צילום: פלאש 90

ברגע האחרון: איזה חוקים אושרו, ומה יחכה לקדנציה הבא

ברגע שלפני פיזור הכנסת אושר חוק התקנת מצלמות להגנה על פעוטות במעונות, תיקון להצעת חוק הבנקאות, והעברות תקציביות בהיקף של כ-5.4 מיליארד שקלים. מנגד חוק גדעון סער, חוק הגיוס ועוד יצטרכו לחכות לקדנציה הבא או לא יאושרו בכלל

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

שרת המשפטים איילת שקד החלה לקדם חקיקת חוק להקדמת הבחירות שיובא להצבעה במליאת הכנסת ביום רביעי הקרוב, מה שיוביל לפיזור הכנסת והפסקת דיוניה עד לאחר הבחירות.

בינתיים, ניצלו היום במליאת הכנסת את ההזדמנות להעביר כמה חוקים חשובים. גם בועדת הכספים העבירו היום 5.4 מיליארד שקלים להשלמות תקציב.

מנגד, לצערו של נתניה, חוק גדעון סער כבר לא יואשר, כנראה גם לא בקדנציה הבא. גם חוק הגיוס יצטרך לחכות לקדנציה הבא, ועוד שלל חוקים שמטיבים יותר או פחות עם האזרח הישראלי.

מליאת הכנסת אישרה הערב בקריאה שנייה ושלישית את חוק התקנת מצלמות לשם הגנה על פעוטות במעונות היום. 50 חברי כנסת תמכו ושניים התנגדו להצעת החוק שקידמה יו"ר הוועדה לזכויות הכנסת, ח"כ יפעת שאשא-ביטון (כולנו).

הצעת החוק שתיכנס לתוקף ב-1 בספטמבר 2019 תחול על מסגרות שבהן לפחות שבעה פעוטות. במשך כנשה תחול תקופת הסתגלות שבמהלכה המדינה תסבסד התקנת מצלמות למעונות יום שיתקינו אותן באופן וולנטרי.
 
לאחר תום תקופת ההסתגלות, ב-1 בספטמבר 2020, התקנת המצמות תהיה חובה למעט במסגרות שפועלות בבתים פרטיים או במעונות שבהם יותר מ-70% מההורים אינם מסכימים לכך. כמו כן, התקנת המצלמות תהיה אחת הדרישות לקבלת רישיון עסק.

מליאת הכנסת אישרה בקריאה שנייה ושלישית תיקון להצעת חוק הבנקאות שיאפשר ללקוח שנוטל משכנתא לשם רכישת דירה יחידה, לבחור המסלול שמאפשר לו לדחות את מועד הפירעון החודשי של הלוואה לדיור שנטל, אם הכנסתו נפגעה בשל אבטלה, מחלה או לידה. על פי ההצעה, אם הלקוח בחר במסלול זה, הוא יוכל לדחות את מועד הפירעון עד ל-3 חודשים, פעם אחת בשנה ולא יותר מ-3 פעמים בתקופת ההלוואה.

ועדת הכספים בראשות ח"כ משה גפני אישרה עשרות העברות תקציביות בהיקף של כ-5.4 מיליארד שקלים. בין היתר אושרו תקציבים לטובת לוויין עמוס 8, מענק בסך 700 מיליון שקלים לחברה בינלאומית שתשקיע 17 מיליארד ש"ח בקריית גת, ומאות מיליונים לבניית דירות חדשות ולסיוע בדיור לאוכלוסיות חלשות.

ולחוקים שלא עברו ולא יעברו, נפתח עם חוק הגיוס שהיה למעשה הקש ששבר את גב הגמל. בעקבות החלטת בג"ץ שחייבה את הקואליציה לחוקק חוק שיווני יותר לגיוס בחורי ישיבות לצה"ל, החלה מתיחות בין המפלגות. יו"ר ישראל ביתנו, שר הביטחון לשעבר אביגדור ליברמן, סירב לדרישות המפלגות החרדיות לשינוי החוק ולו במעט. ליברמן פרש מהממשלה בעקבות המצב הביטחוני והכישלון בטיפול בגזרת הדרום, אולם חוק הגיוס היה ונותר כאב הראש הגדול של הקואליציה.

כעת, משהודיע הבוקר יו"ר יש עתיד יאיר לפיד כי הוא אינו תומך עוד בחוק – נתקלה הקואליציה בבעיה לגבש רוב. ככל הנראה, כעת תחזור המדינה לבג"ץ ותבקש ארכה נוספת לחוקק את החוק – עד אחרי הבחירות. כך יוצא שהכנסת הנוכחית מתפזרת לפני שסוגיית השוויון בנטל נפתרה.
 
חוק גדעון סער שנועד לשנות את סמכויות נשיא המדינה בבחירת חבר הכנסת שעליו יטיל את הרכבת הממשלה כונה "חוק גדעון סער" לאחר שנתניהו האשים את את השר לשעבר סער במזימה חתרנית להפלתו. נתניהו רמז כי בכוונתו של סער לחבור לנשיא המדינה ראובן ריבלין, כדי שזה יטיל עליו את הרכבת הממשלה. בליכוד נימקו את הצורך בחוק החדש כלקונה בחוק.

נתניהו היה נחוש לשנות את החוק, שכעת מאפשר באופן תיאורטי לחבר כנסת מהשורה להרכיב ממשלה. לפי התיקון החדש הנשיא יוכל להטיל את מלאכת ההרכבה רק על ראש מפלגה. כמו חוקים אחרים, גם השינוי הזה לא יעבור – ונתניהו הבהיר היום כי ויתר עליו בשל העובדה שהנשיא הצהיר כי אין בכוונתו שלא להגשים את רצון הבוחר.

חוק הנאמנות בתרבות של שרת התרבות והספורט מירי רגב היה לאחד הנפיצים ביותר בקדנציה הנוכחית ועורר סערה גדולה. רגע לפני אישורו הסופי של החוק הודיעו במפלגת כולנו שלא יוכלו לתמוך בו ובשל כך החוק נתקע וייגנז ככל הנראה.

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture