צילום: מרים אלסטר / פלאש 90

לא גנץ ולא מנדלבליט: זה האיש ממנו חושש נתניהו יותר מכל

האם הנשיא ריבלין יטרוף את הקלפים? למרות הסקרים המחמיאים והסיטואציה הבין-גושית האידיאלית (מבחינתו), ראש הממשלה נתניהו מבועת מפני תרחיש שבו אפילו ניצחון בפער גדול בבחירות לא יעניק לו קדנציה נוספת • פרשנות

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

מצבו של נתניהו בסקרים מעולם לא היה טוב יותר, ונראה שרק תרחיש קיצון בדמות קטסטרופה ביטחונית ו/או מפץ פוליטי יוצא דופן, ימנע ממנו לנצח בבחירות הקרובות את יריביו ממחנה השמאל-מרכז בפער עצום.

גם הפיצולים השונים בגוש הימין שמאיימים להותיר כמה מפלגות מחוץ לכנסת הבאה, אמורים לבוא אל פיתרונם בדמות מפלגה שתאחד את הבית היהודי, תקומה, עוצמה יהודית ו'יחד'.

חרף הסיטואציה האידיאלית, שנתו של נתניהו רחוקה מלהיות רגועה. בסיוטי הלילה שלו מופיע תרחיש קיצוני אך לא בלתי אפשרי בו גם כמות חסרת תקדים של מנדטים לא תעניק לו את ראשות הממשלה.

איך זה אפשרי? סאגת חוק סער היתה הנושא החם בתחילת מושב החורף של הכנסת, שבועות ספורים לפני שזו התפזרה בהחלטת נתניהו. להלן תקציר העלילה למי שפספס: לאחר שהתברר שיש בכוחו של הנשיא ריבלין להטיל את הרכבת הממשלה גם על מי שאינו מנהיג המפלגה הגדולה ביותר, נתניהו ואנשיו ביקשו למנוע זאת באמצעות חוק מיוחד שלא אושר בסופו של דבר בגלל פיזור הכנסת. לחצו כאן להרחבה.

כעת מוצא עצמו נתניהו "תקוע" עם החשש הזה, מבלי שיש לו מענה חוקי אם זה יתממש.

"יותר משמוטרד נתניהו מבני גנץ, הוא מוטרד מאביחי מנדלבליט, ויותר משהוא מוטרד משניהם, שנתו נודדת מכבוד הנשיא. הוא מודע עד כאב לעובדה שפרק הזמן הרגיש ביותר, המסוכן ביותר עבורו, הוא שמונת הימים שבין הבחירות לבין הטלת הרכבת הממשלה, במיוחד אם יגיע לשם עם טיוטת כתב אישום", כותב הפרשן עמית סגל בטור שפורסם הבוקר ב'ידיעות אחרונות'.

סגל מזכיר ש"חוק סער, שהוא בעצם חוק ריבלין, נגנז ברגע שהכנסת התפזרה, ולכן ה"לקונה" לא תוקנה: שום סעיף בחוק־יסוד הממשלה איננו מונע מנשיא המדינה להתעלם באלגנטיות מהמלצתם של 61 חברי כנסת ולהטיל את ההרכבה על חבר כנסת אחר שאיננו נתניהו".

ע"פ סגל, מי שעורר את הדב (הנשיא במקרה הזה) אלו בכלל נתניהו ואנשיו. "עד לתחילת המהומה, הנשיא לא סבר שיש לו בכלל שיקול דעת במקרה כזה, אבל הוא שמע את נורית קורן, דוד ביטן וחבריהם מסבירים שכן – והשתכנע עמוקות מטיעוניהם הקונסטיטוציוניים".

"השאלה העקרונית קשה: האם כתב אישום מתגבש נכנס למסכת השיקולים של נשיא המדינה בבואו להחליט מי יהיה ראש ממשלת ישראל? כל תשובה לשאלה הזו תהיה אכזרית. על אוזן נשיאותית אחת לוחשים שכהונה תחת כתב אישום תהרוס את מוסד ראש הממשלה; על האוזן השנייה לוחשים אחרים, שצפצוף על כל התקדימים והענקת הרכבת הממשלה למועמד שלא קיבל את רוב ההמלצות, יהרסו עד היסוד את מוסד הנשיאות".

סגל מציין כי "יש קולות שקוראים לריבלין לשמש כאפוטרופוס או מורשה חתימה של רצון העם, ולא להטיל את הרכבת הממשלה על נתניהו, גם אם יקבל 40 מנדטים. ריבלין צמו אמר לפני כשנה ש"בעבר פוליטיקאים בכירים (הכוונה לנתניהו שקרא לאולמרט להתפטר) אמרו
את דעתם לגבי כתב אישום, ודעתי הושפעה מהם". אבל מכאן ועד לפעולה כה דרמטית מול פני האומה המרחק רב, אולי בלתי צליח. בכל מקרה, לא סביר שריבלין יכבול את עצמו ערב הבחירות בהתחייבות פומבית כיצד ינהג. לא נראה שיסבול במיוחד מנדודי השינה של נת־ ניהו ב־79 הלילות שנותרו עד להכרעה".

מאידך, מציג סגל פרשנות שיכולה להרגיע במשהו את חרדותיו של נתניהו: "נראה בלתי סביר שנתניהו יזכה בבחירות והנשיא ריבלין יטיל את הרכבת הממשלה על מועמד אחר. ראשית, כי אם רוב הח"כים ימליצו על נתניהו, זה יהיה ביטוי לרצונו הטרי של הבוחר, ואם זה מה שהבוחר ירצה, זה גם מה שהוא יקבל. שנית, כי אם – וזה אם גדול – הליכוד יזכה בניצחון סוחף, לא סביר שיימצא חבר ליכוד אחר שיסכים לקבל על עצמו את המועמדות".

 

 

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture