טנק ישראלי באזור הגבול ברמת הגולן. צילום: הדס פרוש / פלאש 90

"אלו ימים גורליים. מה שיקרה בסוריה עכשיו יקרין עשרות שנים קדימה"

קצין בכיר בצה"ל על המצב בחזית הצפונית: "כמה נסכים להקריב כדי למנוע את ההתבססות האיראנית? כמה שצריך. אף אחד לא קונה מפציצי אף-35 כדי לפטרל מעל גבול לבנון" • וגם: מה ההסבר לנחישות האיראנית מול הסנקציות הכואבות?

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

"הדילמות שלנו בדרום סוריה לא כאלה מורכבות. בסופו של דבר, טוב שתהיה לנו כתובת שלטונית מסודרת בסוריה, כך זה היה במשך יותר מ-40 שנה מול שלטון משפחת אסד ואנחנו מוכנים לחתום על עוד 40 שנים דומות. השאלה היא מה יבחר אסד. אם הוא פרטנר לחידוש המצב ועמידה בכל ההסכמים הקיימים, אנחנו בעד. אם הוא ינסה, באותה נשימה, גם להחדיר למשוואה גורמים חיצוניים כמו איראן וחיזבאללה, הוא ימצא את עצמו מול כל העוצמה והנחישות שיש לישראל להציע. זה לא יקרה. סוריה לא תהיה לבנון, חיזבאללה לא יוכפל ואיראן לא תקים כני שיגור קדמיים בשטחה של סוריה": כך אמר השבוע קצין בכיר מאוד בצה"ל בראיון לאתר 'אל מוניטור'.

הוא הוסיף: "בכל מה שקשור בגזרת רמת הגולן, המצב פשוט. יש הסכם הפרדת כוחות מ-1974, אנחנו נעמוד על יישומו עד הפסיק האחרון, כולל הרצועות הגיאוגרפיות להגבלת סדר הכוחות הסורי וכולל אכיפה מיידית של ההתחייבות לא להכניס כוחות צבא לאזור החיץ. כל כוח צבא סורי שייכנס לאזור הזה יושמד מיד".

לדבריו, "אנחנו מביטים בתמונה הכוללת, הגלובלית, האזורית. אנחנו נחושים, אבל מודעים גם לנחישותו של הצד השני".

יצוין כי הדברים עולים בקנה אחד עם הצהרותיו המפוייסות משהו של נתניהו בנוגע להחזרת השליטה של אסד בגולן הסורי, כל עוד הדבר לא מתבצע אגב התבססותה של איראן באזור.

השאלה הגדולה היא עד כמה ישראל תסכים ללכת רחוק כדי למנוע את הפיכתה של סוריה ללבנון ב'. בענין הזה כדאי להקשיב למה שאמר הקצין הבכיר לעיתונאי בן כספית. "אף אחד בסוף לא יתנדב לסלק מכאן את האיראנים במקומנו. בסופו של יום ישראל היא הכוח היחיד בסביבה שקם באופן גלוי ואומר לאיראנים 'עד כאן', כשכל האחרים מעודדים אותנו מהיציע. אנחנו חיים בימים גורליים. מה שיקרה כאן בחודשים הקרובים יקרין עשר, עשרים וחמישים שנה קדימה. הוא יקבע אם הילדים והנכדים שלנו יצטרכו להילחם ברמת הגולן וסוריה, או לא. זוהי תקופה בה מעוצבים ונכתבים כללי המשחק החדש והפעם, בניגוד למה שקרה עם חיזבאללה, אין לנו כוונה לתת לאחרים לכתוב אותם".

כמה ישראל תסכים ללכת רחוק עבור המטרה הזאת? "כמה שצריך. כשאיראן הוזעקה לסייע למשטר הסורי במלחמה פנימית זה היה סוג של רבע לגיטימי. כשאיראן מנסה להיערך בתוך סוריה נגדנו, זה קאזוס בלי (עילה למלחמה. אב"ד). איראן צריכה לדעת שכפי שהיא יודעת לפעול על כל המגרש במזרח התיכון, כך גם ישראל. זו תמונת מראה. אם נרצה, אנחנו יודעים לפעול גם נגד איראן. אף אחד לא קונה מפציצי אף-35 כדי לפטרל מעל גבול לבנון. אם איראן פועלת נגדנו ונגד הריבונות שלנו, היא צריכה להבין שגם אנחנו יודעים לפעול נגדה".

לא להחליף, להחליש: כך פועלות ארה"ב וישראל להגברת התסיסה באיראן


עוד שאלה שמעסיקה מאוד את גורמי הביטחון והמודיעין בימים אלו היא מידת ההשפעה של הסנקציות הכלכליות החריפות על איראן. בענין הזה אמר לאל-מוניטור גורם בכיר: "גם הצד השני נחוש. האיראנים הם אנשים חכמים ומתוחכמים, הם מתמודדים עכשיו עם שורה של בעיות קשות, החל מהתסיסה הפנימית דרך המצב הכלכלי והסנקציות המתחדשות, זה מאתגר את המשטר אבל המשטר עושה התאמות והסתגלויות ולא מתכוון להרפות".

"אין כאן רכבת שבולמת בבת אחת. יש כאן קרב בין נחישות אחת לשנייה. אנחנו מקווים שהנחישות שלנו תנצח. איראן פעילה מסביב לאזור כולו, מתימן דרך סעודיה, עיראק, סוריה ולבנון. זה משחק מעצמתי, זה מאבק דתי, האינטרס של ישראל הוא להרחיק את איראן לא רק מסוריה, אלא גם מתימן ומעיראק וממקומות נוספים. טילים ארוכי טווח אפשר לשגר לא רק מדרום סוריה".

מה יקרה בסופו של דבר? "איום חיצוני תמיד מביא ללכידות פנימית והקצנה. זה לא מפתיע אותנו. השאלה היא כמה זמן הם יוכלו להחזיק מעמד בקצב הנוכחי".

מפקד חיה"א חושף: "תקפנו עם F-35 פעמיים. האיראנים שיגרו 32 רקטות"

חודש אחד – 17 מכות: ההתרסקות הצבאית, המדינית והכלכלית של איראן

נתניהו: "הכלכלה האיראנית בשפל. צריך לראות את הנתונים כדי להאמין"

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture