"החפרפרת": האם ישראל הצליחה לשתול מרגל בצמרת ארגון חיזבאללה?

טענות לריגול בצמרת הארגון, אצבע מאשימה לנסראללה ומכה מוראלית אנושה: מעבר להישג הנקודתי, חשיפת ונטרול מערך המנהרות של חיזבאללה גורם לזעזוע של ממש בצמרת ארגון הטרור הלבנוני / ד"ר מרדכי קידר, יום ליום

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם


בוידאו:תיעוד של מחבלי חיזבאללה נמלטים מתוך מנהרה

הטור פורסם בעיתון 'יום ליום'

השבוע התפרסם לראשונה שישראל גילתה מנהרת תקיפה שחפר חיזבאללה אל תוך השטח הריבוני הישראלי. בכך הגיעה לקצה תקופה ארוכה שבה דיווחו ישראלים רבים הגרים בישובים נוגעי גדר הגבול על קולות חפירה ותזוזות בקירות הבתים.

מדובר במנהרת תקיפה, מנהרה המאפשרת לכוח רגלי משמעותי לעבור בזמן קצר עם נשק, תחמושת, אמצעים הנדסיים ואספקה אל תוך שטח ישראל תוך שהוא פוסח על התצפיות הישראליות ובכך מנצל את מרכיב ההפתעה. המעבר התת קרקעי מקנה לכוח התוקף גם הגנה מפני תקיפה ישראלית, והוא מתחיל את המלחמה כאשר הוא מעבר לקו הגבול, בתוך שטח ישראלי אזרחי, עובדה המאפשרת לו לפגוע ולחטוף בהפתעה גמורה.

עוד בנושא
"חיזבאללה לא קלט כמה אנחנו מכירים את פרויקט המנהרות שלו – הוא יופתע"
שני צדדים למנהרה: העימותים וחילוקי הדעות סביב 'מגן צפוני'
עין מלבנון צופיה: חיזבאללה מפרסם תיעוד מהפעילות של צה"ל
וידאו ותמונות: סיכום היום הראשון של מבצע 'מגן צפוני'

גילוי המנהרה שחפר חיזבאללה אל תוך השטח הריבוני הישראלי מהווה הישג טכנולוגי, מודיעיני ומבצעי, בשל כמה סיבות: הראשונה שבהם היא משום שחיזבאללה בנה על המנהרות את תוכניות המלחמה הבאה, וחסן נסראללה אפילו לא הסתיר את כוונתו להשתלט על הגליל במלחמה הבאה. מכיוון שלחיזבאללה אין כוח תובלה אווירי אין ביכולתו להנחית כוחות צבאיים משמעותיים בתוך שטח ישראל, ולכן המנהרות הן התחליף לכוח הנחתה אווירי. בגילוי המנהרה מתחילה ישראל ליטול מיד חיזבאללה את האמצעי האסטרטגי הזה, וההנחה בצה"ל היא שיש עוד מנהרות.

בנוסף, גילוי המנהרה חושף בפני כל העולם את העובדה שחיזבאללה מפר את החלטה 1701 של מועצת הביטחון שסיימה את מלחמת לבנון השנייה בשנת 2006. על פי החלטה זו אסור לחיזבאללה להימצא בדרום לבנון, והנה מתברר שלא רק שהוא נמצא באזור זה, אלא שהוא גם פוגע בריבונות הישראלית. הפרה זו של החלטת מועצת הביטחון נותנת לישראל תירוץ אל מול הציבוריות הישראלית והעולמית לפגוע בחיזבאללה.

סיבה נוספת היא העובדה שלישראל יש יכולת טכנולוגית לגלות מנהרות חפורות בסלע בעומק 25 מטרים, כגובהו של בניין בן שמונה קומות. אלא שהיכולת הישראלית לא נעצרת בגילוי המנהרה: אף שהמנהרה חודרת לשטח ישראל רק ארבעים מטרים, ישראל הצליחה לגלות אותה ולהחדיר לתוכה מצלמה ומטען חבלה מבלי שתצפיות חיזבאללה הבחינו בפעילות הישראלית הזו.

בחיזבאללה מקנן החשד שישראל הצליחה לאתר את המנהרה באמצעי מודיעיני, כלומר שיש בארגון מישהו, "חפרפרת", שיש לו נגישות למידע הסודי ביותר של חיזבאללה – מיקום המנהרות – והוא משתף פעולה עם ישראל לדרגה שהוא יכול להעביר לישראל את המידע מבלי להיחשף. לדעתי, מאז גילוי המנהרה פועל כוח הביטחון הפנימי של חיזבאללה במרץ רב לגלות את זה שמשתף פעולה עם ישראל, אנשים נחקרים וזה לא מוסיף להם כבוד. בארגון נוצר מתח בין אנשים, כי כל מי שהיה לו מידע על המנהרה הופך באופן אוטומטי לחשוד בריגול למען האויב. החשד הזה מעכיר את האווירה ואנשים נמנעים מלחלוק מידע עם אחרים מחשש שמישהו מהם הוא "החפרפרת" הישראלית. מצב זה מעיק על תפקוד הארגון ופותח פתח לחשד בכשרים, שלא יעברו לסדר היום על העלבון בעצם העלאת החשד שמא הם אינם נאמנים לחיזבאללה. שום ארגון אינו יכול לתפקד במצב זה, בייחוד כשעליו לשנות את התוכניות שלו לאור החשד שישראל גילתה מנהרות נוספות ומלכדה אותן, כמו שעשתה במנהרה הראשונה.

עד כתיבת שורות אלה בבוקר יום רביעי לא ראינו תגובה של חיזבאללה. לדעתי שוררת מבוכה רבה בארגון, וחסן נסראללה נדרש לתת הסברים. האיראנים כועסים בשל הכישלון של נסראללה לפתח את נשק המנהרות ובשל החשד שבחיזבאללה יש מי שמוסר לישראל מידע.

משמעות אסטרטגית נוספת היא שיחידת הקומנדו "רדואן" של חיזבאללה משמשת ככוח המתקפה המיועד לעבור לתוך הגליל דרך מנהרות ולכבוש יישובים ישראלים. עתה, כשהתגלתה מנהרה ומולכדה בידי צה"ל, חושדים קצינים וחיילים ביחידת "רדואן" שכל מנהרה שייכנסו לתוכה עלולה להיות עבורם מלכודת מוות, וחשש כזה איננו מוסיף להם מוטיבציה. גילוי המנהרה יביא את חיזבאללה למקד את מאמציו בפיתוח ארסנל הטילים שלו ובייחוד לשפר את יכולת הטילים לפגוע במטרות נקודה ישראליות.

חפירת המנהרות עלתה לחיזבאללה מיליונים רבים, ועתה מתברר שהשקעה זו ירדה לטמיון. חסן נסראללה יידרש לתת הסברים גם על המרכיב הכספי של הכישלון.

אך למרות כל זאת, אסור לישראל לחשוב שגילוי המנהרה הוא נוק-אאוט לחיזבאללה, שכן ארגון זה יודע איך להתגבר על קשיים ואיך להתאים את עצמו ואת מבצעיו לתנאים המשתנים. נכון שגילוי המנהרה הוא הישג מרשים, הן מהבחינה הטכנולוגית והן מהבחינה המודיעינית, אבל אין בהישג זה כדי להכניע את חיזבאללה ולשכנע אותו שאין טעם להילחם בישראל. חיזבאללה יישאר אויב מר ונמהר לישראל, הן מצד האידיאולוגיה שלו והן מצד היותו היד הארוכה של האיראנים שנשבעו לחסל את ישראל.

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון
0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
2 תגובות
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

יופי של כתבה .

רק שאני הייתי מוסיף שהבלבול והחשד הפנימי לא משהו להתהדר בו,

כי זה אמור לגרום לחיזבלונים להראות שהם אכן נאמנים לארגון, ולנסות לפגוע הרבה יותר בישראל, בדמות פיגועים ואפילו פיגועי

התאבדות, "שומר פתאים ה׳ " .

"בימים ההם, בזמן הזה".

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture