וְלִפְנֵי כִשָּׁלוֹן גֹּבַהּ רוּח / חיים ולדר

מי שמעריך עצמו קצת יותר מכפי שהוא, תמיד יתקשה בעבודה, בשידוכים, בעסקים ובזוגיות וגם יגרום לכולם להתרחק ממנו. תשאלו את ארדואן ו(להבדיל) בוגי יעלון

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'

1.
מה הוא חושב לעצמו נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן כשהוא מרסק מרצונו את ארצו את אזרחיו לתהום שאיש אינו יכול לצפות את עומקה כמו גם את נזקי הריסוק. ואולי המילה "מרצונו" לא נכונה כאן.

מילא התחיל עם ישראל. שלח ספינה בשם "מרמרה" עמוסה בשונאי ישראל כדי לפרוץ את הסגר לעזה. ארדואן היה ממש מופתע שחיל הים הישראלי לא קיבל את פניה בזיקוקין ובמטחי כבוד. החיילים שנתקלו בהתנגדות אלימה הרגו כמה נוסעים וארדואן עשה "ברוגז" שהסתיים בכניעה חכמה של ישראל. כשמשוגע ונורמאלי מתקוטטים, כמעט תמיד זה יסתיים בכניעת הנורמאלי, בפרט כאשר המחיר שהוא משלם לא נורא. ישראל "התנצלה" בפני מי שהרביץ לה והעניין הסתיים איכשהו. (יהיו מי שיתווכחו אתי, אם היה זה צעד חכם מצד ישראל, אך זה שווה מאמר בפני עצמו.)

אחרי שהתקוטט אתנו ועם פוטין ועם סעודיה ועם מי לא, הוא די השתכנע כי הוא הסולטן הכל יכול שדמיין תמיד להיות, אלא שאז הוא פגש במשוגע יותר גדול ממנו. המשוגע הכי משוגע בעולם, והיחיד שמחזיר את העולם לשפיותו, מיודענו דונלד טראמפ.
דונלד קשישא מבקש ממנו משהו קטן, "שחרר נא לי אזרח אמריקני שכלוא אצלך". ארדואן יכול היה למנף את המחווה הזו לרווח אדיר לארצו, כי מי שמבין את המערכת הפנימית של טראמפ יכול להוציא ממנו כל מה שרוצה.

אבל ארדואן כבר לא אתנו. הוא עף מזמן במשבי הרוח האדירים של תהילתו המשוגעת. הוא באמת נשבה בקסם תדמית "הסולטן הגדול הכל יכול" והתחיל מלחמת כבוד עם טראמפ.

התוצאה, התרסקות מהירה ודרמטית של כלכלת ארצו. הלירה הטורקית צנחה ב-40 אחוזים, כמו מטוס של "טורקיש איירליינס" שצולל אל התהום ומי יודע מה יהרוס בדרכו לשם.

2.
מה חשב לעצמו נשיא קטלוניה קרלס פוג'דמון (תודו ששכחתם את הברנש) כשהחליט להכריז מרד על ספרד?

קטלוניה היא אחד האזורים האוטונומיים החזקים ביותר בספרד מבחינה כלכלית. פוג'דמון נהנה לצד חבל הבסקים הספרדי ונווארה, ממעמד אוטונומי נרחב. הוא היה נשיא רב סמכויות לאוכלוסייה של 7.7 מיליון תושבים (מתוך 46 מיליון תושבי ספרד), איש לא הפריע לו לנהל את ממלכתו פרט לחוקה של ספרד שקבעה שקטלוניה שייכת לה.

מה היה חסר לו לפוג'דמון שהחליט להכריז על עצמאות? ומה עבר לו בראש שהתעלם מאזהרת השלטון המרכזי במדריד שאם לא יבטל את ההחלטה הצבא הספרדי ייכנס לקטלוניה וישתלט עליה.

3.
זה קרה לפני כשנה וכבר אז הוספתי את פוג'דמון ביומני לאוסף הפרטי שלי "מה הוא חושב לעצמו". קיוויתי שיתעשת (ואל תשאלו אותי מה יש לי אתו. אין לי. אבל אנשים שכמותו מהווים לי מעין משל על העולם שבו אנו חיים. אני ופוג'דמון נכנסנו לאיזו ברית נסתרת שרק אני ידעתי על קיומה…)

פוג'דמון אכזב אותי. או שאולי דווקא אימת את התזה שלי. הוא התעקש עד הסוף. והסוף היה צפוי ומר. בית המשפט החוקתי בספרד ביטל את הכרזת העצמאות של החבל. האוטונומיה בוטלה, ופוג'דמון עצמו נאלץ לצאת מארמון הפאר שלו ולהימלט על נפשו.

לפני ארבעה חודשים נעצר פוג'דמון בגרמניה כשניסה לחצות את הגבול לדנמרק, וכעת הוא ממתין להסגרה לספרד שם צפוי לו עונש של 25 שנות מאסר ואולי להתנחם בכך שלפחות בארמון שהיה פעם שלו, יושב כעת קטאלוני אחר, קצת פחות שחצן וטיפש ממנו בשם זואקים טורה, רק עם פחות סמכויות ממה שהיה לו. ובעיקר, יהיה לו הרבה זמן לענות לעצמו על השאלה "מה בדיוק חשבת לעצמך".

4.
מה חשב לעצמו בדיוק בוגי יעלון שכיהן כשר הביטחון של מדינת ישראל והתבקש לפני שנתיים וחצי, בגלל לחצים קואליציוניים, לעבור למשרת "שר החוץ" הלא פחות יוקרתית. הבנאדם לא יכול לחשוב על כך שמורידים אותו בדרגה (על פי החוויה שלו). הוא התפטר בזעם, "הקים מפלגה" והסיכוי שלו לעבור את אחוז החסימה דומה לסיכוי שלי.

מה חשבת לעצמך בנאדם? הלא מאז, כל מה שאתה עושה זה להשמיץ את המקום שגידל אותך ומבלי משים את עצמך. איך זה יכול להיות שאדם כל כך עיוור שירת כרמטכ"ל?

ומה חשבו לעצמם בדיוק כל ההוזים והמדמיינים משחר האנושות, מבוני מגדל בבל שביקשו למרוד בקב"ה, דרך קורח ועדתו בואכה הסיקריקים ששרפו את מחסני התבואה כדי לכפות מלחמה על עם ישראל בניגוד לדעת גדולי התורה, ומה שהצליחו זה להחריב את בית המקדש?
5.

התשובה לכל אלה נמצאת בפסוק: "לִפְנֵי שֶׁבֶר גָּאוֹן וְלִפְנֵי כִשָּׁלוֹן גֹּבַהּ רוּח"

כותב המלבי"ם הקדוש: "הענוה והגאוה שניהם בבחירה, המתגאה מגביה את עצמו למעלה ממדרגתו, והעניו משפיל לכת ומכיר ערך האדם כי אין לו להתגאות כי הוא בשר ודם.
…בכל המדות טוב הדרך האמצע, אבל בגאוה הזהירו מאד מאד הוי שפל רוח, שטוב ללכת בקצה האחרון…

וא"כ 'טוֹב שְׁפַל־רוּחַ אֶת־עֲנָוִים', להיות שפל רוח בתכלית השפלות, שזה לא יכשל וכ"ש שלאו ישבר, 'מֵחַלֵּק שָׁלָל אֶת־גֵּאִים'׃ הגם שידמה לו שמחלק עמהם שלל וריוח רב, כי פתע ישבר וישפל".
6.

מלבד גאווה והתנשאות על הזולת, שהן מידות מאוסות וניכרות על פני השטח, ישנם מבחנים נסתרים של בני האדם בהתנהלותם הפרטית.
גם בני אדם שאינם מתנשאים על זולתם, לעיתים אינם יודעים את מקומם ואינם מצליחים להתנהל בדרך של "אשרי אדם יודע מקומו".
הדברים נכונים לגבי כל תחומי החיים: חברה, שידוכים, זוגיות, עסקים, עבודה ושכנות.

קחו כלי מדידה: בני אדם שיודעים להעריך עצמם טיפה פחות ממה שהאחרים מעריכים אותם, זהו מתכון להצלחה.

כי מי שמעריך עצמו קצת יותר, וקל וחומר ש הרבה יותר תמיד יתקשה למצוא עבודה (הם לא משלמים לי מספיק וגם אני מתאים ישר לניהול), למצוא שידוך (אתם לא מתביישים להציע לי דבר כזה?), לא יפוצץ עסקאות על כבוד או על כמה שקלים וגם יגרום לכולם להתרחק ממנו כי בני אדם מעדיפים לעבוד עם אנשים נעימים. ובעיקר בזוגיות, ברגע שאחד מן הצדדים חש שקיבל בן זוג פחות ממנו הוא יהיה ממורמר, אך אם ירכין קצת את עצמו ויחוש שהוא הרוויח ושזכה בבן/בת זוג שלא מגיע לו, הוא תמיד יהיה מאושר יותר וכך גם זולתו.

7.
כתבתי פעם, שהמתנה הכי גדולה שקיבלנו מהורינו שיחי' היא התחושה שלא מגיע לנו כלום וכל מה שאנחנו מקבלים זה רווח, ולא היה בזה שום השפלה או הורדת ביטחון עצמי, אלא סיבה לשמוח בחלקנו. הוריי החלו את זה עם עצמם. תמיד אמרו לנו כמה הם שמחים שמחזיקים אותם בעבודה (אבי תמיד דיבר בהתלהבות על מעסיקו הגאון רבי רפאל שפירא זצ"ל, ראש ישיבת תפארת ישראל, "שמוכן להעסיק אותי ולשלם לי משכורת", ולאחר פטירתו שם את תמונתו במקום בולט בבית.) כשיצא אבי שיחי' לפנסיה בנו, הגאון רבי שמחה שפירא יבדלחט"א המשיך להעסיקו, עד לימים אלה ממש ואבי אומר בכל הזדמנות: "אני צריך להגיד לו תודה שהוא מוכן להחזיק אותי כאן". ככה גדלנו.

הסייעתא דשמיא, הגדולה ביותר שראיתי בעיסוקיי, (והכל אך ורק סייעתא דשמיא) היא היכולת להסתכל כך על הדברים. לומר תודה ולא לבוא בטענות. אם הצלחתי לשרוד 28 שנים ב"יתד נאמן" זה בגלל שתמיד הורדתי ראש ולא צייצתי כשפסלו לי וקיצצו לי והורו לי מה אני לא יכול לכתוב. אמרתי ועודני אומר תודה על עצם הזכות לכתוב בבמה המכובדת הזו גם בחינם.

דונלד טראמפ לגלג על ג'ון קארי על שאינו יודע לעשות משא ומתן, "הוא אפילו לא קם פעם אחת מהשולחן", סנט בו (לקום מהשולחן זה לפוצץ מו"מ על מנת לחדשו?) ואני חשבתי על כך שהא מדבר גם עליי. גם אני לא קם אף פעם מהשולחן ובדרך כלל מתפשר כמה שאני יכול בגלל התחושה שהנחילו לי בבית. "תגיד תודה ותהיה מרוצה". אולי זה נראה למישהו כעצה לא חכמה, אבל תקשיבו לי, העצה הלא חכמה הזו תועיל לכם בכל תחום בחיים.

הטור פורסם במקור במוסף 'יתד השבוע' מבית 'יתד נאמן'

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture