Hadas Parush/Flash90

בנט: "אי אפשר לבנות עתיד משותף על ידי מחיקת ההיסטוריה"

שר התפוצות התייחס לסערה עם פולין: "העם הפולני היה קורבן בשואה אבל היו לא מעט פולנים שרצחו יהודים ולקחו חלק פעיל באנטישמיות". בפעם השנייה בתוך ארבעה ימים: שגרירת ישראל בפולין אנה אזרי זומנה לשיחת נזיפה במשרד החוץ בוורשה

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

שר החינוך והתפוצות, נפתלי בנט, התייחס למתיחות עם פולין סביב מעורבותו של העם הפולני בשואה: "אי אפשר לבנות עתיד משותף שמבוסס על מחיקת ההיסטוריה. ההיסטוריה שלנו עם האומה הפולנית היא ארוכה, מלאת עליות וירידות, אבל המציאות היא שלצערי בשואה הרבה פולנים לקחו חלק אקטיבי באנטישמיות ואכן רצחו יהודים. היו גם פולנים שונים שיצאו מגדרם להציל יהודים, חסידי אומות עולם. המציאות היא שמצד אחד פולין עצמה הייתה קורבן של גרמניה הנאצית תחת כיבוש קשה ואכזרי, אבל גם היו הרבה פולנים שהיו מעורבים באנטישמיות".

בדברים שנשא בוועידת הנשיאים של הארגונים היהודיים בארה״ב הוסיף כי, "סבה של אשתי חי בפולין, במהלך ארבע שנים אמא שלו ושני אחיו התחבאו ביער והוא היה יוצא לעבוד כדי להשיג אוכל ולהביא אותו אליהם למחבוא. יום אחד, קצת לפני שהרוסים הגיעו, באו נערים פולנים וצחקו בפניו ״רצחנו את המשפחה שלך״. הוא רץ למחבוא וראה את אמא שלו ואחיו מתים. זו עובדה. אי אפשר לשנות את זה".

בעניין ההצהרה המשותפת לממשלות פולין וישראל, אמר בנט: "אני חושב שחלק מהתוכן של ההצהרה היה שגוי. זו הייתה הצהרה רשמית שמשותפת לממשלות ישראל ופולין ולכן יצאתי נגדה בזמנו. אנחנו מעריכים את הידידות בין פולין וישראל ב-2019 אבל אנחנו לא יכולים להרשות לאף אחד, באף מקום, לשכתב את ההיסטוריה. אני חושב שהתמודדות עם המציאות, שהם היו קורבן אבל גם חלק מהם לקחו חלק באנטישמיות, זו האמת".

 

בעקבות דברי השר כץ: הפולנים מאיימים לבטל את ההשתתפות בועידת וישגראד

 

בתוך כך, שגרירת ישראל בוורשה אנה אזרי זומנה הבוקר (שני) לשיחת נזיפה שנייה בתוך ארבעה ימים במשרד החוץ בוורשה, בעקבות התבטאותו של ממלא מקום שר החוץ ישראל כץ – שציטט את יצחק שמיר שאמר כי "פולנים ינקו את האנטישמיות מחלב אמם". אזרי זומנה כבר ביום שישי האחרון לשיחת נזיפה, אחרי דבריו של ראש הממשלה בנימין נתניהו שבעקבותיהם פרץ המשבר הנוכחי עם פולין.

בנוסף, שעות לפני פתיחת ועידת וישגרד בירושלים, הגעתו של שר החוץ הפולני עדיין מוטלת בספק. שגרירות פולין בישראל הודיעה כי ראש הממשלה הפולני דחה את ההחלטה לגבי השתתפותו של שר החוץ בוועידה עד שתתקבל תגובה הולמת מישראל. "מה שאני יודעת בשלב זה הוא שראש הממשלה שלנו דחה את ההחלטה לגבי השתתפותו של שר החוץ בוועידה", מסרה קטרז'ינה ריבקה-איוונסקה, דוברת השגרירות. "ראש הממשלה מחכה לתגובה הולמת מצד הרשויות בישראל".

בלשכת ראש הממשלה הפולני מתיאוש מורבייצקי – שכבר ביטל את הגעתו לוועידת מדינות וישגראד בארץ שתחל מחר – מסרו כי ייתכן שיבטלו לגמרי את ההשתתפות בוועידה. ראש לשכתו של ראש ממשלת פולין, מיכאל דבורצ'יק, כינה את האמירות של כץ "מבישות", ואמר כי "על רקע האמירה, קיים סימן שאלה גדול סביב השתתפות נציגי פולין בוועידת וישגראד (V4) בישראל". גורמים בפולין אמרו כי הסיכוי שגם שר החוץ הפולני לא יגיע לישראל גבוה.

שר התחבורה וממלא מקום שר החוץ, ח"כ ישראל כץ, התייחס אתמול בריאיון ל'חדשות 13' למשבר עם הפולנים ברקע החלטתו של ראש ממשלת פולין שלא להגיע היום לישראל כדי להשתתף בכינוס מדינות וישיגראד (פולין, צ'כיה, סלובקיה והונגריה). בריאיון הבהיר כץ כי פולנים שיתפו פעולה עם הנאצים ואף "ינקו את האנטישמיות מחלב אמם".

 

שוב משבר עם הפולנים: רה"מ הפולני ביטל את ביקורו בישראל

 

"אני בן להורים ניצולי שואה ואפילו גדלתי ונולדתי במושב של ניצולי שואה", ציין ח"כ ישראל כץ. "זכר השואה הוא דבר שאין להתפשר איתו, הוא דבר ברור ואנחנו לא נשכח ולא נסלח. בדיפלומטיה מנסים שאנשים לא יעלבו, אבל אף אחד לא ישנה את האמת ההיסטורית עבור שום דבר מהסוג הזה". לדבריו, "פולנים שיתפו פעולה עם הנאצים, בהחלט. איך אמר יצחק שמיר – הם ינקו את האנטישמיות מחלב אימם. אי אפשר לייפות את ההיסטוריה הזאת ואנחנו כאלה שנושאים את מורשת השואה, אנחנו נמשיך לעשות את זה".

בריאיון ל'כאן רשת ב' הבוקר התייחס כ"ץ סירב כץ לחזור בו מאמירתו: "אפשר לנהוג בדיפלומטיות, אבל אי אפשר לשנות אמת היסטורית. הפולנים שיתפו פעולה עם הנאצים, לקחו חלק בהשמדת היהודים בשואה. פולין הייתה לבית הקברות הגדול של העם היהודי. יש רק אמת היסטורית אחת. האנטישמיות הייתה טבועה בפולנים לפני השואה, במהלכה ואחריה".

כ"ץ הבהיר כי קיום קשרים דיפלומטיים עם ממשלת פולין פועל לטובת האינטרסים של מדינת ישראל, "אבל אסור לשכוח את העבר ואסור לפגוע במורשת וזכר קורבנות השואה. לא אמרתי שכל הפולנים היו שותפים, אבל חלק גדול מהם. פורום וישנגרד הוא פורום חשוב אבל צריך לקיים אותו על בסיס אמת היסטורית".

שגריר פולין בישראל מרק מגירובסקי הגיב הלילה לדברי השר כץ וכתב כי "זה מפליא ששר החוץ של ישראל אומר הערה מבישה וגזענית כל כך. בלתי מתקבל על הדעת לחלוטין". סגן שר החוץ הפולני, ברטוש צ'יקוצ'י, הגיב גם הוא לדברי כץ ואמר כי "זה מדהים שר החוץ החדש שרק מונה, מצטט אמירה מבישה וגזענית כזאת. זה לחלוטין לא מקובל".

 

משבר דיפלומטי בין ישראל לפולין בעקבות דבריו של נתניהו בנושא השואה

 

הרקע למשבר, דברים שאמר ראש הממשלה נתניהו בתדרוך לכתבים במהלך ועידת ורשה. נתניהו אמר שהעלה את "חוק השואה" במהלך פגישתו עם ראש ממשלת פולין מטאוש מורבייצקי, וציין כי "פולנים שיתפו פעולה עם הנאצים במלחמת העולם השניה". בעיתון "ג'רוזלם פוסט" צוטט נתניהו כאומר ש"האומה הפולנית שיתפה פעולה עם הנאצים במלחמת העולם השניה", דבר שעורר את זעמם של הפולנים.

ביום שישי פרסמה לשכת ראש הממשלה הודעה רשמית בנוגע להצהרת נתניהו לגבי מעורבות הפולנים בשואה, שגררה גינויים מצד בכירים בפולין, ביניהם נשיא פולין, והדגישה כי נתניהו לא התכוון לכל הפולנים. "במהלך תדרוך ראש הממשלה נתניהו דיבר על פולנים ולא על העם הפולני או מדינת פולין", נמסר. "דברים אלה צוטטו בצורה שגויה והוצגו באופן מעוות בדיווחים בתקשורת ולבסוף תוקנו על ידי העיתונאי שהיה חתום על הדיווח המקורי".

ראש הממשלה הפולני התייחס למשבר ואמר כי: "נתניהו הבהיר שמדובר בציטוט שגוי, עדיף לשמור על קור רוח במצבים כאלה ולנקוט באמצעים הנכונים מבחינה דיפלומטית", אמר מורבייצקי. הוא הדגיש כי הוא וממשלתו ימשיכו "להילחם נגד הפצת שקרים שקשורים להיסטוריה שלנו". הוא ציין בדבריו כי אחרי ההבהרה של נתניהו, ראש הממשלה הישראלי מחויב להצהרה של שתי המדינות בנושא חוק השואה.

ראש הממשלה, בנימין נתניהו שוחח אתמול עם ראש הממשלה הפולני והבהיר כי בדבריו בוורשה התכוון כי פולנים שיתפו פעולה עם הנאצים ושלא התייחס לאומה הפולנית כולה. למרות השיחה וההצהרה של מורבייצקי, בחר האחרון שלא יגיע לפסגת ה-V4. אמול הודיעו שבמקומו ישתתף שר החוץ של פולין, אך כאמור, כעת גם הוא שוקל את ביטול השתתפותו.

גורם מדיני מסר אתמול לאחר החלטת ראש הממשלה הפולני כי "אנחנו נשמח לארח את שר החוץ הפולני, אנחנו מצפים שהוועידה תהיה הצלחה גדולה, ואנחנו מבינים שגם בפולין מתקיימת מערכת בחירות".

סערת 'החוק הפולני': בשל דבריו, בוטל ביקור בנט בפולין

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture