Flash90

חוק הגיור: "לא ייתכן שיהיו שני נציגים מהרבנות, מול שני נציגים רפורמים"

אלף רבנים יתכנסו בירושלים בדרישה למנוע את חקיקת מתווה הגיור שייקח את הסמכות מידי הרבנות הראשית לידי יחידת סמך במשרד ראה"מ, כאשר הנציגים התורניים היחידים יהיו הרבנים הראשיים, שיהוו מיעוט מקרב חברי הוועדה שתמנה את הדיינים • ראיון

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

מחר, יום רביעי, יתאספו בירושלים אלף רבנים במסגרת כנס ענק נגד נגד מתווה הגיור שהציע השר לשעבר משה ניסים. האירוע מתקיים ביוזמת ארגוני הזהות היהודית שחברו יחדיו לשיתוף פעולה מיוחד עם הרבנות הראשית לישראל, ובכינוס ישתתפו, לצד הרבנים הראשיים, הגר"ד לאו והגר"י יוסף, גם הגרי"מ לאו, הגרש"מ עמאר, הגר"ר אלבז, הגר"ד ליאור ועוד.

בכינוס, שייערך מתוך שיתוף פעולה בין רבנים מהמגזר החרדי לבין רבנים מהציונות הדתית, ידברו הרבנים על הסכנות הרבות מהדו"ח שהגיש משה ניסים ועל חיזוק מעמדה של הרבנות הראשית לישראל בתקופה בה ארגונים שונים מנסים באופן מכוון להחלישה.

ממארגני הכנס, הם אנשי מרכז ליב"ה, הפועלים על מנת לחזק את זהותה היהודית של מדינת ישראל. הרב אוהד כהן, מחברי הנהלת הארגון, מספר בראיון לJDN על מטרת כינוס החירום מחר, כאשר הרבנים הראשיים לישראל חתמו במשותף על קריאה לרבני ישראל להשתתף ו"להשמיע את קול התורה כנגד המלצות הוועדה בנושא הגיור וניסיונות החקיקה הבאים בעקבותיה".

לדברי הרב כהן, מטרת הכנס היא לעלות את הדרישה לדחות את המלצות מתווה הגיור כפי שגיבש אותם השר לשעבר, משה ניסים. הרב כהן מספר כי בכינוס צפויים להשתתף מאות מרבני ישראל, שיבואו לתמוך בעמדת הרבנים הראשיים כי אי אפשר לנסח המלצות בנוגע לגיור, בלי לשתף פעולה עם הרבנות הראשית לישראל, וכי סמכויות הגיור צריכות להישאר בידי הרבנות הראשית.

במוקד הדו"ח של נסים ניצבת המלצה להקים רשות גיור ממלכתית שתהווה יחידת סמך עצמאית במשרד ראש הממשלה ותרכז את תחום הגיור במדינת ישראל. ראש הרשות יתמנה על ידי ראש הממשלה בהתייעצות עם נשיא בית הדין הגדול ועם יו"ר הנהלת הסוכנות היהודית. הדיינים המגיירים ימונו על ידי ועדה שתכלול 11 נציגים, לפי הרשימה הבאה: נציגי ראש הממשלה, שר המשפטים ושני הרבנים הראשיים, יו"ר ועדת החוקה של הכנסת, יו"ר הסוכנות היהודית, נציג שירות המדינה, ראש רשות הגיור, יו"ר נתיב ושני נציגים לזרם הרפורמי והקונסרבטיבי.

על פי דו"ח נסים, הגיור במדינת ישראל ירוכז כולו בידי הרשות הממלכתית שתוקם, וגיורים פרטיים מכל סוג לא יוכרו. כך תידחה תביעתם של הרפורמים והקונסרבטיבים להכרה בגיוריהם, אך גם בתי דין פרטיים שעסקו בכך עד היום – חרדיים ודתיים־לאומיים כאחד – לא יוכלו לעשות זאת. ניסים טען בראיון שהעניק לעיתון מקור ראשון כי אם המתווה שלו לא יעבור – המדינה תכיר בגיורים רפורמיים.

"יש פסק דין מוכן של בית המשפט העליון, וככל הנראה הוא מבהיר שאם מקבלים גיורים מארגונים אורתודוקסים פרטיים, אז צריך גם לקבל את אלה של הרפורמים והקונסרבטיבים בישראל", אמר נסים. "אם הדו"ח שלי לא יעבור, פסק הדין של בג"ץ יינתן בקרוב מאוד, וברור כשמש שביום בהיר אחד הם יכירו בגיורים הרפורמיים בישראל. המשמעות היא שאלה שמונעים את העברת החוק שלי, בין אם אלה חרדים או רבנים בציונות הדתית – מחדירים את הרפורמה לישראל".

בתגובה לטענה זו, אומר הרב כהן בראיון לJDN כי הם מצטרפים לקריאתו של משה ניסים ומתנגדים לגיורים פרטיים של כל בית דין באשר הוא, החל מבתי הדין של הרבנים החרדים המחמירים יותר, ועד לבתי הדין של ארגונים כמו 'צוהר' וכדומה, "אבל יש הבדל אחד. אנחנו רוצים שתחום הגיור יהיה בסמכותה של הרבנות הראשית לישראל, בעוד הוא הציע במתווה שלו להקים יחידת סמך במשרד ראש הממשלה". לדברי הרב כהן, "לא יכול להיות שבנושא כל כך הלכתי וכל כך יהודי, הם יקבעו מי יהיו רבני הגיור, וראש מערך הגיור ייבחר על ידי הרב הראשי וראש הסוכנות היהודית. אנחנו דורשים שרק הרבנות הראשית תקבע בנושאי הלכתי זה".

בעקבות דרישת הרבנים הראשיים, כבר הכניסו שינוי אחד קטן במתווה הגיור: במקום הניסוח "בהתייעצות" עם הרב הראשי, נקבע כי מינוי ראש הרשות לגיורים ייעשה "בהסכמת" הרב הראשי. לדברי הרב כהן, "מדובר רק בשינוי קוסמטי, אך עדיין הגיור לא נמצא באחריות הרבנות הראשית, ולכן זה עדיין משאיר את הבעיה על תילה, כך שייתכן כי מי שיהיה אחראי על נושא הגיור, הוא מישהו שלא נאמן למסורת ישראל. עם כל הכבוד למשה ניסים, הוא לא פוסק בישראל ובסוגיה כל כך קריטית ועקרונית, לא יכול להיות שהוא יקבע וינהל את ההחלטות בנושא ולא הרבנות הראשית".

אחת מטענותיו של משה ניסים הוא בעובדה שגם כיום, בוועדה לבחירת דיינים, ישנם נציגים שונים, לאו דווקא רבניים, כמו לדוגמה חברי כנסת וכו'. הרב כהן מסביר את ההבדל בכך שבוועדה למינוי דייני הגיור, הנציגות לנאמנים למסורת ישראל ולרבנות תהיה במיעוט של שני נציגים, מתוך אחד עשר חברי הוועדה, כך שנוצר מצב אבסורדי, שבוועדה בה יכהנו הרבנים הראשיים לישראל, כנציגי הזרם האורתודוקסי, יכהן נציג אחד מטעם בתנועה הרפורמית ונציג נוסף מטעם התנועה הקונסרבטיבית – צמד התנועות ההרסניות לעם ישראל ולתורת ישראל, המהווים מיעוט זניח בישראל, והם יקבלו מעמד שווה לרבנות הראשית ולשומרי התו"מ. "זה לא יעלה על הדעת", אומר הרב כהן. "לכן אנחנו נלחמים כל כך נגד המתווה הזה".

מארגני הכנס מחר מסרו כי "הכנס הזה מביא אמירה חדה וברורה, צריך לקבור את המלצות משה ניסים ולשכוח שהם הובאו בכלל בפני הממשלה. אנו מקווים שהאמירה הנחרצת של הכנס תביא לציבור הרחב את הדאגה של הרבנים ביחס לציביון היהודי של המדינה ותציב לפנינו את האחריות הגדולה לשמור על השלימות והיהדות של העם היהודי".

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture