כִּשְׂרֵפַת בֵּית אֱלֹקֵינוּ • גדולי וצדיקי הדור שנפטרו בשנת ה'תשע"ח

בשנה החולפת הסתלקו מאיתנו רבים מגדולי ישראל, ראשי ישיבות, אדמו"רים ורבנים. בשורות הקצרות שלפנינו נחזור במעט אל אותם רגעים קשים בהם נתבשרנו כי נצחו אראלים את המצוקים ונשבה ארון הקודש • פרויקט מיוחד

כתבות נוספות בנושא:

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

"קשה סילוקן של צדיקים כשריפת בית אלוקינו", מלמדים אותנו חז"ל. בשנה החולפת הסתלקו מאיתנו רבים מגדולי ישראל, ראשי ישיבות, אדמו"רים ורבנים. בשורות הקצרות שלפנינו נחזור במעט אל אותם רגעים קשים בהם נתבשרנו כי נצחו אראלים את המצוקים ונשבה ארון הקודש. בחרנו ללכת לפי מעגל השנה, ולהזכיר את הרבנים על פי תאריך הסתלקותם לגנזי מרומים.

זקן המשגיחים, רבי דב יפה זצוק"ל

ביום י"ט לחודש מרחשוון התקבלה הידיעה המצערת על הסתלקותו של מרן המשגיח, לאחר תקופה של חולי, כאשר במהלך החודשים האחרונים לחייו נכנס ויצא מבתי הרפואה, עד ההידרדרות האחרונה במצבו הבריאותי – שבועות ספורים לפני שהשיב את נשמתו הטהורה לבוראה. היה מגדולי בעלי המוסר וכיהן כחבר במועצת גדולי התורה של דגל התורה.

בזקנותו אמר: "כשהתחלתי לכהן כמשגיח הייתי צעיר המשגיחים שבדור, ועתה קוראים לי זקן המשגיחים שבדור, וזה עבר כל כך מהר – ללמדכם שהחיים עוברים ביעף ועל האדם לנצלם אך למוטב, כי לא יהא סיפק בידו להתעלות כמשאלתו כל ימיו".

מסע הלווייתו החלה בקריית צאנז בנתניה, שכן היה מאושפז בבית החולים לניאדו בעיר. בנתניה הספידו האדמו"ר מצאנז. לאחר מכן המשיכה ההלוויה לישיבת קול יעקב בירושלים, שם ספדוהו מרן הגר"ש אוירבך, הגר"י עדס והגר"ד כהן. משם המשיכה ההלוויה לישיבתו ברכסים, שם ספדו לו ראשי הישיבה, וכן הגרב"מ אזרחי, הגרב"ד פוברסקי והגר"ד לנדו. נטמן בבית הקברות ברכסים.

המשגיח לרבנית: אני יקום בלילה לילדים, שהפסיקו לבכות מאז…

מרן ראש הישיבה, הגאון רבי אהרן יהודה לייב שטיינמן זצוק"ל

כ"ד בכסליו, שעות לפני הדלקת נרות החנוכה, כבה אורו של עולם בהסתלקות מרן ראש הישיבה, לאחר תקופה ארוכה במהלכה עקב העולם היהודי כולו ועולם הישיבות בפרט אחר מצבו הרפואי של מרן, שנכנס ויצא מהמרכז הרפואי מעייני הישועה בבני ברק. קשה לכמת את השפעתו הציבורית האדירה של מרן ראש הישיבה במספר תארים, שכן כוח השפעתו הייתה הרבה מעבר לקבלת הכרעות במפלגת דגל התורה או בארגונים בראשם עמד. הכרעה של ראש הישיבה חרצה גורלות, והשפיעה על עתיד הדור כולו.

במקום גדלותו שם אתה מוצא ענוותנותו. נדמה כי אין מתאים יותר מימים אלו על מנת לעלות שוב על הכתב את צוואתו של מרן, אותה הקריאו במהלך מסע הלווייתו – שהייתה מהגדולות שידעה היהדות החרדית בישראל מעודה.

"א. אבקש מאד לא להספידני, לא בפני ולא שלא בפני ולא לעשות עצרת התעוררות או עצרת אבל, או כל מיני שמות שבודים והכוונה בהם להספיד.
ב. לא לכתוב שום מאמר עלי בעיתונים יומיים, שבועיים, חדשיים. ולא להדפיס תמונתי ולא כמו שרגילים לכתוב תולדותיו.
ג. לא להדפיס מודעות על הלוי', ולא להודיע על ידי רמקול או רדיו. מספיק שיהיו רק עשרה אנשים בהלווי'.
ד. להשתדל שלא להשהות בין מיתה לקבורה, רק לזרז שיהי' קבורה הכי סמוך למיתה.
ה. מקומי בבית החיים בין אנשים פשוטים.
ו. לא לכתוב על המצבה שום תוארים, רק פ"נ ר' אהרן יהודה לייב ב"ר נח צבי שטינמן.
ז. המצבה תהי' הכי זולה ופשוטה, לא לבזבז כסף עבור קניית מקום בבית הקברות שעולה ביוקר, אבל אם רוצים לתת צדקה שיתנו' בלי קניית מקום.
ח. בימים שהמנהג בהם ללכת אל הקבר, כגון בכלות השבעה ושלושים ויא"צ, מכל מקום לא יבזבזו יותר מדי זמן עבור זה ויותר כדאי שיתחלפו במשך המעת לעת ללמוד כסדר ובלי לדבר אז דברים בטלים. אם על ידי החיפוש למצוא מקום להתפלל לפני העמוד יגרום הרבה ביטול תורה יותר כדאי ללמוד תורה לשם שמים בזמן זה.
ט. אבקש שכל מי שרוצה בטובתי ילמוד כל יום פרק אחד משניות עד גמר י"ב חודש, והבנות יאמרו כל יום עשרה פרקי תהילים, גם בשבת ויום טוב.
י. הכתבים בד"ת וכן באגדה אין להדפיס רק אלה שידעו שעברתי עליהם והם מוכנים לדפוס.
יא. אבקש לא להזכירני בשם צדיק או ירא שמים, כדי שלא אתבזה על ידי זה בעולם האמת.
יב. אבקש מאד מחילה מכל מי שפגעתי בכבודו וכן מי שאני חייב לו כסף ולא ידוע ושבמציאות לא יגבה (היינו דלא יוכל לגבות על פי דין) נא למחול לי.
יג. כל יוצאי חלצי לא ילכו אחרי המיטה כמנהג ירושלים ת"ו.
יד. היות שהרבה טועים בי, לכן מצידי אני מייעץ שלא לקבוע ילדים על שמי אבל איני אוסר את זה".

דרכי בני ברק אבלות: תיעוד ענק ממסע הלוויית מרן זצוק"ל


זקן חברי בית הדין של חב"ד, הגה"ח זאב דב סלונים זצוק"ל

בי"ד טבת נסתלק הרב סלונים, מי שהיה רב מרכז ירושלים וחבר בית דין רבני חב"ד בישראל. את ספר החת"ת המוכר לכל חסיד חב"ד ולרבים נוספים, היה הרב סלונים מי שיזם להדפיס בכרך אחד המוכר כיום. הרב סלונים שימש גם כרב ומשפיע בבית כנסת חב"ד 'אהל יצחק' ברחוב בעל התניא שבשכונת מאה שערים. אלפים השתתפו במסע הלווייתו והוא נטמן בחלקת חב"ד בבית הקברות הר הזיתים בירושלים.

זקן רבני מרוקו, רבי יהושע מאמאן זצוק"ל

בכ"ו טבת נסתלק הגר"י מאמאן, דיין, פוסק ומחבר. כיהן כרב העיר מרקש שבמרוקו, ולאחר עלותו לארץ ישראל, כיהן כרב הספרדי וחבר לשכת הרבנות בעיר נהריה, אב בית הדין בעיר באר שבע, וחבר בית הדין הגדול לערעורים. בערוב ימיו כונה "זקן רבני יהדות מרוקו". בזקנותו סיים את ספר הזוהר בפעם המאה. הלוויתו יצאה מישיבת פורת יוסף בגאולה, ובין מספידיו היו הראש"ל הגר"י יוסף, הראשל"צ הגרש"מ עמאר, הגרב"צ מוצפי, הגר"מ צדקה והגר"י אזרחי. רבבות חלקו לו כבוד אחרון והוא נטמן בהר המנוחות.

אלפים צפויים להשתתף בהלווית זקן רבני מרוקו, הגר"י מאמן זצוק"ל


המקובל רבי ניסים מויאל זצוק"ל

בו' שבט התעטפה קריית גת באבל כבד עם הגיע הידיעה המרה על הסתלקות המקובל שייסד בעיר הדרומית את מוסדות "כרם שלמה – למען שמו באהבה". בשנה האחרונה לחייו אושפז פעמים בבית הרפואה בעקבות בעיות רפואיות רבות. רבים השתתפו במסע הלווייתו והוא נטמן בבית החיים בעיר קריית גת, בה הרביץ תורה לעדרים והחזיר רבים בתשובה שלימה.

גלריה נדירה ובלעדית ממראות חייו של הרב ניסים מויאל זצ"ל


בתאריך ט' אדר, בפתאומיות, השיב מרן הגר"ש את נשמתו לבוראה. הנהיג זרם של עשרות אלפי תלמידים, רבים מהם למדו בישיבה אותה ייסד ובראשה עמד – ישיבת מעלות התורה בשכונת שערי חסד בירושלים, בה התגורר גם אביו של ר' שמואל, מרן פוסק הדור הגאון רבי שלמה זלמן אוירבך זצוק"ל. למרות הנוהג שלא להלין את המת בירושלים, מסע הלווייתו של מרן הגר"ש, שנפטר ביום השבת, התקיים רק ביום ראשון על מנת לאפשר לרבבות האבלים לחלוק כבוד אחרון למרן זצוק"ל.

תיעוד ענק: מראות חייו של מרן הגאון רבי שמואל אויערבך זצוק"ל


זקן האדמו"רים, האדמו"ר מויז'ניץ מאנסי זצוק"ל

בכ"ט באדר, הגיעה מעבר לים הבשורה המעציבה על מותו של זקן האדמו"רים, רבי מרדכי הגר זצוק"ל, לאחר תקופת אשפוז ארוכה של כמה חודשים. למרות שהחזיק בדעות המזוהות עם חסידות סאטמר והקנאים המתנגדים למדינת ישראל, לא יצא מעולם פומבית נגד אגודת ישראל ונגד ההצבעה בבחירות, וזאת בשל העובדה כי אביו, האדמו"ר האמרי חיים מויז'ניץ, היה מראשי אגודת ישראל. הלוויתו יצאה מבית המדרש המרכזי של חסידותו במונסי "לבוש מרדכי", בערב שבת, והשתתפו בה עשרות אלפים. במהלך ההלוויה חולק על פי צוואתו לכל אברך הלומד בכולל 72 דולר, וציבור חסידיו נתבקש בהוראתו ללמוד במשך השנה לעילוי נשמתו דף גמרא מדי יום.

גלריית ענק • מראות חייו של כ"ק האדמו"ר מויז'ניץ מאנסי זצוק"ל


גאב"ד קהילת "עדת ישראל", הגאון רבי אברהם צבי בעק זצוק"ל

בה' בתמוז, עשרה ימים בלבד אחרי שעלה לגור בארץ ישראל, נפטר גאב"ד מעלבורן, שעלה ארצה לאחר שהבין מרופאיו כי אם ברצונו להגשים את שאיפתו לחון את אדמת ארץ האבות, עליו לעשות זאת במהרה שכן לא נותר לו עוד זמן רב לחיות. בשנים האחרונות הוא נחלש, ואושפז מספר פעמים כשהוא במצב קשה ביותר, אולם בחסדי שמיים התאושש, עד אשר נפטר כאמור, זמן קצר אחרי עלותו ארצה.

אלפים בהלוויית גאב"ד מלבורן זצוק"ל • תיעוד


המקובל רבי שריה דבליצקי זצוק"ל

בתאריך ב' אב נפטר הגר"ש דבליצקי לאחר שבשנותיו האחרונות חלה במחלה קשה. הרב דבליצקי שילב במקביל פסיקת הלכות לצד גאונות וידע רב בקבלה ובתורת הנסתר והנגלה. במהלך שנות חייו הוציא לאור כשישים ספרים במגוון רחב של נושאים. הגר"ש היה מאלו שפעלו רבות על מנת לגרום לאנשים רבים להתפלל שחרית עם הנץ החמה והנהגותיו היו ייחודיות ומשולבות מהלכה וקבלה גם יחד. אלפים ליוו אותו לדרכו האחרונה והוא נטמן בבית העלמין קריית שאול.

תיעוד נדיר של הגר"ש דבילצקי זצ"ל משנת תשכ"א

הכתבות המעניינות ביותר

המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture