שליח חב"ד הרב שאול וילהלם

נורבגיה: חנוכיית זהב הוצבה במלון שמארח את אירועי פרס נובל

אירועים היסטוריים כחלק מהתפתחות הקהילה היהודית בנורווגיה: עיריית אוסלו אישרה הקמת מבנה קבע לבית חב"ד; חנוכיית זהב הוצבה במלון שמארח את אירועי פרס נובל

כתבות נוספות בנושא:

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

במלון 'גרנד הוטל' בלב אוסלו בירת נורבגיה, המלון היוקרתי ביותר במדינה, התקיים השבוע טקס מיוחד של הצבת חנוכיית זהב, בגובה של כ-65 ס"מ, בלובי המלון. המלון היינו המקבילה הישראלית למלון האירוח הרשמי 'המלך דוד' בירושלים ומוכר כמלון האירוח של הממשל המקומי, שבו לנים ראשי מדינות ונשיאים.

המלון מוכר ברחבי העולם בעיקר בשל העובדה שמידי שנה מתקיימת בו המסיבה הרשמית לכבוד קבלת פרס נובל לשלום. מקבל הפרס עומד על המרפסת הצופה למרכז העיר, ומנופף לקהל לשלום. לאורך השנים קיבלו גם ראשי ממשלות ישראל כמו מנחם בגין, יצחק רבין ושמעון פרס את הפרס.

לאור מעמדו ההיסטורי של המקום, החליטו בני משפחת פיליפסון מניו-יורק שבארצות הברית, במקור מאוסלו, להעניק לגלריית המלון פריט אומנות יהודי: חנוכיית זהב מרשימה, 24 קראט בגובה של 65 סנטימטרים.

שיתוף הפעולה בין המלון בעל העבר ההיסטורי לקהילה היהודית החל כבר לפני שנתיים, במה שהוגדר כאירוע המשמעותי ביותר בחיי הקהילה היהודית באוסלו: תהלוכת סיום והכנסת ספר תורה, שנערכה ברחוב הראשי בעיר ומשם לבית חב"ד. זקני הקהילה ציינו אז שתהלוכת הכנסת ספר תורה, היא אירוע שמעולם לא התרחש על אדמת נורווגיה. לאחר התהלוכה הסבו המשתתפים לסעודת מצווה באולם המרכזי של המלון, מקום בו נערכת מסיבת קבלת פרס נובל, ואשר נפתח רק פעמים בודדות בשנה.

"הכנסת ספר התורה, הייתה האירוע הבינלאומי הראשון לאחר שיפוץ המלון" אומרים בהנהלת המלון. "האירוע נערך בהשתתפות אורחים רבים מכל העולם, וכשמשפחת פיליפסון הביעה את רצונה לאחר האירוע, לתת לנו את החנוכייה – מתנה כל כך נפלאה בתור תודה, הבנו שמדובר במתנה שהולמת את המלון ואת ההיסטוריה העשירה שלו, כמי שמסמל את פרסי נובל העולמיים".

וכאילו לא די בזאת, בצעד יוצא דופן נתלתה היום תמונתם של שליח חב"ד במדינה הרב וילהלם ושל מר פיליפסון כשהם מחזיקים את ספר התורה, ב-Hall of fame (היכל התהילה) של המלון, סמוך לדיוקנותיהם של אישים מפורסמים ביותר כמו ניל אמסטרונג – האדם הראשון שדרך על הירח, מנחם בגין ועוד. "העובדה שהמלון תלה כאן את תמונתו של הרב, היא פשוט בלתי נתפסת. זה חסר תקדים" אמרה יאנה יפה, תושבת אוסלו.

עד 1856 ליהודים היה אסור להתגורר בממלכה הנורווגית, אבל אז השתנתה החוקה בעקבות לחץ ציבורי של המשורר הנורווגי הגולה הנריק ורגלנד. יהודים, בעיקר מליטא החלו להגיע למדינה והקימו בה גרעין יהודי קטן שמהווה עד היום את הקהילה היהודית בנקודה הצפונית ביותר על פני כדור הארץ. השחיטה היהודית בה אסורה גם כיום, אבל הקהילה היהודית מונה כ-2,000 נפש, המספר הגבוה ביותר מאז ומעולם.

שליח חב"ד למדינה הרב שאול וילהלם הוא הרב היחיד המתגורר במדינה באופן קבוע. לדבריו, למרות שמדובר במדינה אירופית מפותחת מאוד, קיום אורח חיים יהודי כאן הוא אתגר יומיומי. "אחוזי ההתבוללות כאן הם כנראה הגבוהים בעולם ועומדים על 95% והעבודה שלנו נועדה להנחלת המסורת וחיזוק המסורת היהודית". לדבריו, "אירועים כאלו גורמים לציבור היהודי שלא לחשוש עוד מלחשוף את יהדותו ולהבין שמדובר במשהו שיש לו קונצנזוס והכרה בציבוריות הנורווגית".

גונן בוטל, ישראלי המתגורר באוסלו מזה כעשרים שנה המשמש מנהל פעילות חברת התעופה הפולנית LOT במדינה אומר כי וילהלם הוא עדות לכך, שניתן לקיים אורח חיים יהודי גם בנורווגיה – שהיא הנקודה הצפונית בעולם שבה קיימת קהילה יהודית.

הרב משה קוטלרסקי, המנהל את מערך השליחות של חב"ד בעולם מציין כי אירוע הצבת המנורה "נערכת בשבוע בו התבשרנו כי עיריית אוסלו העניקה אתמול אישורי בנייה לבניית בית חב"ד המקומי שפועל לא רק עם בני הקהילה המקומית, אלא גם עם כמה עשרות ישראלים שהיגרו לנורווגיה". האישור ניתן לאחר מאבק ארוך וסבכים בירוקרטיים והשיפוצים שלו שיחלו עוד לפני ראש השנה, צפויים להסתיים בתוך 8 חודשים.

הכתבות המעניינות ביותר

המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון
0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
1 תגובה
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

פרסי נובל ניתנים בשבדיה לא בנורבגיה

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture