צילום: יונתן סינדל / פלאש 90

העברת טילים מאיראן לעיראק? "לא מגבילים את עצמו לפעול רק בסוריה"

שר הביטחון בהתייחסות מרומזת לדיווחים על התבססות איראנית גם בעיראק: "זה צריך להיות ברור - נתמודד עם כל איום איראני ולא משנה מאיפה הוא בא". וגם: מתי צפוית להתקיים הבחירות? ומה ההצלחה הכי גדולה שלו?

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם


(בוידאו: תיעוד התקיפה המיוחסת לישראל בדמשק. "כל גורם שמעורב בסוגיה הסורית מאוד מתרשם ממדינת ישראל")

"אני מסתכל דרומה: כל המפעלים עובדים, כל המוסדות פתוחים, החקלאים מעבדים את האדמה עד המילימטר האחרון כולל ממש צמוד לגבול. אני מסתכל צפונה: אותו דבר. כל המוסדות פתוחים, כל המפעלים עובדים, חקלאות עובדת, מבחינת התיירות: אין מקום פנוי אחד, לא בצימרים, למרות האיומים, העכברים ולמרות הכל, הכל מפוצץ": כך אמר היום שר הביטחון, אביגדור ליברמן, בנאום-ראיון בפני באי ועידת המשפיעים של חברת החדשות.

לטענתו, "בהקשר כולל אני חושב שמצבנו גן עדן, במיוחד מי שהיום בבוקר ראה את הערוצים הבינ"ל אתה רואה מה קורה בלוב, בסוריה, בעיראק, בתימן- באמת אצלנו גן עדן".

הכותרת המרכזית שיצאה מדבריו של ליברמן נוגעת למערכה המתמשכת נגד איראן וגרורתיה, בדגש על ההתבססות האיראנית בסוריה והדיווחים על ניסיונות איראניים להתבסס גם בעיראק. "קודם כל הם מתרשמים והם מתרשמים מאוד ולא רק הם. כולם, כל אחד, כל גורם שמעורב בסוגיה הסורית מאוד מתרשם ממדינת ישראל ואני רוצה לתת לך רק דוגמה שכולנו ראינו: מפגשים של שני מנהיגים, טראמפ ופוטין בהלסינקי ושניהם מדברים על מדינת ישראל ועל אינטרס ישראלי בתוך סוריה. לכן אני יכול להגיד לך שכולם מאוד מתרשמים ואנחנו בהחלט עוקבים אחרי כל מה שנעשה בסוריה. ולגבי האיומים האיראנים, אנחנו לא מגבילים את עצמנו אך ורק לשטח סוריה. גם זה צריך להיות ברור. אנחנו נתמודד עם כל איום איראני ולא משנה מאיפה הוא בא".

לדברי ליברמן, "חופש הישראלי הוא מוחלט. אנחנו שומרים עליו ועל עוד כמה דברים ובהחלט כל איום וכל דבר שצץ יקבל מענה".

מדאיג: איראן העבירה לשיעים בעיראק טילים המסוגלים לפגוע בישראל


ליברמן נשאל על כך ש"מייחסים לך אמירות בפורומים כאלה ואחרים יותר מפעם אחת שאתה אומר שעד סוף 2018 ישראל תמצא את עצמה בעימות בחזית אחת אם לא בשתיים", והשיב: "א' אני לא יודע איזה פורומים פנימיים. אנחנו ערוכים. אני חושב שהיום יותר מתמיד זה ברור שצה"ל חייב להיות ערוך כל הזמן גם בצפון, גם בדרום, גם למקרה שיהיו כמה בעיות משני הכיוונים בו זמנית".

על המצב הלא מוגד בחזית הדרומית, שם נשמר השקט ברמה המעשית בעוד ההסדרה בין ישראל לחמאס לא הובטחה בפועל אמר ליברמן: "אני יודע בדיוק מה קורה, אני מודע לכל המו"מים ולכל המתווכים ולכל מה שקורה שם ולכן אני לא רוצה להתעסק בזה, אני לא מתעסק בזה, אני לא מאמין בזה. אני מכיר היטב ולכן לא רוצה להתעסק בזה. אנחנו צריכים להבין שהמו"מ, לא משנה אם זה רמאללה, או אם זה עזה, לא יוביל אותנו לשום מקום…אני מסתכל גם על הצד השני. כל המו"מים הובילו אותנו למבוי סתום לכן אנחנו צריכים לפעול בנוגע לסוגיה הפלסטינית גם בהקשר של רמאללה וגם של עזה באופן חד צדדי ולעצב את המציאות באופן חד צדדי כמו שאנחנו מבינים".

ליברמן העיד: "אני פוגש הרבה נציגים של העולם הערבי ואני חייב לציין שהם מעולם לא העלו את הנושא הפלסטיני מיוזמתם. זה פשוט לא מעניין אותם…אני יכול להגיד לך שכל העולם הערבי, כשהם פוגשים אותך בארבע עיניים הם מעולם לא מדברים על הסוגיה הפלסטינית".

"אנחנו עלולים לצאת למלחמה קשה בסוריה שתכלול גם את חיזבאללה"


אז מה צפוי בחודשים הקרובים בחזית הדרומית? "מה שמבחינתי באמת הדבר היחידי הרלוונטי זו המציאות בשטח. אני מסתכל איך ארה"ב נלחמת בטרור, מה היא עושה בהקשר איראן, צפון קוריאה, חיזבאללה וחמאס. היא קודם כל מפעילה סנקציות כלכליות, מנוף כלכלי ורק אח"כ את המנוף הצבאי. כל מה שאני רוצה כרגע לקבע ברצועת עזה זה שהמנוף הכלכלי באמת יופעל באופן שיטתי וממוקד. כלומר, כל עזתי ממוצע שדואג לפרנסה ואיך להאכיל את משפחתו- חייב להבין שכל מי שמפעיל טרור פוגע בפרנסה ולהפך. שקט ביטחוני מביא תמורות כלכליות. אנחנו חייבים להגיד את זה. מנוף כלכלי שלא מגובה במנוף צבאי- זה לא מספיק. גם מנוף צבאי לבד לא מספיק ולכן צריך לשלב את שני המנופים, גם הצבאי וגם הכלכלי".

על סוגיית השבויים והנעדרים: "עמדתי ברורה ופשוטה. אני פגשתי רק לפני שבוע גם את משפחת גולדין וגם את משפחת מנגיסטו וגם אחרים. אני חוזר ואומר שכל השיפור ההומניטארי מותנה קודם כל בסוגיה ההומניטארית הכי חשובה למדינת ישראל וזה החזרת האזרחים למדינת ישראל".

לפני סיום אני רוצה לגעת בפוליטיקה. אתה ידוע בתור מעריך פוליטי מיומן. בחירות מתי? נשאל ליברמן, והשיב: "2019. אני יכול להבטיח לך שב-2019 יהיו בחירות".

לסיום נשאל ליברמן: מהי ההצלחה הכי גדולה שלך השנה? "אני לא רוצה לדבר על הצלחות. אני חושב שעצם העובדה שכל המזרח התיכון בוער ואנחנו יושבים כאן, במדינת ישראל, מנהלים פה יום ארוך של דיונים עם האורחים ואף אחד לא חושש משום דבר, ויש פה מגוון דעות ואפשר לנהל בצורה הכי בטוחה- זה כבר הישג בפני עצמו. זה אומנם תמיד מתקבל אצלנו כמובן מאליו אבל תאמיני לי זה לא דבר מובן מאליו. אין עוד מדינה במזרח התיכון שאנשים יכולים לשבת בצורה כזו ולנהל כל מיני דיונים ביטחוניים, פוליטיים, חברתיים וטוב שזה ככה".

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture