התלהבות, דריכות ומסתורין: שעת השי"ן של מטות הבחירות • סיור מצולם

'דגל' והבונקר, אגו"י והמקצועיות, ש"ס והפליירים, 'מאוחדים' והמחשבים: לקראת הישורת האחרונה של הבחירות, יצא שמואל בן צבי למטות בירושלים וחזר עם סקירה מרתקת על לפני ומאחורי הקלעים של חדרי הפיקוד של המפלגות החרדיות • מרתק

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'

מחר בשעה זו הקלפיות ברחבי הארץ כבר יהיו פתוחת והזריזים לקיים מצוות ועשית ככל אשר יורך כבר יממשו את זכותם להצביע. לקראת הישורת האחרונה יצאתי אמש לעיר שמושכת במערכת הבחירות הזאת את מירב תשומת הלב,  ירושלים. הפעם החלטתי לצאת לממש את הדופק במטות של המפלגות החרדיות 36 שעות לפני פתיחת הקלפיות (אמש).

הגעתי לשערי ירושלים בשעות אחר הצהריים המאוחרות, בכביש בגין קידם את פני פקק טיפוסי לשעה זו, מה שאפשר לי לנצל את התנועה האטית לבדוק מי נכון לרגע זה מחזיק בשטחי הפרסום על הגשרים החוצים את בגין. ממה שאני ראיתי לאלקין וליאון יש את הנוכחות הבולטת ביותר. בסוף הגענו לרחוב שמואל הנביא, שם נאמר לי נמצא המטה החרדי של 'מאוחדים'. (מאוחדים היא המפלגה ברשות אריה קינג בה מוצב גם נציג 'יחד' יהונתן יוסף).

המטה החרדי של 'מאוחדים'

מצאתי חניה די מהר, אבל אז התחלתי ללכת הלוך חזור (היה די קריר, מסתבר שמזג האוויר השתכנע מהשעון), רק אחרי דקות ארוכות של חיפושים ושתי שיחות טלפון מצאתי את המקום. "המקום" הכוונה לחדרון וחצי שם יש ערמות של פליירים עם שלושה עובדים שמסרבים לדבר איתי. "עוד שעתיים יגיע לכאן מנהל המטה, דבר איתו" אמר לי אחד מהם, לא היתה לי סבלנות. בתכלס, בליתי יותר זמן בחיפוש המטה מאשר שהיה במקום.

מאוחר יותר פגשתי (במטה 'אגודת ישראל') את דב קלמנוביץ, נציג הצינות הדתית ב'מאוחדים' שהסביר כי המטה בשמואל הנביא מיועד רק לחלוקת חומר לילדים ופעילים. "כולם בשטח. המטה החרדי זה רק מקום שמשם לוקחים חומר לשטח". אני שואל אותו מה עם מטה שנערך ליום הבחירות, "מטה העבודה נמצא במקום אחר שם נמצאים המחשבים".

'ירושלמי בנשמה' לצד 'מאוחדים'

כן, שמתי לב לכך שבמקביל לפוסטרים הענקיים של מאוחדים בהם בולטת דמותו של ראש הישיבה הגאון רבי מאיר מאזוז, יש גם פוסטר ענק של 'ירושלמי בנשמה', הלא הוא יוסי דייטש הנתמך ע"י המפלגה. קלמנוביץ מסביר כי "חתמנו הסכם עם יוסי דייטש ואנחנו עומדים בזה, אנחנו עומדים בכל מילה בהסכם, קוראים לכל האנשים שלנו להצביע ליוסי דייטש".

מטה שס

אחרי זה כיוונתי את ה'וויז' לרחוב דוד 4 בבוכרים, שם נמצא מטה ש"ס. גם שם לקח לי שתי דקות למצוא את המקום, כשאני עולה במדרגות אני רואה שלושה ילדים שיוצאים מהמטה כשבידיהם שלל שקיות מעוצבות ופליירים שדמותו של מרן הגר"ע יוסף מתנוססת עליהם. כשאני נכנס אני מגלה שני חדרים גדולים, חדר אחד ריק עם ערימת כיסאות (כנראה מטקס פתיחת המטה), בשני יש ערימות של חומר תעמולה כשבחור וילד ממונים על חלוקתו לשלל הילדים.

לטענת השניים הם עובדים בהתנדבות ומעידים כי במהלך היום הגיעו כשמונים ילדים לקחת חומר תעמולה. כשאני שואל אותו (את המבוגר מביניהם) על התמיכה במשה ליאון הוא משיב כי "קודם כל כי הוא ספרדי".

מטה אגודת ישראל – יוסי דייטש

אחרי שיצאתי ממטה שס שמתי פעמי לרחוב ההגנה 11 בגבעת הצרפתית, שם שוכן מטה 'אגודת ישראל' שכידוע גם מריצה את יוסי דייטש לראשות העיר. בדרך אני רואה כמה ילדים חסידיים סוחבים שלטים של יוסי דייטש ואגודת ישראל. אני שואל אותם לגילם והם משיבים שהם בני 10. קצת צעיר בשביל להתעסק בפוליטיקה (לדעתי). הם מספרים לי שגם בחיידר מדברים על הבחירות וכי הם תומכים ביוסי דייטש ולדבריהם יש לו סיכויים "בקושי" לנצח. כשהם מבינים שאני עיתונאי הם מנסים לקבל ממני פרשנות על סיכויו של דייטש לנצח.

אחד הילדים מצביע לי בגאווה על מרפסת סמוכה שמקושטת בשלטי 'ירושלמי בנשמה' ו'אגודת ישראל', ואומר כי שם הוא מתגורר. בהמשך אני מצטער לשמוע שהם גם מעורבים במחלוקת החרדית בנוגע לתמיכה של דגל תורה במשה ליאון ושומע דברים שהייתי מעדיף שתינוקות של בית רבן לא יהיו מעורבים בהם.

לבסוף אני מגיע לגבעה הצרפתית, 15 דקות נסיעה ממטה שס. שם אני כבר רואה פעילות ערה מהרחוב הסמוך, עשרות רכבים נמצאים במקום ופעילים עמלים על קישוטם בשלטי הקמפיין לקראת יציאה לשיירת רכבים שתפקוק את ירושלים לשעה וחצי הקרובות, במקום נמצאים גם 3 ניידות משטרה שמנסות להשליט סדר בבלאגן. אני בינתיים עולה למטה ומגלה מטה שוקק חיים עם עשרות פעילים.

מטה שוקק חיים

במטה החסידי, שם גם נלחמים על ראשות העיר, לקחו את הבחירות בשיא הרצינות ובמספר חדרים שונים אני רואה פעילים שמחייגים למצביעים הרשומים "בבנק הקולות" בכדי לוודאות שאכן הם מתכוונים להצביע לאגודת ישראל למועצה וליוסי דייטש לראשות העיר. בנוסף הם גם שואלים אם האדם בצד השני של הקו האם הוא יודע היכן הקלפי שלו מוצבת והאם הוא צריך סיוע ביום הבחירות, הסעה לקלפי, בייביסיטר וכדו'. בנוסף אני רואה פה שלטים על כל דלת, מטה הסברה, מטה רכב, מטה פילוח, מטה ברסלב וכן הלאה.

בחדר אחר אני רואה כמה בחורים שמזינים נתונים לטבלאות אקסל למחשב וכאן אני נחשף לקמפיין 'קהילות להשפיע', שמטרתו היא לגייס קהל שהוא מצביע אגודה טבעי להצביע עבור יוסי דייטש (וגם לאגודת ישראל, אבל נראה שזה פחות מטריד את מרבית הפעילים). אז מה זה מבצע 'קהילות להשפיע'? אחד מיוזמי המבצע מסביר לי.

"כידוע, לאחרונה מספר חסידויות יצאו בקמפיין התרמה שנקרה 'מצ'ינג', לפיו על כל שקל שאתה תורם נתרם שקל נוסף ע"י נדיבים בחו"ל. לענייננו, חסידויות אלו הצליחו להביא תרומות בסך מיליוני שקלים מקהל שאינו משתייך לחסידות ע"י חסידים שהתחייבו להביא סכומים גבוהים באמצעות שכנוע כל מי שהם מכירים, כולל דתיים וחילונים".

"ואז הגענו למסקנה, אם זה יכול לעבוד בכסף, למה שזה לא יעבוד גם בקול בקלפי. אנחנו צריכים שכל מי שחשוב לו שיוסי דייטש ייבחר, גם אם הוא לא גר בירושלים, שיעבור על אנשי הקשר שלו לחפש אנשים שגרים בירושלים וינסה לשכנע אותם להצביע לדייטש. בכדי שזה יעבוד חילקנו לכולם חומרי הסברה שמותאמים למגזר הכללי בכדי שידעו איך לפנות לכל אחד".

נפתלי פרוש בתדרוך לראשי המטות החסידיים

ומסתבר שזה אכן הצליח. חסידי גור, ביאאן, צאנז, סלונים ועוד התכנסו בבתי הכנסת שלהם ברחבי הארץ וכל אחד ישב במשך שעה-שעתיים והתקשר לכל מכריו שגרים בירושלים ושכנע אותו להצביע לדייטש.

במטה מסבירים לי שזה לא סתם לשכנע להצביע לדייטש, "יש מערכת מחשוב מיוחדת שהוקמה לצורך כך וכל מי שאישר כי יצביע לדייטש נכנס למאגר הקולות. אנחנו מבקשים ממי ששכנע אותו לתת לנו את מרב הנתונים בכדי שנוכל לעקוב אם אכן יצא להצביע. אם הוא לא יצא להצביע עד אחר הצהריים, או שנתקשר עליו מהמטה או שציינו לנו שעדיף מי ששכנע אותי יתקשר ואנחנו מזכירים לו לעשות זאת. בנוסף, ברגע שהוא אישר את כוונתו להצביע הוא מקבל הודעת תודה מוקלטת מיוסי דייטש ולאחר מכן מתקשרים עליו מחברת הטלמרקטינג שנשכרה במיוחד עבור זה בכדי לברר אם הוא צריך עזרה ביום הבחירות כמו הסעה לקלפי וכדו'".

מנתונים שהוצגו לי, אוחז כרגע (יום ראשון בערב) מספר הירושלמים ששוכנעו להצביע לדייטש על 4500 איש. "זה אנשים שיש לנו את הנתונים המלאים עליהם. יש אנשים ששוכנעו להצביע עבור דייטש אך לא עדכנו אותנו". לסיום שיחתנו הוא מעריך כי הקמפיין יביא 10,000 קול בסך הכל שהם לא חלק ממאגר הקולות "הטבעי".

אחרי שהעמיסו עלי נתונים ומספרים אני יוצא החוצה וממהר להשתלב בשיירת הרכבים בכדי להרגיש את זה פעם אחת מבפנים. (עד היום הכרתי את זה רק מהרעש ומהפקקים שזה גרם לי). השיירה מתכוונת לכיוון גבעת שאול, כן, אזור מטה דגל התורה. ואז צלילי הירושלמי בנשמה מתערבבים בצלילי שלמה כהן, זה חוסם את זה וזה חוסם את זה בחזרה. ליד מטה דגל ברחוב כנפי נשרים 15 השיירה נעצרת, כמה ויכוחים, שני שלטים נתלשים והשיירה ממשיכה, אני נעצרתי שם.

מטה דגל התורה – 'דת'

בכניסה למטה דגל התורה אני רואה כמה עשרות בחורים, אני נכנס פנימה, המטה די קטן אבל אני מבין שיש גם חדר כינוסים בכניסה השנייה של הבניין (תכף נגיע לזה). גם בתוך המטה מתגודדים איזה 20 בחורים. בנוסף אני רואה 5-6 בחורים יושבים עם טלפונים באוזניים. אני יוצא החוצה ובכניסה לחניון אני פוגש את יו"ר דגל התורה בירושלים, אליעזר רוכברגר.

"תראה איזה התלהבות, איזה אש בעיניים, תראה איזה ציבור, איך אומרים, לא יודעים איך אוכלים דבר כזה". אני תוהה מה היעד, אך ראוכברגר מתקשה להבין את שאלתי ומברר אם אני מתכוון לכמה יגיעו או לכמה רוצים להגיע. "אנחנו מגיעים לשישה, רוצים להגיע ל31. תראה מה שהולך כאן". אחד הפעילים לוחש לאוזני "הוא (ראוכברגר) אמר לך 6 בפסימיות, יש 6. הציבור הליטאי יותר גדול מהציבור החסידי בירושלים".

גם בתוך המטה מתגודדים איזה 20 בחורים

כשאני מנסה לקבל תשובות מספריות ניגש אלי אחד שטעון כי הוא מכיר את המספרים מקרוב ואומר כי לדגל התורה יש בנק של קולות של 37,200 מצביעים. כשאני מנסה לברר אם מדובר על מצביעים למועצה או למשה ליאון הם מתחמקים מתשובה ברורה אבל נותנים לי את ההרגשה שמה שבאמת חשוב מבחינתם זה הקולות למועצה. אחד מהאנשים במטה אומר לי שהוא "יודע" שיש חסידויות מסוימות "אני לא יכול לומר איזה" שיצביעו 'דת' למועצה ודייטש לראשות.

כשאני מנסה להשוות בין המטות מסביר לי אחד ממנהלי המטה כי בנוסף למטה שאני ראיתי, יש באותו בניין אולם שיכול להכיל מאה איש שבו, לדבריו, הסתיים לפני זמן קצר תדרוך למאה משקיפי קלפיות. אני מנסה להבין איפה מטה הפילוח וזה התשובה שאני מקבל "המיקום של מטה הפילוח הוא בונקר, שם יושבים כבר חודש ומנתחים את הנתונים. על בסיס זה אמרתי לך שיש לנו 37,200 קול". חשש מעניין במטה הוא מאיבוד כמה אלפי קולות בודדים מאנשים, בעיקר זקנים, שלא מעודכנים באותיות של המפלגה.

ושוב במטה אגודת ישראל

לסיום, אחרי שאני מסיים כמה סידורים בירושלים אני מגלה ששכחתי את הנייד שלי במטה אגודת ישראל, אני מכניס שוב את רחוב ההגנה 11 ל'וויז' ומגיע בשעה 11:30 למטה, נכנס לחדר ישיבות ורואה כ15-20 איש, חלקם עומדים וחלקם יושבים, מתווכחים בקולי קולות. אחרי בירור קצר אני מבין שמדובר ברכזי פרויקט 'קהילות להשפיע' שבעיקרון אמורים היו להיערך ליום בחירות אך בהחלטה של הרגע האחרון מגיעים למסקנה שכדי לנסות לעשות סבב נוסף של שכנוע ותוך דקות נשכר אולם ענק בו צפויים למחרת (היום, שני) להתכנס אלפי אברכים במטרה לבדוק את מי עוד הם יכולים לשכנע להצביע ליוסי דייטש.

חלקם עומדים וחלקם יושבים, מתווכחים בקולי קולות

עוד לפני שהוחלט באופן סופי שהולכים על זה, מורמים טלפונים למערכות 'המודיע' ו'המבשר' במטרה לעכב את הדפוס עד לסגירת אולם וניסוח מודעה שתגרום לאלפי אברכים לצעוד הערב לאולם ענק בירושלים ולהוכיח שהם הצליחו להביא עוד כמה מצביעים לדייטש. אחד מציע להציב מסכי פלזמה שיראו כמה כל קהילה גייסה, במטרה לגרום לתחרותיות, השני מציע לעדכן בקו המידע כל הזמן על מספר המשוכנעים. וככה, אחרי חצות משוגרת מודעה למערכות היומונים האגודאיים, מה שמחייב ויתור על מודעה אחרת מאחר ועמודי העיתון כבר עוצבו.

לסיכום:

פעילים עם אש בעיניים ראיתי בדגל התורה, מטה מקצועי ראיתי באגודת ישראל. במאוחדים ובשס ראיתי רק מוקד חלוקת פליירים, בשס הוא היה נראה יותר פעיל, במאוחדים במקרה פגשתי אחר כך את קלמנוביץ שניסה להסביר את השקט שפגשתי במטה. מי ניצח? את זה תדעו מחר באשמורת השלישית, כאן בJDN נסקר באופן שוטף ומקיף את כל ההתרחשויות, התוצאות והדרמות, מכל הערים, המפלגות והמועמדים.

ועוד הערה אחת לסיום, תשדלו לא לשכוח את הנייד בכלל, ובמטות בחירות בפרט.

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון
0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
7 תגובות
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

למה יש לי הרגשה שjdn עובדים בשרותו של יוסי דייטש. כל הכתבות כל התמונות וסדר העדhפיות הם לטובתו של דייטש. אתם לא אתר שפונה לכל המגזר החרדי?
אני מקווה שהתגובה שלי תתפרסם!
גם כך פניתי למערכת הדרן לבקשת הסבר על התופעה המגונה הזאת. ובקשתי שיאפשרו לאתרי חדשות חרדים אחרים לעבוד איתם.
עיתונות רדודה ושיקרית. על גבול הבזויה וברף הפלילי.

אנא הפסיקו להציג את עצמכם אובייקטביים – אני מתכוון לאתר החדשות JDN – הסיקור על המטות של אגו"י הרבה יותר נלהב שם יש ילדים קטנים סוחבי פלקטים "גיבורים נד כל הסיכויים" ואווירה חיובית ופירוט חיובי עשיר ומלא של הפעילות שתצליח אבל במטה של דגל הכל אפור יבש יש "סתם " בחורים במטה ומיד "כמה מנדטים" בהטלת ספק כביכול מי אתם בכלל ומסתירים מהכתב "האובייקטיבי" את האמת…
את האמת אנו יודעים להיכן אתר חדשות JDN משתייך. לא יעזרו לכם כל משפטי הנייטרליות!

כמה כתבה אוביקטיבית ומוטה באופן מוצהר לטובת אגודת ישראל ובעיקר העומד בראשה יוסי דייטש….
למה???
אני יודע שזה לא יפורסם התגובה אבל לכה"פ שיגיע לאוזני מערכת JDN
חבל מאוד שעד שיש8 טתר חרדי נקי הוא נוקט עמדה בדבר שנוי במחלוקת

מטה שס זה לא שם. זה סניף של המטה. המטה עצמו בבית הדפוס, ואם יעבירו לכם תמונות משם, תבינו מה זה עבודת מטה

חכמה גדולה,
ללכת למטה אגודה המרכזי, ולמטה שולי של ש"ס ולהשוות ביניהם.
המטה המרכזי של ש"ס הוא בכנפי נשרים.

וכמו שצפיתי התגובה שלי לא פורסמה
כמה חבל שאתם גורמים שיותר ויותר ציבור רואה שהנכם מוטים לצד אחד באופן ברור
ומדירים רגליהם מאתר חדשות זה
שבאמת הינו האתר החדשותי הנקי ביותר
חבל….

למה תמיד jdn נוטה לצד דגל התורה כל יום 10 כנסים משעממים של דגל עם אלפי תמונות שחוזרות על עצמם כל אחד 10 פעם.
חבל שאתר שפונה לכלל המגזרים נוטה לכל הצדדים
והמבין יבין
תפסיקו לבלבל

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture