יונדאי, מותג הרכב הגדול בישראל, מציע בסגמנט המכונה "משפחתית" מספר דגמים: אלנטרה (שיבואו הופסק לתקופה קצרה), איוניק ו- i30החדשה, לכאורה מיותר, במבט שני קצת מסקרן, יצאנו לבדוק

אולם התצוגה החדש של יונדאי בתל אביב כיאה ליבואן מספר אחד בישראל, חדשני ועשיר, רחב ידיים, מסכי ענק בכל פינה ותחושת יוקרה. המפגש שלנו היום יתחיל עם הi30 החדשה שתבלה איתנו את הסופ"ש הקרוב וביום ראשון נבצע החלפה ונבחן את האיוניק הפופולארית והחסכונית. יש לחץ במחלקת המסירות בקומה התחתונה ואני צופה בינתיים בהתרגשות של הלקוחות שמקבלים את הרכב מהניילונים… ומחכה שמישהו יתפנה גם אליי. תגיד, אני שואל את איש מכירות צעיר וממהר, מה בעצם ההבדל בין האיוניק ל- i30החדשה? המבט המופתע שלו גורם לי להתחרט על השאלה והוא משיב קצרות, אין שום קשר! ה i30החדשה הוא רכב ספורטיבי והאיוניק משפחתי חסכוני, אז יש לי כותרת למבחן אני חושב והולך לקחת את המפתחות.

יונדאי i30 היה בעשור האחרון, אחד הרכבים הנמכרים ביותר בקטגוריה, במיוחד בגירסת הסטיישן זיכרונה לברכה. בשלב מסוים נעלם מאולמות המסירה ובשנה האחרונה הוא נמכר בשקט בשקט ללקוחות פרטים ונאמנים למותג ללא פרסום. הדגם החדש נאה יותר ומזכיר במעט את הסונטה הגדולה לפחות מלפנים וכיאה לדגם שרוצה מאד להימכר באירופה הוא מזכיר מאחור את הגולף ויש האומרים ב.מ.וו סידרה 1.

תא הנוסעים עבר שידרוג והוא מרגיש הרבה יותר מודרני. כיף לדעת שביונדאי לא נגעו בדברים הטובים ולא מנסים להתחכם כמו יצרנים אחרים. הנדסת האנוש נשארה מצוינת וקל מאד להתמצא בכל האביזרים. מה שבולט וחדש הוא המסך הגדול במרכז הדשבורד של מערכת המולטימדיה שכבר נדבר עליה. המושבים נוחים וחובקים והאיבזור העשיר כולל בלם יד חשמלי, דרייב מוד, מצלמה אחורית מקורית, מחשב דרך, חיישן אורות, בקרת אקלים מפוצלת, תאורת לד פנימית והגירסא הנבחנת (LUXURY) כוללת גם משטח הטענה אלחוטי לנייד, חיישן גשם, תאורה עוקבת פנייה, גג שמש פנורמי, כניסה והנעה ללא מפתח ומושב נהג חשמלי.

מערכת המולטימדיה בכל דגמי יונדאי זוכה להלבשה של מערכת ישראלית הכוללת פנגו, וויז רדיו אינטרנטי ואינספור אפשריות, רק שהסנכרון הפעם עם המערכת המקורית לא מושלם ויש באגים מעצבנים, כפי שהבנתי זה משהו שאמור להסתדר בתקופה הקרובה.

המושב האחורי נעים לישיבה ויש פתחי מיזוג ומרווח רגליים סביר, חלונות כהים, רצפה שטוחה ותחושה מרווחת במיוחד כשווילון הגג מוסט ומתגלה גג הזכוכית הענקי שמציף באור את הרכב.

תא המטען לא גדול במיוחד, רגע בעצם זהו רכב האצ'בק ולא סטיישן ועם 395 ליטר הוא ממש בסדר ולא מעבר.

בטיחות אקטיבית ה- i30מגיע עם אביזרי בטיחות מקוריים ללא צורך בהתקנה מקומית ומסמל את המהפכה שעובר עולם הרכב. הנה הרשימה שנמצאת גם ברמת הגימור הנמוכה: בקרת סטייה מנתיב (ללא תיקון) בלימה אוטונומית, בקרת שיוט אדפטיבית עם זחילה בפקקים, זיהוי הולכי רגל ודו גלגלי, זיהוי כלי רכב בשטח מת מצלמת רברס מקורית ועוד משהו שלא פגשתי מעולם, מערכת שמתריעה על פתיחת דלת באמצע נסיעה.

המנוע שפגשנו ב- i30חדש לגמרי. לא אהבתי את מנועי ה-1.6 של קונצרן יונדאי וכעת עם מנוע הטורבו החדש בנפח 1.4 סמ"ק ו-140 כ"ס זה עולם אחר. הרכב זז הרבה יותר מהר ולא מרגיש כאילו משהו תקוע לו באגזוז… יש גם אופציה לתפעול ידני שבה מרגישים את כל שבעת ההילוכים והנסיעה הרבה יותר נמרצת. ספורטיבי כמו שאמר לי נציג המכירות הוא עדיין לא וטוב שכך.

צריכת הדלק הייתה בהתאם לנהיגה. בזמנים בהם לחצתי ומשכתי את ההילוכים במעלה הסל"ד קיבלתי צריכת דלק של 10 ק"מ לליטר ובנסיעה רגועה עם בקרת שיוט הרכב שרף ליטר בנזין על כל 14 קילומטרים.

מחירו של ה i30החדש מעלה באופן טבעי הרהורים של "במחיר הזה אפשר כבר לקנות רכב פנאי" וזה באמת נכון , הגירסא הנבחנת עולה 135.000 ₪ ויונדאי טוסון עולה בגירסתו הבסיסית רק שבע אלפים ₪ יותר. אבל יונדאי i30 החדש לא מנסה להתנצל, הוא באמת לא אמת מידה לשום רכב פנאי כי אלף הוא מאובזר עד השמיים בשונה מגירסאות הבסיס של רכבי הפנאי ובית הוא ממש לא מיועד ולא מתחרה באף רכב פנאי, כי מי שרוכש את ה- i30 מעוניין לנהוג במשפחתי וככזה ה- i30הוא אחד המתמודדים הטובים, אז לא פלא שמהמשלוח הראשון שהגיע לארץ לא נותרה אפילו יחידה אחת.

סיכום: למה אין גירסת סטיישן?

בפרק הבא נבחן את הרכב המתמודד על התואר הנמכר בישראל לשנת 2018, יונדאי איוניק