צילומים: פלאש 90 ו'אם תרצו'

גינוי למפגינים או מתקפה על נתניהו: המלכוד של מחנה השמאל-מרכז

הנפת דגלי אש"ף וקריאות "ברוח ובדם נפדה את פלסטין" אמש בהפגנת הערבים בכיכר רבין הציבו את מתנגדי חוק הלאום בעמדת מלכוד, כשמצד אחד הם מתנערים מהמחאה המסיתה ומאידך מנסים, כרגיל, להאשים את נתניהו במה שהתרחש

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

לרבע את המעגל: זו המשימה הלא-פשוטה שעומדת הבוקר בפני דוברי מחנה המרכז-שמאל, המתנגדים לחוק הלאום, לנוכח מפגן ההסתה וההתלהמות של ערביי ישראל אמש בכיכר רבין.

מחד, הם מגנים בנחרצות את המסרים והמראות בהפגנה, מאידך, הם מנסים לבלום את השימוש הפוליטי שנתניהו עושה (ויעשה) במראות הללו. "השוויון קיים במגילת העצמאות. ממשלת ישראל הזאת הצביעה נגד השוויון. נתניהו נהנה כשראה את דגלי פלסטין בכיכר, הוא רצה להרוויח מנדטים מתוך השנאה", אמרה הבוקר יו"ר האופוזיציה, ח"כ ציפי לבני.

בראיון לכאן ב היא הוסיפה: "אזרחי ישראל הערבים הם אזרחים שווי זכויות במדינת העם היהודי, אבל דרישות לאומיות – במדינה אחרת".

השר זאב אלקין תהה בחשבון הטוויטר שלו: "כשאחמד טיבי וחנין זועבי מתנגדים לחוק הלאום יחד עם המפגינים האלה עם דגלי פלסטין וקריאות ״ברוח ובדם..״ אני מבין למה הם עושים את זה. הם באמת מתנגדים בכל כוחם לציונות ולעובדה שישראל היא מדינתו של העם היהודי וכך הוקמה על ידי האו״ם. אבל יאיר לפיד וציפי לבני?! למה? חבל".

בתגובה כתבה לבני: "מניפולציה זולה. לאלקין ולחנין זועבי מכנה משותף והוא ששניהם הצביעו נגד עקרונות מגילת העצמאות. נגד חוק שלי ושל בני בגין – מדינה שהיא מדינת העם היהודי עם שוויון לכולם. אנחנו בעד גם יהודית וגם דמוקרטית, אתם לא".

יו"ר מר"צ, תמר זנדברג: "התגובה של נתניהו צפויה ומשעממת, ראינו אותה אינספור פעמים, אבל הערב ההסתה והשיסוי כבר לא עובדים. ראש ממשלה שנבחר על ״ערבים נוהרים״ מבוהל משיתוף פעולה יהודי ערבי נגד חוק גזע שמחק את השוויון. זה מאבק של מחנה דמוקרטי-ליברלי עצום שדוחה את נסיונות ההשתקה, השקרים וההפחדה".

כצפוי, הח"כים הערבים הודפים את הביקורת וטוענים שמדובר במפגן לגיטימי החוסה תחת חופש הביטוי. "אנחנו לא רק לא יהודים, אנחנו ערבים; תקבלו אותי כמו שאני – בן לעם הפלסטיני וגם אזרח במדינת ישראל", אמר יו"ר הרשימה המשותפת, איימן עודה.

התגובות המתוארות הובילו גם לחילוקי דעות חריפים בתוך השמאל. הפעיל הפוליטי אלדד יניב תקף בחריפות את התנהלות ראשי האופוזיציה: "דוברי ״האופוזיציה״ מיישרים קו עם ביבי. אותה שפה. אותו טון. אותה בהלה מערבים. לא פלא שהתברר שחלקם הגישו חוק לאום דומה ב-2011. לא פלא שישבו איתו בממשלות משותפות ואולי עוד יישבו. כנראה שהם לא באמת חושבים אחרת ממנו. רק רוצים לשבת במקומו. אין שמחה כהתרת הספקות".

אהוד ברק, שהסתייג אף הוא מההפגנה (ראו צילום מצורף), זכה למתקפה אישית מאלדד יניב שכתב לו: "אל תקשקש בשכל ותגנוב דעת – גם הצעירים כאן זוכרים שאמרת שאם היית פלסטיני היית טרוריסט. תשאיר את ההסתה למושחת מבלפור. גם בזה הוא מוכשר ממך".

חוק הלאום: הפגנה סוערת של ערביי ישראל בכיכר רבין

ח"כ ישראל אייכלר שם את האצבע על זווית רלוונטית במיוחד עבור ציבור שומרי המסורת שהיה קורבן לניסיון מקומם של כפיה חילונית באותו מקום בו התרחשה ההפגנה: "בככר העיר בה הוכרז המרד נגד תורת ישראל וקדושת השבת וטהרת עם ישראל, שם החל הנגף של ה"אביב הערבי". דגל המרד הערבי הונף שם לשחרור "יפו ופלשתין הערבית". כנאמר בתורה: "ולא תקיא הארץ אתכם בטמאכם אותה"…".

החוק והעליהום: מה עומד מאחורי "המחאה הדרוזית" נגד חוק הלאום?

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture