בין נקמה בישראל לציות לפוטין: לאן מועדות פניו של בשאר אסד?

צבא אסד נמנע עד כה מלהגיב לתקיפות החוזרות ונשנות של ישראל בסוריה, אך מומחים שונים משרטטים מספר תרחישים בהם עלול המשטר בדמשק להחליט על שינוי מדיניות • וגם: התמרון המדיני המוצלח של נתניהו מציב את אסד בפני דילמה אכזרית

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

המערכה המדינית והצבאית נגד ההתבססות האיראנית בשטח סוריה נמשכת כל העת, כשרק השבוע נרשמו עוד כמה פרקים בעלילה הסבוכה בדמות תקיפה נוספת המיוחסת לישראל נגד יעד איראני במערב סוריה לצד התקרבות נוספת של רוסיה לדרישות הסף של ישראל בענין הנוכחות האיראנית במדינה.

אלא שלהתרחשויות הדרמטיות הללו מתלווה צלע נוסף שפחות נהוג לדבר עליו, אך עלול בהמשך להעסיק את מערכת הביטחון. מדובר בשלטון הרשמי של סוריה שמתקרב מאוד להחזרת השליטה על כל חלקי המדינה לאחר 7 שנים של מלחמת אזרחים עקובה מדם.

כמעט לאחר כל תקיפה מתפרסמים דיווחים על כמות החיילים הסורים שמצאו בה את מותם. מומחים שונים מנסים להעריך עד מתי יסכים אסד לספוג פגיעות חוזרות ונשנות באנשי הצבא שלו, ובאופן כללי בריבונות ובכבוד של "סוריה המאוחדת".

בעיתון 'ישראל היום' פורסמה הבוקר כתבה נרחבת בה ניסו מומחים שונים להעריך האם, מתי ובאיזה אופן ינסה אסד לגבול מחיר מישראל. ד"ר יהודה בלנגה, מומחה לסוריה ולמצרים מאוניברסיטת בר אילן, סבור כי פניו של אסד לנקמה באמצעות פיגועים בחו"ל ופעולות טרור שונות בסיוע חיזבאללה ומליציות שיעיות נוספות הכפופות לאיראן.

לדבריו, "סוריה וחיזבאללה כאחד שקועים עד צוואר בביסוס המשטר. לכן אין סיכוי שהם יגיבו מפני שישראל אינה נמצאת בראש מעיינם. עם זאת,ברגע ששלטונו יתייצב, אסד ישקול את המצב מחדש. ייתכן שגם אז, אסד יבחר שלא להגיב ישירות ואף יימנע מהפעלת חיזבאללה".

אם הוא כן יחליט לפעול, "סביר שהוא יפעיל תאי טרור איראנים בחו"ל כדי לבצע פיגוע נגד יעדים ישראליים בעולם. ככה הציבור בסוריה ידע שאסד מגן על סוריה שוב, ואנחנו נדע מי מאחורי הפיגוע אבל גם לא נוכל להחזיר לאסד או לחיזבאללה ישירות", כך בלנגה.

תמונה מורכבת יותר מציג המזרחן ד"ר מרדכי קידר. "השאלה המרכזית היא עד כמה צבא אסד ישוקם", הוא אומר ומוסיף: "אם יהיו לו טילים נגד מטוסים שיכולים לפגוע בטייסים שלנו, ישראל לא תתקוף מהר כי אף אחד לא שולח מטוסים לכיוון אחד".

קיים גם תרחיש שבו "אסד יוציא את האיראנים החוצה ויקבל תמיכה אירופאית חזקה ואפילו תמיכה אמריקנית. טראמפ רוצה רק להצר את איראן ולא אכפת לו מי זה שיעצור את איראן. את טראמפ לא מעניין מוסר אלא ביזנס. במצב כזה אסד יצעק בצדק שמבחינתו הוא בונה ואנחנו הורסים לו. ואז אירופה וגם ארה"ב יבלמו את ישראל"

ד"ר קידר מסייג שתרחיש כזה נראה מופרך בשלב זה: "בינתיים טורקיה והכורדים אוחזים בחלקים מצפון סוריה, איראן פועלת בסוריה ואסד רחוק מאוד מלשלוט. ככה שאני לא רואה בקרוב את אסד מצליח להתחיל אפילו לשקם את המדינה. הדרך עוד ארוכה מאד".

"לצערו של אסד, ישראל לא רק נתמכת על ידי ארה"ב של טראמפ שמגבה את התקיפות בסוריה, אלא גם נתניהו מתואם היטב עם פוטין. לקרמלין כרגע לא אכפת מהתקיפות ולכן לא נראה שאסד יסתכן", הוא מסכם.

התמרון המדיני של נתניהו והדילמה האכזרית של אסד

כתבנו בעבר לא פעם על הציר המפתיע שירחיק את האיראנים מסוריה כשהשושבין המרכזי של הציר הזה הוא נתניהו שהעביר לפוטין הצעה לדיל בנוסח "אוקראינה תמורת סוריה". בענין הזה, כדאי מאוד לשים לב להתקרבות הרוסית לדרישת הסף של ישראל באשר לנוכחות האיראנית בסוריה.

אם לפני חצי שנה דווח כי הרוסים מסכימים להרחיק את האיראנים 15 ק"מ מהגבול בעוד ישראל דורשת הרחקה של 40 ק"מ, ולאחר פגישתם האחרונה של נתניהו ופוטין הסכימו הרוסים להרחקה של 80 ק"מ, אתמול כבר דווח על הסכמה רוסית להרחקה של מאה קילומטרים.

יצוין כי הדרישה הישראלית נותרה בעינה: הוצאה מוחלטת של כלל הכוחות האיראנים וגרורותיהם מכל שטח סוריה.

כך או אחרת, ביום שהקרמלין ינסח באופן סופי את עמדתו בסוגיה, יתייצב אסד בפני דילמה אכזרית מבחינתו: האם לציית לרוסיה שהצילה למעשה את שלטונו, או לאיראנים ששילמו במהלך הלחימה בדם רב והיו בני בריתו לאורך עשרות שנים – כולל במלחמת האזרחים (עוד לפני התערבות רוסיה).

בכתבה ב'ישראל היום' העריך פרופסור אפרים ענבר, נשיא מכון ירושלים למחקרים אסטרטגיים, כי בסופו של יום לאסד לא תהיה ברירה אלא להיענות לתכתיבים של פוטין. "אסד לא רוצה להיות בובה איראנית והוא זקוק לכוחות הרוסיים כדי לא להפוך לאחת כזו".

קרא עוד בנושא

ישראל-רוסיה-ארה"ב: הציר המפתיע שיוביל להרחקת האיראנים מסוריה

נתניהו מרוצה: "יש הסכמה בינלאומית שעל איראן לסגת מסוריה"

נתניהו: "רוסיה הרחיקה את איראן מהגבול, אבל זה לא מספיק"

איראן: נצא מסוריה רק אם אסד יבקש מאיתנו

חודש אחד – 17 מכות: ההתרסקות הצבאית, המדינית והכלכלית של איראן

נתניהו לאסד: הוצאת איראן וחיזבאללה מסוריה – בתמורה להפסקת התקיפות

בפעילות מודיעינית והתקפית: כך סוכלה ההתבססות האיראנית בסוריה

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון
0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
1 תגובה
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

נראה לי שלאסד אין שום רעיון והוא קורא "ישראל היום" כדי לדעת מה האופציות הטובות שלו.

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture