David Cohen/Flash90

קלע דוד: הטילים שגרמו לשיגור נפלו בסוריה; הטיל המיירט הושמד באוויר

תחקיר ראשוני בצה"ל גילה כי מערכת היירוט הופעלה לעבר טילים בליסטיים סוריים, בשל החשש שינחתו בישראל. מפקד גדוד "קלע דוד" קיבל את ההחלטה ליירט תוך שניות. אחד המיירטים השמיד עצמו באוויר והשני המשיך לעבר המטרה וייתכן שהשמיד אותה

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

שעות לאחר רצף האזעקות בצפון ושיגור הטיל ממערכת "קלע דוד", פרטי האירוע מתבררים: מהתחקיר הפנימי בצה"ל עולה כי הסורים ירו הבוקר שני טילים בליסטיים. המערכת זיהתה כי לפחות אחד מהם עלול לנחות בשטח ישראל והתקבלה ההחלטה לשגר לעברו מיירט. לאחר שהתברר כי מסלול הטיל השתנה, הוחלט להשמיד את המיירט.

את צופרי האזעקה הפעילו מחשש ששאריות מהטיל המיירט שהושמד בעודו באוויר, ייפלו באזורים מאוכלסים. מקרים דומים נרשמו בעבר עם השמדות עצמיות של טילי כיפת ברזל ושאריות של טילים מיירטים. אלה נפלו לא פעם בשטחי יישובים, הגם שהסיכון לפגיעה מהם – נמוך.

מתחקיר ראשוני שנערך בחיל האוויר עולה כי שני טילים שוגרו הבוקר מדרום מזרח סוריה, מערבה, לכיוון ישראל, כחלק מהלחימה הפנימית של צבא אסד נגד המורדים. לטילים הללו יש יכולת תמרון וצבא אסד משתמש בהם רבות. מרגע שיגורם, זיהתה אותם מערכת "קלע דוד" כטילים בליסטיים שאמורים להתפוצץ בצפון הארץ בעומק ישראל, ולכן נדרכה.

טווח המעוף של שני הטילים הסורים היה כ-100 ק"מ, וזמן המעוף שלהם – בין דקה לדקה וחצי. בסופו של דבר מעריכים בחיל האוויר ששני הטילים נפלו בשטח הסורי, כקילומטר אחד מגבול ישראל. נקודת הפגיעה הסופית שלהם השתנתה בשלהי מעופם, לכיוון סוריה.

בחיל האוויר בודקים אם אחד משני הטילים הסוריים יורט. בחיל החליטו שלא לקחת סיכון מאחר שבתחילת השיגור של הטילים היה חשש שייפלו בשטח ישראלי, ואם היו חוצים את הגבול – שניהם היו מיורטים בוודאות. הגורם שקיבל את ההחלטה תוך עשרות שניות היה כאמור מפקד גדוד קלע דוד, שישב במרכז לניהול יירוטים באתר המערכת בצפון.

בין השעות 10:00-10:30, שורת אזעקות נשמעו בשני סבבים במרחב הגליל העליון ורמת הגולן במשך כ-20 דקות. בתחילה נבדקה האפשרות כי מדובר בחדירת כלי טיס מסוריה, אך לאחר בירור הודיע צה"ל כי שוגרו טילים ממערכת ההגנה "קלע דוד" לעבר שיגורים שבוצעו במסגרת הלחימה הפנימית באזור קוניטרה בסוריה. הרקטות הסוריות נפלו בשטח סוריה.

"שוגרו שני מיירטי קלע דוד אל מול זיהוי רקטות שהיה חשש שיפגעו בשטח ישראל", הדגישו בצה"ל. "הרקטות הסוריות שוגרו במסגרת הלחימה הפנימית בסוריה ונפלו בשטח סוריה. אין נזק ואין נפגעים". תושבים דיווחו על שמיעת פיצוצים ותיעדו שובלים של שיגורי טילי מערכת "קלע דוד".

זו הפעם הראשונה שישראל השתמשה במיירט "קלע דוד", שיודע להתמודד עם רקטות ארוכות טווח שיש בידי סוריה וחיזבאללה והפך לא מזמן למבצעי. בקצרין הודיעו על חזרה לשגרה תוך חצי שעה מהישמע האזעקות, ועיריית צפת הודיעה כי המקלטים הציבוריים בעיר נפתחו על מנת להרגיע את הציבור. מדובר ביוזמה מקומית, והנחיות פיקוד העורף לא השתנו, כולל קיום קייטנות. אזעקות הופעלו גם במועצות האזוריות מרום גליל, גליל עליון, במועצות ברמת הגולן ובמבואות החרמון.

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture