו של סמוטריץ' שהעלה חשש כי אם חוק הלאום נצרת עילית "תיפול" בידי ערבים, ענה לו ח"כ חנין "מה זה תיפול? בידי איזה אוייב? מדובר באזרחי המדינה!".

חוק הלאום: יהדות התורה עדיין מתנגדת; ריבלין מזהיר מפגיעה בחרדים


כאמור, פנייתו של הנשיא מסעירה את המערכת הפוליטית. שר הכלכלה והתעשייה אלי כהן בהתייחסות לחוק הלאום: "אחרי 70 שנים למדינת ישראל, נדרש חוק שיספק מענה לצביון והזהות שלנו כמדינה יהודית, אולם הניסיון לייחס את החוק להתיישבות נפרדת בישובים יהודיים בלבד מוטעה. החוק ישרת את כלל הקהילות והדתות המרכיבות את מדינת ישראל, הרוצות לחיות לפי זהותם ומסורתם".

ח"כ יאיר לפיד: "המכתב של רובי ריבלין זהו צעד נכון ואמיץ של הנשיא. אני קורא לנתניהו להתעשת ולנטוש את השיקול הפוליטי ולאמץ את חוק הלאום של בני בגין מהליכוד, חוק שאותו הגישה לכנסת ״יש עתיד״".

ח"כ אלעזר שטרן בדיון חוק הלאום: "אני לא מתפלא שדווקא על החוק הזה בחר הנשיא לשלוח באופן חריג מכתב לחברי הכנסת. מציע לח"כ אוחנה להתנצל על שאמר שאינו יודע מי כתב את המכתב, ראובן ריבלין הנשיא או ראובן ריבלין הפוליטיקאי. אני לא מתפלא שדווקא על חוק זה בחר הנשיא לשלוח באופן חריג מכתב לחברי הכנסת".

חבר הכנסת מוטי יוגב: מעריך מאד את נשיא המדינה ראובן ריבלין. יחד עם זאת, איני מבין את התנגדותו להקמת ישוב יהודי בארץ ישראל. נצטווינו בפרשת השבוע: " וירישתם אותה וישבתם בה". לא לארץ זרה חזרנו, אלא לארץ ישראל שלנו, שנגזלה מאיתנו בימים עברו. אם חוק הלאום הוא גזעני, אזי כל הציונות היא גזענות. כל תהליך שיבת ציון והקמת המדינה, היו למען הקמת מדינה יהודית! מדינה לעם היהודי, על אף הישוב הערבי שהיה פה. פנינו אליו היו לשלום ושכנות טובה והם פניהם היו למלחמה. מדינה של ייחוד יהודי ויחד דמוקרטי. הקמת ישוב יהודי בארץ ישראל אינה גזענות, כי אם ציונות".

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture