בבוץ, בגשם, פיצוץ אחר פיצוץ: צה"ל נערך למלחמת לבנון השלישית

נטרול זירות מטענים, השמדת מחסני אמל"ח וחשיפת מנהרות עוינות של האויב - לוחמי גדוד ההנדסה הקרבית 605 יצאו בשבוע שעבר לאימון מאתגר במיוחד באדמה הבוצית של רמת הגולן, במטרה להתכונן לאתגרים בהם ייתקלו בלבנון

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

לאחר שלקחו חלק פעיל במבצע "מגן צפוני" וסייעו לכוחות יהל"ם בחשיפת המנהרות ההתקפיות של האויב מצפון, בשבוע שעבר התרכזו לוחמי גדוד ההנדסה הקרבית 605 ברמת הגולן, כדי לבצע אימון מיוחד שדימה את חציית גדר הגבול צפונה ופריצת הדרך עבור כוחות היבשה של צה"ל לתמרון בלבנון.

ארגון הטרור חיזבאללה, איתו יתמודדו כוחות ההנדסה באימון, הוא אויב שכבר פגשו לוחמי הגדוד במערכות העבר – במלחמת לבנון השנייה פרצו מספר צירים משמעותיים בעומק שטח האויב, השמידו בונקרים ותשתיות טרור ולקחו חלק פעיל בקרב בוואדי הסלוקי, בו איבדו שני לוחמים.

"מאז מלחמת לבנון השנייה, התחזקה ההבנה בזרוע היבשה באשר לחיוניות של כוחות הנדסה גדולים ומיומנים שיצעדו בחוד החנית וינקו את השטח מכל המכשולים והתחבולות שהכינו לקראת בואנו", מדגיש סא"ל אמיר ריינס, מפקד גדוד 605. "בשביל לבצע ביום פקודה את המשימה שמוטלת עלינו, אנחנו לומדים את האויב, מפיקים לקחים מהפגישות האחרונות איתו ומבצעים אימונים רבים שיכינו אותנו בצורה הטובה ביותר".

מזירות מטענים ועד "שמורות הטבע"

על פי המג"ד, בגלל האדמה הבוצית שהותיר הגשם הרב שפקד בשבועות האחרונים את רמת הגולן, האימון לא התקיים ב"תנאי מעבדה". צוותי ההנדסה נדרשו לתמרן לצד כוחות שריון ותותחנים ולהתמודד עם אתגרי קרקע רבים, כדי לאפשר לגורמי האש להסתער קדימה.

הכוחות התמודדו עם זירות מטענים קטלניות, מיקוש ערמומי, מעבר דרך בורות ונחלים והתגברות על מחסומים נוספים שהוצבו על דרכי התנועה של כוחותינו. בנוסף, כוחות ההנדסה נדרשו לגלות ולהשמיד מארבים ומסתורים ערמומיים שתכנן בסבך הלבנוני וב"שמורות הטבע".

"במהלך התרגיל בחנו אמצעי לחימה חדשים", מספר סא"ל ריינס, אך לא יכול לפרט יותר מכך. "בזמן אמת, נצטרך לדעת להשמיד בונקרים, מחסני אמל"ח, מבנים בהם מסתתר האויב ועמדות שיגור רקטות. באמצעות הכלים שיש ברשותנו, נדע לעקור מהקרקע כל גוף עוין בשטח".

נלחמים לא רק מעל הקרקע

אתגר נוסף שעמד בפני לוחמי ההנדסה במהלך התרגיל, הוא האויב בתוואי התת קרקעי – מערכה שלמה שעד לפני חודשים אחדים הייתה מוכרת רק בגזרת עזה, קיבלה תהודה עם תחילתו של מבצע "מגן צפוני" גם במרחב הצפון.

"אחד מהמפקדים אצלנו היה זה שמצא את המנהרה הראשונה", מגלה סא"ל ריינס. "לאורך כל המבצע, לוחמי הצמ"ה שלנו עבדו עם הכלים שלהם לצד יחידת יהל"ם וחפרו במטרה לחשוף את כל מנהרות הטרור של חיזבאללה. היינו הראשונים לראות את המנהרות הללו בעיניים".

"אנחנו יודעים עוד ממלחמת לבנון השנייה, שמלבד המנהרות ההתקפיות חוצות הגדר, לחיזבאללה יש תשתיות תת קרקע מפותחות בתוך הכפרים שלו בלבנון", הוא מוסיף. "מאז צוק איתן, צה"ל השקיע משאבים רבים ומחשבה בפיתוח אמצעים יחודיים לרמת הגדודים, כדי שנוכל להגיע אל השטח ולאתר את תשתיות תת הקרקע במרחב".

"אנחנו נהיה אלה שנפתיע"

פרויקט המנהרות של חמאס וחיזבאללה שקיים ומתפתח כבר שנים רבות, נועד להתגבר על היתרון הברור שיש לכוחות צה"ל מעל לפני הקרקע, ולנסות ולהפתיע את הלוחמים המתמרנים על ידי מארבים מתוך המנהרות.

אולם סא"ל ריינס בטוח שהניסיון שצבר הגדוד שלו במערכות האחרונות, והאימונים הרבים שהלוחמים עוברים בתחום התת קרקעי – יוכיחו את עצמם בזמן אמת. "אני מאמין שלא רק שנצליח לגלות את המנהרות עוד לפני שהאויב יספיק להשתמש בהם, אנחנו גם נהיה אלה שנפתיע אותו באמצעות מה שנחשוף, דברים שהוא לא מאמין שנוכל לגלות בכלל". לדבריו, לא רק שגדודי ההנדסה ינטרלו את האיום, אלה גם ישמידו לחלוטין את התשתית.

"הכלים והאמצעים שלנו הוכיחו בתרגיל את היעילות שלהם גם בתנאי שטח קשים ומורכבים, ואילו הלוחמים הפגינו איתנות ומקצועיות בכל פעולה", מדגיש סא"ל ריינס ומסכם: "אני חי ונושם את הגדוד מדי יום, רואה ושומע מקרוב את הלוחמים שלי, ויודע שהם הטובים ביותר למשימה שהוטלה עליהם. הם פועלים מתוך רצון לנצח בכל מפגש ואני בטוח שאם יגיע הרגע לחצות את הגדר – נדע לפרוץ את הדרך ללבנון".

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture