בתמונה: מערכת ההגנה הרוסית. צילום: ויקיפדיה

גורם מדיני בכיר: "העברת ה-S-300 היא אתגר לא פשוט לישראל"

שר החוץ הרוסי הצהיר כי ההעברת מערכת ההגנה האווירית המתקדמת S-300 לסוריה כבר החלה. נתניהו: "העברת טילי ה-S-300 לסוריה הוא מעשה חסר אחריות". על תכנית השלום של טראמפ: "אסתכל על התכנית בראש פתוח" • כל העדכונים

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

שר החוץ של רוסיה סרגיי לברוב אמר אתמול כי העברת מערכת ההגנה האווירית המתקדמת S-300 לסוריה כבר החלה. במקביל, שר החוץ של סוריה ווליד אל-מועלם אמר כי דמשק מקווה לקבל את מערכת ההגנה האווירית S-300 מרוסיה בתוך שבועיים כדי "לסגור את השמיים" בפני ישראל. בתום פגישה עם עמיתו הרוסי סרגיי לברוב בשולי עצרת האו"ם בניו יורק, אמר שר החוץ הסורי כי המשטר מקווה גם לקבל בעתיד את הדגם המתקדם יותר של המערכת, S-400.

ברקע הדברים, גורם מדיני בכיר הודה היום כי "ה-S-300 מהווה אתגר לא פשוט למדינת ישראל, ואנחנו מתמודדים איתו בדרכים שונות, ולא בהכרח על ידי מניעת המשלוח". לדברי הגורם, בשיחה בין נשיא רוסיה ולדימיר פוטין לראש הממשלה בנימין נתניהו אחרי הפלת המטוס, הבהיר נתניהו כי "נמשיך לפעול להגן על עצמנו מול פעילויות איראן בסוריה ובלבנון".

ראש הממשלה בנימין נתניהו התראיין ביום שישי ל-CNN ואמר כי בשיחתו עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין "אמרתי לו באופן מכובד וברור ביותר כי ישראל תעשה ותמשיך לעשות מה שהיא צריכה כדי להגן על עצמה". עוד הוסיף כי העברת טילי ה-S-300 לסוריה הוא מעשה "חסר אחריות" והסביר כי "החלל בסוריה צפוף מאוד כיוון שיש שם כוחות איראנים, ישראלים, סורים, אמריקנים ורוסים. עם זאת, במשך שלוש שנים הצלחנו להימנע מכל התנגשות בין הכוחות הרוסים לישראלים וזה מעיד על רצון טוב מצד שני הצדדים".

בעניין אחר אמר נתניהו כי הוא ישקול את תכנית השלום של הממשל האמריקאי וכי הוא מתכוון להסתכל עליה "בראש פתוח" כי "אני יודע שיש חברות חזקה ואמיצה בין ארה"ב לישראל". נתניהו סירב להתחייב לפתרון שתי המדינות שהציע טראמפ במהלך השיחה שהתקיימה ביניהם בעצרת השנתית של האו"ם בניו יורק.

נתניהו הסביר כי "גיליתי שאם אתה משתמש בתגיות, אתה לא מגיע רחוק, מכיוון שאנשים שונים מתכוונים לדברים שונים כשהם אומרים 'מדינות'. אני מעדיף לדבר על התוכן במקום לדבר על תגיות". נתניהו חזר על עמדתו והדגיש כי השליטה הביטחונית באזור צריכה להיות רק בידיה של ישראל: "הכוחות הישראליים צריכים לשלוט בביטחון, אחרת ישתלטו על המקום הזה טרוריסטים אסלאמיסטיים, בין אם אלה דאעש, חמאס או איראן, או כולם ביחד".

בהמשך דבריו התייחס נתניהו גם לנושא המרכזי שבו עסק נאומו לפני יומיים בעצרת האו"ם – איראן. "אני לא חושב שמישהו יזיל דמעה אם המשטר באיראן ייפול, אך הדבר הראשון שאנו רוצים לראות הוא הפסקת מסע הטרור ברחבי העולם". נתניהו ציין כי לדעתו "מי שכן יהיו מאושרים מנפילת המשטר ברפובליקה האסלאמית הם אזרחי איראן". על גישתו של טראמפ בנושא, קרי פרישת ארה"ב מהסכם הגרעין והטלת סנקציות כלכליות על טהראן, אמר נתניהו כי "המדיניות התקבלה בברכה לא רק בישראל אלא גם במזרח התיכון", וכי הוא "מקווה שהלחץ שמפעיל טראמפ יביא להפסקת תוכנית הגרעין האיראנית".

גורם מדיני בכיר אמר היום כי ראש הממשלה בנימין נתניהו שקל לחשוף בנאומו בפני העצרת הכללית של האו"ם אתר שלישי, בנוסף למחסן הגרעין בטהראן ולמפעל הטילים בביירות, אולם החליט שלא לעשות זאת, בעקבות המלצה שקיבל. בתדרוך לעיתונאים בניו יורק, עם סיום ביקורו של נתניהו בעיר, הוסיף הגורם כי בעקבות חשיפת האתר בטהראן, "יש לחץ גובר באיראן כיצד לטפל באתר הזה, כיצד לפנות אותו ולערפל את זה". לדבריו, "אין ספק שזה אתר חשוב מאוד מבחינתם".

הגורם הכחיש את הטענות כי נתניהו חשף מידע מודיעיני רגיש בנאומו, והבהיר כי מטרת החשיפה היה לעודד את הסוכנות הבין-לאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א), שקיבלה את המידע לפני כשישה שבועות – כמו גם הבית הלבן, לפעול בנושא. "שיתפנו את סוכנויות הביון העיקריות בנושא הזה, וגם את סבא"א עצמה", הבהיר. "הדבר המרכזי הוא להניע את פעולת הבדיקה של סבא"א. יש לנו מדינה שיש לה סוכנויות מודיעין, ומי שקובע את השימוש זה ראש הממשלה והממשלה, אין דרך אחרת לעשות את זה".

"אנחנו יודעים שיש שם חומר רדיואקטיבי", הוסיף. "פיזרו את החומר הרדיואקטיבי בכל מיני מקומות באיראן, הוא הוצא בתחילת אוגוסט". עם זאת, הגורם הבכיר סירב לקבוע אם מדובר בהפרה של הסכם הגרעין, וקרא לסבא"א לבחון את העניין. "למה הם רצו לפזר את זה? מה קרה? שיבדקו את זה", אמר. "זו נקודה ברורה שאנחנו יכולים לדקור בה מחט, שירותי המודיעין וסבא"א יודעים על זה שישה שבועות. אני לא יודע מה היה בכל המכולות האלה, שילכו לבדוק". לדבריו, "דבר אחד בטוח – נחשף שאיראן מסתירה, ומוליכה שולל את הקהילה הבינלאומית. זה נחשף. כל דבר אחר זה בונוס".

נתניהו התייחס גם הוא לנושא, ואמר כי "זו הייתה קריאה לפעולה" למזכ"ל סבא"א, יוקיה אמאנו. לדברי ראש הממשלה, "פעילות סבא"א טובה, במגבלות שאנחנו צריכים להכיר בכך. יש גורמים שונים שלוחצים על סבא"א. זה מתבקש, כל אדם בר דעת צריך להבין שזה מתבקש. אין כאן כוונה להעליב מישהו, אלא חד וחלק לקרוא לפעולה שמתבקשת מתוקף המהות של הארגון". נתניהו אף ציין כי שר החוץ של איראן מוחמד ג'וואד זריף "לא טרח להכחיש" את המידע בתגובתו לנאום, והוסיף: "העובדה שזו הייתה התגובה של זריף אומרת הכול".

בתוך כך, ב'חדשות 20' דווח כי הפגישה בין ראש הממשלה נתניהו לנשיא מצרים עבד אל-פתאח א-סיסי נמשכה שעתיים והוגדרה חמה, ידידותית במיוחד וגם אפקטיבית. נתניהו שיתף את הנשיא בפרטי המשבר עם רוסיה וביקש לשמוע את עצותיו בסוגייה. "אנחנו סומכים עליך ומאמינים בך", אמר נשיא מצרים לרה"מ בסוף הפגישה. משפט אחד שמסכם הכל.

עיקר השיחה נסבה סביב הניסיונות להסדרה ברצועת עזה, כאשר נתניהו הבהיר לא-סיסי שעליו ללחוץ על יו"ר הרשות הפלסטינית על מנת לסיים את "החנק" על הרצועה ולאפשר לקיים את ההסכמות שישראל וחמאס הגיעו אליהן בתיווך המצרים. בעקבות ההתחממות בגבול עזה בסוף השבוע, הוסיף גורם מדיני כי "אנחנו נערכים לכל תרחיש" והדגיש כי "זו לא אמירת סרק".

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון
0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
1 תגובה
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

ביבי, אכלת אותה. הנה רוסיה מעבירה לסוריה בדיוק מה שצריך כדי לעקוף את היכולת הישראלית. מה חשבת ? שהעולם טיפש?
אתה מתגאה יותר מידי בצבא והיכולת הצבאית.
מה תעשה כשיבוא עלינו גוג?

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture