האיום שהשמיע סגן שר האנרגיה האמריקני הציף את המתיחות עם הבית הלבן בעקבות הקשרים הכלכליים המתהדקים עם סין. בירושלים מבינים ש"המשחק הכפול" לא יוכל להימשך לאורך זמן ונערכים ליום שבו טראמפ "יידרש ברצינות לנושא"

האיום שהשמיע אתמול סגן שר האנרגיה האמריקני הציף באופן גלוי את המתיחו הגוברת עם הבית הלבן בעקבות השת"פ הכלכלי המתהדק עם סין.

"מאחורי הקלעים, הביקורת האמריקאית חריפה הרבה יותר ומוגדרת, בידי מקורות ישראלים, כ"זעם של ממש"", מדווח העיתונאי בן כספית בטור באתר 'אל מוניטור'. לטענתו, " במפגשים מקצועיים בין גורמים ביטחוניים אמריקאים וישראלים, מעלים האמריקאים את הסוגיה שוב ושוב. לא ייתכן, הם אומרים, שסין תבנה את נמלי הים הגדולים שלכם ואת הפרויקטים הגדולים של תשתיות במשק הישראלי. האמריקאים משמיעים במפגשים הללו רמזים לא נעימים, כולל האפשרות שהצי השישי האמריקאי יחרים נמלים שנבנו על ידי סין".

כספית משרטט את נקודת המחלוקת בין ישראל לארה"ב: "בישראל רואים בסין מעצמה עם תכנית התפשטות כלכלית סדורה, אך לא מייחסים לה כוונות זדון. האמריקאים, לעומת זאת,נמצאים במלחמה כלכלית של ממש עם סין ורואים בה איום מיידי על ההגמוניה והכלכלה האמריקאית באשר היא". הדילמה, לדבריו, היא כדלהלן: "ישראל מוצאת את עצמה נקרעת בין הקטבים. מצד אחד, עוצמה כלכלית סינית אדירה המניעה את גלגלי המשק הישראלי. מן העבר השני, אמריקה של טראמפ שרואה בכל חיבור עם הסינים אקט הגובל בבגידה".

וההשלכות? "בירושלים לא מוציאים מכלל אפשרות שההתעקשות האמריקאית לא לאפשר לישראל למכור לקרואטיה מטוסי אף-16 מושבחים מעודפי חיל האוויר היא סוג של "פעולת תגמול" ראשונה ולא בהכרח אחרונה בגין ההידוק המואץ ביחסים הכלכליים בין ישראל לסין. גורמים ביטחוניים ישראלים חוששים כי מדובר רק בפרומו של סרט רע שיוקרן בהמשך".

תראו מופתעים, אבל איכשהו גם הסוגיה האיראנית משתחלת לסאגה הסבוכה. כספית מדווח ש"בעוד ישראל היא זו שמטיפה לעולם כולו שלא לקיים קשרים כלכליים עם איראן ולהחרים חברות העושות כך. נתניהו הוא זה שהוביל את טראמפ לחידוש והגברת הסנקציות נגד חברות הסוחרות עם איראן. עכשיו מתברר שישראל עצמה לא מקפידה על יישום הסנקציות הללו. חברת תשתיות (CRRC) סינית ענקית, שזכתה במכרזים לאספקה ותחזוקת הרכבת הקלה בתל אביב, מקיימת קשרים ענפים עם איראן ומספקת לאיראנים קרונות רכבת לקווי מטרו בטהרן ואיספהן. החברה הסינית מצפצפת בגלוי על הסנקציות האמריקאיות ואף הצטרפה לעסקאות באיראן שננטשו על ידי חברות אירופיות שצייתו לסנקציות. במעמד חתימת אחת העסקאות עליהן חתמו הסינים עם האיראנים, אף נכח שר החוץ האיראני עצמו. למרות כל האמור לעיל, ממשיכה ישראל לתת לחברה הסינית יד חופשית בארץ והיא מתמודדת עכשיו במכרז גדול נוסף של רכבת קלה, הפעם בירושלים".

"בישראל מודעים לכך שהמשחק הכפול הזה לא יוכל להימשך לעד. בינתיים, ממשיכים הסינים להשקיע בישראל כמטורפים. ההערכה היא כי 12% מכלל ההשקעות בהייטק הישראלי מקורם בסין; וכשמדובר בהשקעות הבינוניות וכבדות, האחוז הזה צומח משמעותית. הסינים מגלים לאחרונה עניין גם במכרזים ועסקאות בינוניות וקטנות בישראל, לא עוד השקעות ענק בלבד. הם מגביהים השפעה והשקעה בארץ בקצב הולך וגובר תוך דחיקת רגלי חברות בינלאומיות אחרות, אבל גם חברות ישראליות סובלות מהתופעה", הוא מעריך.

גורם ביטחוני בכיר צוטט באל מוניטור כאומר: "בשלב הזה אנחנו מצליחים עדיין לשמור על אש קטנה בכל הקשור בסוגיה הרגישה הזו, אולי בזכות העובדה שהנשיא טראמפ עצמו עוד לא מקדיש לנושא תשומת לב מיוחדת". מה יקרה בהמשך? את זה נדע רק בשבועות או בחודשים הקרובים.

בינתיים תולה נתניהו את יהבו בשלדון אדלסון "שיכול למתן ביקורת אפשרית בבית הלבן". איך בדיוק? מסביר בן כספית: מצד אחד, הוא תרם גם כספים רבים לקמפיין טראמפ ונהנה מקרבה לנשיא. מהצד השני הוא הבעלים של עסקי ענק בסין ונהנה מקשרים אסטרטגיים משמעותיים בצמרת הסינית. "כרגע, ככל הידוע, לא נדרשה התערבותו. בישראל לא רוצים לחשוב על מה שיקרה אם וכאשר ישכנע מישהו את טראמפ שההתמסרות המוחלטת של הכלכלה הישראלית לסינים מסכנת אינטרסים אמריקאים".