הרכבת החדשה ונמל אשדוד. צילומים: פלאש 90

מפעים: כשהרב מבריסק צפה את התקלות ברכבת לירושלים / חיים ולדר

אין חדש תחת השמש: כמו בן גוריון ונמל אשדוד, גם השר ישראל כץ החליט לזרז את פרוייקט הדגל שלו גם במחיר של פגיעה בקדושת השבת. את התוצאה העלובה חשים הנוסעים על בשרם / מסע במסילות ההיסטוריה של השבת שתובעת את עלבונה ממחלליה

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'

1.
זה קרה השבוע. מאות נוסעים בקו הרכבת המהיר החדש לירושלים נתקעו במשך יותר משעתיים באחת המנהרות בה עובר הקו. מנהלי רכבת ישראל הסבירו לתקשורת כי מה שגרם לעצירת הרכבת היא תקלה ברכיב הנקרא 'פנטוגרף' – החלק שמחבר בין הקטר לקו המתח העילי המספק את החשמל לרכבת. אולם, ממידע שהגיע לאחר מכן לעיתון "גלובס" התברר כי התקלה הייתה חמורה יותר ממה שדווח: אותו הרכיב הפסיק לפעול בגלל שאספקת החשמל לא הייתה סדירה, מה שהוביל לסגירת המפסק הראשי של הקטר עד להפסקתו.

המשמעות של זה שכדי באמת להתגבר על הבעיה לא מספיק להחליף את החלק שהפסיק לעבוד, אלא לספק את החשמל בצורה סדירה. תחנות ההשנאה הקבועות יחוברו על ידי חברת החשמל לפי הערכות רק בעוד, תקשיבו טוב, חצי שנה!!
והרכבת לירושלים? אז זהו, שרק יקראו לה ככה. כי בתכל'ס היא תיסע רק עד נתב"ג. ושנה הבאה, בירושלים. אולי.

חבלי לידה: הרכבת לירושלים נתקעה בסמוך לתחנת נתב"ג


2.
תשאלו אותי מדוע הטור הזה מתעניין פתאום ברכבת? מה, הטור הזה בכלל נוסע ברכבת? וגם אם הוא נוסע ברכבת, הטור צריך לכתוב טור על זה? בעיקר לנוכח העובדה שהוא לא יצליח לנסוע ברכבת לירושלים בשנה הקרובה כי היא פשוט לא מגיעה לשם.

התנהגות בני אנוש, זה מה שמעניין את הטור הזה. אזלת היד וחוסר המחשבה של בני אדם, ובעיקר התנהלות קלוקלת הנובעת מטבע של בני אדם מסויימים הדוהרים קדימה מבלי לבחון את השטח, מבלי לבחון את העובדות ומבלי לבחון את היכולות שלהם, מול מי שברא את העולם ומנהל אותו בפועל בכל עת ובכל שעה.

אנחנו נעסוק בשר התחבורה ישראל כץ. "בולדוזר" הוא מכנה את עצמו. ואולי הוא באמת בולדוזר, אבל בשבוע בו קראו את בפרשת השבוע על מגדל בבל, על אנשים שחשבו שהם בולדוזרים ויוכלו לכבוש את השמים עד שברגע אחד הבינו אחרת, גם ישראל כץ הבין סוף סוף, שגם מול מאה בולדוזרים יש כוח אחד גדול.

כנגד הרצון של כץ להפעיל את הרכבת כמה שיותר מהר, עמדה השבת. אסור לעבוד בשבת. אבל ישראל כץ החליט שהוא יותר חזק מהשבת. הוא יאיץ את לוח הזמנים והשבת מה יהא עליה? שתבכה ותצטער ויבוש ותיכלם. זה מה שהוא חשב. העיקר שהוא יעמוד עם הקסדה שלו ויחייך ויצטלם ויתגאה וינצח.

ומה קרה בפועל? אני רק מצטט את גלובס: מסתמן כי התקלה שהתרחשה בקו נגרמה עקב שימוש בשנאי זמני שמספק חשמל באופן לא קבוע, כלומר, בשל זירוז לוח הזמנים לפתיחתו".
אתם הבנתם את זה?

עשית כל מה שיכולת כדי למהר ולזרז את פתיחת הקו? חיללת שבת בגלל זה? חרבך באה בליבך, ודווקא הזירוז גרם לתקלה שתאריך את הזמן כפל כפליים ממה שחשבת לחסוך בשבתות.

3.
ואם חשבתם שמדובר בעניין מקרי, בואו נפליג יחד אל ההיסטוריה.
שמעתם על הכרמלית?

כחיפאי לא רק שמעתי עליה. חוויתי אותה ביום יום. מדובר בכלי תחבורה ציבורית תת-קרקעי, היחידי בישראל, המחבר בין שלושה אזורים מרכזיים בעיר חיפה: העיר התחתית, שכונת הדר ומרכז הכרמל. הכרמלית אינה רכבת תחתית, היא בעצם "פוניקולר", ספק מעלית ספק רכבל הנע על מסילה במקום להיות תלוי באוויר. הכרמלית עושה בשמונה דקות דרך שרכב עושה בחצי שעה.

גם את הכרמלית ביקשו לבנות בשבת אולם הח"כים החרדים התנגדו, ובן גוריון החליט ש"זה לא פיקוח נפש" ולכן העבודות בשבת יושבתו. התוצאה: הקמתה של הכרמלית החלה במאי 1956 והסתיימה במרץ 1959. מי שיהיה שם לא יוכל להבין איך הצליחו לעשות את העבודות כל כך מהר, ועוד בסוף שנות החמישים. בעצם כעת יוכל. כשמתעכבים בשבת רצים כל ימי השבוע. וכשעובדים בשבת מתעכבים כל השנה.

4.
התחלנו עם היסטוריה בואו נמשיך:
בתחילת שנות השישים היו שתי פרויקטים נוספים שנחשבו לפרויקטים מובילם. הראשון הוא המוביל הארצי והשני הוא פרויקט נמל אשדוד.

את שניהם, ביקשה הממשלה לבנות גם בשבתות בשל הדחיפות. הח"כים החרדיים כאז כן היום פצחו בזעקה (למרות שאז לא היה להם יותר מדי כוח מאחר ומפא"י מנתה 47 מנדטים. מספר שבנימין נתניהו יכול לחלום עליו).
בן גוריון החליט שלגבי המוביל הארצי הוא ייענה לדרישת הח"כים, בדומה לכרמלית. ברם לגבי נמל אשדוד? כאן נעמד בן גוריון על שתי רגליו ואמר: "נמל אשדוד הוא בשבילי "פיקוח נפש" עבור מדינת ישראל וכלכלתה המקרטעת אי לכך 'פיקוח נפש דוחה שבת'" פסק הרשכבה"מ בן-גוריון.
וכך היה: המוביל הארצי, כמו הכרמלית נבנה רק בימי חול ואילו נמל אשדוד נבנה תוך כדי חילול שבת מחפיר במטרה להאיץ את תהליך בנייתו. ממש כמו הרכבת לירושלים…

5.
כאמור, היה זה בסוף שנות החמישים. בשלהי ימיו של מרן הרב מבריסק זצוק"ל. הוא היה זה שהפעיל את הח"כים החרדיים להתנגד הן לבניית הכרמלית בשבת הן לבניית המוביל הארצי בשבת והן לבניית נמל אשדוד בשבת.
בעוד בכרמלית ובמוביל הארצי המאבק נשא פרי, הרי שבנמל אשדוד נכשלו הנציגים החרדיים והנמל נבנה כאמור גם בימי השבת.

מרן הרב מבריסק אמר אז באלה המילים: "מקובלנו שבחילול שבת בפרהסיה אין סימן ברכה. תיקחו עיפרון וניר תעשו חשבון, ותגלו שכל הרווחים שחשבו לקבל יתגלו כאי רווח ואפילו כהפסד".
כעת נבדוק מה קרה בפועל:
המוביל הארצי, שנבנה תוך שמירת שבת נחשב לפרויקט הדגל של מדינת ישראל. ביצועו הושלם ב-1964הוא מוביל 400 מיליון מ"ק מים בשנה. אורכו הוא 130 ק"מ. הושקעו בו 2.5 מיליון ימי עבודה, ונחפרו 7 מיליון מ"ק עפר. מקור המים באגם הכנרת, ובשל הפרשי הגבהים בין הכנרת לגליל נבנו תחנות שאיבה גדולות, והמים עולים באמצעות צינור לחץ. הצינור הראשי עשוי בטון ומוביל את המים לאורך 77 ק"מ עד לראש העין.
ומה עם נמל אשדוד …?

6.
ובכן, נמל אשדוד אכן נבנה בשיא המהירות. מדובר בעבודת נמלים קשה ופרויקט יומרני. שהרי מימיו של הנמל היו רדודים ואניות נאלצו לעגון במרחק 2 קילומטר מהחוף, מה שהפך את השימוש בו לאי כדאי כלכלית.
בנייתו של נמל אשדוד החלה ביולי 1961 והסתיימה בנובמבר 1963. שנתיים בלבד. כדי לבנות את שובר הגלים שאורכו 2,200 מטר הובאו 2.5 מיליון טונות של גושי סלעים ברכבות ובמשאיות מהמחצבות בטירת יהודה ובבנימינה. 40,000 טראפודים ענקיים הונחו בזה אחר זה. כלונסאות נקבעו, קירות בטון נוצקו ואצבעות הרציפים נבנו בתוך הים. כל זה בזמן ממש ממש קצר.
כעת תשאלו: אם כל כך טוב, אז איפה כבודה של השבת שחוללה באופן מחפיר?

7.
אז זהו, שדבריו של מרן הרב מבריסק התקיימו באופן מדויק. הוא לא אמר שנמל אשדוד לא ייבנה. הוא אמר שאיש לא ירוויח מלבנות בשבת. בן גוריון רצה שמדינת ישראל תרוויח כסף מהנמל? באו תראו מה קרה.

בן גוריון לקח הכל בחשבון. חוץ ממלגזן זוטר בנמל אשדוד העונה לשם יהושע פרץ… הוא לא היה יכול להעלות על דעתו שהאיש הזה הולך להרוס לו ולמדינה את כל הרווחים שחשבו לגרוף מהנמל ואף להוביל את המדינה להפסדים נוראיים עד כדי סכנת פשיטת רגל.
כשנה לאחר תחילת עבודתו כאמור כמלגזן, טיפס יהושע פרץ, שלא היה יותר מאיש קולני ובריון, אל ועד העובדים של הנמל.

במשך עשר שנים, מאמצע שנות השישים עד שנת 1975, נחשב יהושע פרץ למנהיג המיליטנטי של עובדי התפעול בנמל אשדוד. פרץ הוביל את פועלי הנמל בשורה של סכסוכי עבודה ושביתות שעוררו את זעם הממסד הכלכלי והפוליטי ושל חלקים נרחבים בציבור בישראל.
הממשלה נכנעה שוב ושוב לבקשות העובדים בהנהגת פרץ, כי בן גוריון ואלה שבאו אחריו כבר רצו לראות רווחים במקום ההפסדים הכבדים והבלתי נתפשים שהביא הנמל, לא רק באופן מקומי אלא למדינה כולה. שכן, מדינות כבר לא רצו לעבוד עם ישראל כי אי אפשר לסמוך על הנמל שלה. הם הפנו את סחורות למדינות אחרות, ולא חתמו חוזים חדשים.

יצא שהפסידו פעמיים. גם שילמו משכורות עתק וגם לא הרוויחו דבר כי פרץ שלנו לא נרגע .

ב-9 ביולי 1975 הורה פרץ על סגירת שער הכניסה לנמל אשדוד, לאחר ויכוח עם שוטר משמר הגבול שדרש ממנו להציג אישור כניסה. זו היתה ההזדמנות של המדינה להיפרע ממנו ולהשתיק אותו. הוא נידון בבית משפט השלום לעונש מאסר ולקנס עתק, ולאחר עשור בו לא היה יום ששמו לא נשמע בתקשורת, נעלם יהושע פרץ בתהומות הנשייה. הם ניצחו אותו. אבל איזה מחיר כבד שלמה המדינה במאבק הזה. כדברי מרן הרב מבריסק זצוק"ל: "לא ניתן להרוויח מחילול שבת בפרהסיה"

8.
הנה הנה לא באה הרכבת. השר ישראל כץ התעקש להפעיל את עבודות הרכבת בשבת כדי להאיץ את מועד פתיחת הקו לקדנציה שלו? התוצאה שורה של כשלים ועיכובים, דחיות חוזרות ונשנות, בשל אי מתן אישורי בטיחות החלפת רכבות, כשל במנגנוני החשמול.
כעת "הרכבת לירושלים" מגיעה רק עד נתב"ג, והמצב הזה עלול להישאר עוד זמן רב. אות וסמל למה קורה למי שחושב שניתן להרוויח זמן או ממון מחילול שבת.

סיוט על מסילות: מסע התלאות של של נוסע ברכבת ישראל

הטור פורסם במקור במוסף 'יתד השבוע' מבית 'יתד נאמן'

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון
0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
3 תגובות
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

מאמר יפה מאוד
נכון ואמיתי.

כדרכן של מתלוננים…
כולם יודעים על שבת ושכרה, השאלה היא למה מטיחים אצבע לעבר המדינה ולעבר יהודים שאינם מניחים תפילין דר"ת
קצת ענווה ואימונים הדדיים בלי פוליטיקה אפשר לקדם שמירת שבת.

יש ארגונים שמעודדים שמירת שבת, ומעודדים לקנות מוצרים אצל מפעלים של שומרי שבת, ולצערינו היהודים המנים תפילין דר"ת אינם מקפידים בלשון המעטה לחזק ולקנות אצל שומרי שבת

וגם האתר הזה אינו מדפיס מאמרים וחדשות אודות מפעל זה

ברכה והצלחה

מאמר יפה!

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture