Yonatan Sindel/Flash90

שי ניצן: "האמירה שמיליונים לא יקבלו כתב אישום נגד נתניהו – סופר בעייתית"

פרקליט המדינה תקף את דברי אמסלם לפיהם במקרה של אישום נגד נתניהו "מיליונים יצאו לרחובות", והוסיף: "אם שר עושה דבר שלתפיסתנו הוא לא חוקי - תפקידנו להגיד לו 'לא'". המשנה של מנלבליט: "אהוד ברק הוא תמונת ראי של אותן אמירות"

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

פרקליט המדינה שי ניצן התייחס הבוקר (שישי) בכנס השנתי של העמותה למשפט ציבורי לחקירות ראש הממשלה בנימין נתניהו וביקר את המתקפה נגד מערכת המשפט בענייני החקירות ובעניין ה"משפטיזציה". ניצן הסביר כי תפקידם של היועצים המשפטיים הוא מצד אחד לשרת את שרי הממשלה, אך מצד שני לא לאפשר להם לעבור על החוק. ניצן התייחס גם לדבריו של יו"ר הקואליציה, חבר הכנסת דודי אמסלם, שהזהיר כי אם יוגש כתב אישום נגד נתניה, "מיליוני אזרחים יצאו לרחובות". את האמירה הזו כינה ניצן כ"סופר בעייתית", שצריך לחשוב עליה.

לדברי פרקליט המדינה ניצן, "אני יודע שזה כבר נשמע שחוק, אבל גן, גם הממשלה כפופה לחוק, לא לפעמים. יש אנשים שמדברים, לא כולם, אבל לפעמים אני שומע דיבורים. אתמול היועמ"ש הזכיר שאם יחליט להגיש כתב אישום נגד ראש הממשלה, מיליונים ייצאו לרחובות ולא יקבלו את הדבר הזה. זה דבר שצריך לחשוב עליו, זה דבר סופר בעייתי".

ניצן הוסיף כי "אם שר עושה דבר שלדעתנו הוא לא חוקי, תפקידנו להגיד לו 'לא'. אין לכם מושג איזה עימותים מתפתחים, איזה אמוציות, כי באמת שרים לפעמים לא מבינים את הדבר הזה. הם אומרים 'אנחנו באנו לשלוט, בשביל זה בחרו אותנו. איך אתם יכולים להגיד לנו שצעד כזה הוא לא טוב'. אבל זה התפקיד שלנו".

 

ברקע הבהרותיו על רצונו לקבל החלטה בתיקי ראש הממשלה, בהקדם האפשרי אמר ניצן כי "משילות אין פירושה שאין מגבלות לכוחו של השלטון. גם הממשלה כפופה לחוק. תפקידנו לשמור על הסף. להגיד לפרקליטות: 'אתם קובעים מה האינטרס הציבורי' זאת התעלמות מהדמוקרטיה. האינטרס הוא משולב אינטרס ציבורי ורצון העם. אל תהרגו את השליח".

למרות דבריו החריפים ניצן הבהיר כי הדמוקרטיה בישראל לא קורסת ואף רחוק מכך. "מצב פרקליטות המדינה קשה יותר מבעבר וגם אם אני לא אובייקטיבי אז אובייקטיבית זה יותר קשה. מעולם לא דיברו יועמ"ש ופרקליט מדינה כל כך הרבה בפומבי. אני חושב שחייבים לצאת ולהגיד את הדברים בנחישות. יש רוחות שעה רעות אבל הדמוקרטיה הישראלית היא מושרשת עמוק. כמו שאני מאמין בנצח ישראל אני מאמין בנצח הדמוקרטיה הישראלית".

בנוגע למתח שבין משילות לבין שלטון החוק, אמר הפרקליט הבכיר: "השאלה מי הלקוח היא שאלה מאוד לא פשוטה", כשהוא מתייחס להאם תפקידם של הפרקליטים לייצג את השרים להם הם כפופים או את האינטרס הציבורי. "יש שתי אופציות – אופציה אחת לבוא ולומר האינטרס הציבורי הוא הלקוח הבלעדי, בכלל לא משנה מי הממשלה או מה הממשלה". לאחר מכן שאל ניצן "מה זה המונח הזה אינטרס ציבורי? מי קובע? העם. העם בוחר כנסת וממשלה, הכנסת והממשלה ממנים שרים, והם המייצגים את העם. מה שאומר השר זה האינטרס הציבורי".

 

 

אך לאחר מכן הוסיף ניצן כי "לומר היועמ"ש הוא מייצג אך ורק את האינטרס הציבורי ולא את הממשלה – זה גם מאוד בעייתי. אני רואה את המורכבות הרבה פעמים כשאנחנו מגישים תשובה לבג"ץ, בשם המשיבים. לעתים מתנפלים עלינו – איך אתם מעזים להביע עמדה כזו. לא את הפרקליטות בחרו לייצג את העם, אלא את הממשלה. והפרקליטות מייצגת את הממשלה. וכאשר אנחנו סבורים שחוק מסוים לא פוגע בעקרון החוקתיות, ובהחלט אנחנו יכולים לסבור כך, תפקידנו לייצג את הממשלה".

"אנחנו נעים בין שתי האופציות שהצגתי", הסביר ניצן. התפקיד משולב. הפרקליט תפקידו לייצג את הממשלה. אך בניגוד לעורך דין פרטי אנחנו גם מייצגים את האינטרס הציבורי ואת החוק. כלומר אם שר עושה לתפיסתנו דבר לא חוקי, תפקידנו להגיד לו לא. אין לכם מושג איזה עימותים, איזה אמוציות, כי באמת שרים לא מבינים את הדבר הזה. הם אומרים – אנחנו באנו לשלוט, אנחנו נבחרנו – ובשביל זה בחרו אותנו. אך זה התפקיד שלנו. היועמ"ש הוא הפרשן המוסמך של החוק", סיים פרקליט המדינה את דבריו.

המשנה ליועמ"ש רז ניזרי התייחס בפאנל גם לחקירות ראש הממשלה. הוא נשאל האם הוא מרגיש שוני בשיח הציבורי ביחס לחקירותיהם של בכירים אחרים בהם הנשיא לשעבר משה קצב וחקירותיו של השר לשעבר חיים רמון. ניזרי השיב בחיוב ואמר כי "אני מרגיש שוני בגלל ההתעצמות באמירות הקשות משני הצדדים. לא שישפיעו ולא שאסור לבקר. אבל מזהה אמירות שמערערות את הלגיטימציה. זה איום על אמון הציבור. היועמ"ש יעשה את תפקידו. הנזק הוא באמון הציבור".

 

 

באשר למשרד המשפטים אמר ניזרי כי "לפעמים אנחנו שומעים משר זה או אחר 'אתם נבחרתם, מי אתם שתגידו מה מותר או אסור'. אנחנו מזכירים להם כי דמוקרטיה זה גם שלטון החוק וגם זכויות מיעוטים ועוד, אמר "מצד שני לא כל הצעה היא חוק מסריח. חלק מתפקידנו זה גם לסייע, לכל ממשלה. אבל אנחנו גם מזכירים שפטיש 5 ק"ג לא משתמשים בו ביומיום".

עו"ד רז נזרי, המשנה של מנדלבליט, כינה את האמירה של ח"כ אמסלם "דבר מסוכן ביותר". מנגד, נזרי תקף בדבריו גם את ראש הממשלה לשעבר אהוד ברק. לדברי נזרי, "יש פוליטיקאים שאומרים 'אם לא תקבלו החלטה כזו וכזו, לא נקבל את ההחלטה. שמעתי אתמול את ראש הממשלה לשעבר ברק שבא ואומר ברדיו 'אם ההחלטה תהיה כך וכך', הוא לא יקבל. זאת תמונת ראי של אותן אמירות. הן אמירות מסוכנות".

 

 

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture