צילום: בעריש פילמר

הסערה הבא? תיקון חקיקה עלול להוביל לחילולי שבת בערים החרדיות

האם החכי"ם החרדים יטילו וטו? ועדת הפנים אישרה לקריאה שניה ושלישית את תיקון חוק המקרקעין לרישום בעלות תלת ממדית • האם התיקון יאפשר לבצע חילולי שבת מתחת לפני הקרקע, בבני ברק, או למנוע חילולי שבת בגשר יהודית בתל אביב – למשל?

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

המנהרה מתחת לבני ברק היא בשטח השיפוט של העירייה – או של הממשלה? אם עד היום ידענו שבעלות מגיעה עד התהום – טענה שהשתמשו בה גם בבני ברק מול נת"ע – אולם תיקון חדש לחוק המקרקעין יכול לשנות את כל התמונה.

ביזנעס שימושי

ועדת הפנים בראשות ח"כ יואב קיש אישרה לקריאה שניה ושלישית את תיקון חוק המקרקעין – חלקה תלת ממדית. הצעת החוק נועדה לאפשר רישום זכויות מקרקעין מתחת לקרקע וגם לגובה, כגון מנהרות, חניונים תת קרקעיים או גשרים. התיקון מאפשר הפרדת בעלות לחלקות רוחב – ניתן יהיה לרשום זכויות בשכבות שונות של הקרקע.

יו"ר הוועדה ח"כ יואב קיש אמר בפתח הדיון: "קיבלנו הכרעות, כי מטרתנו הייתה לקדם את החקיקה שמהווה צעד משמעותי ביצירת שימושים מעורבים במרכזי ערים. ההתפתחות העירונית זקוקה לכלי הזה. הצעת החוק הזה התעכבה במשך 19 שנה. נתחיל בשימושים ציבוריים. לגבי שימוש פרטי, חכו שנתיים שלוש – נראה איך החוק עובד, ואז שר המשפטים יוכל להרחיבו בהסכמת הוועדה. רישום חלקות תלת ממדיות לייעודים שאינם ציבוריים יתאפשר רק באישור ועדה מחוזית או ארצית".

תומר רוזנר, היועץ המשפטי של הוועדה, הזהיר כי "יש חשש שעלולים לנצל את התיקון לחוק לחלקות שעלולות להפריע לניהול שוטף של הבניין. מדובר בחידוש, שעל מנת שנלמד אותו, צריך בשלב זה להגביל את השימוש בו לשימוש ציבורי, עם אפשרות להרחבה, באמצעות צו של שר המשפטים או שר האוצר. את ההגבלות לא נכון לעשות בחוק המקרקעין אלא בחוק התכנון".

ארז קמיניץ, המשנה ליועמ"ש לממשלה: "אנו רוצים לשפר את ההליך הרישומי. בית המשפט העליון קבע שאפשר להפקיע בעלות. הבעיה שעד היום אי אפשר היה לרשום את זה. החוק יאפשר להביא לידי ביטוי הפקעות. זהו צעד משמעותי ביצירת פלטפורמה חדשה, שינוי מהותי בדיני המקרקעין. צועדים למאה ה-21".

תחילת החוק תהיה לאחר שנה מיום רישומו ברשומות. אולם הדרך להצבעה עליו – קצרה למדי. אם הח"כים החרדים לא יבינו את המשמעות, ייתכן שעבודות מתחת לבני ברק, למשל, יותרו, כיוון שהבעלות על מנהרות הרכבת הקלה לא תהיה בידי העירייה.

מאידך, הדבר יוכל גם לאפשר לממשלה לכפות על עיריית תל אביב שלא לבצע עבודות בינוי גשרים – דוגמת גשר יהודית – בשבתות, דבר שעתיד בקרוב להתבצע בארבע שבתות וסופי שבוע (מחמישי-ראשון. במקום בשישה שבועות, כפי שתוכנן בתחילה).

עם זאת, לא מדובר בסוף פסוק. הרשויות יוכלו לטעון מנגד, שאינן אחראיות גם על התקצוב לפרויקטים שונים שאינם רשומים בבעלותן, וחששו של היועץ המשפטי בוועדה, אכן מוצדק: צפויות עוד מחלוקות רבות סביב יישומו בפועל של החוק, ואין ספק כי ישויות משפטיות רבות יידרשו לנושא.

מקור: http://bizzness.net/

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture