צילום אילוסטרציה: Ofer Zidon/FLASH90

דוקטרינת ליברמן: מה עומד מאחורי רכש הרקטות של צה"ל?

ההחלטה לרכוש רקטות "שיכולות לפגוע בכל נקודה במזרח התיכון" נראית תמוהה לאור העובדה שחיה"א פועל ממילא בחופשיות באזור. אלא שלטענת בכיר בצה"ל, מדובר במהלך מתבקש בעקבות חשש ספציפי שמדיר שינה מעיני ראשי מערכת הביטחון

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם


(בוידאו: מטוסי ה-F35. מספקים עליונות, אך ליברמן מעוניין להסתדר גם בלעדיהם(

ההודעה החגיגית על רכישת רקטות לטווח בינוני וארוך בעלות אסטרונומית הובילה להרמת גבות ואף לתמיהה גלויה מצד בכירים במערכת הפוליטית והביטחונית. על פניו, לא ברור מדוע זקוקה ישראל ל"רקטות שיכולות לפגוע בכל נקודה במזרח התיכון" (כהגדרת ליברמן), אם ממילא חיל האוויר פועל בחופשיות באותו מרחב ויכול לבצע את אותן פעולות בדיוק רב יותר (ובעלות נמוכה יותר?).

העיתונאי בן כספית מפרסם באתר 'אל מוניטור' סקירה שבה הוא מצטט גורמים רמי דרג שמסבירים את האסטרטגיה החדשה שמבטא הרכש החדש. "צה"ל משקיע בחיל האוויר את מיטב כספו, מרצו וכוח האדם האיכותי שלו, והיה לצבא הזר הראשון שבו נבחן מפציץ האף-35 ("חמקן") בתנאי קרב אמיתיים. חיל האוויר הישראלי מסוגל היום לבצע ביממה כמעט את כל המשימות והגיחות שביצע בשבועיים של לחימה במלחמת לבנון השנייה , והוא נתפס כזרוע האסטרטגית האימתנית של ישראל וכמרכיב ההרתעה החשוב ביותר שלה", הוא מקדים.

לדבריו, "שר הביטחון אביגדור ליברמן פועל עכשיו לשנות את הפרדיגמה הזו ולהוסיף לה ממד חדש. אין בשלב הזה בישראל כוונה לפגוע באיכות ובדומיננטיות של חיל האוויר, אבל ליברמן כבר סימן מטרה אסטרטגית שברצונו להשיג בקדנציה שלו בקריה בתל אביב: הקמת "חיל טילים" בצה"ל, בניית זרוע טילית-רקטית ישראלית חכמה, מדויקת וקטלנית לטווחים שונים, מדרום לבנון ועד עומק סוריה, כמשקל נגד לארסנל הרקטות האינסופי של חיזבאללה ויכולתו הטילית המתחדשת של בשאר אל-אסד".

ע"פ בן כספית, "קבלת הפנים בצה"ל ליוזמתו של שר הביטחון הייתה צוננת. בצבא יש כבר היום רקטות מדויקות לטווח של 300 ק"מ, והרמטכ"ל רב אלוף גדי איזנקוט לא אהב את המהפכה הזו שהתבשלה בחצרו האחורית וסיכנה את מתווה התוכנית הרב-שנתית "גדעון", שעל פיה מתוכנן מערך ההתעצמות, האספקה ופעילות הצבא לשנים הקרובות. בינתיים החליטו ליברמן והרמטכ"ל על עסקת רכש ענקית שבמסגרתה ירכוש צה"ל מהתעשייה הצבאית הישראלית צי חדש של רקטות וטילים שיעבה מאוד את המערך הישראלי. בהמשך, כך מתוכנן, תוקם זרוע הטילים והיא תהיה מגוונת, מתוחכמת, מדויקת וקטלנית יותר מהזרועות המקבילות ממול, בלבנון ובסוריה".

גדר הבטון בגבול והמפעלים האיראניים בלבנון: החשש הישראלי מחיזבאללה


מה ההיגיון מאחורי המהלך? כספית מנסה לשרטט: "מאחורי הקלעים של המהפכה-זוטא הזו בתפיסת האש של צה"ל, עומד ניסיון להתאים את הצבא לעידן המודרני: העליונות האווירית המוחלטת של חיל האוויר אינה מובנת מאליה, סוללות הנ"מ הולכות ומשתכללות, ובשנים הקרובות יהיו בידי החיזבאללה מאות רבות, אם לא למעלה מזה, של טילים מדויקים עד כדי סטייה של כמה מטרים בלבד מהמטרה.

גם בהנחה שחלק מהם ייורטו על ידי מערכת "שרביט קסמים", ובהתחשב ביכולותיה האיכותיות של ישראל בתחום, הנחת העבודה היא כי חלק מהטילים יפגעו במטרתם ביום פקודה. ליבת המטרות שיסמן חיזבאללה במלחמה הבאה יהיו בסיסי חיל האוויר הישראלי, מתוך הבנה ברורה שככל שתוגבל פעילותו של החיל הזה, כך תעלה תוחלת חייהם של אנשי חיזבאללה בדאחיה של ביירות ובכל מקום אחר בלבנון".

גורם צבאי בכיר אמר לאתר: "הלוקסוס של חיל אוויר הפועל בחופשיות וכמעט ללא איומים עומד להסתיים. הם לא יוכלו לנטרל את חיל האוויר, אבל הם כן יוכלו להקשות עליו ואולי לעכב ולצמצם בצורה זו או אחרת את נפח פעילותו".

"אנחנו עלולים לצאת למלחמה קשה בסוריה שתכלול גם את חיזבאללה"


ואילו שר הביטחון הסביר: "אין סיבה שלא תהיה לנו אפשרות לפגוע בצורה מדויקת ועוצמתית בכל נקודה גם בלי מטוסים. חייבת להיות אלטרנטיבה לחיל האוויר, אי אפשר לשים את כל הביצים בסל אחד, טוב ומשוכלל ככל שיהיה".

גורם צבאי בכיר אחר הסביר שמדובר דווקא במהלך חסכוני בכסף, ואולי גם בחיי אדם. "אין סיבה שמעל כל מטרה בלבנון או בסוריה יישב טייס שהוכשר במשך שלוש שנים ומטוס שעלה 200 מיליון דולר. לא תמיד זה נחוץ. טיל או רקטה עולים הרבה פחות ולא צריכים לעבור מבדקים קפדניים וקורס טיס. אם הם מחטיאים, לא קרה שום דבר. הטייס לא נופל בשבי ולא צריך אחר כך להחזיר מחבלים תמורתו".

"יפגעו בכל נקודה במזרח התיכון": משרד הביטחון רוכש רקטות מתקדמות

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון
1 1 הצבעה
דירוג הכתבה
1 תגובה
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

בקיצר שוחד של ארגון הפשע הציוני.

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture