Basel Awidat/Flash90

הסדרה עם חמאס? "כל יוזמה מלבד שקט – לא רלוונטית"

שר הביטחון האשים כי אבו מאזן מנסה לגרור את ישראל לסכסוך הפנים-פלסטיני: "זה לא המאבק שלנו. אנחנו לא מדברים עם חמאס, אבל גם לא נגיד שלא רוצים לדבר". ליברמן תקף גם את השר בנט: "לא מדבר ביטחון, אלא פוליטיקה מהסוג הנמוך ביותר"

שר הביטחון אביגדור ליברמן התייחס היום (ראשון) למגעים להסכם הסדרה ברצועת עזה ואמר כי מה שייקבע בסופו של דבר זה המציאות בשטח והאינטרסים הביטחוניים של ישראל. "כל יוזמה שהיא לא שקט ביטחוני מוחלט – לא רלוונטית", אמר ליברמן בריאיון לתכנית "בחצי היום" בכאן רשת ב'.

ליברמן תקף את יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן ואמר כי הוא מנסה לדרדר את היחסים בין ישראל לבין רצועת עזה בגלל מאבקים פנימיים ופיוס פנים פלסטיני. "מנסים לגרור אותנו לתוך הסכסוך הפנים פלסטיני. לא נשלם חשמל לרצועת עזה ממסים של אזרחי ישראל", אמר השר. ליברמן ציין כי ישראל לא מדברת עם חמאס, אבל "לא נגיד לא למצרים ולאו"ם – אנחנו צריכים להיות חכמים".

שר הביטחון תקף גם את השר וחברו לקבינט המדיני-ביטחוני נפתלי בנט ואמר כי הוא לא מדבר ביטחון, אלא בחירות ופוליטיקה מפלגתית "מהסוג הנמוך ביותר". ליברמן הסביר כי הוא מנסה מאז כניסתו לתפקיד לנהל דיאלוג עם תושבי עזה מעל ראשם של מנהיגי חמאס וכי צריך ליצור זיקה ישירה בין הטבות כלכליות לשקט ביטחוני.

כזכור, יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן התייחס לסוגיית הפיוס בין פת"ח לחמאס ואמר כי כל כספי הסיוע שמועברים לרצועת עזה צריכים להגיע קודם כל לרשות, שבסמכותה לחלק אותם. "אין לקשור את הרגיעה בעזה לפיוס – אמרתי לנשיא מצרים א-סיסי כבר לפני כמה חודשים שאנו מוכנים לקבל את השליטה בעזה כולה", אמר אבו מאזן בנאום בתום כינוס המועצה המרכזית של אש"ף ברמאללה.

בסוף השבוע דווח בכאן 11 כי אבו מאזן איים שיעצור את המימון לעזה, בגובה של 96 מיליון דולר בחודש, אם חמאס יחתום על הסכם עם ישראל. בנאום הדגיש אבו מאזן כי העם הפלסטיני צריך להיות מאוחד: "אין דבר כזה מדינה בעזה ואוטונומיה בגדה". ראש הרשות הפלסטינית קרא להבעיר את השטח ב"התנגדות עממית" ולא באמצעים אחרים. הוא האשים כי ישראל הרסה את כל ההסכמים בינה לבין הפלסטינים החל מהסכם אוסלו ולא השאירה מהם דבר.

יו"ר הרשות הודיע כי יפתח את הסכמי פריז – ההסכמים הכלכליים שהיו נספח בהסכמי אוסלו. אבו מאזן הבהיר כי לא יהיה שיח עם ארצות הברית, אם האמריקנים לא יחזרו בהם מהצעדים שעשו בעניין ירושלים, הפליטים וההתנחלויות, כלשונו. "הפלסטינים לא יסכימו שהאמריקנים יהיו מתווך יחיד במשא ומתן", אמר.

הוא הוסיף כי הרשות לא תסכים לקיזוז המשכורות המשולמות לאסירים ולמשפחות המחבלים מכספי המסים: "מדובר בבגידה". אבו מאזן אמר כי יבקש מהעצרת הכללית של האו"ם לקבל החלטה נגד חוק הלאום ויילחם בחוק הזה "מלחמה שערה".

חבר הפרלמנט של חמאס בעזה סלאח אל-ברדוויל תקף הבוקר את אבו מאזן ותהה האם הוא מעוניין להילחם בעמו ביחד עם ישראל והאם יהיה לו האומץ לממש את איומו אם ישראל תסרב לכך מחשש לאינטרסים שלה. "קודם תגיע להסכמה בנושא עם אלה המשתמשים בך ואחר-כך תאיים", קרא אל-ברדוויל.

נוקדם יותר היום הודיעה ישראל לצד הפלסטיני כי מעבר ארז ייסגר בשל הפרות הסדר בסוף השבוע. יציאה דרך המעבר, המשמש בעיקר לתנועת סוחרים ואנשי עסקים מהרצועה לישראל, תתאפשר במקרים הומניטריים בלבד. ההחלטה התקבלה על ידי שר הביטחון, אביגדור ליברמן, ברקע מאמצי ההסדרה בין ישראל לחמאס.

בתוך כך, מקורות פלסטיניים אמרו לעיתון "אל-חיאת" היוצא לאור בלונדון, שרוב הפלגים הפלסטיניים שנמצאים בקהיר הסכימו לרגיעה שעומדת על הפרק כרגע – למעט החזית העממית. בפגישה עם בכירי המודיעין המצרי אתמול, מסרה משלחת החזית העממית כי היא סבורה שיש לתעדף את הפיוס הפנים-פלסטיני על פני הרגיעה.

במערכת הביטחון קיוו שחמאס ירסן את המפגינים ביום שישי האחרון כדי למנוע מהמחאה לגלוש לאלימות. עם זאת, התאספו אלפי פלסטינים בכמה מוקדים לאורך גבול רצועת עזה, חלקם השליכו מטענים מאולתרים ובקבוקי תבערה לעבר גדר המערכת. צה"ל הגיב באמצעים לפיזור הפגנות ובירי. משרד הבריאות בעזה דיווח כי שני פלסטינים נהרגו מאש צה"ל ו-270 נפצעו. נמסר כי חלק מהמפגינים התפרעו, יידו אבנים והבעירו צמיגים.

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו