בועידת רבני אירופה הוכרע: "ישראל תכיר רק בגיורים שנעשו בבי"ד קבוע"

משלחת ועידת רבי אירופה המבקרת בישראל עלו למעונם של גדולי ישראל מרן שר התורה הגר"ח קניבסקי שליט"א ומרן ראש הישיבה הגר"ג אדלשטיין שליט"א לשאול בעצתם ולקבל את ברכתם • הגר"ד לאו: "הרבנות תכיר רק בגיורים שנעשו בבית דין קבועים"

כתבות נוספות בנושא:

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

'הרבנות הראשית לישראל תכיר רק בגיורים ובמעשי בית דין שנעשו באירופה ע"י בתי דין מקומיים קבועים וחשובים שאושרו ע"י גאב"ד אירופה הגר"ח ארנטרוי שליט"א – כך הודיע הרה"ר לישראל ונשיא בית הדין הגדול הגאון רבי דוד לאו שליט"א בישיבה משותפת עם חברי הועדה המתמדת של 'ועידת רבני אירופה' שהגיעו לביקור עבודה מיוחד בישראל. במרכז ביקורם עלו הרבנים למעונם של גדולי ישראל מרן שר התורה הגר"ח קניבסקי שליט"א ומרן ראש הישיבה הגר"ג אדלשטיין שליט"א לשאול בעצתם ולקבל את ברכתם.

בעקבות החמרה ביחסה של אירופה ליהודים ובהחרפת ההתנכלות של המדינות לדת היהודית ובהפרעה לחופש הדת ולקיום מצוותיה לצד התנכלות כמה משטרים לרבנים, הגיע משלחת מנהיגים יהודים בראשות רבני 'ועידת רבני אירופה' לביקור עבודה בישראל. מטרת הביקור היה הצורך לעורר את תשומת ליבם של משרדי הממשלה והכנסת ולבקש את התערבותם הדיפלומטית ובהשמעת קולם בסוגיות הנוגעות לצפור הנפש של קיום היהדות באירופה; שחיטה, מילה וחינוך כאשר במספר מדינות מנסים לכפות על הקהילות החרדיות לימוד של נושאים שהם מוקצה מחמת מיאוס. בהעדר מודעות למתרחש, התריע נשיא הועידה הגאון רבי פנחס גולדשמידט בנאומו בועדת הקליטה של הכנסת על כך שקולה של מדינת ישראל נשמע רק לאחר אירוע של תוקפנות פיזית, אך קולה של מדינת ישראל לא נשמע בעת התנכלות לתורת ישראל ולמצוותיה – מה שמסכן את המשך היכולת של היהודים להתגורר באירופה, אמר.

עשרות הרבנים אבות בתי דין ודיינים חברי הועדה המתמדת שהגיעו ממרבית מדינות אירופה בראשות נשיא הועידה הגר"פ גולדשמידט, יו"ר הועדה המתמדת ואב"ד ביה"ד לונדון הגאון רבי מנחם געללי. חברי פרלמנט אירופאים ונציגי מדינות, ידידי העם היהודי ומנהיגים יהודיים מרחבי אירופה קיימו במהלך שלושה ימים מפגשים עם רבני ישראל. נשיא המדינה, שרים וחכי"ם, משרדי החוץ והתפוצות וחברי כנסת, כדי לשתף פעולה עם המשרדים הרלוונטיים והשדולה למען יהדות אירופה על מנת להפעילם במידת הצורך כדי לסכל יוזמות חקיקה אנטי יהודיות בכמה ממדינות אירופה, לצרפם למלחמה באנטישמיות הגואה מצד האיסלם הפונדמנטליסטי והן בימין הקיצוני ובשמאל הקיצוני, ולבקש את תגובתם והתערבותם בעקבות יחס השלטונות שהחמיר בכמה ממדינות אירופה לרבנים ולקהילות, שהגיעה לשיאו עם גירוש של תריסר רבנים מאחת המדינות.

במרכז הדיונים עמדה ישיבת הועדה המתמדת שהתקיימה בשיתוף עם הרה"ר כשבשיאה אמר הגר"ד לאו שליט"א כי נחרד לגלות מקרים בהם הגיעו לידיו בקשות לאישורי 8 גיורים ביום אחד ובמקרה אחר 12 גיטין שנערכו ביום אחד על ידי 'רבנים' ניידים שהגיעו למקומות באירופה וערכו 'מבצעי בזק' של מעשי בית דין. 'היעלה על הדעת ששייך להקפיד על גדרי ההלכה המסורה לנו מדור דור ב'מבצעים' מסוג שכזה!? הגיע הזמן לעשות לכך סוף! – אמר הרה"ר והוסיף: 'לא נכיר בשום פנים ואופן ב'מבצעי בזק' של 'רבנים' ניידים המסובבים בחו"ל ומדברים בשם הרה"ר – זעק בכאב.

המנהל הרבני של הועידה הגר"מ לבל ראש ישיבת 'תורת חיים' במוסקבה, שניהל את המגעים עם הרה"ר בברכת מרנן ורבנן גדולי ישראל שליט"א והכוונתם, בירך את הגר"ד לאו על ההחלטות החשובות והודה על שיתוף פעולה בין בתי הדין באירופה ובישראל. הגר"מ לבל חזר על עמדתה של 'ועידת רבני אירופה' כי רבני ודייני הועידה לא יכירו בגיורים ומעשי בית דין שנעשו בבתי דין שאינם ממוסדים כדת וכדין, גם בבתי דין פירטיים פרטיים שבישראל שאינם מוכרים, כמובן, ע"י הרה"ר לישראל.

כזכור, לפני כשנה וחצי ב'ועידת אמסטרדם' אשררה 'ועידת רבני אירופה' את החלטות ועידת הדיינים האירופאים שהתקיימה כחצי שנה קודם בירושלים. בכינוס שהתקיים בראשות גאב"ד אירופה הגר"ח ארנטרוי שליט"א ובהשתתפות הרה"ר לישראל התקבלו שורה של החלטות חשובות ובהם הוחלט כי 'ועידת רבני אירופה' תכיר רק בגיורים ובמעשי בית דין שנעשו ע"י בתי דין מקומיים קבועים וחשובים. בית הדין דאירופה ירחיב את פעילותו ויתן שירותי מעשי בית דין לקהילות קטנות נוספות. רבנים חברי הועידה יתחייבו שלא לייבא 'רבנים' למבצעי גיור וכדומה. לא יבוצע גיור במקומות בהם אין תשתית לחיים קהילתיים יהודיים. יוקם מאגר מידע בינלאומי שיועמד לרשות בתי הדין ויהודק שיתוף הפעולה בין בתי הדין באירופה וישראל.

נציג גדולי ישראל בוועדה המתמדת עורך 'יתד נאמן' הרב ישראל פרידמן שליווה את המגעים להבשלת ההחלטות הקריא בפני המשתתפים את מכתבם המיוחד של מרן שר התורה הגר"ח קניבסקי שליט"א ומרן ראש הישיבה הגר"ג אדלשטיין שליט"א למשתתפי 'ועידת אמסטרדם' בו כתבו כי 'כל קיומו של עם ישראל הוא ע"י תורה, והדרך לקרב לתורה היא ע"י לימוד התורה – עליכם להתאחד להעמיד את הקהילות על התורה וההלכה הצרופה ועל טהרת היחס ובוודאי שלא לפרוץ חלילה פרצות בחומות הגיור ח"ו אשר נמסרו רק לבית קבוע וחשוב ולא בשום צורה אחרת כי רבה המכשלה בכך'.

מאז הובעה דרישה זו ע"י מרנן ורבנן גדולי ישראל מתקיימים מגעים רצופים עם נציגי הרה"ר ושלוחיהם במגמה לבלום את התופעה הנוראה בהם רבנים שאינם מכירים את שפת המקום ואת המנטליות של אנשי הקהילות, יוצאים לישראל למסעות גיורים המוניים וחלקם אף מדברים בשם הרה"ר. כאמור, בעקבות ההסכמות ושיתוף הפעולה שקבל תאוצה עם היכנסו של הרה"ר הגר"ד לאו שליט"א לתפקידו, תיסגר הפרצה ההלכתית והמשפטית החמורה.

בתום הביקור אירחה עיריית בני ברק את הרבנים במתחם 'מרכז אחים' המפואר בעיר. לאחר שהרבנים קבעו מזוזות בעשרות מחדרי המרכז הסבו חברי המשלחת עם ראש העיר הנכנס, הרב אברהם רובינשטיין וראש העיר היוצא הרב חנוך זייברט וראשי המרכז לארוחה חגיגית מרשימה במרפסת המרכז. כמו"כ נפגשו הרבנים עם סטודנטים לממשל במרכז הבינתחומי בהרצליה אשר בקשו לשמוע דברים על יהדות ואמונה ובעיקר בענייני "הגיור האורתודוקסי" כדי להבין מיהו יהודי ומהי יהדות. בנוסף התארחו הרבנים ע"י חבר מועצת הפטרונים של הועידה מר יאיר יצהר בלחובסקי במלון 'הילטון' תל אביב בערב דינר בראשות הרב הראשי הגאון רבי ישראל מאיר לאו.

בפני המשתתפים נשא סקירה ארוכה על בטחון הקהילות היהודיות בתפוצות והמצב הביטחוני של ישראל במרחב המזרח התיכון אלוף (במיל) עמוס גלעד. דברים בשם ממשלת גרמניה נשא ד"ר פליקס קליין נציב הקהילות היהודיות בגרמניה והאחראי למלחמה באנטישמיות בגרמניה שהצטרף למשלחת. מר קליין גילה כי כ 85% ממקרי התקיפה על רקע אנטישמי בגרמניה בוצעו ע"י אנשי הימין הקיצוני ולא ע"י ערבים מוסלמים והציג את מפת האנטישמיות ואת הדרכים למלחמה בה.

באירוע חגיגי מיוחד ציינו הרבנים מסיבת סיום תרגום הכרך השלישי בש״ס – מסכת מגילה לשפה הרוסית, פרויקט שהחל בעקבות ריבוי בעלי התשובה דוברי הרוסית והיהודים הרבים שמעוניינים ללמוד גמרא ולקבוע עיתים לתורה שהדבר נמנע מהם עקב מגבלת השפה. על הפרויקט עמלו כארבעים אברכים מישיבת ׳תורת חיים' במוסקבה ומישראל כשעל המלאכה מנצח הגר״מ לבל. הכרך שתורגם עם פרויקט ׳ושיננתם׳ נתרם ע״י יו"ר חבר הנאמנים של הועידה מר בוריס מינץ ומשפחת גינדין. במהלך הביקור במעונם של גדולי ישראל הונח הכרך החדש על שולחנם.

בישיבה מיוחדת של ועדת העלייה הקליטה והתפוצות עם הרבנים בה נשאו דברים; הרב יונתן גוטנטאג רבה של 'וייטפילד' במנצ'סטר והרב משה לוין סגן נשיא הועידה, קרא נשיא הועידה הגר"פ גולדשמידט לממשלת ישראל ולחברי הכנסת לעמוד לימין הקהילות היהודיות ולשתף פעולה עם הרבנים והמנהיגות היהודית ובשאלות הקיומיות ובאתגרים עמם נאלצים יהודי אירופה להתמודד. 'אנו רבני קהילות אירופה – כ 700 קהילות אורתודוקסיות המתנהלות עפ"י ההלכה היהודית, הכוללות את רובה ככולה של יהדות אירופה, מבקשים את עזרת ישראל מול ההתקפות הבלתי פוסקות נגד מצוות הדת שהתעצמו לאחרונה בכמה ממדינות אירופה ומול האנטישמיות הגואה והימין הקיצוני ויחס השלטונות בכמה ממדינות אירופה שהחלו לפגוע באופן ממוסד ברבנים ובקהילות מה שלא היה עד כה. אנו זקוקים למעורבותה ולקולה של ישראל, המשפיע על מדינות שונות באירופה להגנה פיזית על הקהילות ויהיה אפקטיבי מאוד נגד החקיקה האנטי יהודית'.

הגר"פ גולדשמידט הודה לרב יחיאל וסרמן ראש המערך לשירותים יהודיים בתפוצות המסייע רבות לרבנים ולקהילות ופועל בשיתוף עם 'ועידת רבני אירופה' ולמר יעקב חגואל יו"ר מטה המאבק באנטישמיות של הארגונים היהודיים, אשר עמד בראש מושב מיוחד שהתקיים בכנסת ובו נדונו הכלים להתמודדות עם האנטישמיות המתגברת ועל הגורמים שאמורים לדאגות לרווחת הקהילות ולאבטחתן. תודה מיוחדת שלח הגר"פ גולדשמידט לחבר בחבר הנאמנים של הועידה הנגיד מר ברוך ונדר קאמפ על תמיכתו וסיועו ליהדות התפוצות.

ח"כ הרב יעקב אשר אמר בדיון בכנסת כי "עפ"י הסטטיסטיקה העצובה של נתוני ההתבוללות, 'ועידת רבני אירופה' הוכיחה בפעילותה כי בהיצמדות לשמירת המצוות ולהלכה המסורה לנו מדור דור, אתם מצילים נפשות רבות מתופעות של התבוללות קשה. אנחנו מחזקים אתכם בהמשך הדרך ומברכים על פעילותכם'.

יו"ר הוועדה, אברהם נגוסה קרא לממשלת ישראל לחזק את הקהילות, לדאוג לביטחונם ולהילחם בשיתוף פעולה עם הרבנים נגד החקיקה האנטי דתית והאנטישמיות הגואה. 'הקהילות באירופה מתמודדות בשנים האחרונות עם מקרי אנטישמיות קשים של תקיפה פיזית נגד חברי קהילה, והתופעה קיימת ברחובות וברשתות החברתיות. מדינת ישראל חייבת להיאבק באנטישמיות המודרנית כדי להבטיח את ביטחון העם היהודי, בישראל ובתפוצות'.

במהלך הביקור בכנסת אירח יו"ר ועדת חוקה חוק ומשפט ח"כ ניסן סלומיאנסקי את חברי המשלחת לישיבה חגיגית לציון חקיקת חוק עגונות חו"ל שיזם נשיא הועידה הגר"פ גולדשמידט והענקת תעודות הוקרה למסייעים להעברתו. בחוק שגובש ע"י הרה"ר לישראל בשיתוף 'ועידת רבני אירופה' והנהלת ביה"ד הרבניים בסיוע שרת המשפטים ועשרות חכי"ם; יופעלו סנקציות וההענשה כלפי סרבני בתי הדין באירופה.

הגר"פ גולדשמידט גילה בטקס כי מאז נחקק שוחררו 26 נשים מעגינותן. 'הוכח כי החוק שהתקבל אפקטיבי מאוד לאכוף על הבעלים המעגנים להישמע לבתי הדין ולשחרר את נשותיהם. שרת המשפטים אמרה לי מיד כשהתחלנו את התהליך כי סבלן של העגונות הוא נושא שכל שלוחי הציבור, רבנים ודיינים, לאורך כל ההיסטוריה, הדיר שינה מעיניהם וכי היא תעשה ככל שביכולתה להקל על סבלן – לא נסכים – אמרה לי – שישראל תהפוך למקלט לסרבני גיטין מאירופה. אני מודה לרה"ר לישראל לשרי המשפטים והדתות להנהלת בתי הדין לכל חברי הכנסת ולנשיא הקונסיסטואר במרסיי הנגיד הר"ר צבי עמר שסייעו להעברת החוק החשוב הזה, בשם כל העגונות המסורבות גט אשר תוכלנה לבנות את חייהם מחדש הודות לחוק הזה'.

בישיבת הועדה המתמדת עסקו הרבנים במגוון נושאים המעסיקים את קהילות אירופה ובהם מצב השחיטה הכשרה בפולין בלגיה והולנד. אב"ד אמסטרדם הולנד הרה"ג רבי אליעזר וולף הציג עובדה כאובה ומטרידה המראה כי גזירת השחיטה, לדאבון לב, כבר פוגעת ביהודי אירופה והיא נכנסת לתוקפה בחלק מהמחוזות בבלגיה ומאיימת להתפשט לכל רחבי היבשת: "מאחר וביהמ"ש לחוקה במחוז הוולוני לא פסק עדיין בעתירה שהגישה הקהילה היהודית נגד החקיקה נגד השחיטה הכשרה, זו נכנסת לתוקפה. בעוד כחודש, יאלצו הקהילות היהודיות בצפון אירופה להעביר ולבצע את השחיטה הכשרה של עופות בהונגריה, עובדה שתגרום שבכל אותן מדינות לא יקבלו חברי הקהילות עופות טריים שכן השינוע מהונגריה דורש זמן רב יותר.

את הביקור חתמו הרבנים בשיעור שנשא הגאון רבי אשר וייס שליט״א גאב״ד 'דרכי תורה' על אבטחת בתי כנסת ומוסדות הקהילה באירופה בשבת ובתפילה בקבר רחל וסיור בגוש עציון באירוח ראש המועצה הנכנס מר שלמה נאמן.

 

צילום: אלי איטקין

 

הכתבות המעניינות ביותר

המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture