Abed Rahim Khatib/Flash90

תחקיר צה"ל: פחות פלסטינים נפגעו, לא יפתחו חקירה פלילית

המשטרה הצבאית חקרה עשרות תלונות והפרקליט הצבאי הראשי הגיש הערב את הדוח בו הוא קובע שהפעלת האש באירוע שבו נחטפה גופתו של הדר גולדין ז"ל הייתה בהתאם לפקודות. עוד נקבע כי מספר הנפגעים הפלסטינים באירוע היה נמוך ממה שנטען‎

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

הפרקליט הצבאי הראשי אלוף שרון אפק הגיש הערב (רביעי) לרמטכ"ל איזנקוט את דוח הפרקליטות הצבאית לבחינת אירועי "יום שישי השחור" שהתחולל ב-1 באוגוסט 2014. במהלך הקרב, כוח של סיירת גבעתי נתקל במחבלים ברפיח במבצע "צוק איתן". 3 לוחמים נהרגו באותו קרב, בהם סגן מפקד היחידה, סגן הדר גולדין ז"ל שגופתו נחטפה לתוך שטח עזה. בקרב נפלו גם מפקד היחידה, רס"ן בניה שראל ז"ל והלוחם סמ"ר ליאל גדעוני ז"ל.

אירועי הקרב ברפיח נבדקו באופן מקיף ומקצועי על-ידי מנגנון הבירור המטכ"לי. לאחר בחינה יסודית של ממצאי הבדיקה, החליט הפצ"ר, אלוף שרון אפק, כי אין מקום לפתיחת חקירה פלילית ביחס לאירועי הקרב. הקרב ברפיח נבדק על-ידי שלושה צוותי תחקור בראשות קציני מילואים בדרגת תת-אלוף שהורכבו ממומחים במקצועות הצבאיים הרלוונטיים (בהם מקצועות החי"ר, תותחנות, הפעלת אש אווירית, שריון ומודיעין).

במסגרת הבדיקה נאספו מאות רבות של מסמכים, סרטים, הקלטות קשר וחומרים מודיעיניים, ונערכו פעולות רבות שתכליתן לנתח כל היבט הקשור לקרב בכללותו ולאירועים פרטניים במסגרתו. הדבר אפשר לגבש תמונה מקיפה ביחס לקרב, לפקודות שניתנו, למהלכי הכוחות ולאירועים שהתרחשו במהלכו.

הממצאים מלמדים באופן ברור, כי כוחות צה"ל פעלו במטרה לעצור את החטיפה של סגן הדר גולדין ז"ל ולפגוע בארגוני הטרור במרחב, באמצעות תקיפה של מטרות צבאיות ופעילים צבאיים. באותה עת ההערכה בקרב כוחות צה"ל היתה כי סגן גולדין ז"ל עודנו בין החיים. הלחימה הקרקעית והפעלת האש במהלך הקרב נעשתה על בסיס שיקולים מבצעיים, תוך ניסיון להימנע ככל הניתן מפגיעה באזרחים בלתי מעורבים. לא נמצא כל ביסוס לטענות כי תכלית פעולות צה"ל הייתה נקמה על חטיפתו של סגן גולדין ז"ל. כמו כן, לא נמצא בסיס עובדתי לטענות לפיהן הפעלת הוראת "חניבעל" לחילוץ חייל חטוף (שהוחלפה בינתיים בהוראה חדשה) הובילה להפעלת כח בלתי מידתית או בלתי מרוסנת.

מהבדיקה עלה, כי בעקבות הפרת הפסקת האש על-ידי החמאס והריגתם של רס"ן בניה שראל ז"ל ושל סמ"ר ליאל גדעוני ז"ל וחטיפתו של סגן גולדין ז"ל, התחדשה הלחימה במרחב והתפתח קרב שכלל כניסה של כוחות קרקעיים בהיקף גדול ולחימה בעצימות גבוהה, תקיפות לסיוע והגנה על הכוחות המתמרנים, ותקיפה של פעילים צבאיים של ארגוני הטרור הפלסטינים ומטרות צבאיות במרחב העיר רפיח, באש ארטילרית, במרגמות, ובאש מן האוויר. במהלך הקרב הרגו כוחות צה"ל לפחות 42 פעילים צבאיים של ארגוני הטרור הפלסטינים. בנוסף, מבחינה של כלל הטענות שהועלו, אפשר שנהרגו באופן לא מכוון עד כ- 70 אזרחים כתוצאה מתקיפה של מטרות צבאיות ופעילים צבאיים.

כלל הטענות בעניין אירועים במהלך הקרב בהם לפי הנטען נפגעו אזרחים בלתי מעורבים נבחנו ביסודיות ובאופן מקצועי. הבדיקה לא העלתה חשד המצדיק פתיחה בחקירה פלילית. במסגרת העדכון המלא (מצ"ב), פורסם גם מידע בנוגע להחלטת הפצ"ר ביחס לחלק מהאירועים הללו.
במסגרת ההחלטה הצביע הפצ"ר על לקחים מערכתיים ומבצעיים שעלו מהבדיקה שנערכה (כגון, לקחים הנוגעים לתחום הפעלת האש ולפעילותם של תאי התקיפה, ולהרחבת התיעוד של הפעילות המבצעית). חלק משמעותי מהלקחים כבר הועברו לטיפול המפקדים במהלך תהליך הבדיקה ויושמו זה מכבר.

במסגרת העדכון המלא, הותר לפרסום מידע בנוגע להחלטות הפצ"ר ביחס לאירועים חריגים נוספים שנטען שאירעו במהלך מערכת "צוק איתן", לגביהם עלו טענות ביחס להתנהלות צה"ל. ביחס לכל אחד מהאירועים פרסם הפצ"ר את עיקרי האירוע ותמצית החלטתו.

הפלסטינים דיווחו כי מאה בני אדם נהרגו באותו יום באזור רפיח. בדוח שהוגש, קבע הפצ"ר שמדובר במניפולציה שניסו לעשות על התקשורת, זאת משום שהמספר מוגזם באופן מובהק לעומת מספר הנפגעים האמיתי: "מבחינה יסודית של המידע הנמצא ברשות צה"ל, המבוסס על מקורות גלויים וחשאיים, הסיק מנגנון הבירור המטכ"לי כי במהלך הקרב, נהרגו לכל הפחות 42 פעילים צבאיים מארגוני הטרור הפלסטינים. כמו כן, המנגנון מצא כי לכל היותר נהרגו בקרב 72 אנשים נוספים. לצורך הליך הבדיקה, הנחת המוצא המחמירה הייתה שמדובר באזרחים שלא היו מעורבים בלחימה. עם זאת, מן הטעמים שהוסברו לעיל, קיימת אפשרות שמספר ההרוגים בפועל מצומצם יותר, שכן לא ניתן היה לקבוע שכלל האנשים שנטען כי נהרגו, אכן נהרגו בקרב האמור. כמו כן, אפשר שחלק מן ההרוגים הללו היו גם הם בפועל פעילים צבאיים".

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון
0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
1 תגובה
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

פעם כולם שרו :הכה שאול באלפיו ודוד ברבבותיו.
והיום מתפתלים בצער על מאה בלבד מאויבינו שנהרגו.
למה?
כי פעם להיות פרו-יהודי זה היה לגיטימי.
היום לא להבין, להצדיק ולתמוך ולסייע לאויב זה גזענות אפרטהייד פשיזם והדתה.

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture