צה"ל: הפרטים ידועים לרוסיה; ישראל לא הסתתרה מאחורי מטוס כלשהו

רק באחת וחצי מתוך שש טענות של משרד ההגנה הרוסי יש אמת מלאה או חלקית אך בישראל בחרו להגיב רק אחרי שעות בהודעה לקונית. "בסיפור הזה משרד ההגנה הרוסי הוא "האיש הרע" ופוטין הוא השוטר הטוב" • כל הפרטים והפרשנויות

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

משרד ההגנה הרוסי פרסם היום בבוקר (ראשון, ערב החג) את גרסתו לאירוע הפלת המטוס המודיעין הרוסי על ידי הסורים (בטילי נ"מ רוסים) במהלך תקיפה ישראלית בלטקיה. אך הולך ומתברר שמה שהיה אמור להיות תחקיר מקיף ורציני היה גיבוב של שקרים שביקש לדחות את התחקיר הישראלי אך לא טרח להפריך ולו נתון אחד ממנו.

ב'תחקיר' הרוסי הואשמה ישראל בהפלת המטוס ובך שהשתמשה במטוס הרוסי כפיתיון לטילי הנ"מ בכדי להציל את את עורם של טייסי חיל האוויר הישראלי. דובר משרד ההגנה הרוסי טען כי המידע שישראל העבירה לרוסיה היה מטעה וכי מעשי ישראל הם חובבנות או רשלנות פושעת. בנוסף פירט שלל טענות על כפיות טובה מצד ישראל לרוסיה שכל כך מטיבה עם ישראל.

בישראל הבינו מיד כי מדובר בטענות שווא שמיועדות אך התלבטו ארוכות האם להגיב וכיצד. ראש הממשלה בנימין נתניהו שקל להורות למפקד חיל האוויר עמיקם נורקין להציג במסיבת עיתונאים רשמית את העבודות הישראליות שהוצגו גם לרוסים אך לא זכו לכל התייחסות בתחקיר הרוסי שפורסם היום. אופציה נוספת הייתה לפרסם או להדליף את המסמכים שכבר אינם מסווגים ולחשוף את השקר הרוסי. הבעיה בכך היא כי ישראל ורוסיה הם לא כוחות, אפילו לא מתקרבות לך ולישראל יש רק מה להפסיד מלעצבן את הרוסים, עדיף לשתוק והעיקר שחופש הפעולה האוויר בשמי סוריה ישמר.

לבסוף הוחלט לפרסם הודעה מטעם דובר צה"ל, לקונית יחסית, וזה לשונה. "משלחת צה״ל בראשות מפקד חיל האוויר, אלוף עמיקם נורקין, הציגה בפני בכירים בצבא רוסיה את התחקיר הצה״לי המלא, על הפלת המטוס הרוסי על-ידי ירי נ״מ סורי. התחקיר בוצע והוצג באופן מעמיק, מקצועי ומפורט. הפרטים המלאים, המדויקים והעובדתיים, ידועים לאנשי המקצוע העוסקים בדבר בצבא רוסיה ומהם עולה בבירור כי מנגנון מניעת החיכוך פעל ובזמן (כפי שפעל בשנתיים וחצי האחרונות), חיל האוויר הישראלי לא הסתתר מאחורי מטוס כלשהו וכי המטוסים הישראלים היו בשטח האווירי של ישראל בזמן הפגיעה הסורית במטוס הרוסי".

בהודעת דובר צה"ל נכתב עוד כי, "תוצאת הפלת המטוס בידי הסורים היא טרגית וקשה ואנו משתתפים בצער המשפחות והעם הרוסי. שלומם וביטחונם של הכוחות הרוסיים הפועלים בסוריה עומד לנגד עיני מקבלי ההחלטות בישראל ובצה״ל ומהווה שיקול משמעותי באישורה של כל פעולה.  צה"ל ימשיך וינקוט בכל הצעדים המתבקשים, כפי שעשה עד כה, להשגת מטרה זו".

"התיאום בין צבא ההגנה לישראל לצבא רוסיה הוכיח עצמו מספר רב של פעמים בשנים האחרונות. המשך התיאום הוא אינטרס משותף לנוכח האתגרים האזוריים השונים". עם זאת הבהירו כי אין בישראל כוונה להפסיק לפעול בסוריה, "יחד עם זאת וכפי שראינו גם הפעם, ציודם של גורמים לא אחראיים בנשק מתקדם מהווה סכנה לאזור ויכול להביא לפגיעה קשה בגורמים הפועלים במרחב. צה״ל ימשיך לפעול על פי הנחיית הדרג המדיני אל מול ניסיונותיה הבלתי פוסקים של איראן להתבסס בסוריה ולחמש בנשק קטלני ומדויק את ארגון הטרור חיזבאללה".

רוסיה דוחה את התחקיר הישראלי: ישראל אשמה – פעילותה כפוית טובה

בישראל אמנם לא הפריכו באופן רשמי את ה'תחקיר' הרוסי אך כנראה כן תדרכו מספר פרשנים בכירים בחוסר האמינות בתחקיר הרוסי. "אותן טענות והשתלחות של דובר משרד ההגנה הרוסי בבוקר שלמחרת האירוע נמצאות בדו"ח כאילו לא נערך שום בירור בעניין בין רוסיה לישראל. אין אפילו התייחסות למפקד חיל האוויר הישראלי. חוץ מהאשמות כלפי ישראל, אין בדו"ח הזה שהבטיח להיות "תחקיר דקה אחרי דקה" כמעט שום עובדה או טענה חדשה הנוגעת לאירוע עצמו", כותב פרשן 'ווינט' רון בן ישי.

"עם זאת", מוסיף בן ישי, "דו"ח משרד ההגנה הרוסי אינו כולל שום אזהרה או איום על ישראל, וזה דווקא סימן טוב. בסיפור הזה משרד ההגנה הרוסי הוא "האיש הרע" שמנסה לגזור קופון על חשבון מדינת ישראל בסוריה, והנשיא הרוסי ולדימיר פוטין הוא השוטר הטוב שרוצה לשמור על יחסים טובים וקורקטיים עם מדינת ישראל ועם ראש הממשלה נתניהו. לכן, משרד ההגנה יודע שאסור לו להרחיק לכת ולשגר אזהרות ואיומים לכיוונה של מדינת ישראל שיהיו שטר שלא יוכלו לפרוע אותו".

הפרשן הבכיר מנתח ומפריך טענה אחר של התחקיר הרוסי, הטענה הראשונה של הרוסים היא כי הישראלים הזהירו פחות מדקה לפני התקיפה ולא נתנו את מיקום מטוסיהם וגם לא את רשימת המטרות. "ההקלטה שהביא עמו מפקד חיל האוויר הישראלי למוסקבה מוכיחה בבירור שההתרעה לחדר התיאום הרוסי בבסיס חמיימים שמדרום ללטקיה ניתנה הרבה יותר מדקה אחת לפני הפעולה. ישראל לא הייתה חייבת לתת את מיקום המטוסים וגם לא את רשימת המטרות, מפני שהנתונים האלה היו חושפים את מטוסי הקרב הישראליים ושיטות הפעולה הישראליות לרוסים ולסורים, ואולי גם מאפשרים להם ליירט במשותף את החימושים הישראליים ששוגרו מהאוויר לעבר מפעלי הנשק הסורים בלטקיה".

"זה גם לא היה נחוץ לרוסים לדעת, מפני שהמטרות היו במרחק של 25 ק"מ לפחות מהמקום שבו נמצאים אנשי צבא רוסים ולא היה להם שום צורך לדעת היכן נמצאים המטוסים הישראליים. הסיבה: באותה השעה לא היה להם שום מטוס רוסי או כלי שיט רוסי באזור שבו פעלו המטוסים הישראליים. הרוסים מבקשים להשיג את הנתונים האלו מפני שהם רוצים לדעת איך פועלים חיל האוויר והמודיעין של חיל האוויר הישראלי. אבל כדי למנוע חיכוך, המידע הזה שהם פתאום דורשים אותו, לא היה נחוץ כלל. גם בעבר ישראל לא נתנה לרוסים באמצעות מנגנון התיאום ובמסגרת האזהרות את מיקום המטוסים שלה ואת הנ.צ. המדויק של המטרות".

בן ישי עובר לטענה השנייה של הרוסים כי ישראל שתמשה במטוס הרוסי כדי להסתיר את המטוס ה-F-16 הישראלי. "מדובר בפשוט בשקר גס. לא היה ולא נברא ואת זה הוכיח אלוף נורקין לרוסים באמצעות צילומי מסך. האמת העובדתית היא שכל המטוסים הישראליים היו באותה שעה כבר במרחב האווירי של ישראל. הנ"מ הסורי – בפיקוח רוסי – ירה על המטוס הרוסי שהיה המטרה היחידה שהרוסים והסורים ראו על מסכי המכ"ם שלהם".

"כדי לתרץ עובדה זו, טוען כעת משרד ההגנה הרוסי שהישראלים השתמשו באמצעי שיבוש אלקטרוניים כדי להסתיר את מקום הימצאם האמיתי. גם אם נניח שהתיאום הזה נכון וגם אם נניח שהמטוסים הישראליים היו בסביבה והשתמשו באמצעי שיבוש אלקטרוניים – איך ייתכן שהרוסים יכולים היו לדווח בפירוט כה רב כי מטוס F-16 ישראלי התקרב לחוף הסורי ולבסיס חמיימים ולמטוס הביון הרוסי בשעה שהשיבוש האלקטרוני היה צריך להסתיר אותו מעיני הרוסים, כפי שהם טוענים".

"העובדה הפשוטה היא שמטוסי חיל האוויר הישראלי, שתקפו את המטרות בלטקיה, פשוט לא היו שם וכל הסיפור על ה"פיתיון" פשוט מצוץ מהאצבע והוא נועד לחפות על חוסר המקצועיות והפשלות של אנשי הנ"מ הסורים והרוסים שפעלו במערב סוריה ובבסיס חמיימים. שקר גס שנועד להסתיר מחדל מדעת הקהל הרוסית".

טענה מספר שלוש: משרד ההגנה הרוסי טוען נגד ישראל כי אנשי מנגנון התיאום הרוסי בחמיימים נתנו 310 התרעות לישראל על התקרבות כלי טיס רוסיים וסוריים למרחב האווירי של ישראל כדי למנוע חיכוך אפשרי בין כלי הטיס הרוסים לבין כלי הטיס הישראליים. "ישראל, כך טוענים במשרד ההגנה הרוסי, נתנה רק 25 התרעות כאלו במשך 18 החודשים האחרונים בשעה שישראל הודיעה שהיא תקפה 200 פעמים בשטחה של סוריה. העובדות המצוינות בטענה זו הן נכונות עובדתית כשלעצמן, אבל הרוסים לא מציינים שמדובר ב"מנגנון למניעת חיכוך" וכשאין מטוסים או אינטרסים רוסיים בקרבת המקומות שישראל תקפה, לא היה צורך למנוע חיכוך ולכן גם לא היה צורך להתריע למנגנון התיאום הרוסי".

"ההתרעות הרוסיות הרבות, לעומת זאת, היו בגלל מאות גיחות התקיפה שביצעו מטוסים ומל"טים רוסיים בדרום סוריה בקרבת הגבול עם ישראל, כסיוע לצבא הסורי שהשתלט על הדרום. ישראל לא הפריעה למבצע הסורי-רוסי-איראני בדרום ולרוסים היה אינטרס שישראל לא תטעה ולא תפגע במטוסיהם הטסים בקרבה מסוכנת לגבול שלנו".

טענה מספר ארבע: משרד ההגנה הרוסי טוען שישראל כפוית טובה כלפי הקצינים הרוסים ומנגנון התיאום שמנעו "זליגות" של פגזים לשטח ישראל, וכי הרוסים גם אפשרו לכוח השלום של האו"ם לפעול בשטח. "גם טענה זו מופרכת" כותב פרשן 'ווינט', "כיוון שהרוסים מנעו זליגות ואפשרו לאנשי האו"ם לפעול בשטח במסגרת הסכם עם ישראל ועם האמריקנים. בתמורה הם קיבלו הבטחה ישראלית והבטחה אמריקנית שלא תהיה התערבות ישראלית או אמריקנית כאשר צבא אסד יכבוש מחדש בסיוע רוסי את דרום סוריה ואת רמת הגולן הסורית. אלו היו הבנות מפורשות שהרוסים רצו בהן יותר מאשר ישראל הייתה זקוקה להן. כך הם קיבלו את דרום סוריה על מגש של כסף עבור בשאר אסד".

טענה מספר חמש: משרד ההגנה הרוסי טוען שאנשיו הרחיקו את המיליציות השיעיות הפועלות בשליחות איראן ואת ציודן הכבד ליותר מ-140 ק"מ מגבול ישראל. "גם זה עובדתית נכון רק בחלקו. חלק מהמיליציות האלו באמת הלכו להילחם באידליב, אבל חלקן נמצאות באגן דמשק וסביב העיר דמשק במרחק 40 ק"מ עם הגבול הישראלי ולא 140 ק"מ כפי שטוענים הרוסים".

טענה מספר שש: משרד ההגנה הרוסי טוען שאנשיו סייעו לשמר אתרים קדושים וקברים יהודיים בחאלב, וגם שלוחמים רוסים סיכנו את חייהם בחיפוש אחרי שרידי חיילים ישראלים שנהרגו ב"עימותים קודמים". "האירוע התרחש באזור שהיה מוחזק על ידי אנשי דאעש עד שאלה נכנעו והמשטר הסורי השתלט על המחנה".

לסיום כותב רון בן ישי כי "מתוך שש טענות שהעלה משרד ההגנה הרוסי, רק טענה וחצי יש בהן אמת מלאה או חלקית, וזה ניתן בקלות להוכחה. אולם ניתן להניח שישראל וחיל האוויר הישראלי וגם ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הביטחון אביגדור ליברמן לא ינסו להטיח ברוסים בפומבי את העובדות האמיתיות. ממשלת ישראל ומערכת הביטחון יבליגו על השקרים הרוסיים וגם על העלבון שבהתעלמות המוחלטת מהתחקיר שהציג בפניהם מפקד חיל האוויר הישראלי, בתקווה שכך יירגעו העניינים וניתן יהיה לחדש את התיאום עם הרוסים בסוריה, פחות או יותר כמו בשנתיים האחרונות".

השאלה שעולה אחרי דבריו המפורטים של בן ישי שמציג את הרוסים כאחרונים השקרנים, היא למה להם. לדברי פרשן 'חדשות 2' ניר דבורי, הסיבה שרוסיה משקרת כך היא כי "באירוע הזה נחשפה רוסיה בחולשתה. בחולשת מערכותיה – ההגנה אווירית, מכ"מ ושליטה, וביחסיה עם צבא סוריה – הם לא מאמינים לסורים, לא משתפים אותם במידע ו"הקו החם" למניעת חיכוך עם הסורים לא באמת עובד. מערכות ההגנה האוויריות מוגבלות, שלא לומר מיושנות ברובן וללא יכולת לזהות אויב או ידיד".

"מה זה אומר על היכולת הרוסית (הם בנו ומכרו את המערכות האלה בכל העולם) ומה זה אומר על הטכנולוגיה שלהם, במיוחד ביחס ליכולות שמפגינה ישראל במרחב (והמערב): לוחמה אלקטרונית, שיבוש GPS, סייבר, חימוש מונחה מדויק שמשוגר מטווחים עצומים ועוד". לדברי דבורי, "המטוסים הישראלים תקפו בזמן אחר, בגובה אחר ובמרחק רב ממטוס הביון. הוא נפגע כאשר הישראלים כבר היו בנחיתה בבסיס. הסוללות הסוריות ירו בפראות ולכל כיוון, והיה מי שכינה את הירי הזה "כמו בחתונה ערבית" – יורים באוויר בלי קשר למטרות, אולי משהו יפגע. הסורים לא וידו במי הם יורים, לאן , לאיזו מטרה ואין להם כלל – כך נחשף, מערכת זע"ט – זיהוי עמית-טורף. הכעס האמתי אגב מופנה מרוסיה לאסד. פוטין סינן את שיחות הטלפון המבוהלות שלו מיד אחרי התקרית. אנשי משטרה צבאית רוסים כבר חקרו את מפקדי סוללות הנ"מ הסוריות והם נעצרו מיד אחרי התקרית".

עם זאת, הכתב הצבאי של 'חדשות 2' מרגיע כי "לגבי התיאום – אותו קו חם – עם הרוסים: הוא עובד כבשגרה, רק שלשום הוא כבר פעל שוב במהלך פעילות של חיל האוויר בשמי סוריה, ומנע חיכוך מיותר. לרוסים, כמו לישראל , יש אינטרס עליון שהוא ימשיך לעבוד. אז יעשו שרירים וינסו להשפיע על חופש הפעולה של ישראל במרחב, אבל בסוף ימצאו הצדדים את הנוסחה לעבוד. המבחן יהיה בפעם הבאה שישראל תדע על מטרה חמה בסוריה – אם תתקוף או תחשוש מסיכוי לתקרית ולזעם רוסי".

לדברי פרשן 'מעריב' יוסי מלמן "התגובה הרוסית החריפה, הממשיכה להאשים את ישראל באחריותם למותם של 15 חיילים וקצינים רוסים, ובעיקר סגנונה הבוטה במילים "ישראל כפוית טובה", נועדו לאותת לישראל כי כללי המשחק בסוריה משתנים". לדבריו "ישראל תאלץ להגדיל את זמן ההתרעה שהיא מעבירה בקו החם עם רוסיה לפני כל תקיפה. לפי הרוסים, זמן ההתרעה לפני התקיפה המיועדת בלטקיה הייתה דקה מראש. כמו כן, מן הטענה הרוסית כי ישראל הטעתה אותה כשדיווחה כי התקיפה תהיה בצפון סוריה, למרות שהתרחשה בסופו של דבר במערב, עולה המסקנה כי רוסיה תובעת מישראל שההתרעות לגבי אזור התקיפה יהיו מעתה יהיו יותר ממוקדות".

עם זאת מלמן נוסיף כי "האינטרסים לא השתנו. רוסיה רוצה להגן על ביטחונם של חייליה וגם משטר ריכוזי כמו של פוטין אינו אוהב להחזיר את חייליו משדה הקרב בארונות מתים,ולהאשים את בת בריתו הסורית במותם. הוא אינו יכול להרשות זאת לעצמו. אינטרס רוסי נוסף וחשוב ביותר הוא להמשיך ולחתור לייצוב משטרו של בשאר אסד".

"אך רוסיה גם אינה רוצה שאיראן תתבסס צבאית בסוריה והיא גם יודעת שישראל, ביכולתה הצבאית, יכולה לגרום לערעור מחדש של משטר אסד. ולכן, לא צפוי שסוללות ההגנה האווירית של רוסיה ינעלו מעתה על מטוסי חיל האוויר, אך צה"ל והדרג המדיני יצטרכו לחשוב פעמים רבות לפני שיחליטו על תקיפה נוספת בסוריה, ויצטרכו לבחור יעדים כאלה שלא יעוררו ולו סיכוי קלוש לעימות נוסף עם רוסיה. ולכן, במתחם הזה של האינטרסים יתנהלו מעתה כללי המשחק בין שני הצדדים. חופש הפעולה של חיל האוויר בסוריה יצטמצם, אך לא נסגר לחלוטין".

אנחנו נסיים, "אִם ה' לֹא יִשְׁמָר עִיר – שָׁוְא שָׁקַד שׁוֹמֵר". ואם שרדתם עד כאן אז שיהיה לכם חג שמח ושקט.

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture