נחישות בצפון מול גמגום בדרום: סיכום שנה ביטחונית מורכבת

למרות שכל הסימנים העידו על כך, ב"ה אנחנו מסכמים שנה בלי מערכה צבאית בעזה ו/או מלחמה מול איראן בשטח סוריה ומעבר לה: אלי בן דוד על שתי החזיתות המרכזיות שהעסיקו את ישראל בשנה האחרונה וצפויות לעמוד במוקד גם בשנה הבעל"ט

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

השנה החולפת, כמעט כמו כל שבעים שנות קיומה של המדינה, עמדה בין היתר גם בסימן הסוגיות הביטחוניות. למרות שכל הסימנים העידו על כך, ב"ה אנחנו מסכמים שנה בלי מלחמה שנראה היה כי תפרוץ בחזית הדרומית, ובלי תגובה ממשית מסוריה על התקיפות בשטחה, שהיו עלולות להביא להסלמה בחזית הצפונית.

כאשר ניגשים לסקר במעט את הזירה הביטחונית, עלולה לעיתים להיווצר תחושה כביכול מהלכיהם הגאוניים של המעורבים בנושאים אלו, הצילו את מדינת ישראל ומנעו מוות מיותר. אך אנחנו יודעים כי לפני הכל, ואחרי הכל – לב מלכים ושרים ביד ה'. לא רוב חכמתם של הקברניטים הישראלים מנעו מהאיראנים לדוגמה להגיב, כי אם מאת ה' הייתה זאת. כך גם כאשר סוקרים את עוצמת חיל האוויר הישראלי לדוגמה, או את צה"ל, שב"כ והמוסד, שומה עלינו לחזור ולשנן כי "אם ה' לא ישמור עיר – שווא שקד שומר".כאשר אין הדברים באים חלילה כדי להמעיט מחובת ההשתדלות וההערכה לאלו המוסרים את נפשם למען יהודים אחרים.

אם הזכרנו קודם לכן את החזית הצפונית מול החזית הדרומית, הנה מספר השוואות שקשה להתעלם מהן בסיכומה של השנה: מחד, בזירה הצפונית ישראל פועלת במלוא העוצמה על מנת לשמר את כוחה ומשיגה הרתעה חסרת תקדים כאשר היא מוכיחה שוב ושוב כי היא אינה נרתעת מהפצצות חוזרות ונשנות של יעדים בכל רחבי סוריה, לעיתים באישור רשמי של צה"ל אך במרבית הפעמים רק על פי דיווחים זרים, כולל יעדים בעומק השטח, בכל הזדמנות בה ישראל מגלה עוד ניסיון איראני לייצר או להעביר נשק לידי חיזבאללה.

מאידך, אם נבדוק מה קורה בזירה הדרומית, נגלה כי למעט יום שישי אחד בו הגיבה ישראל בעוצמה רבה לניסיונות של ארגון הטרור העזתי לארגן פריצת ענק של צעירים לגבול ישראל, תוך כדי שבין המפגינים, שגם כך מטרותיהם אינם תמימות כלל, מסתתרים מחבלים היורים לעבר חיילי צה"ל – הרי שבשאר ימי השישי, ובהמשך בתגובה לטרור העפיפונים שגרם לנזק כספי עצום לחקלאים בדרום ארצנו, ורק בחסדי שמיים לא הובילו לפגיעות בנפש – ישראל כמעט ולא הגיבה ואיבדה כמעט לחלוטין את כוח ההרתעה.

איך בכל הסתיים לו סבב הלחימה בגבול הרצועה, שכמעט והובילה למבצע צבאי נרחב נוסח צוק איתן? כאשר חמאס מתח את החבל מעט יותר מידי, והתעלם מההבנות הבלתי רשמיות שהובילו להפסקת ירי הרקטות לעבר ישראל, כאשר בירושלים דרשו בנוסף את הפסקת טרור העפיפונים ובלוני התבערה, אך אלו המשיכו להיות מופרחים לעבר שדות היישובים תמידים כסדרם. ישראל עברה מהפצצות דיונות ריקות שמשום מה מכונות על ידי דובר צה"ל "מטרות איכות" להפצצת מתקנים אסטרטגיים של חמאס, מה שהוביל להסלמה ולירי רקטות שהתפוצצו בתוך העיר שדרות וגרמו לנפגעים בגוף ובנפש ולנזקים ברכוש.

יותר מדינות, יותר מבצעים, יותר תעוזה: המהפך של המוסד בעידן יוסי כהן


בשלב זה, הקצינה ישראל את תגובתה והפציצה מהאוויר מפקדות של חמאס לצד מבנה ששימש את בכירי ארגון הטרור. הפעם, כאשר בעזה התחילו להרגיש כי בישראל כבר לא מוכנים עוד להבליג, הסכימו להפסקת אש. בינתיים מדובר אומנם רק בהבנות שקטות והמאמצים להסדרה כוללת לא הצליחו בינתיים, אך מאז, באופן כללי ניתן לומר כי השקט שב לשרור בגבול הדרום.

השאלה הגדולה היא: מדוע לא הפעילה ישראל תגובה אגרסיבית יותר מיד בשלב הראשון, ובכך היו מונעים מוות מיותר של חיילים בגבול הרצועה, פגיעה, פיזית ונפשית, של תושבים בשדרות וביישובי עוטף עזה, ונזק כלכלי שנאמד במאות מיליוני שקלים?

התמיהה מתעצמת שבעתיים, כאשר כאמור, מבצעים השוואה בין העוצמה הישראלית הבאה לידי ביטוי בפעילות בחזית הצפון, וההרתעה הישראלית ההולכת וגוברת מול סוריה ומול חיזבאללה, לעומת אוזלת היד שהפגינה אותה ישראל, עם אותו "צבא הכי חזק במזרח התיכון" מול מחבלי עזה, מהחמאס ומהג'יהאד האסלאמי. ההסבר שנותנים במערכת הביטחון, מותח אף הוא קו ישיר מהצפון לדרום. הקו האיראני.

מי שהפעיל את חמאס לפתוח בסבב האלימות האחרון מול ישראל, היו האיראנים. כמובן שגם שיקולים פנימיים, כמו לדוגמה העובדה שרצועת עזה נמצאית במשבר כלכלי עמוק, לא מעט באשמת יו"ר הרשות הפלסטינית, אבו מאזן שהחליט למנוע העברת תקציבים לרצועה עד שהיא תשוב לשליטתו, גרמו לחמאס להוביל את הזעם המבעבע פנימה לעבר ישראל, אך הסיבה העיקרית הייתה ההוראה האיראנית. ואיזה אינטרס יש לאיראן להוביל מהלך של מלחמה בין ישראל לחמאס? התשובה נמצאת בתקיפות הישראליות בסוריה.

אולי בגלל המורכבות שנגרמה בשל מלחמת האזרחים בסוריה, ואולי סוף סוף חלחלה ההבנה באירופה כי לישראל שמורה הזכות להגן על עצמה. כך או אחרת, התקיפות הישראליות בסוריה חולפות מתחת לרדאר ולא נשמע כל גינוי מהעולם. לעומת זאת, כאשר ישראל תוקפת את הפלסטינים, העולם מתעורר. זה, בתוספת העובדה כי אם ישראל תתבוסס בבוץ העזתי יקשה עליה להישאר עם זוג עיניים פקוחות לרווחה על הנעשה בסוריה, הובילה את איראן לרצות להצית אש בדרום הארץ. מובן מאליו, כי בשקלול כל הנתונים, נאלצה ישראל לבלוע את הגלולה המרה ולנקוט בצעדים שימנעו הסלמה על מנת שלא לשחק לידיהם של האיראנים.

רק אחרי שהמצרים נכנסו לתמונה והתחילו להפעיל לחצים על חמאס להגיע להסדרה, ולאחר שחמאס הבין כי אם ישחק רק על פי האינטרס האיראני יאבד את תמיכת מרבית המדינות הערביות הסוניות המתנגדות לניסיונה של איראן – המשתייכת לזרם השיעי שבאיסלאם, להפוך למנהיגת העולם הערבי, החלה ישראל לתקוף בעוצמה גם בעזה, בניסיון, שב"ה הצליח, לדחוף את חמאס להגיע להסכמה על הפסקת אש, תמורת נוסחה של "שקט ייענה בשקט".

כמה זמן השקט ישרור בגבולות ארצנו? אין לדעת האם גם במהלך השנה הקרובה, לאור השינויים בסוריה, שם כובש צבא אסד חזרה את ארצו – יתאפשר לצה"ל להמשיך להאיר את חשכת הלילה בהפצצות מחסני הנשק. קשה גם להעריך לאן יתפתחו הדברים בעזה, אך בראש השנה נתפלל כולנו "מלוך על כל העולם כולו", ואז – לא ישא גוי אל גוי חרב ולא ילמדו עוד מלחמה.

חודש אחד – 17 מכות: ההתרסקות הצבאית, המדינית והכלכלית של איראן

בפעילות מודיעינית והתקפית: כך סוכלה ההתבססות האיראנית בסוריה

"אנחנו עלולים לצאת למלחמה קשה בסוריה שתכלול גם את חיזבאללה"

"אלו ימים גורליים. מה שיקרה בסוריה עכשיו יקרין עשרות שנים קדימה"

רוחות מלחמה • המערך האווירי האיראני בסוריה נחשף; צה"ל: מוכנים לכל תרחיש

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture