Yonatan Sindel/Flash90

"החלטה אנטישמית": אמנסטי קורא להחרמת אתרי מורשת בישראל

דו"ח אמנסטי טוען כי התיירות באתרים האלו מסייעת לתמיכה בכיבוש ולניסיון למחוק את הזיקה ההיסטורית של הפלסטינים לאזור • השר ארדן בוחן אפשרות למנוע כניסה של אנשי אמנסטי לישראל • השר לוין: "ניאבק בהחלטה האנטישמית של ארגון אמנסטי"

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

דוח שמפרסם היום (רביעי) ארגון אמנסטי אינטרנשיונל מאשים חברות תיירות דיגיטליות כי הן "מניעות את הרחבת ההתנחלויות ומרוויחות מפשעי מלחמה". הארגון איתר בכל האתרים יחד מעל 400 רשומות המפרסמות אתרי תיירות הממוקמים ביהודה ושומרון ובמזרח ירושלים, וקורא לחברות להסיר את כל הפרסומים הללו לאלתר.

בדוח קורא הארגון לחברות תיירות להחרים אתרי מורשת בישראל, עוד קורא הארגון לממשלות להפעיל את כוחן על חברות "שיש להן שליטה עליהן" ובכלל זה "חברות דיגיטליות דוגמאת airbnb או booking.com", זאת על ידי "פעולות רגולטוריות שיגרמו לכך שהחברות לא יציעו את שירותיהן למתנחלים ישראלים", לשון ההודעה.

בדו"ח נכתב כי שלושת האתרים בהם ביקרו התיירים הרבים ביותר במהלך שנת 2017 היו בעיר העתיקה בירושלים: הרובע היהודי, הכותל המערבי וכנסיית הקבר. באמנסטי לא מתייחסים לעובדה שמדובר במקומות הקדושים ביותר ליהדות ולנצרות, ומדגישים את העובדה כי הם ממוקמים בשטח שנכבש במלחמת ששת הימים ומציגים זאת כבעיה שיש לפתור אותה.

הדוח, המתפרסם תחת הכותרת "היעד: כיבוש – התיירות הדיגיטלית בהתנחלויות הבלתי-חוקיות של ישראל בשטחים הפלסטינים הכבושים", מתייחס לקידום אטרקציות תיירותיות מעבר לקו הירוק באמצעות החברות הללו, ומאשים אותן כי הן "מתדלקות את הפרות זכויות האדם של הפלסטינים באמצעות פרסום מאות מקומות לינה ואטרקציות בהתנחלויות הישראליות הבלתי חוקיות שבשטחים הפלסטינים הכבושים, על אדמות פלסטיניות, כולל מזרח ירושלים".

עוד מאשים הדוח כי החברות מטעות את לקוחותיהן בכך שאינן מציינות באופן עקבי מתי הפרסומים ממוקמים בהתנחלויות, וכי בקידום אטרקציות תיירותיות בהתנחלויות הן למעשה מרוויחות בעקיפין מהפרת זכויות אדם, ותורמות להרחבת ההתנחלויות. לבסוף, קורא הדוח לממשלות העולם לקדם חקיקה האוסרת על ייבוא סחורות המיוצרות בהתנחלויות.

מדובר בדוח שמגיע ככל הנראה על רקע מספר השיא של התיירים שהגיעו לישראל בשנה שעברה, שרבים מהם עוברים באופן טבעי בים המלח, בעיר העתיקה בירושלים, בכותל ובעיר דוד. הדוח הזה בעצם מנסה לייצר קו מחבר בין התיירות באתרים האלו לתמיכה בכיבוש ובניסיון למחוק את הזיקה ההיסטורית של הפלסטינים לאזור.

הטענות מבוססות על ריאיונות שערכו פעילי אמנסטי עם תושבים ביהודה ושומרון ועל שורה של ארגונים ישראליים ופלסטיניים. רוב הראיונות אנונימיים. בנוסף, הדוח מבוסס לא על עובדות שבארגון אספו באופן עצמאי, אלא על שלל ארגונים אחרים המצוינים בדוח, בדוח בצלם, יש דין, שלום עכשיו, עיר עמים, סוכנויות או"ם שונות, EAPPI (פעילים של מועצת הכנסיות הפועלים במסווה של תיירים), דיאקוניה (ארגון נוצרי של הממשלה השוודית) ועוד.

"עיתוי הקמפיין אינו מקרי, ומתואם עם פרסומה הקרב של 'הרשימה השחורה' של האו"ם להחרמת שורה ארוכה של חברות ותאגידים הפועלים בישראל", טוענים ממכון המחקר NGO monitor. "הקמפיין מתמקד באתרי תיירות תיירות בעלי זיקה להיסטוריה התנ"כית והמורשת היהודית, כולל ירושלים. אין זה מפתיע כיוון שאמנסטי ידוע בסובלנותו כלפי גילויי אנטישמיות בשורות הארגון ומאמץ באופן רשמי מדיניות BDS ברורה נגד מדינת ישראל ללא כל התייחסות לאזורי סכסוך אחרים בעולם".

גם במשרד החוץ דחו את הדוח ומסרו: "שוב אמנסטי הוציאו דוח מדובר פוליטי עוין ומגמתי. מוטב שאמנסטי יתמקדו בפגיעה בזכויות אדם באיראן וסוריה, במקום לפעול נגד ישראל, הדמוקרטיה היחידה במזרח התיכון".

בתגובה לדוח, מסרה בין היתר חברת "Expedia" כי היא "מחויבת לספק שקיפות ללקוחותיה בעת נסיעה לשטחים שבמחלוקת ברחבי העולם, ומודה לאמנסטי אינטרנשיונל על הבאת דאגות הארגון בנושא המורכב הזה לתשומת לבנו". עוד נמסר כי "אנחנו בוחנים כעת את השקיפות בתצוגה שלנו לא רק במקרה של השטחים הפלסטינים הכבושים אלא גם באזורים שנויים במחלוקת בכלל העולם כדי לוודא שללקוחות תעמוד האינפורמציה הנחוצה כדי לקבל את ההחלטות המתאימות ביותר לצרכיהם".

"Booking.com מאפשרת לכל דירה בעולם להירשם לאתר ולהציע את את עצמה לנוסעים, כשהדבר תואם את החקיקה החלה על האתר ופעולותיו. כאשר חוקדים מוגדרים או סנקציות מונעים מאיתנו להציע את שירותינו, אנחנו נענים להגבלות באופן מלא", נמסר בתגובת החברה. עוד נכתץב, בין היתר, כי "Booking.com סבורה כי היא אינה מספקת 'שירותים התומכים בתחזוק וקיום ההתנחלויות'… התיוג הגיאוגרפי שלנו מעניק שקיפות מלאה לצרכנים ביחס למיקום של דירה ואנחנו ממשיכים לעדכן את המידע הזה. על ידי סימון נכסים ככאלה הנמצאים ב'התנחלויות ישראליות אנו מספקים שקיפות לכל מי שמחפש (או אינו מחפש) אירוח בשטחים הללו". החברות "Airbnb" ו-"TripAdvisor" לא הגיבו על הדוח.

שר התיירות יריב לוין הגיב היום לדוח ואמר כי "מניעות את הרחבת ההתנחלויות ומרוויחות מפשעי מלחמה". לדברי השר, "שום כוח בעולם לא ישנה את האמת ההיסטורית הפשוטה- ארץ ישראל שייכת לעם ישראל". עוד אמר כי "אנו ניאבק בהחלטה האנטישמית הבזויה הזו, ולא ניתן לאיש להחרים את ישראל או חלקים ממנה".

השר ארדן הגיב גם הוא על החלטת הארגון "הצבוע" לדבריו, ואמר כי "הוא מדבר בשם זכויות האדם ובפועל מקדם חרמות כנגד אזרחי ישראל כחלק מקמפיין החרם והדה-לגיטימציה האנטישמי. הנחתי את המשרד לנושאים אסטרטגיים לבחון את האפשרות למנוע כניסת ושהיית אנשי אמנסטי בישראל".

שר ירושלים ומורשת, זאב אלקין הגיב לדוח ואמר כי הוא "מיצר על כך שארגון אמנסטי בחר בדפוס אנטישמי קלאסי. במקום להסיק את המסקנה הנכונה, שריבוי אתרי מורשת יהודית ביהודה ושומרון מלמד על השורשים שלנו וזיקה עמוקה של יהודה ושומרון ללב ההיסטוריה היהודית, אמנסטי החליט לעסוק בהכחשת האמת ההיסטורית, ולפעול נגד אתרי מורשת יהודיים".

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture