צילום: פלאש 90

ועדת הפנים החליטה על הקמת ועדת חקירה לפרשת גל הירש

ברוב של 6 תומכים מול 3 מתנגדים החליטה ועדת הפנים של הכנסת להמלית על הקמת ועדת חקירה שתבחן את סיכול המינוי של גל הירש למפכ"ל, סיכול שמיוחס בין היתר לקיומו של "מסמך יצחקי" שמכיל מידע מפליל על עשרות דמויות ציבוריות

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

 ועדת הפנים אישרה היום (ה') את הצעת היו"ר חה"כ יואב קיש להקמת ועדת חקירה פרלמנטרית בנושא: טענות לשימוש בחקירות רדומות לטובת סיכול פוליטי. לאחר אישור הוועדה, מצביעה על ההצעה מליאת הכנסת ולאחר אישורה עוברת ההצעה לוועדת הכנסת אשר מחליטה על הרכבה, סמכויותיה ותפקידיה של הוועדה ומעבירה את ההצעה על הקמת ועדת החקירה לאישור סופי של מליאת הכנסת.
 
יו"ר הוועדה חה"כ יואב קיש אמר: "ההצבעה כאן היא השלב הראשון בהקמת ועדת החקירה. זה תהליך ארוך ולא פשוט. אני מתנגד לניסיון להציג את המהלך כקואליציה ואופוזיציה ומקווה להביא דברים בהסכמות רחבות. הוועדה תתרכז בבדיקת חקירת גל הירש ומסמך יצחקי. אני פונה לשר ארדן שלא לחכות לסיום החקירה ולהקים ועדת בדיקה ממלכתית. מאז הדיון הקודם לא קרה דבר וכל אחד שחושב שנדרשת בדיקה צריך לשאול עצמו אם הוא מוכן לחכות ולשבת בחיבוק ידיים. רק אם נראה נחישות הדברים יתקדמו ואם לא- נמצה כאן את הבדיקה".
 
חה"כ בני בגין שהתנגד למהלך ונמנע בהצבעה, אמר: "לא טוב שהממשלה תמנה ולאחר מכן יתגלה פגם שיצריך את ביטול המינוי פי שקרה במינוי הרמטכ"ל לפני 7.5 שנים. אני שותף לחששות לוועדת חקירה פרלמנטרית ולפחות ללזות השפתיים בה יואשמו חברי הוועדה. הזכרתי ליו"ר שיש בידו כלי לבדיקה יעילה ודיסקרטית- ועדת המשנה החסויה. אני מציע לנקוט קודם כל באמצעי היותר פשוט וזהיר הזה ולהביא תוצאות. אני לא חושב שוועדת חקירה תגיע לתוצאות מדויקות יותר אפילו מעצם כך שוועדת חקירה אינה חסויה ונציגי המשטרה לא יוכלו להתבטא באותו אופן". היו"ר חה"כ קיש הגיב לדבריו: "אכנס במקביל את הוועדה החסויה אך אני מאמין שהמהלך שאנחנו עושים פה יוביל את הממשלה להקמת ועדת בדיקה ממלכתית".

חה"כ בצלאל סמוטריץ': "מוסכם על כולנו שדרך המלך היא ועדת בדיקה ממלכתית שימנה השר ארדן. אנחנו חייבים כלים כדי ללחוץ על השרים לעשות זאת והכלי של ועדת חקירה יזרז אותם. אני מציע שנכתוב שביום שהממשלה תקים ועדת בדיקה ממלכתית- תפורק ועדת החקירה הפרלמנטרית".היו"ר חה"כ קיש אמר כי ההצעה מקובלת עליו והצהיר כי ועדת החקירה תפורק אם תוקם ועדת בדיקה ממלכתית.
 
חה"כ מיקי לוי: "אין חולק על כישוריו של הירש אך הוא לא המהות. בדיון לפני חודשיים פרקליט המדינה אמר דברים ברורים – משטרת ישראל אינה תופרת תיקים. הפרקליטות אמרה שהידיעות על הירש הגיעו מהרשות למניעת הלבנת הון ולא מהמשטרה. אני מתנגד להקמת הוועדה".
 
חה"כ יעל כהן פארן: "אתם מחפשים כל הזדמנות לתקוף את מערכת אכיפת החוק. כל מטרתכם היא להלך אימים על המשטרה ומחפשים אותה בכל רגע. הנושא של הירש צריך להיבדק אבל לא בוועדת חקירה פוליטית אלא ע"י ועדת בדיקה בראשות שופט".
  
חה"כ אורי מקלב: "ועדת חקירה אינה כלי מושלם אבל במקרה הזה אין ברירה. הדיון המקדים שהיה לפני חודשיים הציף גרסאות שונות ודברים רגישים ורק כלי עם סמכות, של ועדת חקירה יכול להגיע לחקר הדברים באמת ולנקות את המשטרה".
 https://archive.jdn.co.il/breakingnews/1037936
תחילת הסאגה הנוכחית לפני כחודש, אז חשף תת ניצב גיא ניר, הנמצא בימים אלה בחופשה כפויה מהמשטרה, איך ניסו במשטרה "לתפור תיק" והשיג מידע מפליל על המועמד למפכ"לות גל הירש. במכתב ליועמ"ש כותב ניר כי יש להקים ועדת חקירה ממלכתית לחשיפת "תפירת תיק בעניינו של גל הירש", כהגדרתו. וכך זה נשמע בהקלטות שנחשפו ב'חדשות 2', שיחה בין תת ניצב גיא ניר לניצב בדימוס מני יצחק שכיהן אז כראש אגף החקירות והמודיעין.

הקלטה מספר 1:
ניר: למה לא דיברת איתי? אני לא יודע אם להיעלב מזה או לחשוב שאני ממודר. מתקשרת שלומית ישירות לליאת לא לחזי (קרפ, ראש מדור אינטרפול), לא לרובי.
ניר: אני לא מבין מה זה 'חומר שלה'. היא פנתה לליאת קילנר ישירות כאילו היא שותפת סוד. 
ניר: לא, היא לא עברה חיקור דין, היא לא שאלה אותה חיקור דין, מני אתה לא יודע מה היא שאלה אותה, היא התקשרה אליה להגיד לה 'האם קיים מידע אודות גל הירש ב-OECD?' 
ניר: לא, זה לא חיקור דין, היא אמרה לה 'האם יש מידע?'. אבל זה מה שליאת דיווחה. אז אמרתי תעבירו, אין בעיה, או שתדבר איתי או שתעבירו משהו כתוב, וואלה בכל זאת… אתה יודע…
ניר: לא, תשמע… זה גם מביך… מחר תגידו לי תביא על יורם הלוי, תביא על זה….

הקלטה מספר 2: באותו היום השניים שוחחו שוב. בשיחה הזאת דיווח ניר למפקדו יצחקי כי כל המידע המודיעיני שהיה קיים בעניינו של המפכ"ל הממונה הירש, נבדק – ונשלל.
יצחקי: תגיד לי, לא נתת לי תשובה היום בסוף. 
ניר: אין משהו מעבר לשני דברים שיש ביאחב"ל וביאח"ה. 
יצחקי: עזוב, אבל הבעיה שאני אומר לך עכשיו – הגדולה – זה שבחיקור דין שאתם העברתם, אתם חתומים…
ניר: נכון. אנחנו מעבירים את זה ליחידה לחקירה. היחידה עושה את כל הפעולות ובסוף היא מעבירה סיכום, אומרת 'רבותיי, בדקנו, לא נמצא דברים, תודה'.
יצחקי: אני יודע, אני יודע, אני יודע. כתוב בדוח שלכם.
ניר: אבל גם בזה אני הבנתי שהתשובה של יאחב"ל שאין בעצם ראיות. 
יצחקי: לא, הם לא עברו, בדקנו, לא תמללו.
ניר: אה, אז איך יאחב"ל נתנו תשובה ש…
יצחקי: אז אני אסביר לך, אתה יודע מה, אנחנו נכנסים עכשיו לסיפור הזה. אני אסביר לך.

הקלטה מספר 3: ניצב בדימוס יצחקי ממשיך בשלו ומתעקש שיש חומר חדש, חשוב.
יצחקי: הרגע יצאנו מישיבה, 4-5 שעות.
ניר: על מה? על זה?
יצחקי: לא.. יש להם יש חומר…
ניר: דרך אגב, אני אגיד לך משהו, ממה שעולה אצלנו משני הדברים לפחות, וממה שקיבלנו מיאחב"ל ומיאח"ה, אין שום דבר.  
יצחקי: לא, אני מכיר… זו לא הבעיה, הבעיה היא העברות כספים… עזוב נו, חבל, אני עצמי לא רציתי להיות בסיפור,  העברנו להם את זה, הם חוקרים עם מח"ש, אני מנתק מזה…

סערת אלשיך • כך הפך תיעוד עיתונאי ל"מעקב של חוקרים פרטיים"

הקלטה מפר 4: גם בימים אלה נחקרת הפרשה הזו, שבמרכז החשד שהירש וחברה בבעלותו העבירו כספי שוחד לשר בגאורגיה בתמורה לקידום עסקת נשק, אבל בתקופה המדוברת ניר התעקש שבמידע אין ממש.
ניר: זה… לנו אין את זה. לנו יש רק את הבקשה הראשונית, כל היתר אני אומר לך לא נמצא אצלנו. 
יצחקי: זה לא הגיוני.
ניר: לא אין… כי אנחנו הרי צינור. אנחנו לא מבצעים את הפעולות. אני מה שקיבלתי, היום קיבלתי רק סקירה, העביר לי שם חזי – הסתכלתי, כתוב כל החומר נמצא ביאחב"ל. יאחב"ל העבירו מענה לחוליה, אין דברים בגו'. 
יצחקי: עכשיו בוא נעשה ככה. מחר, מחר, אוספים את החומרים בלהב. עכשיו לך אני מספר, שיש באחת הבקשות….
ניר: גם בגיאוגריה, שוב, אין חיבור.

הקלטה מספר 5: ניר מסביר שיש להתקדם עם החלטת השר הממונה גלעד ארדן ולהתחיל בבדיקות הביטחוניות ההכרחיות למפכ"ל הנבחר. אבל יצחקי לא משתכנע וביקש מניר להרדים את אנשי ביטחון המידע – ולא לקדם את הבדיקות הנדרשות. פעם אחר פעם בשיחה הזאת טען קצין המודיעין הבכיר שהמידע נחקר, נבדק ונשלל – אך מפקדו יצחקי המשיך בשלו.
ניר: תשמע לנושא אחר, יחב"מית אין לו סיווג.  
יצחקי: אין לו מה?
ניר: אין לו סיווג, הוא צריך לעבור סיווג. 
יצחקי: את זה אמרתי ליועץ, היועץ…
ניר: עכשיו תבין שהוא לא יכול לקבל חומרים, הוא לא יכול כלום. הוא צריך לקבל הערכת קהילייה.
יצחקי: אני מכיר משהו אחר. 
ניר: כי אם כן, לדעתי צריכים להתחיל את התהליך לפני כי… 
יצחקי: עכשיו בגלל הבלאגן, תגיד לסימה (סימה ימין ז"ל לשעבר ראש היחידה לביטחון מידע)  'בסדר… בסדר… בסדר'. אל תעדכן אותה.
ניר: לא מעדכן… אמרתי לה 'תמתיני עד שנבדוק את הנושא'.
יצחקי: כן. עכשיו היועץ מתלבט, כנראה הוא בכלל יאשר רק על בסיס פוליגרף, אז בן כה וכה יעשו לו פוליגרף הבנת?
ניר: בכל מקרה חייב. מה זאת אומרת? רמה 1 זה פוליגרף. אין דבר כזה.
יצחקי: אבל הוא לא יסכים. כנראה היועץ בוחן אופציה שהוא לא יסכים לחתום בלי פוליגרף. אני מערב אותך כדי שתדע שאסור לעשות פוליגרף אחרי פוליגרף.
ניר: אה…
יצחקי: אתה צריך להחליט מה עושים. א', לראות את הנוהל, אחר כך נחליט. עזוב, אני רוצה שהיועץ יעשה את כל ההחלטות האלה. אני לא רוצה להיות מעורב יותר.

ח"כ סמוטריץ מאשים: משפחתולגיה בלהב 433

הקלטה מספר 6: ניר ממשיך להסביר, אך יצחקי ממשיך.
ניר: אני הבנתי שהוא לא מחובר, ממה שראיתי את המסמך מיאחב"ל.
יצחקי: עזוב, אתה רואה עוד פעם, אני לא רוצה להיכנס לזה. זה מחובר. מחובר.
ניר: זהו, זה הקטע שיאחב"ל כביכול הבנתי שכתבו שהם לא… עזוב, כי אני רואה שיאחב"ל נתנו שם תשובות שהן כנראה בעייתיות.
יצחקי: לא… נכון לאותו זמן הם היו בסדר יאחב"ל, הוא גם לא היה יעד שלהם, הם לא נדרשו לזה בכלל. עזוב, זה… גיא תעשה בדיקה אצלכם, אלו יעשה מחר בדיקה, זה מאוד רגיש. אל תערב הרבה אנשים. נסו לבדוק את כל העניינים האלו.

גיא ניר. צילום: יונתן סינדל / פלאש 90

התדרוך, ההאשמות וההכחשה: אלשיך ונתניהו שוב ראש בראש

ממשטרת ישראל נמסר: "רק סומא לא יזהה את הקשר בין ההליכים המשפטיים המתנהלים נגד גיא ניר ובין נסיונו המעורר שאט נפש להציג עצמו כ"חושף שחיתויות". נגד ניר הוגש כתב אישום בבית הדין למשמעת של משטרת ישראל, לאחר שמיצה כל הליך משפטי אפשרי בבתי המשפט כדי למנוע זאת".

אנו מנועים מלעסוק במעלליו אלו, כי אלה ידונו בבית הדין. לצד הליך זה, סירב ניר לעבור הליך התאמה תעסוקתית כנדרש על פי חוק ההתאמה התעסוקתית, שנכנס לתוקף בנוב' 2017 ואשר בודק עמידה אישית בכל הנורמות הארגוניות. יש מי שיאמר שאין זה מפתיע, לאור הנורמות שהוא מציג בהתנהגותו".

"לאחר שסירב, בוצע הליך שימוע לפיטוריו על רקע אי התאמה תעסוקתית. לאחר השימוע ומשהבין שפיטוריו קרובים, מנסה ניר מזה כשבועיים, לגרור את כל משטרת ישראל , כולל הקצונה הבכירה באח"מ ולהב 433 אותה מאשים ללא הרף בשחיתות, בעוד שבניגוד אליו, מדובר בקצינים שעברו את הליך ההתאמה התעסוקתית החדש והמחמיר, ללא רבב. זה לא פחות ממעורר שאט נפש כיצד קצין עם רמה ערכית ומוסרית כה נמוכה, עד כדי הקלטת מפקדיו תוך כדי ניסיון ״לדובב״ אותם להגיד דברים שישמשו אותו במאבקו במשטרה, שהייתה לו כבית שנים רבות, ממשיך לחתור לפגיעה בקצינים בכירים על לא עוול בכפם".

"משך כמעט שלוש שנים מאז שהוא בחופשה כפויה, לא נתקלנו במשטרה בשום דוגמא דומה של רמה ערכית כה ירודה, הקלטת מפקדים ועמיתים, הדלפה מגמתית שקרית ומניפולטיבית של חומרים רגישים בעלי חסיון ועוד. למען הסר ספק, התנהגותו שלו ראוי שתיחקר פלילית ויפה שעה אחת קודם".

"משטרת ישראל פנתה ליועמ״ש לממשלה להפסיק את מחול השדים הזה המתנהל כנגד המשטרה ולפתוח בחקירה מיידית כנגד תנ״צ גיא ניר, ללא קשר להליכים המשמעתיים נגדו והליך פיטוריו. אם יהיו בידיו ראיות כלשהן התומכות בטענותיו, אדרבא, שיציג אותן בחקירתו".

"לא זכורה דוגמא כל כך קיצונית של "זעקת הקוזק הנגזל" כמו זו. אותן בחקירתו" חותמים במשטרה.

סערת אלשיך • "המפכ"ל עשה טעות. הראיון שלו משחק לידי נתניהו"

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture