פולין: התגלו יסודות ציונו של תלמיד המגיד ממזריטש זיע"א

התרגשות בפולין: יסודות אהל ציונו של הסבא קדישא רבי אפרים פישל מסטריקוב זיע"א, מתלמידי הרה"ק המגיד ממזריטש זיע"א, נחשפו בשדה בית העלמין ההרוס בסטריקוב, שנזנח ונחרב במהלך עשרות שנות השלטון הקומוניסטי במדינה

כתבות נוספות בנושא:

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

ביום חמישי האחרון, התקבלה בהתרגשות הידיעה על כך שלאחר מאמצים מרובים, הצליחו המומחים המיוחדים שהובאו למטרת מציאת הציון הקדוש למצוא את היסודות המקוריים של האהל של מרן הסב"ק רבי אפרים פישל מסטריקוב זצוק"ל, מתלמידי הרה"ק המגיד ממזריטש.

ציונו הקדוש, נחרב לאחר המלחמה, אך למרות זאת היוו שרידי האוהל מקום משיכה למתפללים שביקשו ישועה. עוד לפני המלחמה נודע קברו כמקום תפילה לאלפים ולרבבות, ואף מרן בעל ה'אבני נזר' זצ"ל לאחר הלווית הרה"ק רבי זאב וואלף מסטריקוב זי"ע ביקש להלביש בגדים מיוחדים ונכנס לאהלו של הרה"ק רבי פישל, ולאחר שיצא משם אמר בפנים זוהרות בלשון קודשו "כי המקום אדמת קודש היא".

ככל שהתעצם השלטון הקומוניסטי לאחר המלחמה בפולין, הלכו ונעלמו סימני השטח ששם עמד האהל הקדוש. במקביל נעלם גם האהל השני, אהלו של הרה"ק רב זאב וואלף מסטריקוב, בן הגה"ק רבי אברהם מטשכענוב זי"ע.

בסמיכות לשטח בית החיים, הוקם מפעל לבטון, אחד המפעלים הגדולים בפולין, עד עצם היום הזה. לאט לאט, נגס המפעל בשטח בית החיים, אל שדה בית העלמין הושלכו חמרי בנין ופסולת המפעל ובמקום לא נותר זכר לבית קברות, ואף מציבה אחת לא נראתה במקום. לפני כשנה תכנו בעלי המפעל להיכנס לעומק השטח. לאחר שהתבררה העובדה הזו, מכון אור הגנוז החל במאמצים להציל את בית העלמין מכיליון, ולהתחיל לאתר את מקום האהלים ולהקימם מחדש.

יצויין, כי בכל פולין ואוקראיינה, נעשו בעשרות השנים האחרונות עבודות מיוחדות להצלת קברות הצדיקים, של תלמידי הבעל שם טוב הקדוש, ומשום מה ציון קודש זה, מתלמידי המגיד הקדוש, לא נשמר כהלכה.

מכון אור הגנוז, הפעיל את הרב שמחה קלר שי', מלפנים רבה של קהילת לודז' וכיום בלובלין, שהחל לפעול מטעמם למציאת הקברים בשטח. יצויין כי עבודתו העקבית והמסורה של הרב קלר במקום עצמו, בבחירת אנשי השטח המקצועיים ביותר מפולין, יחד עם העמידה הבלתי מתפשרת של ראשי מכון אור הגנוז הובילה למציאת המיקום המדוייק.

על פי צילומי אויר מתקופת המלחמה, ועל פי מפות עתיקות ונדירות, סומנו שטח בית העלמין והמקומות המשוערים שמתחתם אמורים להיות האהלים. נגבו גם עדויות מצאצאי רבי פישל זי"ע שזכרו ע"פ עדויות זקניהם, את המיקום של איזור האהלים.

לאחר ניקוי השטח ופינו הפסולת, נסעה למקום במיוחד משלחת של חברי המכון יחד עם עסקנים מטעם הועד הפועל העולמי של אגודת ישראל, (מהמחלקה לשמירת בתי עלמין באירופה), לפקח על המלאכה לראות את הממצאים ולהחליט על המשך הדרך. הם החלו באיתור גויים מקומיים שסיפרו כי כי ידוע להם כי שבמקום זה שוכן קברו של 'פישל קבליסטא', (המקובל רבי פישל). לאחר פרסום בעיתונות המקומית בא למקום גוי זקן, שסיפר כי זוכר לאחר המלחמה שבאו אנשים להתפלל באיזור מסויים בבית הקברות. המקום שהצביע תאם את עדויות נכדי הרבי זי"ע, וצילומי האויר.

בעצה אחת עם גדולי הדור, ובפיקוח הלכתי ורבני צמוד, ע"י ועד רבנים העוסקים בכך, החלו בחפירות הנדרשות. בתחילה נמצאו שרידי החומה המקורית של בית הקברות, ורק לאחר מכן נמצא באיזור שרידי האהל הקדוש.

לפי התיאור נדמה היה כי אכן זהו אהלו של רבי פישל, אך עדיין נדרשה בדיקה מעמיקה, לוודא כי זהו אהלו, ולא אהלו של הרה"ק רבי זאב וואלף מסטריקוב. בתוך האהל נמצאו מספר שרידי מציבות, אחת מהם זוהתה בוודאות כמצבתו של הרב רבי עזריאל הלוי זצ"ל, נינו של הרה"ק רבי פישל מסטריקוב, שהיה אף הוא מרבני סטריקוב שנקבר ככל הנראה בסמיכות לקבר זקינו הרבי זצ"ל. משכך, זוהה למעלה מכל ספק, כי אכן יסודות אהל זה הינם יסודות אהלו של הרה"ק רבי פישל מסטריקוב. עדיין נערכים במקום עבודות מקיפות ורציניות, למציאת האהל השני של הרה"ק בעל ה'זר זהב' רבי זאב וואלף מסטריקוב, בנו של הרה"ק רבי אברהם מטשכנוב ותלמידו של מרן רבינו הקדוש מקוצק זי"ע.

הכתבות המעניינות ביותר

המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture