צילום: נשיאות מצרים

סיסי חשף: חיל האוויר המצרי חוצה את גבול ישראל כדי לתקוף בסיני

בריאיון ל-CBS אישר נשיא מצרים כי קיים שיתוף פעולה ביטחוני עם ישראל, העמוק והקרוב אי פעם. בנוסף, הדף הביקורת שהופנתה נגדו סביב דיכוי מפגינים: "אין שבויים פוליטיים במצרים". המצריים ניסו למנוע את שידור הראיון אך ללא הצלחה

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

"תיאום רחב עם ישראל": CBS האמריקנית פרסמה ראיון נדיר עם נשיא מצרים עבד אל-פתאח א-סיסי שבו דיבר על שיתוף הפעולה הביטחוני בין שתי המדינות. במהלך הראיון שהתקיים במסגרת התוכנית "60 דקות", הדף הנשיא את הביקורת שהוטחה בו, לפיה הוא מדכא ביד קשה מפגינים. בימים שקדמו לפרסום, ניסו בקהיר למנוע את שידורו של הריאיון, אך ללא הועיל.

המראיין מטעם רשת CBS, סקוט דפי, טען באחת משאלותיו כי צבא מצרים משתף פעולה עם צבא ישראל בסיני. כשהמראיין שאל את א-סיסי אם זה שיתוף הפעולה "העמוק והמקרב ביותר" שהיה לו עם ישראל ענה הנשיא: "זה נכון. חיל האוויר צריך לפעמים לחצות לצד הישראלי. זו הסיבה שיש לנו טווח רחב של תיאום עם הישראלים".

בכך סיסי אישר את קיומו של שיתוף הפעולה עם ישראל בלחימה נגד דאעש, אף כי בעבר התפרסמו על כך דיווחים. בחודש פברואר פרסם ה"ניו יורק טיימס" תחקיר מקיף על שיתוף הפעולה חסר התקדים שנוצר בין שתי המדינות בלחימה נגד הארגון. על פי התחקיר, כלי טיס ישראליים תקפו בשנתיים האחרונות יותר ממאה פעמים בשטח מצרים במטרה לסייע למשטרו של סיסי, שזכה במרץ בכהונה נוספת בבחירות שבהן לא היו מולו מועמדים של ממש.

בקטעים אחרים של הראיון מכחיש א-סיסי את טענות ארגוני זכויות אדם על כך שממשלו מחזיק 60 אלף אסירים פוליטיים בבתי הכלא במדינה. "אני לא יודע מאיפה הם קיבלו את המספר הזה", אמר, "אמרתי שאין אסירים פוליטיים במצרים. בכל פעם שיש מיעוט המנסה לכפות אידיאולוגיה קיצונית עלינו להתערב ללא קשר למספרם".

על פי דיווחים, אזרחים רבים מסרבים לקרוא לא-סיסי "נשיא", וטוענים שהוא דיקטטור צבאי. כאשר המראיין עימת אותו עם העובדה הזו א-סיסי מיהר להצדיק את דרכיו בטענה ש"שמירה על השלום לאחר תקופה זו דורשת כמה צעדים כדי להחזיר את הביטחון". בריאיון סיפר א-סיסי על אלפי מפגינים חמושים, כדרך להצדיק את הטבח של משטרו. "ניסינו כל אמצעי של שלום כדי לפזר אותם", אמר.

לאחר מכן עימת איתו שוב המראיין עם פרט שממשלתו בעצמה חשפה – נמצאו אצל המפגינים כ-12 כלי נשק. א-סיסי מיהר להסביר לארה"ב את מעשיו: "אני רוצה לומר לעם האמריקני שהמצב בשטח יכול היה להרוס את המדינה המצרית ולגרום לחוסר יציבות מסיבי, יותר מכפי שאפשר היה להעלות על הדעת", אמר הנשיא והוסיף: "בכל פעם שיש עימות מזוין עם מספר גדול של אנשים, קשה לשלוט על המצב ולהחליט מי רצח את מי".

לבסוף כששאל אותו המראיין מדוע ארה"ב צריכה להמשיך ולתמוך כספית בממשלתו מיהר הנשיא לומר כי זו בעצם השקעה בביטחון ביציבות באיזור כולו והוסיף כי "ארה"ב אחראית על האבטחה בעולם". א-סיסי שב והוסיף: "מדובר בקיצוניים שגרמו לנזק והרגו המון אנשים בשנים האחרונות. אני לא יכול לבקש ממצרים לשכוח את זכויותיהם, את המשטרה או את האזרחים שמתו".

זמן קצר לאחר הריאיון, השגריר המצרי בוושינגטון יצר קשר עם הרשת וביקש ממנה שלא לשדר את הריאיון. הסיבה לכך נעוצה בשאלות הרגישות שנשאל הנשיא, שככל הנראה התשובות עליהן עשויות להאירו באור לא מחמיא. התשובות שהתבקש לספק, בין השאר, סבבו סביב מידת אחריותו במותם של כ-800 מאנשי תנועת "האחים המוסלמים" בהפגנה ב-2013, בתקופתו כשר הביטחון. עם זאת, רשת CBS הודיעה כי לא תענה לבקשה המצרית לגנוז את הריאיון, וכאמור, פרסמה אותו.

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture