מחבלי חיזבאללה מתצפתים על ישראל. צילום: באזל עווידאת, פלאש 90

המגן שלפני הסערה? המבצע שעלול להוביל להסלמה בצפון

ההערכה היא שחיזבאללה לא יגיב בצורה שתגרור עימות נרחב. לא יהיה מפתיע אם בארגון ימשיכו לחפור מנהרות גם אחרי שחלקן נחשף. בהשוואה למאות אלפי הטילים שבידי חיזבאללה, המנהרות הן הדאגה האחרונה של ישראל

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

תושבי הישובים צמודי הגדר בגבול עם לבנון הופתעו הבוקר לקבל את הודעת צה"ל כי הוא יוצא למבצע רחב היקף להשמדת המנהרות של חיזבאללה החודרות לישראל. השאלה שמטרידה את מנוחתם האם פנינו להסלמה שתאלץ אותם אולי לעזוב את ביתם לתקופת מה או שמה ארגון הטרור הלבנוני יבליג על הפעילות הצה"לית, שכרגע מעשות רק בתחומי ישראל, והשקט ישמר. על תשובה זו מנסים פרשנים בכירים להשיב, בהתבסס על תדרוכים שקיבלו כנראה מגורמים צבאיים ולא רק בתחושות בטן.

לדברי פרשן ה'חדשות' רוני דניאל לפעולת צה"ל לחשיפת המנהרות של חיזבאללה בגבול הצפון שהחלה לפנות בוקר יש כמה מטרות, מלבד נטרול איום כזה. "א. המעטפת המדינית ומפגש ראש הממשלה עם מזכיר המדינה פומפאו מגדירים אחריות מלאה לא על חיזבאללה אלא על המדינה הלבנונית שמשטחה מבוצעות הפעולות האלה. ב. ביסוס האמירה הישראלית שהשליט בדרום לבנון הוא לא צבא לבנון אלא חיזבאללה. ג. זו הפרה של החלטה 1701 של האו"ם ופגיעה ממשית בריבונות ישראל. ד. כל הפעולה שמתבצעת עכשיו מתקיימת בשטח מדינת ישראל. הכוחות לא עברו לצד הלבנוני, מה ששומט מחיזבאללה את "הזכות" להגיב".

ההערכה הרווחת היא שחיזבאללה אכן לא יגיב כל עוד הפעולות לא יזלגו משטח ישראל. "חיזבאללה אינו מעוניין במלחמה וגם לא איראן ובוודאי לא ממשלת לבנון. ברור לכל הצדדים כי במקרה של מלחמה, ישראל תפעל במלוא עוצמתה לא רק נגד מפעלי הטילים, אתרי האחסון והשיגור שלהם אלא נגד כל לבנון", כותב הפרשן יוסי מלמן ב'מעריב'. ומוסיף, "אין בעצם שינוי במאזן ההרתעה ההדדית שנוצר בין שני הצדדים. אפשר להניח שחיזבאללה ייאלץ לבלוע את הפגיעה בכבודו ובגאוותו שנחשפו בידי המודיעין ויכולות טכנולוגיות שיובאו מגבול עזה, ולהתאפק".

אם זאת, נשק המנהרות היינו אסטרטגי ומשמעותי עבור חיזבאללה שמתכנן בעימות הבא לכבוש ישוב ישראלי, גם אם לפרק זמן קצר. "נסראללה אולי ידע שצה"ל נערך לפגוע בפרוייקט יקר מאוד שלו והבוקר הוא מוחק את החיוך מעל פניו", כותב פרשן 'חדשות 20'. לדבריו, "עשר שנים חייך נסראללה כששמע את צה"ל ואת שרי הביטחון מזלזלים בדיווחי התושבים על חפירת מנהרות. "זו אדמה הררית" – גרסו הקצינים שנשאלו האם יש דבר כזה מנהרות של חיזבאללה, "שלחנו צוות לבדוק ואז התברר שמדובר בסוס שרוקע בתוך אורווה" – אמר שר הביטחון לשעבר משה יעלון כשנשאל על האיום התת קרקעי בצפון".

לדברי אמיר אורן ב'וואלה' "חיזבאללה מכין מעברים תת-קרקעיים למהלומה שתשפיע על המערכה כולה ותעצב את המאזן התודעתי שלה – לא רק תחולל אותה. מטרתו היא החדרת כוחות פשיטה, להשתלטות על מוצב או ישוב, גם אם בתוך שעות יסולקו משם. קרב הגבורה על הכיבוש (או "השחרור") ועל ההתגוננות מהתקפות-הנגד של צה"ל יפרנס את תעמולת חיזבאללה לשנים. זה, בדיוק, מה שצה"ל מנסה לשלול מנסראללה, בשינוי פני השטח והצמחייה, בבניית מכשול ועכשיו גם בהפגנת כוחה של ישראל כמעצמ"ה (מערכת עבודות ציוד מכני הנדסי). לא פלישה, לא פשיטה, רק פעילות הנדסית, כמובן בכוננות להתלקחות בעקבותיה".

מלמן מ'מעריב' דווקא מסתייג מחשיבותם של המנהרות. "ישראל מודאגת הרבה יותר מ-120-150 אלף הטילים והרקטות שבידי חיזבאללה ובמיוחד המאמץ בשנתיים האחרונות לפתח טילים מדויקים מאשר המנהרות שיתגלו בשבועות הקרובים. מנהרות אלה עדיין לא הבשילו, לפי הודעת דובר צה"ל לכדי "יכולת מבצעית". חיזבאללה מצידו, יודע שכלי הנשק העיקרי שלו הוא תקיפת העורף הישראלי בטילים והרקטות שלו ומנהרות התקפיות הוא רק אמצעי נוסף".

דניאל מ'החדשות' פחות מסתייג ולא מזלזל באיום המנהרות, אך גם הוא מבהיר כי האיון המשמעותי יותר מבחינת ישראל הוא ארסנל הטילים של חיזבאללה. "נסראללה כבר כמה שנים מדבר על "כיבוש הגליל". חיזבאללה הקים יחידות ייעודיות לחדירה לשטח ישראל, השתלטות על יישוב, פגיעה וחטיפה של אזרחים או חיילים. הוא פועל לממש את היכולות האלה באופן רציף. בלי קשר, פרויקט הטילים המדויקים שלו הוא יותר מורכב ומסוכן ומול כל אלה ישראל מאותתת ואומרת במפורש כי: מי שיישא באחריות וייפגע זו המדינה הלבנונית".

דניאל מוסיף כי איום המנהרות יימשך לעוד הרבה זמן, יבנו עוד מנהרות. "מי שחפר מנהרה וחשב שזה מהלך משמעותי מול ישראל יחזור ויחפור מנהרות גם אחרי שנחשף חלק מהן. משמעות הדברים: מאמץ לאיתור מנהרות יימשך עכשיו כי מותר להניח שחיזבאללה לא ינטוש את הרעיון הזה ובהחלט ינסה לחפור עוד מתוך מחשבה שעל אף ההצלחה במקרה הזה, המנהרות החדשות לא ייחשפו".

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון
0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
4 תגובות
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

לדעתי תרגיל מבריק של נתניהו לקמפיין בחירות על רקע ביטחוני אבל לא להסתכן במלחמה.

זה בדיוק חשיבה שמאלנית בהתגלמותה!!!

זה הכל משמיים. לא נותנים מנוחה בגלל חילול שבת.
וחילול הקודש. אם תמיחה של הרבנים למיניהם
רק להתפלל שיעבור בלי שום נזק ליודי

איך לא מתביישים לכתוב שזה פוליטי באמת תראו איזה ניסיון להגן על המדינה שלנו יהודים ואומרים פוליטי?

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture