חסון, עמאר וכרזה נגד חוק הלאום. צילומים: פלאש 90

החוק והעליהום: מה עומד מאחורי "המחאה הדרוזית" נגד חוק הלאום?

הגורמים המיליטנטיים שמלבים את האש, השתקת הקולות המתונים בעדה והתקשורת ששוב שכחה את תפקידה: תחקיר שמפרסם האתר 'מידה' מגלה את כל האמת על "מחאת הדרוזים" נגד חוק הלאום והגורמים המובילים אותה

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

זר כי יקלע לישראל בימים אלו יטעה לחשוב כי רוב אזרחי המדינה בכלל, ובני העדה הזרוזית בפרט, מתנגדים באופן נחרץ לחוק הלאום שאישרה הכנסת. למעשה, תמונת המצב היא הפוכה לגמרי. סקר שפורסם אתמול מצביע על תמיכה חד משמעית של רוב הציבור בחוק, וכעת מתברר כי גם "מחאת הדרוזים" רזה ונקודתית בהרבה ממה שמוצג בתקשורת.

העיתונאי גלעד צוויק פרסם באתר 'מידה' שורת תחקירים בניסיון ללמוד על הלך הרוח האמיתי של בני העדה סביב החוק. תחת הכותרת "דרוזים שתומכים בחוק הלאום: סותמים לנו את הפה" מביא צוויק קולות שונים בתכלית מאלו המוצגים בתקשורת הישראלית. להלן מספר ציטוטים נבחרים:

סאמר סעיד ביראני, חבר מועצת דלית אל כרמל ומנהל עמותה להסברה ישראלית בשפה הערבית: “מנסים להשתיק אותנו ולסתום לנו את הפה בכוח. כל החיים שלי הייתי דרוזי שהניף בגאווה את דגל ישראל, שר התקווה וקיים ברית אחים עם היהודים בישראל. פתאום אני קם בבוקר ומגלה שאני גזען נגד דרוזים ובוגד בעדה שלי. למה? כי אני מעז להגיד שחוק הלאום הוא חוק טוב, גם ליהודים וגם לדרוזים במדינת ישראל. דרוזים התגייסו לצבא ונהרגו עבורה בידיעה שזו מדינת הלאום של העם היהודי עוד לפני חוק הלאום. החוק לא שינה כלום, פשוט כלום. אנשים נסחפו לחלוטין, זה עצוב”.

מחאת הדרוזים מגיעה לצה"ל • הרמטכ"ל: "להותיר את הפוליטיקה מחוץ לצבא"


לטענתו, “האליטה הדרוזית מתנגדת לחוק מסיבותיה שלה וזה מחלחל למטה – לאו דווקא בהתנגדות לחוק עצמו אלא בתחושה שאם אתה לא מתבטא נגד החוק, שלא לדבר על לתמוך בו, אתה בוגד בדרוזים”.

ביראני יוצא בההאשמות קשות כלפי התקשורת הישראלית: “יהודים שמתנגדים לחוק מעזים להגיד לי שאני ‘דרוזי מחמד’ או ‘בובה של ביבי’. אלו אותם אנשים שטוענים שזו ממשלה גזענית. איזו צביעות. אז חשוב לי להגיד שאני ודרוזים נוספים שתומכים בחוק לא בובות של אף אחד. בחיים שלי לא פגשתי את ביבי ומי שחושב שיצליח לסתום לי את הפה – ייכשל. להיפך זה רק מגדיל אצלי את המוטיבציה לצאת בעד החוק”.

עוד מדבריו של ביראני: “איימן עודה וחנין זועבי חוגגים. השמאל לצערי גם עלה על הפטנט ומשתמש באהבה של הדרוזים למדינה כדי לסכסך בין הדרוזים לימין. הם רואים שבבחירות האחרונות רוב הדרוזים הצביעו למפלגות הקואליציה (ליכוד, ישראל ביתנו, כולנו) ומנסים עכשיו להפוך את התמונה. רק עיוור לא מבין שיש פה קמפיין פוליטי…קצינים דרוזים מתראיינים אצל בן כספית, שהשנאה שלו לנתניהו מוכרת לכולם. אותו דבר עם דיסקין שקורא לדרוזים להפגין…הכי מדהים היה איתן כבל שקורא לדרוזים לנטוש את הימין ולעבור אל השמאל. איזה ניצול ציני. בושה וחרפה”.

נתניהו יודע מה הוא עושה: למרות התקשורת, הציבור תומך בחוק הלאום


זוהיר גדבאן, דובר המועצה הציונית הדרוזית: “אישור החוק הוא יום חג עבור העדה הדרוזית. חוק הלאום מחזק את מדינת ישראל ולכן גם אותי כאזרח דרוזי במדינה. אין לי מדינה אחרת חוץ מישראל. כל היתר במזרח התיכון הם אויבים שלי, והטבח בסוריה של אחינו הדרוזים הוא ההוכחה הכי טובה לזה. האויבים שלנו מנסים לנתק את הקשר בין היהודים לארץ ישראל, וחוק הלאום מקבע את הזיקה הזו בחוק יסוד”.

לדבריו, "יש הסתה מצד המפלגות הערביות, והשמאל הציוני משתף עם זה פעולה. לבני וחברי כנסת אחרים מסתובבים ביישובים הדרוזים ומטפטפים להם פרשנות מסולפת של החוק”.

מוסטפא ג’יהאד, סא”ל במילואים: “צריך את חוק הלאום והוא חשוב, אבל חבל לי שלא ניצלו את ההזדמנות כדי לעגן בחוק את יחס המדינה למיעוטים שנאמנים לה – דרוזים, בדואים ואפילו ערבים שמתגייסים לצבא…אני לא מאמין שיש יהודי-ציוני שלא מרוצה מהחוק. כולם רוצים לגזור קופון פוליטי, מתייפייפים כדי לזכות בקול של הדרוזים, אבל לדעתי הם פשוט לא מכירים דרוזים”.

עטא פרחאת, יושב ראש המועצה הדרוזית הציונית: “80% מהאנשים שמתנגדים לחוק לא קראו אותו. בתוך עמי ועדתי אני חי, מסתובב בין אחיי הדרוזים ומפציר בהם להגיד לי איך החוק פוגע בנו כדרוזים. הרוב נשארים בלי מילים. אף אחד מאיתנו לא רוצה לחיות תחת שלטון מוסלמי ולהיות בן חסות. טוב לנו במדינה יהודית. לצערי הרבה מגיבים מהבטן, והמוח שלהם נשטף על ידי תקשורת שמנצחת היטב על המקהלה”.

על הח”כים הדרוזים מהקואליציה שעתרו נגד החוק הוא אומר: “פוליטיקה. כחלון הצביע בעד החוק אבל קרץ לאכרם חסון שילך לבג”ץ כדי לעשות קמפיין אצל הדרוזים. עמאר לדעתי נכנע ללחץ, לא מבין אותו”.

בהמשך לתחקיר הזה, חשף צוויק היום באתר 'מידה' את הפנים האמיתיות של המתנגדים הקולניים ביותר נגד החוק מקרב העדה, מה שיכול להסביר את המניע האמיתי שלהם. "חבר הכנסת אכרם חסון הוא אחד הקולות הבולטים ביותר בעדה הדרוזית נגד חוק הלאום. חסון, חבר ב’כולנו’ של משה כחלון, החרים שלשום (ראשון) את הפגישה של הח”כים וראשי הרשויות מהעדה הדרוזית עם ראש הממשלה. “נעשה הכל כדי לעצור את החוק הגזעני הזה”, אמר חסון, “אנחנו מבקשים שאף לא יעשה סיבוב עלינו. אנחנו לא ניתן יד לקיפוח”", פותח צוויק את התחקיר.

"ההתקפות נגד חוק הלאום חושפות את השפל אליו הידרדר השמאל" • צפו


הוא מגלה כי "לחסון רקורד ארוך בניסיון לפרום את הברית בין הדרוזים ליהודים. לפני כעשור, בזמן שניהל את דלית אל כרמל ועספיא, עמדה על הפרק תכנית להפקעת 2,000 דונם מאדמות פרטיות של תושבי הערים הללו לצורך הנחת קווי גז ומסילת ברזל ולסלילת כביש 6. במאבקו למנוע את ההפקעה לא בחל חסון בשימוש ברטוריקה לאומנית. הוא איים לתבוע את מדינת ישראל בבית הדין בהאג: “לא נוותר על אף סנטימטר”, צוטט חסון בכתבה שפורסמה ב’מעריב’ באפריל 2008. חסון אף הבהיר כי במידה ולא ישיג מבוקשו דרך בתי המשפט בישראל – יפנה לבית הדין הפלילי הבינלאומי. המשמעות היא שבעיני רוחו של חסון, הפקעת קרקעות לצרכי ציבור היא פשע נגד האנושות".

דמות נוספת עליה כותב צוויק הוא רפיק חלבי, ראש המועצה הנוכחי של דלית אל כרמל. "חלבי הוא ”פעיל בקרן החדשה לישראל” על פי עמוד הוויקיפדיה שלו. חלבי מכנה כיום את חוק הלאום “חרפה” ומאשים את הממשלה ב”תפיסה גזענית, הזויה ובלתי נסבלת”. גם בתקופת המאבק בהפקעת הקרקעות טען חלבי כי “המדינה שלי מוותרת עלי”. במאבק נגד הפקעת האדמות צעדו חסון ומנהיגי ההפגנה הדרוזים במשותף עם אישי ציבור אנטי-ציונים, בראשם חברי הכנסת אחמד טיבי, ג’מאל זחאלה ומוחמד ברכה. זחאלקה ניסה להתסיס את הדרוזים: “מה שקורה בדלית אל כרמל ובעוספיה קורה בכל כפר”, אמר זחאלקה, “באה מפלצת ההפקעה ומגרשת אותם. אנחנו אומרים לאדון מפקיע: אתה אורח לא רצוי באדמתנו, לך מפה”. בבחירות האחרונות ניצחה ‘הרשימה המשותפת’ ביישובים הדרוזים מע’אר וירכא וזכתה להצלחה מרשימה גם בפקיעין".

צוויק מציין כי "סוגיית ההפקעות היא טעונה ביותר ביחס לדרוזים ולערבים כאחד, אבל בניגוד לטענות המתסיסים, היא לא קשורה כלל לגזענות. פרקטיקת ההפקעה עוסקת רק באדמות בבעלות פרטית, ובישראל חלק גדול מהאדמות הפרטיות הוא בבעלות ערבית ודרוזית. רוב ההתיישבות היהודית מתבססת על אדמות מדינה מוחכרות, ולכן כשמתעורר צורך להעביר אדמות כאלה, הפרקטיקה איננה הפקעה. למרות זאת בחרו חסון וחלבי להפוך את המאבק ללאומני ולשתף פעולה עם טיבי וזחאלקה המייחלים לחורבנה של מדינת ישראל".

עוד מתברר שחסון השתתף בשנה שעברה בכנס של שדולת השמאל האמריקנית ‘ג’יי סטריט’. "חסון כאמור נשא דברים בכנס של ג’יי סטריט בשנה שעברה. למרות חברותו בקואליציה, הוא נשמע כחבר אופוזיציה לכל דבר. בנאומו הוא הביע “הבנה” לטרור הפלסטיני והאשים את נתניהו ב”קיפאון המדיני”. “אף אחד לא יודע מה נתניהו רוצה”, אמר חסון לקול צחוק מהקהל. חסון הציג את כחלון וכולנו כמי ש”מסייעים לפלסטינים”. לדבריו, “אם הדור הצעיר קם בבוקר ואין להם תקווה ואין להם מה להפסיד, הם ייקחו סכינים ואקדחים ויהרגו אותנו” – כלומר ישראל אשמה בכך שפלסטינים רוצחים ישראלים", כך צוויק.

הוא מוסיף באותו ענין: "חסון לא השמיע ולו מילת ביקורת אחת על ההסתה של אבו מאזן ועל תשלום המשכורות למחבלים. הוא טען כי אם מפלגת העבודה היתה חברה בממשלה “היינו זזים במשא ומתן עם הפלסטינים – אבל הפסדנו את הצ’אנס הזה”. חסון הודה כי רוב הישראלים נוטים ימינה וביכה על ש’תהליך השלום’ לא מתקדם: “מניסיוני קשה מאוד לעשות את זה בתקופת נתניהו”".

בגלל חוק הלאום: ח"כ זוהיר בהלול התפטר מהכנסת


הדמות המפתיעה ביותר מקרב העותרים נגד החוק היא זו של ח"כ חלד עמאר ממפלגת 'ישראל ביתנו'. בראיון ל'מידה' הוא ניסה להסביר את עמדתו בכל ש“נכון, רציתי להיות חלק מחוק הלאום אבל ברגע שהבנתי שאני לא מצליח להכניס את המילה ‘שוויון’ ואת הייחודיות של הדרוזים הסרתי את החתימה והצבעתי נגד החוק.

לדבריו, “מימוש הזכות להגדרה עצמית לאומית במדינת ישראל ייחודי לעם היהודי. זה אומר אזרחות רק ליהודים. איפה הישראליות שלי בתוך החוק? אני לא רוצה לבטל את חוק הלאום – אלא להוסיף לו את המילה ‘שוויון'”.

עמאר מדגיש: “אני לא שמאל קיצוני ולא בקרן החדשה. אנחנו נלחמים על הישראליות שלנו, לא מתרחקים ממנה. נמשיך להתגייס לצבא, לאהוב את המדינה ולהיות חלק בלתי נפרד מישראל. הברית בין הדרוזים למדינת ישראל כל כך חזקה שאין חוק שיתקע טריז בינינו”.

על תא”ל במיל', אמל אסעד, כותב צוויק: "אסעד לחם בחווה הסינית במלחמת יום הכיפורים ובתפקידו האחרון בצבא שימש כמפקד מנהלת התיאום וקישור. לאחרונה הוא השמיע אמירות אנטי-ציוניות המטילות ספק בזכותם של היהודים על ארץ ישראל. “מהיכן שאבתם את החוצפה לקבוע שייכות של הארץ ליהודים? על מה מבוססת טענת הזכות והבעלות של היהודים על הארץ?”, כתב אסעד ב’מכתב פתוח’ לראש הממשלה שפרסם בפייסבוק. אסעד מאמץ רטוריקה של השמאל הקיצוני כשטוען כי הסעיף בחוק הלאום הקובע לפיו המדינה תקדם התיישבות יהודית יהיה על חשבון אזרחי ישראל שאינם יהודים “שלא לומר פלסטינאים בשטחים כבושים".

בחלק אחר של המכתב אסעד כורך בין הדרוזים למיעוטים אחרים המתגוררים בישראל, כולל אלו שאינם משרתים בצבא, ואף רומז כי בעקבות חוק הלאום גורל המיעוטים בארץ יהיה דומה לזה של יהודי אירופה תחת המשטר הנאצי: “אולי כדי להקל על הזיהוי ולמנוע טעויות של מתן זכויות יתר לאוכלוסייה ששווה פחות”, כתב אסעד בטון סרקסטי. “מן הראוי לחוקק חוק שיחייב נשיאת טלאי צבעוני מזהה – למשל טלאי אדום לזיהוי ערבי מוסלמי, טלאי ירוק לזיהוי ערבי נוצרי וטלאי צהוב לזיהוי מרחוק של דרוזי?”".

גפני: "חוק הלאום הוא חוק רע. תמכנו בו בגלל חוק הגיוס"

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון
0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
1 תגובה
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

סליחה שאני מפריע לכם אבל הדרוזים הם שורש צאצאים מיתרו חותן משה רבינו.הם לא מבני ישמעאל ואינם מוסלמים ואינם ערבים. כמו כן השומרונים שבאו מאחד השבטים של בני ישראל והינם חלק מבני יוצאי מצרים מבני ישראל.
אינני מבין מדוע לאחר כל כך הרבה שנים מהקמת המדינה כאשר הדרוזים עזרו לעם ישראל והמדינה עד היום ככה מתיחסים אליהם? איזו כפיות טובה.
ביבי אתה לא מודה אפילו להשם שעשה ניסים לישראל בכל הארועים שהתרחשו והמכשולות שהצבא התגבר עליהם עם האויבים.איפה תודה להשם? איפה תודה לעם שחי בינינו ונלחמו בשביל ישראל בדרום לבנון? הדרוזים. איזו כפיות טובה.
ככה מתנהג גוי ולא יהודי. זה מה שביבי נתניהו מייצג? ככה מסתכלים האומות ומגחכים עלינו שזה מי שהם היהודים הישראלים. בין חילוני בין דתי או חרדי. לגויים זה לא משנה.כל היהודים בשבילם אותם יהודים. וזה איך שנראה העם הנבחר.
אל תראוני שאני שחרחורת ששזפתני השמש. בוודאי שהגויים לא רואים את מה שיש בתוך אלא את הקנקן שנראה מלוכלך מבחוץ.כי ההתנהגות של כנסת המינים בממשלה בישראל מלכלכת את השם שלנו. בני שם.בני אברהם יצחק ויעקב.
רחמנא לצלן. ממש בושה להיות ישראלי היום.
יהודי שחי בארץ והוא ישראלי מסכן זה בושה להיות כאן. אני מתבייש בממשלה שכזאת.בושו לכם.

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture