תסכול באיראן: המטוטלת בקרמלין שוב נעה לכיוון ישראל

כמעט חמישה חודשים לאחר הפלת הרוסי, היחסים בין ירושלים למוסקבה משתקמים במהירות מפתיעה, דבר הגורם לתסכול רב בטהרן שמאשימה את הרוסים ב"משחק כפול". בכיר בפרלמנט האיראני: רוסיה משביתה את מערכות ההגנה במהלך התקיפות של ישראל

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

לקראת פיצוץ בין טהרן למוסקבה? התקיפות האחרונות של ישראל נגד יעדים איראנים בסוריה הבהירו למי שעוד היה צריך להבהיר כי מבחינת ישראל המערכה נגד ההתבססות האיראנית בסוריה נמשכת כל העת, זאת חרף תקרית הפלת המטוס הרוסי שהובילה למתיחות של ממש בין ישראל לרוסיה, מה שגרם לה להעביר לסורים מערכות הגנה מתקדמות שהיו אמורות – לכאורה – להקשות משמעותית על חופש הפעולה הישראלי.

אם לא די בתקיפות, מה שמתסכל את האיראנים זוהי הסרת מדיניות העמימות של ישראל, המלמדת על ביטחון עצמי רב בפעולות המנע שהיא מבצעת על אדמת סוריה, ביטחון שלא היה קיים לולא קדמו לתקיפות הבנות מפורשות עם הרוסים.

האיראנים, למעשה, בנו על תקופה ארוכה בה יוגבל חופש הפעולה הישראלי ע"י רוסיה, מה שיאפשר למשמרות המהפכה לקבוע עובדות רבות בשטח. בהמשך, כך ע"פ התכנון, מערכות ההגנה המתקדמות היו אמורות להיכנס לשימוש ולהקשות מאוד על ישראל אם זו תחזור לתקוף.

בפועל זה לא קרה. אחרי מספר שבועות ללא תקיפות ישראלית, חזרה שגרת ההפצצות הליליות, עליהן איש לא לקח אחריות אך לכולם ברור מי עומד מאחוריהן. בהמשך, לפני פחות מחודש, הסירה ישראל את מדיניות העמימות שלה, ולפני למעלה משבוע הגיעו הדברים לידי מספר תקיפות באזור שדה התעופה של דמשק, תגובה איראנית בדמות שיגור טיל לעבר בחרמון ותקיפה לילית נרחבת של מטוסי חיה"א נגד יעדים איראנים בשטח סוריה – בתגובה לשיגור הטיל.

הדינמיקה המתוארת, שהיא הפוכה ממה שתכננו האיראנים, גורמת כאמור לתסכול רב בטהרן. בכירים במשמרות המהפכה רמזו שלא רק שישראל מתואמת עם רוסיה, האחרונה אף משביתה את מערכות ההגנה האוויריות שלה בזמן תקיפות ישראליות. בתחילת השבוע אף התבטא אחראי הביטחון הלאומי בפרלמנט האיראני באופן דומה. מדובר בהתפתחות משמעותית מאחר ועד כה נמנעו גורמים רשמים באיראן לבקר את הרוסים.

נציין כי על רקע הדברים הללו ניתן להסיק שהגינוי של דוברת משרד החוץ הרוסי הוא היוצא מן הכלל ביחס להצהרתו של סגן שר החוץ הרוסי, ביקור המשלחת הרוסית בישראל והתפתחויות נוספות בגיזרה מדינית זו.

"נכון להיום, תהליך ההתבססות של איראן בסוריה לא נמצא במקום בו טהראן קיוותה להימצא. לא בהיקף בסיסי המודיעין, הטילים וכוח האדם שרצתה להציב בסוריה ולא ביעדים נוספים. הרעיון להקים שדה תעופה איראני בסוריה ובסיס צוללות וספינות נגוז. רק השבוע אמר הרמטכ"ל לשעבר גדי איזנקוט כי כוחות קודס בפיקודו של קאסם סולימאני החליטו לרדד כוחות בסוריה בשל תקיפות צה"ל. חלק מהם הועבר ללבנון וחלק חזר לאיראן", מציין פרשן אמיר בוחבוט בטור שפורסם באתר 'וואלה'.

לדבריו, "המנגנון הרוסי-ישראלי אפשר את שיבוש וסיכול כוונות איראן בסוריה, אולם המאבק נמשך. זאת מאחר ואיראן לא הרימה ידיים, היא רק פועלת בעורמה, תחבולה ויצירתיות אחריה נדרשת להתחקות קהילת המודיעין הישראלית. ניתן להעריך כי נתניהו ידרוש בשיחה עם נציגי המשלחת הרוסית להדק את הברגים של המנגנונים ולדאוג שחופש הפעולה של חיל האוויר הישראלי יישמר למרות המתיחות במרחב".

בוחבוט מציין כי "סוללות ה-S-300 אמנם הועברו מרוסיה לסוריה, אך טרם נמסרו מבצעית לצבא הסורי. פוטין לא ממהר לאשר את המהלך מאחר והוא חושש לא רק מהתנגשות בין ישראל לסוריה, אלא גם מכך שמדיניות האש הסורית תפיל שוב מטוסים רוסיים".

נקודה נוספת אותה מציין בוחבוט הוא התפקיד החשוב שממלאת ישראל בציר וושינגטון-מוסקבה. "מעבר לנחישות הישראלית נגד ההתבססות האיראנית מהווה ירושלים צינור להעברת מסרים מרוסיה לארצות הברית, ובמוסקבה מבינים זאת היטב. במיוחד לאור החלטת הבית הלבן להשהות את היציאה מסוריה ולשמר לפחות מוצב משמעותי אחד באל-טאנף (משולש הגבולות בין ירדן, סוריה ועיראק), שיישאר תקוע כמו קוץ בסוריה שרוצה לממש ריבונות".

"כל התהליך הביא להגברת הלחץ על טהראן, להעצמת השיח בתוך המדינה, ולחיכוך בין סוריה ורוסיה לאיראן שגוררת אותן לעימותים בשם ייצוא המהפכה האיראנית. לחץ מסוג זה עשוי לסייע למאמץ הישראלי, שמסביר לא מעט מהתרת העמימות של חלק מהתקיפות הישראליות בסוריה בעת הזו", הוא מסכם.

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון
0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
1 תגובה
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

לישראל יש סייעתא דשמייא. לאירן הרבה אויבים וביש גדא.

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture