צילום: פלאש 90

הסופ"ש האלים בדרום: שני הצדדים מתקרבים לנקודת הכרעה

חרף הזרמת הסולר לרצועה בחר חמאס לשבור בסופ"ש שיאים נוספים של אלימות על הגדר, מה שהוביל להחלטתו של שר הביטחון להפסיק לחלוטין את אספקת הסולר לרצועה. ההתרחשויות הללו מביאות את שני הצדדים לצומת דרכים דרמטי

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

ההסלמה הנוספת באירועים האלימים בעזה במהלך סוף השבוע שהובילה להחלטתו של ליברמן על הפסקת אספקת הסולר לרצועה מקרבת את שני הצדדים לנקודת הכרעה ממנה לא יהיה דרך חזרה: הסכם הסדרה לעשר שנים או מלחמה בין ישראל לחמאס כבר בזמן הקרוב.

"שרשרת המתווכים שתגיע השבוע לישראל ולעזה תנסה להוריד את שני הצדדים מהעץ: את חמאס מעץ האלימות על הגדר שהגיעה ביום שישי לשיא חדש, ואת ישראל מעץ ההחלטה להפסיק לחלוטין את הכנסת הדלק לרצועה", כותב הפרשן הצבאי יואב לימור ב'ישראל היום'.

להערכתו, "הסיכוי שזה יקרה לא גדול. לא בצד הישראלי ולא בצד החמאסי. לחמאס אין מה להפסיד, ולישראל נמאס להיות פראיירית. ציניקנים יקשרו את זה לאווירת הבחירות, אבל במקרה הזה תהיה טעות בידם; ההחלטה של שר הביטחון נובעת במישרין מכפיות הטובה של חמאס, שקיבל מחווה ובחר להחזיר סטירה".

בשבועות האחרונים, מוסיף לימור, נעשו ניסיונות עילאיים לשפר את המצב ברצועה. להזרים דלק נוסף כדי להגדיל את אספקת החשמל, ולמצוא מקורות מימון לתשלום משכורות. אחרי שאבו מאזן טרפד כל רעיון והצעה, נמצא ציר עוקף באמצעות מימון הסולר העודף בכסף קטארי. הסולר עבר לראשונה ביום שלישי, והמשיך גם בחמישי ושישי, למרות העפיפונים והמטענים שהתעופפו בדרך. ביום שישי ישראל נשברה. האלימות החריגה על הגדר, ובמיוחד פיצוץ הגדר מול אל־בורייג' כחלק מהניסיון של כ־20 פעילי חמאס לחדור לשטח ישראל, היה הקש האחרון. בעזה אמנם היו שטענו כי הדיווחים הישראליים על האירוע אינם מדויקים, אולם התחקירים מעלים כי הירי שביצעו לוחמי הצנחנים – שבמסגרתו נהרגו שלושה פלשתינים – היה מדוד ומדויק, ובוצע רק כאשר נשקפה סכנה ברורה ומיידית.

"תוצאת האירועים האלה היא חזרה של הצדדים לעמדות המוצא: ישראל לעמדה שדלק לא ייכנס לרצועה כל עוד האלימות נמשכת, וחמאס להמשך החיכוך כל עוד בעיותיו לא נפתרות (לא רק הדלק, אלא גם משכורות ופרויקטים נוספים). מצב דברים כזה הוא מטבעו נפיץ במיוחד, ועלול להוביל את הצדדים להסלמה ששניהם אינם מעוניינים בה", הוא מסכם.

הכתב הצבאי טל לברם מחדד זווית נוספת: האירועים ברצועה, לטענתו, נחלקים לשניים. עד החדירה לשטח ישראל, ומהחדירה עצמה. "בצה"ל מציינים לטובה את התנהלות ותפקוד הכוחות בשטח מרגע החדירה. הם מנעו אירוע חמור בכך שפגעו בשלושה מחבלים שסיכנו את חיי הלוחמים במרחק נגיעה מהם. אבל במבט רחב יותר, האירוע הזה, המהווה המשך ישיר להסלמה בשבועות האחרונים, צריך להדליק את כל נורות האזהרה האפשריות מפני אירועים דומים בהיקפים גדולים בהרבה, העלולים להתפתח כבר בשבועות הקרובים על גדר המערכת", כך לברם בסקירה מיוחדת ב'מעריב'.

לדבריו, "במשך יותר מחצי שנה מנהל חמאס עימות מול ישראל באמצעים שהם לכאורה לא צבאיים מובהקים. גם בשיא אירועי הגדר, ועל אף מספר הנפגעים הגבוה, חמאס התקשה לשלוח אזרחים למשימות שהן כמעט בבחינת התאבדות. ניתן להניח שההמונים שיצאו להתפרע ידעו שהם עלולים להיפגע מאש צה"ל אבל לא שהם יוצאים למשימות של התאבדות.

התעוזה העזתית וההסלמה של השבועות האחרונות כבר מבטאות מגמה שונה. בכל הפרת סדר יש גרעין קשה של כמה עשרות מחבלים שמוכנים לסכן את חייהם גם כשברור שהיכולת להגיע להישג צבאי מול צה"ל ה…

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture