היום: הילולת האדמו"ר מראמאן זצ"ל

היום יום ההילולא של האדמו"ר רבי מאיר אייזיקזאהן האדמו"ר מראמאן זצוק"ל בעל מחבר ספר שו"ת 'מבשר טוב', חתן דודו האדמו"ר הרה"ק רבי איתמר מנדבורנא וחמיו של יבלחט"א כ"ק האדמו"ר מקליוולנד שליט"א

כתבות נוספות בנושא:

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

מסכת חייו המרתקת של האדמו"ר מתחילה בעיירה רומן שברומניה בח"י ניסן שנת תר"ע. האדמו"ר נולד לאביו, האדמו"ר רבי שלמה אייזיקזאהן ששימש כרב וכאדמו"ר בעיירה ולאמו הרבנית ע"ה. בהיות שני הוריו צאצאים לשושלת אדמו"רים ורבנים, גדל האדמו"ר באווירה ייחודית. זו לא היתה אוירה של פינוק וישיבה על מי מנוחות, ההפך הוא הנכון, לצד האווירה התורנית שאפפה את סביבתו, הוא גדל בבית של שליחות ומסירות נפש עבור כל יהודי באשר הוא.
עוד בצעירותו נודע האדמו"ר כעילוי שנכונו לו גדולות, הוא היה תלמידו חביבו של רבי מנחם מענדיל בעל הצמח צדיק מוויז'ניץ, בבחרותו קבל סמיכה מהגאון הרב משולם ראטה משאץ, בעל שו"ת 'קול מבשר'. עם נישואיו לרבנית ע"ה בת דודו האדמו"ר הרה"ק רבי איתמר מנדבורנא. בגיל 25 התקבל לכהן כרבה של פוקשאן שברומניה, שם שימש כרב במשך 13 שנה, בהמשך כיהן בעיירות נוספות ברחבי האזור. כשנפטר אביו האדמו"ר רבי שלמה, נתבקש למלאות את מקומו בעיר ראמאן. במשך שנים ארוכות היה להאדמו"ר תפקיד רבני רשמי מטעם הממלכה ברומניה, בין היתר כיהן כרב הראשי של כל כוחות הצבא, את תפקידו ניצל האדמו"ר לעזור ליהודים בכל רחבי רומניה ברוחניות ובגשמיות. קשריו הטובים של האדמו"ר עם הממסד הרומני, הגיעו לידידות אישית אדוקה מאוד עם מלך רומניה המלך קרול, פעמים ספורות כשמלך רומניה רצה להיפגש עם האדמו"ר הוא הגיע לביתו של האדמו"ר בכדי לחלוק לו כבוד ולדון עימו בעניינים בוערים בממלכה.
בורחים מאירופה: בשנת תש"ט החליטו הרב והרבנית לעזוב את אירופה הפצועה והחבולה, והרחיקו נדוד לכיוון ארצות הברית. באחד השלבים היה עליהם לטוס מבוקארשט לפראג, כשחמיו האדמו"ר רבי איתמר ושאר בני משפחה מחכים להם בפראג. אחרי שכל ההכנות נעשו, קבלת ויזות ורכישת כרטיסי טיסה, ערכו חברי הקהילה בעיר ראמאן לכבוד האדמו"ר סעודת פרידה שהתקיימה בערב שלפני הטיסה, כולם היו נרגשים מהעזיבה של מנהיגם. כשלפתע, באמצע הסעודה נכנסו לאולם שוטרים ומבלי לחלק הסברים לקחו את כל הגברים ששהו במקום לכלא. כששלחו טלגרמה לפראג להאדמו"ר רבי איתמר שכולם עצורים, הוא הפטיר ואמר, 'נו, החליפו תפיסה (כלא) במיתה'. למפרע התברר שעילת המעצר היתה כביכול מסמכים מזוייפים. עד שהבדיקה העלתה שמדובר בטעות, כבר הפסידו את הטיסה. לבסוף נודע גודל הנס שהמטוס בו היו צריכים לטוס האדמו"ר ובני משפחתו התרסק, וכל יושבי המטוס מלבד תינוק אחד כולם נהרגו בהתרסקות.
עם הגיע האדמו"ר לארה"ב התגוררו הרב ובני משפחתו בשכונת קראון הייטס שבניו יורק, לזמן קצר. התחנה הבאה היתה העיר פילדלפיה שבמדינת פנסילבניה, מדבר רוחני באותם הימים. האדמו"ר פתח בשממה הרוחנית בית כנסת ע"ש אביו, 'קהל בית שלמה' והחל לפעול למען קירוב רחוקים בקרב התושבים היהודים. במסגרת הפעילות הזמין האדמו"ר את התושבים שהיו רחוקים מכל סממן יהודי לתפילה, לסעודת שבת בביתו, ללימודי בר מצוה ולכל דבר שבקדושה האדמו"ר היה האור של החושך היהודי.
תושבי פילדלפיה מספרים: יום אחד הגיעו יהודים לשכונה של הרבי וראו את האדמו"ר, רב חסידי מכובד עטור זקן ופאות, יושב ומשוחח עם 3 נזירות, למותר לציין שהיו המומים מהמראה. בהזדמנות הראשונה ניגשו לאדמו"ר ושאלו אותו לפשרם של דברים, וזו היתה תשובתו, "כל זמן שהן מדברות איתי, הן עסוקות וכך הן לא יכולות לדבר עם יהודים אחרים בנסיון לצוד את נפשם" האדמו"ר ידע שעליו הן לא תוכלנה להשפיע, אבל על יהודים אחרים הן אכן עלולות להשפיע.
משרה מול שליחות: באחד האירועים המשפחתיים, ישב האדמו"ר בחיק משפחת המלוכה לבית נדבורנא, גיסו האדמו"ר מזוטשקא פנה לאדמו"ר בשאלה, 'מה אתה עושה בפילדלפיה, מה השגת שם? בוא לבורו-פארק, ושם תהיה הרב הפוסק של כולם'. חשוב להבין שמדברים על שנות החמישים, בהם כמעט ולא היו רבנים פוסקים בניו יורק האדמו"ר ענה לגיסו 'ומה אתה השגת בבורו-פארק, מה פעלת שם באידישקייט, מה יצרת?'. די היה בתשובה של האדמו"ר לא רק בכדי לרצות את גיסו, אלא אף בכדי לפעול על המשך דרכו. מאז אותם חילופי דברים, החל גיסן האדמו"ר מזוטשקא להתפלל בשבתות במניין ותיקין חדש שהקים, ולאחר התפילה, כשהוא עטור בלבושו הרבני עם שטריימל, מלבוש עליון וגרביים לבנות, החל להסתובב ברחובות הסמוכים, לדפוק על דלתות חנויותיהם של יהודים ולשכנע אותם לסגור את החנות בשבת. ואכן, פעילותו זכורים לטוב כמי ששינו את צביון היהדות בניו יורק".
בשנת תשל"ה עזב האדמו"ר את פילדלפיה ועבר להתגורר לסטייטן-איילנד שבניו-יורק, שם ביסס מחדש את קהילתו הכולל בית כנסת ופעילות עצומה למען קירוב רחוקים והכנסת אורחים. 25 שנה הנהיג שם האדמו"ר הקהילה היהודית עד כ"ט אב שנת תש"ס למגינת לב צאן מרעיתו נסתלקה נשמתו לגנזי מרומים.
האדמו"ר הובא לישראל ונקבר בהר הזיתים בירושלים בחלקת אדמו"רי נדבורנא בסמיכות לחמיו האדמו"ר רבי איתמר וגיסיו האדמו"רים זצוק"ל.
על מצבתו נכתב: מקום שכינתו של עט"ר הגאון הצדיק המפואר, חסידא ופרישא, זקן ההוראה, מגזע אראלים ותרשישים, אדוננו מורנו ורבנו מרן רבי מאיר נבג"מ זצללה"ה אייזיקזאהן אדמו"ר מראמאן ואב"ד פוקשן כיהן ברבנות בק"ק פילדלפיה, סטעטן איילנד, בעמח"ס שו"ת מבשר טוב בן הרהצה"ק רבי שלמה זצללה"ה מראמאן וחתן הרהצה"ק רבי איתמר זצללה"ה מנדבורנא מגזע קרעטשיניף נדבורנא פרימישלאן ולמעלה בקודש עלה השמימה ל' מנחם אב תש"ס מנהיג עדתו בתבונה אוהב הבריות ומקרבן לתורה ישב ועסק כל ימיו בתורה, רועה צאן עמו ס"ח שנה, תנצב"ה זכותו תגן על משפחתו ועל קהל עדתו ועכי"א
צאצאיו: השאיר אחריו בנים ממשיכי דרכו בקודש האדמו"רים רבי חיים שלום, רבי שלמה ורבי מרדכי ישכר בער. בתו היחידה נישאה לחתנו כ"ק האדמו"ר מקליוולנד שליט"א הידוע במסירות נפשו למען קירוב יהודים רחוקים, מידי שבת בשבתו מתארחים וסועדים על שלחנו עשרות אנשים, בחורים ואברכים מכל החוגים, ולעיתים אף כאלו שאינם נמנים עם שומרי התורה והמצוות, שבאים לחוות לראשונה בחייהם את טעמה המיוחד של השבת. כאשר, גם בימות החול גרי צדק ובעלי תשובה הם פת השחרית של האדמו"ר, שאינו פותח את סדר יומו ללא פעילות הקירוב.
אתמול עלה כ"ק האדמו"ר מקליוולנד עם קהל חסידיו לציון חמיו האדמו"ר הרה"ק רבי מאיר מראמאן זצוק"ל הר הזיתים בירושלים, במסגרת מסע חיזוק והתעוררות לקראת חודש אלול הבעל"ט.

עם חתנו כ"ק האדמו"ר מקליוולנד שליט"א

 

הכתבות המעניינות ביותר

המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture