Abed Rahim Khatib/Flash90

"ישראל נתנה לחמאס חופש פעולה עם העפיפונים, וגררה את ההסלמה"

לדברי ראש חטיבת המחקר של אמ”ן לשעבר, ישראל צריכה להמשיך את הלחץ הכלכלי על עזה, כמו שנעשה השבוע עם סגירת מעבר כרם שלום. "אם הסנקציות יעילות מול איראן, אין סיבה שלא יעבדו גם על חמאס", אומר יוסי קופרווסר שצופה סבב נוסף בקרוב

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

"אנחנו נמצאים כיום במערכה שבין המערכות וחשוב להבין זאת", כך אומר היום תא"ל במיל. יוסי קופרווסר, חוקר בכיר במרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה ולשעבר ראש חטיבת המחקר של אמ”ן ומנכ”ל המשרד לעניינים אסטרטגיים. לאחר שנורו למעלה מ-190 רקטות לעבר ישראל ולאחר שחיל האוויר תקף בעוצמה חזקה תשתיות של החמאס דווח כי החמאס והפלגים השונים הסכימו להפסקת אש וברור לכולם כי ככול הנראה אנו עומדים בפני התחדשות הסבב בצורה כזו או אחרת.

"אנחנו לא נמצאים במצב בואנו מבקשים להגיע להכרעה של החמאס. הכרעה זה סיפור אחר, סדר כוחות אחר וסדר פעולות אחר", אומר קופרווסר וממשיך "אנחנו עסוקים בהחזרת השקט כמו לאחר מצבע צוק איתן ב-2014 שלאחריו היו כמעט 4 שנים של שקט". בתום הסבב הלילה מעריך קופרווסר בדומה לסבב הקודם, החמאס הבין כי הוא חוטף מכה קשה וכואבת בתחום התשתיות שלו וכי היממה הקרובה יהיה המבחן הגדול להבנה האם החמאס ינטוש את מדיניות בלוני ועפיפוני התעברה שלו או לא.

"ישראל שינתה את המדיניות שלה כלפי רצועת עזה עם סגירת מעבר כרם שלום למעבר סחורות ונדמה כי זו אחת הסיבות להתפרצות של האלימות בסופ"ש", אומר קופרווסר. לדבריו ישראל פועלת כיעד ארוך טווח לצמצום התעצמות החמאס ובלימתו ועושה זאת תחת מגבלות לא פשוטות. "אנחנו אמנם רוצים להסתכל במראה ולראות כמה אנחנו אנושיים ואכפת לנו מתושבי הרצועה, אבל להם לא באמת אכפת מאתנו", מסכם קופרווסר.

הוא מעריך כי "גם הסבב הנוכחי לא יוביל לשינוי משמעותי. אנחנו נמצאים למעשה בהסלמה במשך כבר כארבעה חודשים וזאת בעקבות הפיתוח של החמאס של טרור העפיפונים והבלונים. ישראל מנסה להגיב ולהחזיר את כללי המשחק הקודמים והחמאס מתקשה לקבל את העובדה שיצטרך לוותר בסוף גם על הכלי הזה גם בלחץ מצרי", אומר קופרווסר.

קופרווסר מציין את התגובה הנרפית של ישראל לטרור העפיפונים כזרז לירי המאסיבי של עשרות פצצות מרגמה ורקטות קסאם לעבר יישובי העוטף במהלך השבת האחרונה. "נתנו את התחושה שאנחנו משלימים עם עפיפוני ובלוני התבערה כתופעת טבע. לא בנינו ‘קייס’ חזק מספיק כדי להבהיר גם לעצמנו וגם לעולם ששריפת השדות על ידי עפיפונים ובלונים הם פיגועים לכל דבר ועניין. מדובר בהפרה ברורה ובוטה של החוק הבינלאומי, אבל במקום להיות נחרצים נתנו לחמאס חופש פעולה ניכר ללא הצדקה".

"המצב של חמאס כיום קשה יותר מלפני צוק איתן, בעיקר כי טראמפ מבהיר שארצות הברית סיימה להיות הפראייר של הפלסטינים. איראן נכנסת מחדש לעידן של סנקציות והתמיכה הכספית של האיראנים בארגוני הטרור תרד בהתאם. אבו מאזן חונק את הרצועה, ולישראל יש גב חזק מאוד מהבית הלבן. גם מדינות ערב מעניקות לעזה ולסוגיה הפלסטינית בכלל תשומת לב נמוכה מבעבר”.

על פי קופרווסר, מכלול הנסיבות האלו מוביל לכך שבמצב של מלחמה אין מי שיבוא לעזרת חמאס: “בסוף יחזרו לנקודת המוצא של סוף ‘צוק איתן’. כולנו זוכרים ששלוש השנים האחרונות אחרי המבצע היו השקטות ביותר בעוטף מאז תחילת שנות האלפיים”. הוא מוסיף כי הפלת שלטון חמאס אינה יעד ריאלי מבחינת ישראל.

“אנחנו לא נצטער אם זה יקרה אבל לא כדאי לקבוע את זה כמטרה כי הסיכויים לכך לא גבוהים”, הוא אומר. “עזה זה לא ישראל ואנשים פוחדים לצאת בהמוניהם לרחובות נגד שלטון אכזרי ורצחני כמו חמאס. היעד שלנו הוא להחליש את חמאס ולהבהיר לו שלא כדאי לו להתעסק איתנו – בתקווה שבעתיד תגיע חלופה טובה יותר”.

לטענתו, "לישראל אין כל ענין בהסלמה בעזה. זה לא משרת אותנו בשום צורה ונכון לעכשיו, למרות שלבנו עם תושבי הדרום, מדובר עדיין בעימות מוגבל. חמאס הרי יכול לירות לעבר תל אביב ואזור המרכז ולא עושה זאת כי הוא מורתע, ואנחנו יכולים מצידנו לבצע סיכולים ממוקדים ולא עושים זאת. צריך לראות אם התיווך של גורמים חיצוניים כמו המצרים יישא פרי”.

“המטרה היא למנוע הסלמה שתמנע מתרחיש כזה לקרות. חמאס נאבק על שימור יכולת הפעולה שלו, אחרי שבעימותים האחרונים הוא נכנע לדרישות ישראל והפסיק כמעט לחלוטין את ירי הרקטות. הוא ניסה את ההתפרעויות בגדר אבל חטף מעל למאה הרוגים וזה דעך. אחר כך הוא ניסה את העפיפונים, ולכך היינו צריכים להגיב בנחישות גדולה. חמאס קיבל תיאבון וכעת שוב אנחנו מתמודדים עם פצמ”רים ורקטות. מאמין שאפשר יהיה לסיים את הסבב הזה בלי שנצטרך להכניס כוחות צה"ל לעזה”.

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון
0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
3 תגובות
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

אני מאוד מרגישה שהתקופה הנוכחי ספציפי חודש אב שידוע לזמן פורענות לכלל ישראל לא הזמן המתאים להתחיל עם החמאס. אם מדינת ישראל חיכו עד עכשיו שיחכו עוד חודש לפני שהם מגיבים לטרור העפיפונים.

ואני חושב שהחמאס עושה את זה דווקא בתקופה הזאת ולא כי הוא יודע שהימים הם ימי בין המצרים, אלא שהוא יודע שבזמן הזה הוא עושה הכי נזק לישראל כמו שבפעם הקודמת בצוק איתן הוא הצליח לעשות נזק של מאות מליונים… ונותר רק להתפלל לסיום הגלות…

ומה חשבתם שהקב"ה יעזוב את עמו ואת חסידיו ח"ו והכל בשביל שעכשיו חודש אב
עם ישראל חזקו ונתחזק בתורה הק' חומש דברים קחו עמכם דברים ודברו אל השם!
שי

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture