כוכבי. צילום: פלאש 90

מהלחימה בשכם עד אמ"ן: מה צפוי לרמטכ"ל הבא

עם כניסתו לתפקיד יידרש אביב כוכבי להשפיע על בחירת סגנו מה שיותיר חותם על מטה הכללי בעתיד. כוכבי הוא קצין של רפורמות ולכן אם הדרג המדיני לא יביא להסדר עם חמאס - הוא יתבקש לייצר משוואה חדשה בעזה. ומה עשה כוכבי עד לתפקיד סגן הרמטכ"ל

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

הבוקר הודיע שר הביטחון אביגדור ליברמן כי יעביר את שמו של אלוף כוכבי לשופט בדימוס אליעזר גולדברג, יו"ר הוועדה המייעצת למינויים לתפקידים בכירים בשירות המדינה. שר הביטחון ליברמן הודיע על החלטתו לראש הממשלה, בנימין נתניהו ולרמטכ"ל, רב-אלוף גדי איזנקוט. שר הביטחון שוחח גם עם שלושת המועמדים הנוספים לתפקיד הרמטכ"ל, הודה להם על התמודדות מקצועית, מכובדת, מפרגנת ו"ג'נטלמנית".

כוכבי, בן 54, נשוי ואב ל-3, הוא בעל תואר ראשון בפילוסופיה, תואר שני במנהל ציבורי מאוניברסיטת הרווארד ותואר שני ביחסים בין לאומיים. הוא מילא שורה של תפקידים בולטים בצה"ל, בהם סגן הרמטכ"ל (תפקידו הנוכחי), מפקד פיקוד הצפון, ראש אמ"ן, מפקד חטיבת הצנחנים, מפקד אוגדת עזה, ראש חטיבת המבצעים במטכ"ל ועוד.

ליברמן החליט: הרמטכ"ל הבא של צה"ל הוא אלוף אביב כוכבי

שאול כוכבי, אביו של האלוף אביב כוכבי, סיפר היום ל'החדשות' על השיחה שבה בישר לו הבוקר בנו על ה"קידום" הצפוי – "הייתי יותר מדי נרגש". שאול כוכבי טען כי כששואלים אבא על בנו והוא מתחיל לתת סופרלטיבים זה נראה פתטי: "בייחוד שאם אגיד את זה הבן שלי מאוד מאוד יכעס עליי", הדגיש. עם זאת הוסיף שאול כוכבי כי מגיל צעיר היתה בבנו כריזמה ומנהיגות: "הוא עבד קשה מאוד בשביל להגיע לתפקיד המכובד הזה ולדעתי הוא הגיע אליו בגלל שהמוטו שלו בחיים זה שטוב מאוד זה לא הציון הכי גבוה אלא יש מעליו עוד אחד".

"זה יום מרגש מאוד עבורי, אבל זה גם תפקיד מסובך מאוד", הוסיף אביו של המועמד לרמטכ"לות. "לדעתי אחרי ראש הממשלה זה התפקיד הכי מסובך שיש אבל נאחל לו שהוא יעמוד בזה בהצלחה. הוא צלצל אליי ואמר לי שהוא נבחר. זו היתה שיחה של שתי דקות בגלל שהייתי יותר מדי נרגש בשביל לפתח איתו שיחה, וזה מאוד טבעי".

עם שר הביטחון אביגדור ליברמן. צילום: פלאש 90

הכתב הצבאי של 'וואלה', אמיר בוחבוט כותב כי, לאחר הודעת שר הביטחון אביגדור ליברמן על בחירות באלוף אמיר כוכבי לתפקיד הרמטכ"ל, במטה הכללי נפתחה תקופה מורכבת ומתוחה המעלה שאלות בנוגע לאופיו ועתידו של צה"ל תחת פיקודו של כוכבי. עיני הפיקוד הבכיר כבר נשואות אליו ועל לא מעט מהשאלות המורכבות שעל הפרק יידרש לענות כבר בשבועות הקרובים.

המשימה הראשונה לאחר אישור בחירתו על ידי הוועדה למינוי בכירים תהיה בחירת סגן רמטכ"ל. זה שישחרר אותו למשימות ההכנה לתפקיד החייל מספר אחד ויהפוך להיות מנכ"ל צה"ל בפועל. ייתכן ויהיה זה אלוף ניצן אלון שהיה מועמד לתפקיד הרמטכ"ל, אלוף איל זמיר שקיבל קרדיט רחב מראש הממשלה בנימין נתניהו, או הפתעה שעד כה אף אחד לא לקח אותה בחשבון. עושה רושם שבעקבות הלחץ שיבוא מכיוון נתניהו ייבחר לתפקיד אלוף זמיר.

בחירה זו היא בעלת השפעה משמעותית על תהליך מינוי הרמטכ"ל ה-23 של צה"ל, זה שיבוא אחרי כוכבי. כדי להבין כמה מתח נאגר סביב סוגיה זו, יש לבחון את האופן בו הודיע ליברמן על בחירתו. שכן, בדרך כלל מדובר בהודעה משותפת לראש הממשלה ולשר הביטחון. בקרוב נדע אם יש כאן סדק שמתרחב על רקע אי-הסכמה או אי-הבנה בין לשכות. קונצנזוס בבחירת רמטכ"ל הוא קריטי.

אחרי המינויים, המבחן הראשון יהיה עזה, כותב בוחבוט. כוכבי הוא קצין של רפורמות, התעמקות בסוגיות כואבות ובוערות, ומפקד שאוהב סדר ושינויים. המבחן הראשון שלו יהיה רצועת עזה. אם הדרג המדיני לא ישכיל עד ה-1 בינואר 2019, יום כניסתו המיועד לתפקיד, להביא להסדרה עם חמאס – יידרש כוכבי לייצר משוואה חדשה. מנוף לחצים מסוג אחר, בניגוד איזנקוט שמעדיף לסיים את כהונתו ללא מערכה בעזה. דקה לפני כניסתו לתפקיד יקבל כוכבי חוברת שמנה של בנק מטרות בלבנון, סוריה ועזה. אותה חוברת הולכת עם הרמטכ"ל לכל מקום בארץ וברחבי העולם ואמורה לסייע לו לקבל החלטה ברגע אחד אם צריך להגיב לפעולות נגד ישראל בטווחי זמן קצרים.

סוגיות בוערות נוספות מגיעות מכיוון לבנון וסוריה. חיזבאללה מעדיף בשלב זה לייצר יותר כותרות בכלי התקשורת הערביים כדי להרתיע את ישראל, אך איראן פועלת בסוריה באין מפריע. אין שום פרסום זר אודות תקיפות בסוריה מאז הפלת המטוס הרוסי על ידי צבא סוריה והקרמלין מתחזק היטב את היחסים הקרים. כוכבי לא יכול לאפשר למצב הזה להימשך במשמרת שלו מאחר ואת מה שהוא לא יסכל היום הוא יפגוש מחר במערכה הבאה בלבנון, בסוריה ואולי בזירות נוספות במזרח התיכון.

לסיום כותב בוחבוט, בינתיים עסוקה המערכת הפוליטית בשאלת הקונצנזוס של כוכבי לתפקיד הרמטכ"ל. למרות מאמץ המערכת לקיים תהליך סדוק ונקי, קיימים הרבה רעשי רקע. שר הביטחון ביצע מהלך מנהיגותי והוציא את הרכבת לדרך וכעת יהיה קשה לעצור אותה. דבר אחד ברור בקדנציה של כוכבי – תתכוננו להרבה הפתעות וחשיבה יצירתית.

עם הרמטכ"ל הנוכחי גדי אייזנקוט. צילום: פלאש 90

הכתב הצבאי של YNET יואב זיתון כותב כי, כוכבי היה המועמד המוביל מתחילת הדרך, וסומן למעשה לתפקיד החייל מספר אחד עוד כשפיקד על הצנחנים. נדמה שהקריירה הצבאית שלו נתפרה היטב למידותיו של רמטכ"ל בפוטנציה: הוא גדל כגדודיונר בחטיבת הצנחנים שבה הצטיין כמפקד בכל הדרגים, התבלט בגדודי 890 ו-101 שהצמיחו מאות מפקדים בכירים ובהם רמטכ"לים, וצבר ניסיון מבצעי רב כלוחם וכקצין ברצועת הביטחון בדרום לבנון.

בתפקיד היוקרתי ביותר, מח"ט הצנחנים, הוא הוביל את לוחמיו בהצלחה להשמדת קיני המחבלים במחנה הפליטים בלאטה בשכם בשיאה של האינתיפאדה השנייה, ובהמשך בחומת מגן, עם מעט נפגעים מקרב פקודיו ביחס לכמות גדולה של אויב שחוסל, בעומק מעוזי הטרור בגדה. לאחר מכן פיקד על אוגדת האש (98) שנחשבת לאוגדה הסדירה המובחרת בצה"ל, תחתה פועלות חטיבות הצנחנים בסדיר ובמילואים וכן יחידות עילית.

זיתון מוסיף כי, המסלול הצבאי של כוכבי התחכך היטב גם עם הזירה הדרומית, כאשר פיקד על אוגדת עזה בשני אירועי השיא שלה בעשור הקודם: ההתנתקות ב-2005 וחטיפת גלעד שליט כשנה לאחר מכן, אולי "הכתם" היחיד בקריירה של כוכבי. בין לבין דחף למבצע גשמי קיץ בשטח העזתי, בשנה שאחרי הנסיגה מהרצועה.

בתפקידו הראשון כאלוף שימש כראש אמ"ן, תחנה משמעותית בדרך לרמטכ"לות, ועשה זאת במבצעי עמוד ענן וצוק איתן. לאחר המלחמה בקיץ 2014 נשמעה בצבא ומחוצה לו לא אחת ביקורת על כך שצה"ל לא ידע היכן נמצאים חלקים גדולים ממשגרי הרקטות של חמאס, שירו לאורך כ-50 ימי המבצע אלפי רקטות לעבר ישראל. גם קרבות האגו עם בין אמ"ן לשב"כ באותה התקופה לא הוסיפו נקודות זכות לכוכבי, וגם לא לעבודה המודיעינית.

לאחר צוק איתן קיבל כוכבי את הפיקוד על תחנה משמעותית נוספת עבור קריירה של רמטכ"ל: פיקוד הצפון, בתקופה נפיצה של שיא מלחמת האזרחים בסוריה. כוכבי הוביל את תפיסת הרתעת גורמי האיסלאם הקיצוני בגולן הסורי בשילוב חיזוק התמיכה בגורמים מתונים מעבר לגבול (לפי פרסומים זרים) והענקת סיוע הומאנטירי נרחב לאוכלוסיית בני המקום הסמוכה לגבול. מציין כתב YNET.

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון
0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
1 תגובה
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

בבקשה לצנזר יותר….

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture