החרדה, ההפתעה וההקלה: פרטים חדשים על החרמת הארכיון הגרעיני

כיצד עקבו ראשי המוסד אחרי הפעולה בזמן אמת? בפני איזו דילמה נתקלו הסוכנים שפרצו לכספת השמורה? ואיך בישר ראש המוסד לרה"מ על הצלחת המבצע? פרטים חדשים שמתפרסמים הבוקר שופכים אור על המבצע המודיעיני המזהיר של השנה

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

השנה האחרונה היתה דרמטית במיוחד בהקשר הביטחוני הרחב וובמערכה הגלויה והסמויה נגד איראן וגרורותיה בפרט. בין שלל ההתרחשויות האינטנסיביות בזירה המדינית והביטחונית, נראה כי האירוע המשמעותי מכולם הוא מבצע החרמת הארכיון הגרעיני של איראן והבאתו לישראל, מבצע שנחשף במסיבת עיתונאים דרמטית של נתניהו, כשלטענת גורמים שונים חשיפתו סייעה לנשיא טראמפ לשכנע את דעת הקהל בדבר נחיצות הפרישה מהסכם הגרעין עם איראן.

הבוקר מפרסם העיתונאי רונן ברגמן ב'ידיעות אחרונות' פרטים חדשים על המבצע המודיעיני המורכב, פרטים שממחישים את המורכבות הבלתי-נתפסת של המהלך ועד כמה המרחק בין כישלון שהיה גורם לקטסטרופה להצלחה מזהירה (כפי שאירעה בסייעתא דשמיא) – קטן.

הכתבה נפתחת בתיאור של השעות הדרמטיות בהן שהו סוכני המוסד בתוככי החדר הסודי שאחסן את הארכיון הגרעיני שלך איראן. "בחדר הפיקוד שבמטה הארגון צופים במבצע בשידור ישיר. ואז נתקלו הפורצים בבעיה בלתי צפויה. הם סיימו להתגבר על דלתות הברזל הכבדות, ניטרלו את מערכת האזעקה ופרצו את הכספות. הם ידעו שהם מחפשים קלסרים. אבל אז, הסתבר שחוץ מקלסרים יש עוד משהו: דיסקים, הרבה מאוד מהם. מה עושים? להביא הכול, הגיעה ההוראה החד־משמעית, גם את הדיסקים. בארץ, כשהמומחים החלו לצלול לתוך הררי החומר, התברר כמה חשובה הייתה ההחלטה שהתקבלה באותם רגעים גורליים".

יותר מדינות, יותר מבצעים, יותר תעוזה: המהפך של המוסד בעידן יוסי כהן


"האיראנים תיעדו הכול", מזכיר ברגמן. "את הציוד, את הקמת המפעלים והאתרים החשאיים, ואפילו את עצמם תוך כדי הניסויים, בצילומי סלפי משועשעים. לפי חומרי הארכיון, פרויקט הגרעין האיראני הצבאי החשאי החל להתגבש סביב 1992־1993. הארכיון מוכיח חד־משמעית, שאת ההוראה להקמת "פרויקט אמאד" נתנה הצמרת האיראנית. עוד נכתב, שחור על גבי לבן, כי מטרת התוכנית היא לפתח חמישה ראשי קרב, פצצות גרעין בעוצמה של 10 קילוטון כל אחת, ולפתח יכולת להרכיב ראש נפץ אלה על טילי שיהאב.

בארכיון נחשף שוב ושוב, במסמכים מפורטים בכתב ידו של אחד הכוכבים הגדולים של פרויקט הגרעין, ומי שלמעשה הוא מנהלו והמוח שמאחוריו: פרופ' מוחסין פחרי זאדה. לפי פרסומים בתקשורת הזרה, זאדה היה מטרה מועדפת לאיסוף מודיעין ישראלי ואף נשקלה בכובד ראש האפשרות לפגוע בו. זה לא קרה, ועתה ייתכן שיש מי שמצטערים על ההחלטה לחוס על חייו".

בכתבה נחשפים פרטים חדשים על החומרים שנמצאו בתוך הארכיון שהוחרם. "לפעמים מקבלים מסמכי הגרעין צביון אישי. למשל, בצילומים שנמצאו באחד הדיסקים, וכוללים את אחד ממומחי הגרעין האיראנים, ד"ר מהדי טראנצ'י כבד הגוף, הוא מתעד את עצמו באתר הניסויים "טלקאן 1" חובש משקפי מגן נגד הקרינה מהניסוי בפוזות שונות. גם עמיתיו הנציחו את עצמם בצילומי סלפי מלאי גאווה באתרי ניסויים שונים, שעל חלקם נודע רק עם פענוח המסמכים. תיקים נוספים כוללים מצגות "מושקעות" בשלל צבעים ועיצובים, שגם בהן ניכר מגע אישי של אנשי הגרעין האיראנים.

יד נעלמה, שיש המייחסים אותה למוסד, הגיעה לכמה מהמדענים ששמותיהם מוזכרים במסמכי הארכיון. בכתב ידו, משרבט ד"ר פריידון עבאסי־דוואני, מבכירי תוכנית הגרעין, מסמך טכני ארוך לפחרי זאדה, וזה עונה לו תשובה מפורטת לא פחות. ד"ר עבאסי־דוואני הוא ראש הפקולטה לפיזיקה באוניברסיטת האימאם חוסיין בטהרן וציר מרכזי בפרויקט הגרעין של איראן. בנובמבר 2010 הרגו מתנקשים את עמיתו, מג'יד שהריארי. מתנקש על אופנוע ניסה להרוג גם אותו, כשהִצמיד מטען קטן לחלון שלו תוך כדי נסיעה, אך עבאסי הצליח לחמוק ברגע האחרון וניצל".

"המודיעין הישראלי עקב בקפדנות אחרי "ארכיון אמאד", ומתחילת 2017 תיכנן בקפדנות את הפעולה. ברוב פעולות המוסד מהסוג הזה, לוחמי הארגון נוהגים לחדור לתוך מבנה, לצלם בו את החומר, ולצאת מבלי שירגישו בהם. הפעם החליט ראש המוסד יוסי כהן כי יש לגנוב פיזית את החומר. הסיבה כפולה: גם כדי לקצר את הזמן שבו הסוכנים ישהו בתוך הבניין, וגם משום שבישראל רצו למנוע מהאיראנים לטעון כי מדובר בזיוף או בדיס־אינפורמציה. כך, יכלה ישראל להציג את המסמכים לבחינה של הקהילה הבינלאומית", כך בכתבה.

התכנון עצמו, אגב, ארך שנתיים לפחות. "במבצע עצמו השתתפו לאורך שנתיים מאות אנשים, מכל אגפי המוסד. בפריצה עצמה נכחו בתוך המתקן פחות מעשרות פורצים. המעורבים במבצע מהצד הישראלי לא ישנו כמה לילות רצופים, שבהם התכנס הצוות בתוך איראן והכין את הציוד, ביצע פעולות מעקב ותצפית באזור, ובסופו של דבר, בשעות הערב של ה-31 בינואר, הגיע הצוות למתחם הכספת. עם סיום המבצע ויציאת כל המשתתפים מטווח סכנה, התקשר כהן לראש הממשלה נתניהו ובישר לו: הצלחנו"

ברגמן מציין כי "בחודשים שחלפו, נשמעו טענות שונות בארץ ובעולם על אופי הצגת החומרים שהושגו במבצע. על רקע זה, מהדהדת אמירתו של ראש המוסד כהן, בפורום סגור: "ישראל לא חתמה על הסכם הגרעין. המוסד לא חתם על הסכם הגרעין. לי יש הסכם אחד, עִם עַם ישראל, בו אני מתחייב שלא תהיה לאיראנים פצצת אטום. זה הכול"".

חודש אחד – 17 מכות: ההתרסקות הצבאית, המדינית והכלכלית של איראן

המידע, החדירה וההברחה: מאחורי הקלעים של המבצע המודיעני המזהיר

מבצע חסר תקדים: קבלת המידע, ההגעה לכספת וההחלטה לפרסם

"תענוג לגנוב מפרסים": ההתייחסות של ראש המוסד להחרמת הארכיון הגרעיני

איראן טוענת: עצרנו עשרות מרגלים שפעלו בתוך גופי השלטון

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture