המחיר הגבוה וההוראה המפתיעה: "בית המריבה" שיצית אש בירושלים?

60 מ"ר, היסטוריה של 100 שנה, 50 שנות שכירות ותג מחיר העומד על יותר מפי 10 מערך השוק שלו: הפרטים המלאים מאחורי הבית העתיק בשכונת שייח ג'ארח שמכירתו עלולה להצית אש בבירה. וגם: הוראתו המפתיעה של הגר"ש אליהו

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'

מאת: יוני קדם, ביזנעס

לא פעם אנו שומעים על נכס נדל"ני מסוים שמחירו גבוה מאוד. בדרך כלל ישנה סיבה רלוונטית למחיר היקר, כמו פנטהאוז מיוחד או טירה עתיקה וייחודית, אלא שכאן מדובר בבית פשוט בשכונת שייח' ג'ראח בירושלים, שמחירו עומד נכון לעכשיו על סכום דמיוני של 11.5 שקלים.

ביזנעס שימושי

מחירו של הבית זינק למרות שלא מדובר בבית חכם. למעשה, כלל לא בטוח שיש שם חיבור אינטרנט. אז הכירו את נקודת החיכוך החדשה בין יהודים לפלסטינים, כשהפעם היא נמצאת בשכונת שייח' ג'ראח במזרח ירושלים.

מדובר בבית קטן וחד קומתי ששטחו הכולל הוא 60 מ"ר, והוא עומד על תילו כמאה שנה. הבית נבנה על ידי הרב יחיא כחלני ז"ל וכיום הוא רכושה של משפחת כחלני הירושלמית. אך זה יותר מ-50 שנה שהוא מושכר למשפחת עבד אלראזק הפלסטינית, המתגוררת בבית בדמי מפתח.

אריה קינג, חבר מועצת העיר ירושלים וראש 'הקרן לאדמות ישראל', שמע כי הנכס עומד למכירה, ולאו דווקא ליהודים. ידיעה, שכצפוי, הביאה לכך שקינג ביקש לגאול את הבית ולהשיב אותו לידיים יהודיות. הדבר אולי נשמע לחלק מהאנשים כמעשה ימני מידי, אולם צריך לזכור שגאולת האדמות היא חלק בלתי נפרד מיישוב הארץ, כמימוש זכותו הטבעית של עם ישראל להחזיק בקרקעות בארץ אבותיו.

בשיחה שקיים עם 'ביזנעס', מגולל קינג את קורות הסיפור, וחושף מה הוא עומד לעשות בנושא, לאחר שקיבל את הוראת רבו הרב שמואל אליהו שליט"א. ראשית, הוא מספר על כך שפנה ליורשי משפחת כחלני וביקש לרכוש את הקרקע, "הצענו להם מיליון ש"ח לאחר הערכת השמאי שעמדה על 900,000 ש"ח בלבד, אך לצערי אחד מהיורשים סירב להצעתנו והחליט לפתוח במכרז".

לפי קינג, כבר לפני כחודש הנכס יצא למכרז שפורסם בעיתון 'ישראל היום', כאשר המחיר ההתחלתי שלו עמד על מיליון ש"ח. קינג דאג לאחת משתי ההצעות שהגיעו מרוכשים יהודים, אשר אחת מהן עמדה על 1,050,000 ש"ח והשניה על 1,100,000 ש"ח. במקביל, פנו עורכי הדין המייצגים את בעלי הנכס למשפחת אלרזאק, תושביה הנוכחיים של הבית, וביקש לקבל את הצעתם – שהייתה נמוכה משתי ההצעות היהודיות.

בתמונות. הבית מבפנים

לדברי קינג, אותו עורך דין כינס את כל שלושת המציעים ושאל אותם אם הם מוכנים להגדיל את הצעתם, וכך החל להתגלגל כדור השלג, כאשר בכל הצעה שהציעו הרוכשים היהודים, הוצעו הצעות ערביות בהיקף גבוה יותר.

"למעשה", אומר קינג, "ההצעה הנוכחית עומדת כעת על 11,300,000 ש"ח". לדבריו, "ההתממחרות הזו הופסקה מאחר והצדדים היו צריכים ללכת הביתה. אני עצמי הייתי באירוע בנושא 'אהבת חינם' כאשר קיבלתי עדכונים שוטפים על עליית המחירים התלולה בעסקה דרך הפלאפון. קראו לי לנאום באירוע אך מרוב זעם לא יכלתי לדבר על אהבת חינם. גם מורי ורבי הרב שמואל אליהו היה שם, ולא הבין מדוע אני כה מתוח".

בתמונות: קברי אבות המשפחה

הגר"ש פסק: אסור לקנות את הבית

לשאלת 'ביזנעס' מה בכוונתו לעשות כעת, והאם האנשים שמטעמו יגישו הצעות נוספות יקרות יותר בקשר לנכס, חושף קינג ל'ביזנעס', כי בהוראת הרב שמואל אליהו הוא החליט לרדת מהעניין. "הרב אליהו התקשר אלי לאחר מכן, סיפרתי לו את הסיפור המלא, והוא אמר לי שהדבר יכול להיות תקדים, וכשם שלא פודים את השבויים יותר מכדי דמיהם, כך אין טעם להמשיך את הסיטואציה הזו, על מנת שיהודים אחרים לא ילמדו ממעשיהם המצערים של יורשי משפחת כחלני".

קינג מוסיף בשיחה עם 'ביזנעס', ואומר כי מדובר בצירוף מקרים הזוי, מאחר ומאותו הבית נפתחה אש לעבר לוחמי חטיבת הצנחנים ביומה השלישי של מלחמה ששת הימים, בשישי ליוני 1967. "ששה צנחנים נהרגו מהאש שנפתחה עליהם מעבר הבית הזה, ושלושה עשר נפצעו. אותה המחלקה המשיכה ושחררה את הכותל המערבי. שוחחתי אמש עם יורם זמוש (מי שהניף את דגל ישראל בהר הבית לאחר שחרור ההר ב-1967 י.ק.) שסיפר לי את הסיפור הזה". קינג מוסיף ומספר שבאותו היום נהרג סרן אברהם עופרי הי"ד בקרב בנחל עוז. עופרי הוא אחיו של חמישה מהיורשים המיוצגים על ידי עורך הדין אבשלום נגר.

קינג ציטט לנו את דבריו של הרב שמואל אליהו, שאמר לו כי אם אכן הנכס יימכר למשפחה ערבית, "אני אעשה חרם ונידוי על המשפחה הזו לדורי דורות".

שוחחנו גם עם עורך הדין יריב פלג, וביקשנו את תגובתו לטענות החמורות. פלג אמר בשיחה ל'ביזנעס' את הדברים הבאים: "אני מעדיף שלא להגיב. אנו פועלים ככונסים מטעם בית המשפט. יש מרחק גדול בין מה שהוצג בתקשורת לבין מה שקורה בפועל".

חשוב לציין, כי טענותיו של קינג מגובות בראיות שהגיעו לידי 'ביזנעס'.

שכונת שייח' ג'ראח נחשבת לשכונה הערבית היוקרתית ביותר במזרח ירושלים, יחסית לשכונות הערביות האחרות שלא ידועות בנקיונן, בלשון המעטה. השכונה הוקמה כשכונה ערבית, אך עם נטישת הבריטים את ארץ ישראל, השתלטו כוחות האצ"ל וההגנה על השכונה. למרבה הצער, הניסו אותם כוחות הליגיון הירדנים משם, והשטח נשאר בשליטת ירדן עד מלחמת השחרור, אז שב השטח לשליטת ישראל. הבית המדובר נמצא בבתי 'נחלת שמעון', הנמצאים בפרוורי שייח' ג'ראח, הסמוכה לשכונת 'בית ישראל'.

צמוד לשכונה, נמצא קבר שמעון הצדיק, ממנהיגי עם ישראל וכהן גדול בסוף תקופת בית שני, משיירי 'כנסת הגדולה' שחי בתחילת תקופת הזוגות. המקום נחשב לסוג של אלטרנטיבה למירון, ונערכים שם טקסי חלאקה, הדלקה מסורתית, וכן ההילולה השנתית הנערכת בכ"ט בתשרי בכל שנה ושנה.

ניסינו להשיג את תגובתו של עורך הדין אבשלום נגר, המייצג חלק מהמוכרים, וכן את עורך הדין מאג'ד ג'נאים, המייצג את משפחת עבד אלראזק, אך לא ניתן היה להשיגם – לכשתתקבל תגובתם, נפרסמה. 

מקור: http://bizzness.net/

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture