תגלית מרעישה בקוטנא: יסודות אהלו של רבה של העיר

במסגרת שרשרת הפעילות העניפה של מכון 'אור הגנוז' בתקופה האחרונה: שרידיו של האהל העתיק שעל ציונו של הגאון רבי יהושע'לה מקוטנא, שהיה תל – תלפיות לפני שנות החורבן, נחשף בדרך פלאית בשדה בית העלמין החרב. לסיפור המלאקוטנא,מ

עוד חשיפה מרגשת ומטלטלת בעולם היהדות והחסידות, במסגרת שרשרת הפעילות העניפה של מכון 'אור הגנוז' בתקופה האחרונה: שרידיו של האהל העתיק שעל ציונו של הגאון רבי יהושע'לה מקוטנא, שהיה תל – תלפיות לפני שנות החורבן, נחשף בדרך פלאית בשדה בית העלמין החרב.

לפני שנים מספר התפרסם דבר גילויה האקראי של מצבת קבר בתו הרבנית מרת שפרה מירל ע"ה אשת הגאון רבי חיים אליעזר וואקס בעל ה"נפש חיה" זצ"ל, שעמדה הפוכה על פניה בבית העלמין בפיעטרקוב. עם הגילוי החליטו במכון להשקיע בבוא הזמן את המאמצים לגילוי קבר אביה, הרב הגאון מקוטנא.

לאחרונה, החל המכון להשקיע מאמצים לשיקום בית העלמין בקוטנא וביותר לגילוי מקום אהלו של הגאון רבי יהושע'לה מקוטנא זי"ע. יצויין כי בין גדולי הדור נשמרה הערצה מפליאה ביותר לגאון זה.

מבירור שערך המכון התברר כי במהלך השנים נעשו נסיונות חיפוש, אך נראה היה כי העניין אבוד. שטח בית העלמין בקוטנא, חרב לחלוטין ואין שם כל זכר ורמז לקברים הרבים שהיו בו בעבר.

הדבר הכאיב את הלב ביותר. כמו מאליהם קמו דבריו של חתנו בעל ה'נפש חיה' שכתב על כך דברים מבהילים וז"ל: ושמעתי מפי הגאון הקדוש איש אלוהים רשכבה"ג דוד זוגתי ז"ל אח חותני אבדק"ק סאנדז שליט"א (היה נשוי להרבנית בלימא בת רבי משה יוסף האלבערשטאם אב"ד זבארוב, אחיו של רבינו הק' מצאנז) כי במקומות בזאקסין (מדינת זאקסי"ן היא מה שנקרא כיום סקסוניא, והיא אחת מ-16 מדינות המרכיבות את גרמניה) במקום שהיו דרים שם יהודים והיו שם גאונים וקדושים וגורשו משם ודרים במקום אינם יהודים כשהולך אדם בלילה ע"י בתי קברות הישראליים שומע קול יללה ונהי בכי תמרורים שהמתים בוכים ומתאוננים על שגורשו משם בני ישראל והם המתים נשארו בין הגויים…

למרות זאת החליטו ראשי "אור הגנוז" שלא להתייאש, ולאחר מציאת תמונות נדירות ועתיקות מאהל האדמו"ר מקוטנא ומהצדיק רבי בעריש חסיד שנטמן אף הוא שם, הוחלט להקדיש מאמצים נוספים לזיהוי מקום קבורתם, ולנסוע לשטח בית הקברות ולנסות למצוא שרידים שיוכלו לשפוך אור על התעלומה.

בעזרת תרומתם של צאצאי הגאון זי"ע, האחים הנכבדים פע"ח בנש"ק הרה"ג רבי אברהם ברוך אבד"ק אלכסנדר ורבי שמואל צבי זינגער שליט"א מארה"ב, ובסיוע הרב ישראל מאיר גבאי שליט"א, שגייס את מיטב המומחים, החלה עבודת האיתור הסיזיפית. בהתאם לתמונות ולמכשור המשוכלל שהובא למקום, ניסו המומחים לשער את מקום האהל. לפתע, באופן שמיימי ממש, הזדמן למקום אחד מזקני העיירה וכשראה את ההתעסקות של הפועלים במקום, הצביע לעבר עץ מסויים שצומח במקום ואמר: "כאן היה בעבר אוהל של צדיק". ראשי המכון והרב גבאי, שכבר מנוסים בדברים אלו, התלבטו אם יש ממש בדבריו, אך הדברים תאמו למה שעלה במחשבתם ולפי חשבונם.

צוות החפירה החל בעבודתו בזהירות ובהשגחה ולאחר עבודת חפירה מקצועית נמצא הגילוי המדהים! יסודות האוהל נחשפו בצורה ברורה ומרגשת! אם לא די בכך, בין השכבות העמוקות בחול התגלו גם המנעול והבריח העתיקים של האהל.

לפי העדויות והרישומים, היה אהל יחיד בבית הקברות בקוטנא, והיה זה אהלו של הרב מקוטנא זי"ע. אם כן, התגלגלה זכות ע"י זכאי ומכון 'אור הגנוז' נערך כעת לשיקום וגידור בית העלמין הפרוץ ולהקמת המציבה והאהל מחדש בסיוע צאצאי הצדיק ונדיבי עם.

 

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו